The Shoes - Make Up Your Make-up (1974)

Label: Negram

9. Up and Down
  10. She-la-la
  11. Face to Face
avatar van musician
Een blanke pagina nog, net zo wit als waarschijnlijk één van de meest fantasieloze hoezen ooit (zie boven). Hoe je op basis hiervan denkt albums te zullen verkopen is mij een raadsel. Zo presenteer je geen band die de intenties heeft een rockband te zijn. Zelfs niet in 1974.

The Shoes hadden als Nederlandse band heel wat interessante hits achter de rug - in de jaren '60. Bekende hits, Osaka, Na na na e.a. Het stokte even een paar jaar en toen was er dus begin 1974 een terugkeer in de Top 40 met

Face To Face

En later in 1974 volgde

Make Up your Make Up

Ik doe expres even deze URL's omdat ik bang ben dat niemand ook nog maar enig idee heeft waar we over praten. Het album is van een (oude) Leidse band en in geen velden of wegen meer op cd te krijgen, alleen nog via Fonos. Als uitgestorven fosiel. Fonos is natuurlijk hoedster van onze Nederlandse culturele muzikale erfenis.

En daar valt de pop/rock van dit album van The Shoes blijkbaar onder. En dat is dan toch een beetje ondergewaardeerd. Als niemand er meer aandacht aan besteed sterft het een langzame dood en dat kun je de broers Versteegen (bas, drums, componisten) toch niet aandoen. Deze muziek verdient beter en in ieder geval het compliment dat zij in moeilijke tijden toch met een frisse soort Nederlandse rock aankwamen.

De (poging tot) stoere zang van Theo Van Es past hier in ieder geval een stuk beter dan zijn disco uitstap van een paar jaar later waar hij (muzikaal gezien helaas) een paar jaar later wel succes mee had, zelfs tot in de Verenigde Staten aan toe.

Het was na Make Up Your Make Up overigens snel gebeurd met de reguliere successen van The Shoes. Af en toe nog eens iets in het golden oldie circuit, zal ik maar zeggen. Broertjes Versteegen kochten een restaurant in Leiden.

Make up your make up maakt mij in ieder geval duidelijk dat het jammer is dat de talenten van The Shoes niet verder werden ontwikkeld. Het toch vrij unieke groepsgeluid had volgens mij nog makkelijk een paar jaar meegekund, zo niet langer.

Werd toendertijd goed ontvangen . Een niet onaardige come-back met zelfs weer wat hitjes .
Titelsong is erg ok . The Hour Comes Nigh eveneens . De rest van het album ken ik niet .

Daarna was het zo goed als over inderdaad . The Shoes maakten later nog wel dankbaar gebruik van de goud van oud revival .

avatar van musician
Ach, en nog steeds actief, bleek gisteravond in het programma van Johan Derksen. 53 jaar in dezelfde bezetting!

Toch is het jammer dat de ambities ophielden, na dit album. Geen idee waarom er niet nog met enige regelmaat een album kon verschijnen (waarom nu bijvoorbeeld niet), waar de creativiteit is gebleven.

Maar Make up your Make up staat toch nog behoorlijk als een huis.

Ik vrees dat er weinig plaats meer is voor een band als The Shoes. Een plaat maken is natuurlijk heel leuk, maar je zal er wel wat moeten verkopen, en dat is niet meer zo makkelijk voor een band die allang niet meer op grote gelegenheden speelt en het louter van de hits van heel lang geleden moet hebben.
Ik volg ze nog wel eens op You Tube en dan zie je ze op een godvergeten plein met niet heel veel mensen, hun ding doen. Best triest eigenlijk.

Het unieke van Theo v. Es zijn stem is er helaas ook niet meer. Kan de man niets aan doen. 68 jaar en een paar jaar geleden kanker gehad.
Maar het zijn wel factoren die meespelen.
The Shoes was vooral iets uit het verleden. Goede band, wereldzanger, een paar geweldige singles.
Dat moeten we maar koesteren.
Een leuk pogramma trouwens van de snor.

avatar van musician
Ja, dat ben ik wel helemaal met je eens.

De vraag is alleen, of ze geen albums meer kunnen maken omdat er (waarschijnlijk) niemand meer op zit te wachten en geen cd's meer worden verkocht of omdat ze het creatief gezien niet meer zouden kunnen.

Er zijn leeftijdsgenoten van de Shoes die met veel plezier nog een nieuw album uit de mouw schudden. Het is jammer dat de vraag niet uit de hoge hoed van Derksen is gekomen.

