Chef'Special - Passing Through (2014)

Pop / Hip-Hop
Label: Kaiser

1. Peculiar (2:42)
  2. Wash Away (3:39)
  3. Eden (4:39)
  4. On Shoulders (3:15)
  5. Julie (3:01)
  6. Everybody (3:12)
  7. Still Don't Know (3:21)
  8. Nights Like This (4:32)
  9. Love Riot (3:21)
  10. A Message (2:21)
  11. Free (4:15)
  12. Day Is Done (3:10)
  13. Carnivore (3:04)
  14. Intellectuals (4:21)
  15. In Your Arms (3:35)
avatar van 128bpm
Album is vanaf vandaag (3 februari) te beluisteren op Spotify.

avatar van Slowgaze
Staat nu op Spotify (en blijft daar trouwens ook staan), vanavond maar eens proberen. Eerste album was leuk, maar niet veel meer dan dat, maar live is het steeds 3FM-eriger geworden, dus ik heb hier niet al te hoge verwachtingen van.

avatar van Appels123
Net begonnen met luisteren. Klinkt tot nu toe best redelijk.

avatar van Yanix
Paar nummer komen erg Folk-achtig over. I like it

Mumford & Sons-'folk'-achtig?

avatar van Appels123
Yanix schreef:
Paar nummer komen erg Folk-achtig over. I like it

Dat hoor ik dus totaal niet. Wel hoor ik bijvoorbeeld een Arctic Monkeys sound in Julie en proberen ze met Carnivore Tyler the Creator na te doen (dat hoor ik tenminste een beetje in de tekst en de flow).

avatar van Melodic Fool
Foutje van diegene die het album toe had gevoegd: dit album heeft een eigen artiesten pagina door de kleine letter van Special

Dat eerste album was btw fijn! eens kijken of ze ook leuk blijven.

avatar van Yanix
Appels123 schreef:
Van 'On Shoulders', durf ik het wel te zeggen.

avatar van 128bpm
Tot nu toe vind ik dit album wel verrassend. 3,5/5 nu, maar dat kan nog hoger worden. Van de week nog maar een keertje luisteren.

avatar van Gloeilamp
Mooi nummer dat In Your Arms! Snel eens het hele album beluisteren, Chef'Special is best een fijn bandje namelijk.

avatar van Slowgaze
Ik vind die single 'Peculiar' wel echt te kut voor woorden. Is de rest ook zo?

avatar van SiriusBart
Veel meer pop en minder attitude dan het vorige album. Vind het een beetje saai eigenlijk..

avatar van iJorno
Heerlijk album, lekker vloeiend album, luistert zeer lekker weg.
Het album is wel wat anders dan de vorige qua style, iets minder up tempo's, maar misschien staan op dit album wel een (of meer) potentiële hitjes, heel fijn.

avatar van Kos
Kos
Vreselijk, maar dan ook echt vreselijk bandje. Die zanger/rapper is echt een ramp.

Kos schreef:

Wow, Kos. 'Ik vind....' zou bij jouw reactie geen overbodige toevoeging zijn.

Ik ben heel erg onder de indruk van dit tweede album. Strakke en mooie productie van New Yorkse producers Lion's Share. Chef'Special klinkt professioneler op dit album en weet hiermee een heel ander en misschien ook wel beter album neer te zetten dan One for the Mrs. Ook raad ik iedereen aan om ze een keer live te zien, dan komen de nummers nog meer tot hun recht.

Een Nederlands bandje waar ik trots op ben.

avatar van Thomas91
Wel leuk om te horen, maar niet echt bijzonder. Jammer dat het bewolkt is.

avatar van SOAD
0,5
Kos schreef:

Toch ben ik het met hem eens.

avatar van overmars89
Voelt mij vooral aardig en vertrouwd. Groeit met de aantal luisterbeurten en ik begin voornamelijk het tweede helft van het album steeds meer te waarderen.

