Chris Rea - On the Beach (1986)

Rock / Pop
Label: Magnet

1. On the Beach (5:04)
  2. Little Blonde Plaits (4:17)
  3. Giverny (5:39)
  4. Lucky Day (3:57)
  5. Just Passing Through (5:20)
  6. It's All Gone (7:28)
  7. Hello Friend (4:19)
  8. Two Roads (3:44)
  9. Light of Hope (4:34)
  10. Auf Immer und Ewig (4:11)
  11. Look Out for Me * (3:47)
  12. Let's Dance * (3:37)
  13. Hello Friend (Re-record) * (4:22)
  14. On the Beach [Special Remix] * (4:23)
  15. If Anybody Asks You * (5:02)
  16. Freeway * (4:13)
  17. Bless Them All * (2:28)
  18. Crack That Mould * (4:35)
  19. On the Beach [Special Extended Remix] * (6:04)
  20. It's All Gone [Live] * (8:12)
  21. Steel River [Live] * (7:58)
  22. It's All Gone [Single Edit] * (4:13)
  23. Driving Home for Christmas [First Version] * (4:35)
avatar van Zachary Glass
Hey - FK. Eén van je top-tien nummers, toch? Die titeltrack

avatar van FisherKing
Wow inderdaad , maar toch niet net een meesterlijk album. Ik mis Driving Home for Christmas en Josephine

Mensen, dit album is toch zo mooi, zomers, om te beluisteren op een plakkerig hete dag. Giverny, een pareltje. Wat haalt dit album hier weinig stemmen, onbegrijpelijk.

avatar van Janz
dream555 schreef:

Inderdaad, heerlijke plaat voor lome dagen, zie hoes. Ik heb 'm net 4* gegeven. On the Beach haalt het net niet bij mijn Rea-favoriet Shamrock Diaries, maar het gemiddelde 2,3* doet m.i. zeker geen recht aan de kwaliteit van deze plaat. Omhoog met dat gemiddelde!!

dream555 schreef:

Ik heb je alweer geholpen Dream555.
De titelsong is prachtig!

avatar van Harold van L..
Veel nummers op deze plaat liggen mij wel aardig in het gehoor.
Wel een album met veel trage nummers.
Het nummer "on the Beach" heb ik ook op een verzamelalbum maar dan in een vlottere uitvoering, toch vind ik het orgineel beter.
Van mij een 3*.

avatar van Lamontagne
Heerlijke vakantie plaat

EVANSHEWSON
Zwoele zomerplaat, maar kan ook best in de winter genoten worden.
***1/2

cambal
Heerlijk wegdromende deuntjes , lekker languit , nietsdoen .

avatar van musician
cambal schreef:
Heerlijk wegdromende deuntjes , lekker languit , nietsdoen .

Mm ja, helemaal mee eens.

Het zal toch ook de bedoeling zijn geweest van Chris Rea, de samenstelling van zo'n cd? Dat het helemaal zomers moest klinken?

Bij veel artiesten moet ik er niet veel van hebben, Chris Rea is een echte bard, kan dit ook heel erg goed en daarom een gunstige uitzondering. Een cd om loom van te worden. Ik kan mij niet heugen dat er eerder (of later) dit soort ideeën op plaat zijn gezet.

Ik ben nog zo ver gegaan, dat ik voor een nog beter resultaat Lucky day heb vervangen door All summer long.

avatar van musicboy
Na 'Shamrock Diaries' was het voor Chris Rea een onmogelijke opdracht om een even meesterlijk album te maken. 'On the Beach' (zijn achtste album al) is zoals verwacht net ietsje minder, maar dat doet niks af van de hoge kwaliteit van het album. Een zomers album, idyllisch plaatsje, badend in de zon of een beetje schaduw, een koel drankje bij de hand, dromerig en natuurlijk melancholisch. De eerste drie nummers zijn schitterend en geven die zomerse sfeer weer. 'It's all gone' is iets meer up-tempo en zou beter gepast hebben op 'Shamrock Diaries', aangezien het gaat over zijn jeugdjaren en de plaats waar hij opgroeide. 'Auf Immer und Ewig' schreef hij voor een film (lijk ik me toch te herinneren) en is zo typisch Rea: de rauwe stem, de weeping guitar, de onderdrukte passie. Zeker een 4,5 sterren, hoewel 5 niet overdreven zou zijn.