Derksen is vooral heel erg bezig met het verleden. Je merkte wel aan v. Es dat hij een Nederlandstalige richting ambieert, maar ja..........68 jaar. Niet de makkelijkste leeftijd om nog een draai te maken.
Ik kon het ook niet zo goed peilen. De tweeling is financieel onafhankelijk, Theo zelf heeft een mooi huisje aan de Gracht.
Ik denk dat de mannen gewoon nog lekker willen spelen en dat Theo stiekem eigenlijk dat andere wil.
Maar ja, je zag het wel. Het is geen man die er zelf werkt van maakt. Onder het motto, kom maar naar mij. Misschien dat de uitzending iets los heeft gemaakt. Ik vrees van niet. Zo bijzonder waren die Ned.talige liedjes niet en Theo heeft echt niet meer die geweldige stem.

bikkel2 schreef:
Derksen is vooral heel erg bezig met het verleden.

In dit programma wel, maar hij is beter op de hoogte van de hedendaagse muziek dan de gemiddelde user op dit forum.

Hij geeft ook toe dat hij meer een muziekliefhebber is dan een sportliefhebber. Qua hedendaagse muziek zoekt hij het volgens mij meer in de traditionele hoek. ( Blues/ Bluesrock) maar ik geloof best dat hij aardig op de hoogte is.
Het voordeel is ook in dit programma, dat hij van zijn hart geen moordkuil maakt. Hij is eerlijk, ook tegen betrokkenen.
Geen man die overal ja op knikt. Hij is veel bekritisseert, maar ik mag 'm wel die Derksen. Ik vind dit een programma wat met liefde is gemaakt. Al zou ik ie best wel wat meer de diepte in mogen.

bikkel2 schreef:
Al zou ik ie best wel wat meer de diepte in mogen.

Het programma wordt wel op RTL 7 uitgezonden.

Hij is in dit programma anders een stuk serieuzer dan bij VI.

Ik ken Henk en Jan van the Shoes via via, en ze zijn natuurlijk al lang met hele andere dingen bezig geweest sinds the Shoes, zoals restaurants in Leiden.

Ja, die jongens hebben het goed voor elkaar. Ik heb ook het idee ( na het kijken van Derksen zijn programma over de groep) dat ze wat realistischer in het leven staan dan v. Es.
Dat is echt zo'n dagdromer.

bikkel2 schreef:
Hij is in dit programma anders een stuk serieuzer dan bij VI.

Wat wil je, daar zit hij opgescheept met René van der Gijp.

Nou, René van der Gijp kan zeer serieus zijn. Lees dat boek maar eens: Gijp. Als iemand het leven en zichzelf kan relativeren, en regelmatig zelfs wat te veel, dan is hij het.

Gijp heeft de lach aan z'n kont hangen, maar heeft best verstand van zaken. Ach het is echt zo'n programma van mannen onder elkaar met de nodige '' schijtlollige humor''.

Oeps we dwalen wat af geloof ik.

Shoes.... Goeie band

avatar van musician
Ja, want hoewel het er bijna niet over gaat, is Make up your Make up toch een opvallend goed album met een beetje een rauwe sound. Toch ook door Van Es.

Maar vraag mij niet waarom niemand het album heeft gekocht, in die tijd. Alleen de titelsong en Face to Face haalden de Top 40.

Ik was mij in die periode niet zo bewust van The Shoes ( ik was 6 !!)

Ik begrijp dat dit een come-back was van de groep.
Is dit überhaupt op cd te verkrijgen ?
Titelnummer vind ik geweldig.

The Hour Comes Nigh werd trouwens in 1975 nog als single uitgebracht. Die staat nog op een verzamelLP die ik ergens op zolder heb liggen.

Face to Face

En hier Face to Face om een indruk te krijgen.

Ja, ik vind het best goed. Als oude Leidenaar mag ik natuurlijk ook niet zeggen dat het niet zo zou zijn

Maar, de muziek is best te waarderen. Kwalitatieve pop/rock van Nederlandse bodem.

Ik heb ooit de cd héél erg graag willen hebben. Maar het was toen niet via de gewone platenzaken te vinden, ook niet online. Toen heb ik de cd besteld via Fonos, het initiatief van Beeld en Geluid om Nederlandse bands/artiesten, waar geen cd's meer van zijn te kopen, ook op cd uit te brengen. Eerst na digitaliseren. Dat kostte mij toen 20 euro maar ik vond dat het z'n waarde wel had.

Vooral ook omdat Fonos om financiële redenen voorlopig sinds februari 2013 de poort heeft gesloten.
Maar ik ben benieuwd of iemand ooit een reguliere cd heeft gevonden!

Ik ga het toch eens proberen bij de lokale platenboer.