Leuk als achtergrondmuziek. De sfeer is relaxed, vrolijk en heerlijk voor tijdens de zomer. Toch voor mij net iets te luchtig om met de volle aandacht naar te luisteren. Vooral jammer dat de focus vooral op de zang/rap lijkt te liggen, terwijl ik dit juist het minst vind. De gitarist mag er best zijn bijvoorbeeld maar houdt zich op de plaat wel erg op de achtergrond. Live is dit gelukkig niet zo en is het zeker een band om eens bij te gaan kijken!

avatar van pet
pet
Chef'Special. Dat was toch ooit de huis-band bij DWDD? Inderdaad, in het seizoen 2011/2012. Nu ben ik niet een hele trouwe kijker van DWDD, maar ik heb ze daar toen niet gezien. Compleet langs me heen gegaan dus. Maar nu zat ik laatst in de auto met mijn vriendin, en hoorden we een nummer voorbij komen (de nieuwe single: In Your Arms). Mijn vriendin vond het leuk en mooi (en ik vond het ook wel aardig), en ik besloot het album dus maar eens te luisteren. Want op basis van 1 nummer kun je natuurlijk geen conclusie trekken over de hele band.

En dan komt het eerste nummer voorbij, en die herken ik gewoon! Het nummer Peculiar, erg zomers, erg vrolijk, erg ontspannen. En dat gevoel blijft eigenlijk de rest van het album ook zo. Soms wat meer up-tempo, soms wat rustigere nummers maar alles voelt relaxt en zomers aan. Hoewel alles... Eden lijkt meer een liedje van een jaren 90 boy-band, maar daar tegenover staat weer een nummer als Free wat echt een heerlijke gitaar solo heeft en een stuk serieuzer klinkt. Nu ben ik meer fan van dat laatste, mijn boy-band periode ligt alweer even achter me. Dan hebben we ook nog de zanger. Deze zingt in sommige nummers, maar doet ook een poging tot rappen. Nu ben ik over het algemeen niet zo'n fan van rap, en dat wordt hier nogmaals bevestigd. In mijn ogen voegt het hier niet veel toe. De zanger vind ik ook vele malen sterker in de vocale stukken dan in zijn raps.

Al met al dus wel een aardig album, maar het is niet helemaal mijn ding. Het is wel zomers en vrolijk, maar nergens word ik heel blij of opgewonden van de muziek. Prima als achtergrondmuziek, maar daar houd het bij mij ook wel mee op.

Overgenomen van mijn blog: Pat-sounds

avatar van Matthijs72
On Shoulders is een prachtig nummertje, de rest is vooral wisselvallig, ze willen net iets teveel laten zien wat ze allemaal kunnen. Dat is veel, maar een coherent album wordt het daardoor niet

En toch vier sterren?

avatar van Mctijn
Het is altijd eng in Nederland om Nederlandse bandjes leuk te vinden, maar over Chef'Special kunnen toch weinig ontmoedigende woorden gesproken worden? Dit is gewoon een goed album met een keur aan prima nummers. Gewoon een leuk ska-pop bandje, niet meer niets minder.

Ik snap niet waarom mensen de "rap" zo vreselijk vinden. Carnivore is een dissonant en ietwat lachwekkend, maar de rest past perfect in het ska-plaatje.

Wie dit leuk vindt, moet G. Love & Special Sauce en The Cat Empire ook kennen.

rodneyVL
Compleet overgehyped 3FM circus dat nog steeds niet weet te overtuigen met dit album. Nog steeds wordt het nergens spannend en nog steeds heeft het een overload aan 'wat voel ik me toch een partijtje nonchalant, relaxed en vrolijk' gehalte. Zonder dat ik ook maar ergens het gevoel krijg dat dit echt authentiek is. Ik vind dat dit saaie gezelschap een voorlopige muzikale prikpil moet krijgen, totdat ze echt kunnen boeien. Maar Ome Giel zal dat natuurlijk allemaal wel gaan verhinderen.

avatar van BoyOnHeavenHill
Net als bij de vorige plaat heb ik groot respect voor de inventiviteit en de variatie van de arrangementen, maar na de eerste vijf nummers loop ik opeens tegen het zaaddodende Everybody op, en wanneer ik dan besef dat ik hier nog tien nummers lang naar zal moeten gaan luisteren haak ik toch af. Echo's van De La Soul en Arrested Development helpen wel, maar uiteindelijk heeft dit allemaal te weinig gewicht. En in tegenstelling tot mijn voorganger geloof ik dat dit best wel allemaal authentiek is, ik heb in ieder geval geen reden om aan de goede bedoelingen van Joshua Nolet te twijfelen, maar het " 'partijtje nonchalant, relaxed en vrolijk' gehalte" dat rodneyVL hierbij constateert, deprimeert mij helaas evenzeer.