Father McKenzie
Kijk, het is nu een zonnige decemberdag, tweede kerstdag, en toch geniet ik ook vandaag van dit zomers plaatje; It's All Gne springt er voor me wel uit, maar heel deze plaat haalt toch een behoorlijk niveau, lang niet slecht, de prima stem van de zanger doet hier voor mij wel wonderen....

stuart
Dit is het enige album van Chris Rea dat ik bezit. Ik kan me overigens wel aardig in het verhaal van 'onze' Father herkennen, alleen speel ik 'm af en toe alleen zomers af. Er zijn hier en daar wat nummers/momenten waar mijn aandacht even verslapt omdat ik het minder vind, maar met mijn ogen dicht in de zomerzon (kan ook in de winter achter het raam.... ) luistert het album lekker weg.

Rea in zijn meer hitgerichte en toegankelijkere periode. Wel een album die lekker voortkabbelt in de sfeer van zon en stranden. Hij klinkt zoals ie bedoeld is.
Muzikaal valt er weinig op aan te merken , laid back , die brommerige luie stem , gepaste toetsenlaagjes en het functionele gitaarwerk.
Ik ben persoonlijk wat meer gecharmeerd van zijn periode na deze plaat. Ik ben dol op The Road To Hell , waar Rea het zomerse voor de herfst heeft ingeruild en vooral tekstueel meer de diepte ingaat.
Maar voor een lekkere luie zonnige dag een prima album.

avatar van rudiger
Ik bezit 3 cd`s van Chris Rea , Auberge - The Road To Hell en deze .
Mijn god wat is deze slaapverwekkend zeg.
Zeker de minste van de 3.

prachtplaat!! It's all gone favoriete track

avatar van Jumpjet
Hij klinkt wel relaxed, deze plaat. Maar hoe relaxed of loom Rea ook klinkt, altijd is er die bezieling in z'n muziek te horen.
Ben momenteel bezig om veel oude platen van Rea te luisteren en heb al diverse elpees weten te scoren. Dit is toch echt wel een pareltje hoor. Ik vind 'm vooralsnog beter dan Auberge.

avatar van VanDeGriend
Sneer over andermans top 10 verwijderd

avatar van Stekelnootje
Ik ben in het gelukkige bezit van 7 cd's van Chris Rea en dit vindt ik toch wel een van z'n besten hoor. De hele cd door houdt een bepaalde lome sfeer die steeds de aandacht vasthoudt, loom maar toch blijft er kracht uit stralen. Voor degenen die 'm als saai durven te betitelen zou ik willen zeggen "ga even rustig zitten, ontspan en neem de tijd om 'm tot je door te laten dringen, onderdruk vooral de neiging om een nummer te skippen als de eerste paar seconden geen hit verraden". De man heeft zo'n mooie warme stem en zingt zo lekker relaxed en beheerst. Het eerste nummer vindt ik het sterkst maar ook Just Passing Through, It's All Gone en Auf Immer und Ewig zijn pareltjes.

avatar van Bulldozer
On The Beach...........uitermate sfeervol en stemmig album.
Het titelnummer is als een warm strand. Daarna wordt de warmte nog wat geïntensiveerd door het bijna tropisch aandoende "Little Blond Plaits".
"Giverny" is een mooi gezongen, relaxt nummer.
Van "My Lucky Day" word ik altijd erg vrolijk. Een hoogtepunt is wel "Just Passing Through", prachtig relativerend en heerlijk wegdromend nummer.
De lange albumversie van "It's All Gone" is en blijft zeker de moeite waard en heeft een prachtig slot.
Daarna zakt het album iets in om vervolgens weer op te leven met het verscheurende "Light of Hope".
"Auf Immer und Ewig" is natuurlijk geweldig dramatisch uitgevoerd en is daarmee een hoogtepunt.
Het album wordt daarna afgesloten met een drietal lichtvoetige nummers.
Top album van Chris Rea.

