Freddie Gibbs & Madlib - Piñata (2014)

Alternatieve titel: Cocaine Piñata

met Big Time Watts

17. Piñata (8:33)

met Domo Genesis, G-Wiz, Casey Veggies, Sulaiman, Meechy Darko en Mac Miller

18. Deep * (2:03)
  19. Cold on the Blvd. * (1:19)
  20. Terrorist * (1:12)
  21. The Morning After * (2:52)
totale tijdsduur: 1:00:12 (1:07:38)
avatar van FelipeGutiérrez
De beats van Madlib zijn zoals gewoonlijk weer geweldig, en Freddie Gibbs is zeker geen mediocre rapper, maar ik zie hier niet de moderne klassieker in die velen wel zien.

avatar van laserdief
Wat een geweldige plaat is dit! Hier voor nooit echt aandacht gegeven aan Freddie Gibbs, maar wat een muziek maken deze vrienden

Voor de niet-Freddie-fans: check deze classic en check yo self

avatar van Improvision
Dat is de beat van "Keep it Real" van Milkbone.

avatar van Bedorvenkebab
Ja. Wel harde track overigens.

avatar van Kos
Kos
Toch maar verhoogd. Groeiertje, dit.

avatar van Harco
Jammer van de beats. Gibbs natuurlijk wel weer on-point. Cold Day in Hell, BFK en ESGN zijn een stuk harder.

avatar van WeztSide
Harco schreef:
Jammer van de beats.

avatar van Harco
Was natuurlijk ook wel te verwachten met Madlib aan het roer. De singles voorafgaand aan dit album waren helaas al de betere tracks. Wel mooi om Scarface op dit album te zien.

avatar van Flipm0de
Madlib staat inderdaad niet bekend om de kwaliteit van zijn beats.

avatar van Harco
In mijn ogen niet, nee. Veel te kaal vaak.

avatar van bennerd
Vind het juist een van de betere producers. Alleen jammer dat het vaak niet werkt met een MC op. Behalve ala het DOOM is.

Harco schreef:
In mijn ogen niet, nee. Veel te kaal vaak.

Vind juist dat Madlib heel subtiel vele lagen toevoegd aan zijn beats en dit tot een heerlijk geheel maakt. Een beat als die van Thuggin is daar het perfecte voorbeeld van.

avatar van Jellemans
Valt wel mee hoor, Madlib's beats zijn vaak zeer letterlijk gesampled. Check 2:50 voor de intro en 1:05 voor de beat. Maarja, who cares zolang het lekker klinkt.

YouTube - Rubba - Way Star

Jellemans schreef:

YouTube - Rubba - Way Star

Duidelijk sample, ja, maar minder gelaagd maakt het de beat niet. Hij heeft veel toegevoegd aan een al vrij gelaagde sample.

avatar van v1ce
Heerlijke samenwerking tussen deze meesters!
Was zelf totaal niet bekend met zowel Freddie als Madlib maar ze hebben mij zeker kunnen boeien!
Goeie beats lekkere flow! Af en toe een lekkere oldskool 90's film sampletje er tussendoor.

Een goeie zomer plaat!

avatar van Appels123
Totaal niet mijn soort rap, dus ga het ook niet beoordelen, maar damn, wat komt Domo Genesis hard op Madlib beats

avatar van NastyOnWax
Heb dit al 3x gehoord en blijf het niks bijzonders vinden Heb hier zoveel goeie dingen over gehoord, maar voor mij klinkt het vooral als een instrumenteel album waar iemand tussendoor rapt. Daarnaast hebben de tracks niet echt een intro, maar komen ze vaak uit het niets wat voor mij heel erg afdoet aan het gevoel dat ik een album aan het luisteren ben. Misschien hadden ze gewoon beter gesequenced moeten worden ofzo, weet ik veel.

