Philip Glass - Koyaanisqatsi (1983)

Score

6. Prophecies (8:11)
avatar van FisherKing
Net zo briljant als de film. 5*

avatar van lebowski
Heb een jaar of vijftien geleden de film op een enorm scherm gezien met het Philip Glass Ensemble live op het podium. Een intense ervaring!

avatar van FisherKing
Wow. (ben jaloers) Dat geloof ik graag dat dat een intense ervaring is..

avatar van Menni
Met het ensemble ook nog live, da's wel heel bijzonder ja! Ik heb 't met alleen de film op groot scherm moeten doen, twee avonden achtereen, dat was al ultiem indrukwekkend. Zeker als je nog geen flauw idee hebt waar je aan begint..

kkriz
Vond deze opeens weer tussen mijn ouwe cd's. Wat een fantastische plaat!!!!! Een dikke dikke 5.

erg gaaf en sfeervol

later nog eens uitgebracht met betere geluidskwaliteit en als ik me niet vergis, de nummers uitgerekt

de laatste versie heeft mijn voorkeur

avatar van Paap_Floyd
Op mijn pc heb ik een uitgebreide versie van 8 tracks. Iemand anders dit ook?

avatar van Jazper
Paap_Floyd schreef:
Op mijn pc heb ik een uitgebreide versie van 8 tracks. Iemand anders dit ook?

Yep,

andere volgorde ook.

Jazper schreef:

Yep,

andere volgorde ook.
Maar welke is nou "de goeie"?

neo
Ik heb geen idee meer hoeveel score er precies in de film zit maar er zijn twee opties eigenlijk. Het zou kunnen dat Glass al zijn muziek inderdaad heeft uitgebreid. Dat doen wel meer componisten, die een score meer, naar hoe ze het eigenlijk wilde, uitbreiden bv. Of de 8 track versie is gewoon de complete score, want zoals wel vaker zijn er verschillende uitgavens die muziek missen. Dat kunnen zowel korte stukjes zijn als hele grote zoals in dit geval dan.

Het ligt er maar aan wat je dan beter vind. Voor de ene zal een uitbreiding van een score, maar neit zoals het in de iflm zat, een geweldige aanvullin zijn voor de andere niet. In het geval van gewoon de complete score zou ik dat zelf in eerste instantie een fijnere vinden.

neo
Nog even nagezocht. De 8 track is de volledige score. Echter Glass heeft er wel voor gekozen om voor deze nieuwe uitgaven alles uit te voeren met zijn Philip Glass Ensemble, die zich verder hadden ontwikkeld ondertussen. In hoeverre dat verschil uit maakt, daar zou ik het voor moeten horen.

neo schreef:
Jep, ik heb het ook nagekeken. In 1983 verscheen de 8 track score en pas in 1990 de 6 track, als ik me niet vergis. Ook hoort hier een andere hoes bij. Als je het mij vraagt prefereer ik de uitgebreide versie, maar hoe gaan we dit op MuMe aanpakken? Gewoon de "originele" of dit laten staan?

avatar van Paalhaas
Als regel zetten we het origineel neer toch? Even aanpassen dus.

neo
Bovenstaande album is de eerste uitgaven, de 6 track versie. Onzin dat ie pas in 1990 uitkwam. De 8 track is van na het millenium.

Normaal zet je de extra tracks met een sterretje, maar in dit geval zijn sommige tracks als The Grid ineens 6 minuten langer. Zo laten staan. Een oplossing zou kunnen zijn om de 8 track apart toe te voegen, maar dat lijkt mij in dit geval nu niet zo handig. Dat is een ander verhaal als met The Lord of the Rings score, waarbij naast de normale uitgaven er 3 disc versies zijn, waar ook tracks van de eerste uitgaven allemaal een andere naam hebben zo'n beetje.

neo schreef:

De 8 track is uit 1983 volgens Allmusic. Dus ik ging er vanuit dat dat klopte en dat er later een verkote versie is gemaakt. Hmm, ik ben misleid.

neo
Allmusic is voor mij eigenlijk al niet een bron om serieus te nemen als het om mijn genre gaat.

Dat blijkt

avatar van thomzi50
Erg sterke score, vooral het openingsnummer is de moeite waard. Vier sterren en binnenkort de film maar eens zien.

avatar van JohnWilliams
thomzi50 schreef:

Ik heb deze van iemand geleend.
Hij zei:"Je moet je niet laten afleiden door het eerste nummer, dit is een beetje een andere stijl". Ik vondt het wel een aardige CD maar het openingsnummer vindt ik zeker het mooiste van allemaal. Leuk duister sfeertje!

Joy
nu de film nog en je ervaring is kompleet

avatar van ChrisX
Misschien dat het wat duidelijker maakt: de originele soundtrack die is verschenen is niet alle muziek die in de film is gebruikt. The Grid is bijv. voor het album drastisch ge-edit.

Een x-tal jaren later was er schijnbaar de gelegenheid om de boel opnieuw uit te brengen maar in plaats van de oude opnames volledig uit te brengen heeft Glass er met zijn team voor gekozen om alle muziek opnieuw op te nemen. Dit alles onder het motto: rond de tijd van de film leerden het ensemble net mijn muzikale taal te spreken. Tegenwoordig kunnen we het vloeiend.

En daar is wel wat voor te zeggen want als je die nieuwe opname vergelijkt met bijv. de film dan is de nieuwe uitvoering een stuk boeiender nog.

Overigens, in de film zit niet alleen muziek van Glass maar zitten er ook nog wat korte elektronische passages van de hand van Michael Hoenig, die nog een blauwe maandag bij Tangerine Dream heeft gespeeld en zelf een schitterend elektronisch album heeft gemaakt in de vorm van Departure From The Northern Wasteland.

avatar van Paap_Floyd
Dit stuk verduidelijkt de "discussie" hierboven

neo
Je kon ook gewoon de link naar die info plaatsen in plaats van de hele tekst hier plakken... Bovendien was het hierboven al zo duidelijk als wat.

Joy
nochtans, zeg ik, doe mij de 2e komplete versie maar, het klinkt gewoon stukken beter vanwege de betere produktie

avatar van Paap_Floyd
Ja, die complete versie vind ik ook veel toffer.

avatar van thomzi50
De film duurt ongeveer 2x zo lang als deze score. Hoe is dat precies gedaan? Worden sommige nummers herhaald in de film of zijn er daar ook stukken zonder muziek?

avatar van Paap_Floyd
Voor deze score hebben ze nummers gewoon ingekort of zelfs weggelaten. Tenminste, dat neem ik aan.

Ik heb hem naar 5* gegooid maar dan wel de vernieuwde versie uit 2001.

dit is naar mijn mening het enige relevante werkje wat glass ooit gemaakt heeft

Joy schreef:
dit is naar mijn mening het enige relevante werkje wat glass ooit gemaakt heeft
Hoe bedoel je precies "relevant". Relevant waarmee?

neo
Voor haar de enige relevante/belangrijke/boeiende....