avatar van Mille Vinyl
deze relax-plaat juist aan het beluisteren begin november ! Het lijkt wel een zwoele zomeravond ! Klasse plaat van Chris Rea !!!

avatar van bawimeko
Fijne plaat, klinkt prachtig.

avatar van RogerV
Het titelnummer heeft toch wel een belangrijke invloed gehad om de onwikkeling van house/deephouse/lounge ook al heeft Chris Rea nooit iets met die scene te maken gehad.

Dat type baslijntje en dat sfeertje keert in heel wat Hed Kandi muziek terug.

avatar van Jumpjet
RogerV schreef:

Die link zou ik niet zo gauw hebben gelegd, ik ben nauwelijks bekend met house of lounge, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen.
Een sfeer neerzetten zoals Chris Rea dat doet in On the Beach, lijkt mij voor een loungemuzikant zo ongeveer het hoogst haalbare.

avatar van Ronald5150
Het duurde even voordat ik "On the Beach" op waarde kon schatten. Het titelnummer pakte me daarentegen direct. De andere liedjes vond ik maar wat voortkabbelen. Net als het kabbelende water op de achtergrond van het titelnummer zeg maar. Maar na enkele luisterbeurten moet ik toch zeggen dat "On the Beach" als album een ingetogen maar uiterst sfeervol album is. Nog meer dan normaal leunt Chris Rea op zijn donkere diepe schuurpapieren stem. Zijn gitaarspel is puur functioneel en niet zo prominent aanwezig. Maar vergis je niet, juist in die ondersteunende rol trakteert Rea ons op prachtig gitaarspel. Naast het openingsnummer vind "It's All Gone" ook prachtig. Uiteindelijk heeft de bluesy Chris Rea mijn absolute voorkeur, maar ook "On the Beach" heeft me kunnen overtuigen.

Wat een sfeer, wat een heerlijke relaxte muziek, en wat een mooie nummers!

Dit album is gewoon erg mooi! Meer woorden hoef ik niet te gebruiken!

WPE
Dit is echt een geweldig album van Chris. Zo hoor ik hem het liefst: lay-back, dromerig, weemoedig. Eigenlijk bewees hij op dit album de bard van Engeland te zijn...prachtig gewoonweg.

avatar van iggy
Ik kan het kort houden. Ben het namenlijk eens met de meeste mensen hier.
Een lekkere plaat van Rea. Niks mis mee.
Alleen draai ik hem nog maar hoogst zelden.

Het is weinig spannend, maar juist het aangename voortkabbelende heeft wel een meerwaare.
Plaatje voor zwoele zomerdagen.
Voor de rest van de seizoenen heeft het weinig zin.

avatar van iggy
bikkel2 schreef:

Plaatje voor zwoele zomerdagen.
Voor de rest van de seizoenen heeft het weinig zin.

Maar dan zou ik hem juist vaak moeten draaien.

iggy schreef:

Maar dan zou ik hem juist vaak moeten draaien.

Uitstekend Rea album , wat ik nog niet had en zelfs nog nooit had geluisterd. Kende de titeltrack wel en die loomheid die daarover heen hangt kon ik altijd wel waarderen . Het hele album staat vol met deze stijl en daarbij is het heerlijk wegdromen met een lekker drankje en zonnetje op de bol . Had hem afgelopen weekend bij de BBQ aanstaan en twee gasten vroegen afzonderlijk of ze deze van me mochten lenen . Ik heb gezegd dat ze zich aankomende winter weer bij mij mogen vervoegen . Ondanks het wat mindere weer ,heb ik deze graag nog even in huis om de aankomende zomerdagen nog wat extra cachet te geven.
4 sterren voor deze