Kurious - A Constipated Monkey (1994)

Label: Columbia

1. Spell It Wit a J (Yes, Yes, Jorge) (5:05)
  2. Top Notch (4:04)

met Psycho Les

3. I'm Kurious (3:54)
  4. Uptown Shit (4:38)
  5. Leave Ya' with This (3:42)
  6. Fresh Out the Box (5:15)
  7. Walk Like a Duck (4:57)
  8. Tear Shit Up (3:39)

met The Grimm Reaper

9. Baby Bust It (4:32)

met Casual

10. Nikole (4:22)
  11. What's the Real (4:27)
  12. Jorge of The Projects (4:33)
  13. Mansion and a Yacht * (4:07)

met Sadat X

14. I'm Kurious [Remix] * (4:03)
avatar van Osiris Apis
Er is ook een andere nieuwe clip en die is echt slecht:
YouTube - Kurious ft. Max B - Back From Up Unda

Die track met Mc Serch en DOOM gaat nog wel. Die beat vind ik niet zo tof, beetje standaard beat.
YouTube - Kurious - Benneton ft MC Serch & MF DOOM :: Amalgam Digital

avatar van Outblasty
De beat van Nikole doet me erg denken aan Love Sick van Gangstarr.

avatar van P Jay
Dope nummer natuurlijk "Nikole"... Dit album staat niet voor niets al heel lang in mijn top-10. "Walk Like a Duck" vind ik misschien wel het beste nummer hier (samen met "I'm Kurious"), dat nummer is gewoon zo heerlijk nonchalant en laid back... Blijft genieten.

RedLightCityBoy
Als je erachter komt dat rapper Paris twee jaar eerder precies dezelfde sample heeft gebruikt als in I'm Kurious voor zijn: The Days of Old blijft er weinig fraais aan I'm Kurious. Dat nummer van Paris is gewoon stukken beter!

avatar van Outblasty
Dat is wel een tegenvaller inderdaad. Ik vind Kurious wel doper als het nummer van Paris maarja hij was er wel eerst mee. Ga dat album trouwens maar eens checken dan want die beat smaakt gewoon naar meer.

RedLightCityBoy schreef:

Ach er zijn zoveel samples hergebruikt in de loop der jaren. Kurious legt zijn ziel heerlijk bloot op "I'm Kurious" en onderkent de schoonheid van de door Paris gebruikte sample. Imitatie is ook vaak een vorm van respect en moet niet altijd als iets negatiefs worden ervaren.

avatar van principal2000
Erg leuk album waarop de (altijd?) strakke productie van the Beatnuts te horen. Jorge is grappig en kwalitatief een ruime voldoende. Simpele doch effectieve hiphop die de liefhebbers over het algemeen wel waarderen.

Rene1979
Deze heb ik eindelijk ook... Lekker oldschool plaat!

avatar van Outblasty
Gewoon een lekker album. I'm Kurious, Spell it with a J en Nikole springen er voor mij uit al zijn eigenlijk alle nummers wel goed. Toch kan ik niet veel meer dan een 7 geven omdat het album in zn geheel gewoon niet spannend genoeg is. Het gaat allemaal maar door met die lekkere boombap beats en een prima rappende Kurious.

Outblasty schreef:

Never change a winning team

avatar van Outblasty
Toch mist het net dat gene wat het verschil maakt tussen een prima midnineties boombap plaat waar ik meestal een 7 a 8 voor geef en een hiphop classic waar ik dan een 9 of een 10 voor geef.

dit is een beetje hetzelfde verhaal als met het album Breaking Atoms van Main Source, ik moest hier erg aan wennen.
Het nummer I'm Kurious kon ik al iets langer, maar ik heb nooit de moeite gedaan om het hele album daadwerkelijk te bekijken.
De eerste keer dat ik dit deed viel het me ook wel tegen, ik kon niet helemaal in zijn teksten komen en het klonk wat monotoon.
Nu ik deze plaat voor de 2e keer beluister is het allemaal wel iets beter geworden en kan ik ook beter in zijn teksten komen.
Toch heb ik het gevoel dat dit bij mij nooit een topper zal worden.
Het is een gevoelskwestie die bij vele andere waarschijnlijk anders zal liggen, ik kan me toch beter verdiepen in een plaat van Black Moon,Pharcyde,Pete Rock etc.. dan in deze plaat.
Wat niet wegneemt dat het een prima album is waar toch wel hele lekkere nummers opstaan als I'm Kurious en Uptown Hit.
Ik geef het voor alsnog een 4.0

avatar van thomzi50
Dank Gyzzz, tof cadeau, toffe plaat.

avatar van -SprayIt-
Zeer goede plaat! Laatste tijd regelmatig opstaan in de auto.