Y & T - Contagious (1987)

Label: Geffen

1. Contagious (3:22)
  2. L.A. Rocks (4:41)
  3. Temptation (4:26)
  4. The Kid Goes Crazy (4:16)
  5. Fight for Your Life (4:49)
  6. Armed and Dangerous (4:21)
  7. Rhythm Or Not (5:07)
  8. Bodily Harm (3:33)
  9. Eyes of a Stranger (4:40)
  10. I'll Cry for You (2:36)
avatar van Jumpjet
In de late jaren '80 werd de hardrock ontdekt door de commercie. Kennelijk dacht Geffen met Y&T hun eigen Bon Jovi binnen te halen, of zoiets. Meniketti c.s. mochten even uitgebreid langs de stylist voor de hoesfoto en het ooit zo rauwe, bluesy rockgeluid van Y&T werd vakkundig gladgestreken.
Met het songmateriaal werd zo te horen minder geknoeid, want deze plaat is een grote stap vooruit ten opzichte van de, in alle opzichten mislukte voorganger Down For the Count.
Eyes of a stranger (explicit lyrics!) en I'll cry for you heb ik nog vrij recent live horen spelen door Y&T en die staan nog prima overeind
Na het uitblijven van succes mocht Y&T het met "Ten"nog een keer proberen, maar werd daarna weer door Geffen buiten de deur gezet uiteraard.

avatar van ozwald
op titelnummer na vind ik dit toch wel een wat mindere plaat van ze.

avatar van Sir Spamalot
Bon Jovi, Slippery When Wet, wereldsucces in 1986. Deze Y&T kwam uit in 1987. Ik heb ze destijds niet gekocht voor de volle pot maar later in een uitverkoopbak gevonden. Ik zie gelijkenissen tussen beide - overwegend grijze - hoezen, ik zie ook die restyling van de groepsleden.
Verder heeft dit niets met Bon Jovi te maken. Ik vind weinig mis met dit album hoewel ik een boontje blijf hebben voor Earthshaker, Black Tiger en Mean Streak. Ik had me oorspronkelijk aan Bon Jovi-achtige muziek verwacht maar de klasse van zanger-gitarist Dave Meniketti overstijgt dat niveau. Veel stoere meezingchorussen maar ook het nog altijd spetterend gitaarwerk van Dave en zijn bluesy zang, het is nog een echte zanger-gitarist van de oude stempel. I'll Cry For You is een kort instrumentaal nummer, iets wat ze volgens mij ook niet veel hebben gedaan. Het zou zo de climax met spetterende solo van één van hun ballads kunnen zijn.
Zolang je niet meer verwacht dan no nonsense hardrock met een zeer melodieus randje, is dit een prima album om je op uit te leven. De nummers zijn weliswaar een beetje onderling inwisselbaar als ik een klein beetje mag kniezen maar ik amuseer me wel. Een betere vergelijkingspunt zou eigenlijk Night Ranger moeten zijn.

avatar van Von Helsing
I'll Cry for you is een mooi instrumentaal nummer in de stijl van Gary Moore. Verder vind ik het titelnummer, Temptation en Bodily Harm erg goed.

avatar van Brutus
1,5
Wat is dit een slecht album, ik kan niet kiezen welk nummer ik het slechtst vind.

Dit is nog slechter dan down for the count en in rock we trust.

Ze begonnen zo goed met yesterday and today

Ozric Spacefolk
Op de zang na, lijkt dit wel een Bon Jovi plaat. Ik kan er niet echt veel mee.

Echt slecht is het nergens. Maar ik vind de oude platen van Y&T veel beter...

avatar van Jumpjet
Ozric Spacefolk schreef:
Op de zang na, lijkt dit wel een Bon Jovi plaat. Ik kan er niet echt veel mee.

Echt slecht is het nergens. Maar ik vind de oude platen van Y&T veel beter...

Volgens mij dacht Geffen 'met Y&T z'n eigen Bon Jovi binnen te halen. Produktie van deze plaat en de 'looks' van de bandleden zitten inderdaad in die richting. Gelukkig wel met meer muzikale klasse dan Bon Jovi.

Ozric Spacefolk
Ik zet toch hoger in.

De gitaarsolo's en de brullende zang maken van deze plaat toch een hardere en agressievere hairmetal plaat dan andere hairmetalplaten uit deze tijd.

En daarbij zijn er ook echt gave songs als The Kids Goes Crazy die je wel keihard moet draaien, beetje headbangen erbij. Geweldig!

avatar van Dream Theater
Natuurlijk is dit geen Earthshaker of Black Tiger maar wel kwalitatief goede hardrock! Dave Meniketti blijft een begenadigd zanger en gitarist en er staan genoeg goede nummers op deze cd om hem een ruime voldoende te geven! Beste nummers Eyes of a Stranger, I`ll cry for you en Contagious.

avatar van Von Helsing
Eigenlijk is er weinig mis met dit album. Fijne no-nonsense hardrock uit de jaren '80. Teksten zijn soms tenenkrommend maar dat hoort er nu eenmaal bij. Ik plaats alles altijd in de context van de tijd daardoor bestaat er voor mij geen gedateerde muziek. De eerste drie nummers vind ik de beste. Lekkere volle sound.

Aardig album maar moet in de schaduw staan van:

Earthshaker, Black Tiger en Mean streak. Dat waren toppers van de bovenste plank!!

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Spijt me, vind Contagious geen mooi album. De instrumentale afsluiter wordt veruit als beste ervaren. Heb het helemaal gehad met die overdaad aan koortjes. Track 4 doet mij overigens wat Van Halen-achtig aan. Kan niet zeggen dat ik het niet geprobeerd heb, want dit album is toch een aantal keren gedraaid. Ten schat ik hoger in. Heb daar tenminste meer plezier aan beleefd.

avatar van Hakuna
Heerlijk om dit vergeten en verloren oudje na meer dan 30 jaar niet meet gehoord te hebben in mijn oren te laten klinken, heerlijke non nonsens jaren '80 rock compleet met koortjes, keyboards en poedelkapsels en ''gelikte'' productie. Ik weet dat velen van jullie hier een soort haat liefde verhouding hebben met oa Turbo (Priest) Somewere in time (Maiden) en mid jaren '80 rock. Ook dit hoor ik graag tussen alle ander stevig hardrock en metal spul.

OK het is geen Earthshaker of Black Tiger

Maar toch geef ik dit album een dikke 4