Trouwens, en ik heb het hier al eerder gelezen. Wat in hemelsnaam was Ab-Soul aan het doen op Lakers? Eén van de betere tracks, maar hij verneukt z'n verse compleet. Waardeloze flow en delivery, en cliché en simpele lyrics. Het is maar dat zijn eigen tracks voor zijn nieuwe album goed zijn, anders had ik m'n hoop allang opgegeven.

avatar van Niek
Wel lekker maar niet zo bijzonder.

avatar van Delars
Classic.

avatar van woutorrmusic
Volgens mij bevindt Freddie zich voornamelijk in een vacuum van wiet en sex: dat wat een ieder wil. Ik kom hier het dichtste bij in de buurt door naar Freddie's teksten te luisteren, waar nog bij komt dat de beats fijn in het gehoor liggen, wat dit tot een fijn album maakt. Een waar 3,5*-album, maar dat zal Fred niet uitmaken want hij zit waarschijnlijk toch coke te snijden om het daarna te verkopen om vervolgens een bitch te bellen en te neuken.

Bitch, it's Gibbs

avatar van WeztSide
Beste hiphop album van het jaar, zoveel moge duidelijk zijn.

avatar van FelipeGutiérrez
Eerder het meest overrated album van het jaar.

avatar van MJ_DA_MAN
WeztSide schreef:
Beste hiphop album van het jaar, zoveel moge duidelijk zijn.
Dat had ik van tevoren wel verwacht. Helaas is het niet zo.

avatar van Srananbloke
De beats zijn zoals ik bij Madlib verwacht, gewoon keihard. Over Freddie Gibbs weet ik het nog niet. Hij is wel één geheel met de beats, maar het raakt me nog niet genoeg zoals ik dat bij eerdere Madlib-collabs (Jaylib, Perseverance, uiteraard Madvillainy) wel vrij snel had. Hoort wat mij betreft best thuis in een hoogtepuntenlijstje voor 2014, maar het is niet mijn persoonlijke numero uno.

avatar van Srananbloke
Inmiddels een half jaar verder is deze creatie ongelofelijk gegroeid bij mij. De combinatie Gibbs/Madlib bevalt me toch een stuk beter dan ik dacht. Het is nog steeds niet van het niveau van de samenwerkingen die ik eerder noemde, en er zijn nog steeds een beperkt aantal nummers die ik moeilijk kan pruimen, maar over het geheel vind ik dit steeds beter worden. Halfje erbij

avatar van niels94
Ik ben zo verschrikkelijk fan van de beat van 'High'. En van de bijdrage van Danny Brown, natuurlijk.

avatar van Niek
Niek schreef:
Wel lekker maar niet zo bijzonder.

Ik dacht dat ik dit album totaal gemist had; totaal vergeten dat ik dit kennelijk ooit geluisterd heb. Ben nu pas bij Harold's en zit ontzettend te genieten. Heerlijke plaat!

avatar van Glaciers of Ice
Ik heb Bandana meerdere kansen gegeven in de hoop dat ik het tof zou vinden, maar bij mij is het kwartje helaas nog niet gevallen. Hier staan echt meerdere bangers op en nummers die inmiddels wel classic mogen worden genoemd. Daar waar ik drums mis op Bandana kan ik er hier juist enorm van genieten. Wat hebben Thuggin, Shame en Harold's toch fantastische beats

avatar van Mathough
Enkele dagen na de release van Bandana deze Piñata ook maar weer eens gedraaid. In 2014 deed dit album mij (op Thuggin en High na) niet heel veel, maar omdat Gibbs en Madlib op Bandana een sterk duo vormen moest Piñata toch maar even in de herkansing.

Inmiddels ben ik een heel andere mening over dit album toegedaan. Vind het gewoon nog een slag beter dan Bandana. Het blokje Robes t/m Shame vormt voor mij het absolute hoogtepunt; wat een belachelijk goede beats hebben die nummers zeg! Dit album wordt dan ook goeddeels gedragen door de geweldige producties van Madlib. Freddie heeft een aangenaam stemgeluid en een prima flow, maar inhoudelijk is het niet bijster diepgaand. Dat is niet heel erg, maar ik geef toch de voorkeur aan wat meer filosofische rapteksten, zoals bijvoorbeeld een Black Thought die schrijft. De gastartiesten leveren overigens ook een positieve bijdrage aan het geheel. Earl Sweatshirt overtuigt met zijn verse op Robes én de soulvolle zang van BJ the Chicago Kid in Shame is een mooie toevoeging aan een voor de rest al tamelijk soulvol nummer.