Bintangs - Travelling in the U.S.A. (1970)

Blues / Rock
Label: Decca

1. Travellin' in the U.S.A. (2:54)
  2. In the Past (3:32)
  3. Is a Blue Bird Blue? (6:34)
  4. He Didn't Wanna Go Home (2:44)
  5. Rock It Little Bastard (2:49)
  6. I'm Gonna Let You Down (9:16)
  7. Agnes Grey (1:35)
  8. Ridin' on the L&N (2:40)
avatar van Oldfart
Het album waardoor ik de Bintangs leerde kennen; of liever door de single Ridin' on the L&N, en daardoor dit album.

De Bintangs werd opgericht in 1961door Frank (bas, zang) en Arti (gitaar, zang) Kraaijeveld.
Omdat het repertoire in die tijd Indo-Rock was werd er denk ik gekozen voor een maleise naam: Bintang is maleis voor 'ster'.

Harald
Volgens mij weten betekent Bintang 'ster' in het Indonesisch en is dus niet maleis. Verder is Bintang ook een indonesisch biermerk. En zo staat het ook trouwens in Wikipedia.

avatar van Shangri-la
Harald schreef:

Inderdaad, en naar dat biermerk hebben ze zichzelf vernoemd. Verder tof plaatje dit.

Harald
Shangri-la schreef:

Bedankt, Rob. Wat kan het soms nuttig zijn bier te drinken

Ik heb alleen "Genuine Bull", ik denk dat ik er morgen maar na "Travellin' in the USA" moet kijken

avatar van Shangri-la
Harald schreef:

Bedankt, Rob. Wat kan het soms nuttig zijn bier te drinken

Vooral als je dat op de Pasar Malam doet.

avatar van marco straaten
Riding on the l&N, meer dan fantastisch nummer.
De Nederlandse Stones

avatar van Gert P
Fijne rock cd en de singles lijken wel op de Rolling Stones maar dan met dwarsfluit er bij.

Deze staat ook op original tapes en dan krijg je er nog een cd bij voor het zelfde geld.

Stijn_Slayer
Het lijkt inderdaad net of ik naar Mick Jagger en co zit te luisteren, maar toch klinkt het heel aangenaam.

avatar van heicro
Ze werden ook wel met the Pretty Things, een nog ruigere band, vergeleken.

avatar van musician
We zouden eigenlijk een soort van agenda moeten plaatsen voor de Bintangs, waardoor automatisch eens in de zoveel tijd aandacht aan ze wordt besteed.

De muziek van deze Nederlandse band verdient het. En, in tegenstelling tot andere groepen, krijg ik het gevoel dat juist de Bintangs in de vergetelheid dreigt te geraken.

Hoewel je zonder problemen kunt verdedigen dat de band een geheel eigen sound heeft, met invloeden van sixties rock en blues, doet het een beetje denken aan de oude Stones, jaren 60 werk van The Steve Miller band en in Is a blue bird blue? komen zelfs The Doors om de hoek kijken.

Is a blue bird blue? is met I'm gonna let you down tevens het beste nummer van de cd.

Als je de mogelijkheid hebt de cd aan te schaffen (je komt het bepaald niet veel meer tegen), laat je er niet van weerhouden. Het is één van de mijlpalen in de geschiedenis van de Nederpop, alleen helaas dus een beetje ondergestoft.

Uitstekende bluesrock plaat van deze Nederlandse band. Door MOV in 2016 opnieuw uitgebracht op LP en die is nog te vinden (op Discogs bijvoorbeeld).

Bij iedere keer draaien vind ik dit Bintangs album met de mooie titel Travelling in the U.S.A. beter en beter worden. Het staat vol met goede tot erg goede bluesrock wat uitstekend en intens neergezet wordt door de Nederlandse band. De muziek is bijna zo goed als de hoes prachtig is.

Natuurlijk zijn de twee bekende singles Travellin' in the U.S.A & Ridin' on the L&N erg fijn om te horen. Maar zelfs nog beter vind ik Is a Blue Bird Blue? Hier klinken Bintangs wat als Cuby & the Blizzards, alleen dan met steviger gitaren: wat een solo's staan hierop! Hoogtepunt is de eigen compositie I'm Gonna Let You Down van ruim 9 minuten met ook daarop prima solo's. Voor mij is deze plaat één van de hoogtepunten in de Nederlandse rockgeschiedenis.

avatar van Supersid
Het is een heel goede plaat hoor, maar het Stones gehalte is wel érg hoog. Dat stoort voor mij meer dan dat het bekoort.