Laibach - Spectre (2014)

Sloveniƫ
Avant-Garde / Electronic
Label: Mute

1. The Whistleblowers (3:31)
  2. No History (3:17)
  3. Eat Liver! (3:10)
  4. Americana (4:29)
  5. We Are Millions and Millions Are One (4:23)
  6. Eurovision (4:38)
  7. Walk with Me (3:55)
  8. Bossanova (3:11)
  9. Resistance Is Futile (6:53)
  10. Koran (5:22)
  11. The Parade * (4:06)
  12. Love on the Beat * (3:21)
  13. Just Say No! * (2:31)
  14. See That My Grave Is Kept Clean * (4:05)
dix
Binnenkort live en dus ook met nieuw materiaal. Mooie vooruitzichten
Morgen maar eens aan de gebakken lever.

En blijkbaar in het Engels.

avatar van king_pin
Weet iemand wat er is gebeurd met het 'VolksWagner' project van Laibach dat een paar jaar geleden zou uitkomen? Daar was ik eigenlijk juist benieuwd naar.

dix
Paar nummers gehoord ... toegankelijke stuff. De eerste Laibach met glijmiddel.

avatar van E-Clect-Eddy
Het komt nauwelijks voor dat ik een album van Laibach luister maar circa 15 jaar geleden waren er een paar nummer die me bevielen. Het is zo'n groep (of is collectief een beter woord?) die net als Feindflug militarisme als basis lijken te hebben. En dan wel op een manier waarbij je je afvraagt 'wat zijn nu jullie bedoelingen?' Gemengde gevoelens dus!

Dit album is een aangename verrassing, zijn ze een nieuwe weg ingeslagen? Zeer toegankelijk, opvallend veel vrouwelijk vocale inbreng en eindigend op een positieve noot waarbij ik meen elementen van Alan Parsons Project in terug te horen. Het geluid is meer gepolijst maar is nog steeds zeer herkenbaar als Laibach iets wat je ook terugziet in de thema's en titels. Voorlopig mijn favorieten: 'We Are Millions and Millions Are One', 'Resistance is Futil' en afsluiter 'Koran'

Ze staan binnenkort op het podium bij Melkweg, ik denk dat ik ga.

avatar van platedraaier
Ik ben een groot liefhebber van het oude werk van Laibach. Met dit album kan ik na 3 keer luisteren nog erg weinig. Ik mis het logge, militaristische, zware en vooral angstaanjagende van het vroegere werk. Dit klinkt voor nu allemaal nogal luchtig.

avatar van davevr
Eergisteren live naar Laibach gaan kijken in het Depot in Leuven. Het was inmiddels al bijna 20 jaar geleden dat ik ze live zag (ik word dus ouder), en ze zijn nu beter dan toen. Vooral nummers uit deze cd, in het 2de deel van het optreden ook nummers uit Volk, Iron Sky etc. Ik vond het optreden geweldig en, vind het album nu ook beter. Meer nog, ik draai het non stop in de auto.

Whistle blowers : Laibach op zijn Laibachs, niemand doet dit na. Live overweldigend.
No History : met het refrein No history, No repent, No surrender, No descend. Voor mij op album wat minder, de brom van Milan Fras kennen we ondertussen.
Eat liver : live goed, op album ook, grappig en dansbaar.
Americana : vind ik ok, maar er zijn er meer als deze
We are millions, and millions are one is het beste volgens mij. De stem van Mina , in combinatie met de brom van Milan werkt echt goed.
Eurovision, live een knaller. Met een refrein : Europe is falling apart. Zegt genoeg.
Walk with me vind ik slecht, oost-Europese balkan invloeden. Niets voor mij.
Bossanova, goed maar ik vergeet steeds hoe het klinkt, dus zo goed ook niet.
Resistance is futile, is, naast een Borg klassieker, ook een goed Laibach nummer.
Koran : goed nummer

Ik heb deze extra op mijn versie :

Love on the beat, een cover van Serge Gainsbourg die hard en goed is. Hoe ik mijn electro wil.
See that my grave is kept clean, nog een cover, waar in Laibach bewijst hoe goed ze dat kunnen.

Opmerking : Je kan Laibach niet los zien van hun statements. Ze zijn post-modern, zelfs in de mate dat ze dicht liggen (met hun NSK) tegen de conceptuele kunst. Ze houden ons een spiegel voor, en laten je nadenken. Ik hou er van. Dit is misschien niet volledig mijn muziek, maar het overstijgt met gemak de massa door hun uitserst intelligente en toch simpele aanpak. Kortom, beste concert dat ik de laatste jaren gezien heb (en dat zijn er wat), en daardoor krijgt de plaat er van mij nog een halve ster bij. Ik begrijp niet dat een act van Laibach afgekeken (Rammstein) zo een succes kan hebben, en zij zelf niet).

En Mina Spiler mag er ook zijn.

dix
Mina mag er wat mij betreft ook wat minder zijn. Nu was het gisteravond af en toe net The Human League. Deze nieuwe Plaat valt mij bepaald niet mee, het klinkt allemaal wat tandeloos. De heren worden ouder en Resistance is blijkbaar Futile. Anderzijds is verwarring zaaien altijd al hun schtick geweest dus ik luister het nog even aan. De covers (bonus only) zijn overigens zoals gewoonlijk top.

avatar van T8T
T8T
Ik heb de plaat nog niet helemaal afgeluisterd ( nsa Ik kon geen verdachte woorden vinden . The Wrisleblowers & de clip uiteraard heerlijk Laibach. Zelf heb ik 0 met militarisme maar ik kan het marcheer wel waarderen. Zelf ben ik hun muziek gaan luisteren in 1996 nadat een maat tegen mij zij T dit moet je maar eens horen. Die plaat stamde zelf uit 87 en ik vond gelijk het Duits wel cool. Op een SA90 stond Opus Dei en nu heb ik de cd, want Opus Dei is voor mij het speciale echte Laibach waar het allemaal mee begon. Spectre luisterd wel lekker weg moet ik zeggen, en er is dus nog een weg te gaan om wat dingen te gaan ontdekken op die plaat. Wel baal ik dat ik het life optreden in de Melkweg gemist heb, want ik heb erg genoten van de Iron Sky optreden in Tilburg en wilde nog graag life het gebulder van propaganda over me heen laten komen al is Spectre meer een WAT remake. Beslist de meest originele muziek dat ik van Oost Europeanen ken al zijn de Slovenen ook wel westers, facing east to sacrifice.
Ook ik draai graag Laibach onder het rijden en mijn favoriete track onderweg is Anglia van Volk.

avatar van T8T
T8T
Na 7 dagen met Spectre al te leven kan ik zeggen, dit album zit in mijn bloed. Op 10 April gaf ik een tal van mijn favoriete tracks op en ik moet No History echt toevoegen als een favoriet. Nu ik het album dus half ken kom ik leuke details tegen zoals in het nummer See That My Grave Is Kept Clean waarin kerkklokken te horen zijn. Ook lekker aan het nummer is de hakkende drum beat.