Ian Anderson - Homo Erraticus (2014)

3,64

Rock / Folk
Label: KScope

1. Doggerland (4:20)
  2. Heavy Metals (1:29)
  3. Enter the Uninvited (4:12)
  4. Puer Ferox Adventus (7:11)
  5. Meliora Sequamur (3:32)
  6. The Turnpike Inn (3:08)
  7. The Engineer (3:12)
  8. The Pax Britannica (3:05)
  9. Tripudium ad Bellum (2:48)
  10. After These Wars (4:28)
  11. New Blood, Old Veins (2:31)
  12. In for a Pound (0:36)
  13. The Browning of the Green (4:05)
  14. Per Errationes ad Astra (1:33)
  15. Cold Dead Reckoning (5:28)
22 BERICHTEN 1 MENING

geplaatst: 20 februari 2014, 12:34 uur [permalink]
Zo te zien wordt het weer een jaar met mooie symfo-releases. Ian Anderson is altijd een flinke favoriet van me, en aangezien Tull op sterk water staat, doen we het gewoon met zijn soloplaten, en die zijn altijd stuk voor stuk meesterwerkjes.

avatar van vigil
geplaatst: 20 februari 2014, 13:05 uur [permalink]
Ik verwacht hier ook wel het 1 en ander van. Er schijnen ook wat verschillende versies van te komen (cd, 2 cd, box, lp)

geplaatst: 20 februari 2014, 13:58 uur [permalink]
Het schijnt wederom een conceptplaat te worden, geschreven door Gerald Bostock. 😛

avatar van vigil
geplaatst: 21 februari 2014, 10:00 uur [permalink]
Ik las het ja, aan de ene kant niet echt origineel maar goed we wachten nog even af 🙂

geplaatst: 20 maart 2014, 21:28 uur [permalink]
Vandaag de snippets van de nummers beluisterd via
SoundCloud - Hear the world?s sounds

Ik moet zeggen dat ik razend enthousiast ben geworden! Als groot JT en IA liefhebber vielen de uitgaven van de afgelopen decennia me toch wat tegen. TAAB2 was eindelijk weer eens een album waar af en toe echo's van het Tull verleden te horen waren en al met al een redelijk album met een aantal hoogtepunten maar ook matige stukken...(kan ook komen omdat m'n verwachtingen te hoog gespannen waren).
Op basis van de korte stukjes van alle nummers van dit nieuwe album die ik nu heb gehoord verwacht ik een geweldig album die met kop en schouders boven TAAB2 uit kan steken!

Duurt nog lang tot 14 april.... 🙁

geplaatst: 13 april 2014, 06:31 uur [permalink]
Ergens in 1976, luisterend naar radio Caroline (voor de jeugdigen onder ons, dat was zo'n "illegale zeezender"), hoorde ik voor het eerst een tamelijk vreemde band. Ze draaiden daar nummers als "Songs from the Wood", "Aqualung" en "Too old to Rock 'n roll...", die nogal verschillend klonken, maar toch door dezelfde band werden gemaakt. Dat bleek Jethro Tull te zijn.
Het baaske van die band, Ian Anderson heeft nu dit nieuwe album uit.
Ian speelt fluit en hij is ook de zanger, speelt acoustische gitaar, en een heleboel andere dingen, en is bovenal de componist. (En nog meer vooral de baas...)

Ok, Ik ben dus al jarenlang fan, en ken dus zijn truukjes wel.
Ook op dit album vis je die kunstjes er moeiteloos tussenuit, dit is een oude rot met een nieuwe ProgRock plaat.
De vraag is dan of het iets fris brengt, en niet weer meer van hetzelfde is.
En ja, dat doet het, maar vooral wanneer Anderson de vocalen deelt met Ryan O’Donnell, de vocalist die zijn intrede deed bij de vorige concert-tour.
Ian kampt al sinds de jaren tachtig met ernstige stemproblemen, en hij lijkt dit nu eindelijk gedeeltelijk op te lossen door de zangpartijen niet meer alleen te doen. Dit zal de fans veel goed doen, maar bovenal levert dit de beste nummers van deze nieuwe release op:

1. New Blood, Old Veins
Een lekker jazzy nummer, mooi combo met de ritme sectie, piano en zowel de zang als fluit zijn he-le-maal top. Het ProgRock stempel dringt zich wellicht iets teveel op tijdens het stevigere gedeelte van het nummer, een wat meer ingehouden remix zou wel heel interessant zijn.

2. Meliora Sequamur
Daar heb je dat bijna ongrijpbare "middeleeuwse" Tull gevoel. "My God" van Aqualung, maar nu met twee echte zangers. Mooie folky samenklanken, in een andere, parallele wereld, ver weg van de huidige muziekindustrie, een vette nummer één hit. Hier wordt je blij van.

3. The Turnpike Inn
Stevigere kost, maar boordevol wendingen, scherpe gitaar en fluit en bovenal zijn de vocalen uitermate goed gemixt, waardoor ze elkaar goed versterken. Dat wil je live horen!

Dit zijn mijn favorieten, maar ik ben erg enthousiast over dit album. Ian Anderson bewijst eens te meer garant te staan voor kwaliteit.
Maar toch mis ik Martin Barre, en dan met name dat stukje dwarsheid waardoor Tull zo gewaardeerd werd. Dit album is iets minder clean geproduceerd dan TAAB2, de band speelt bijzonder adequaat, maar het had wel iets scherper gekund.

geplaatst: 14 april 2014, 11:59 uur [permalink]
In tegenstelling tot bijna iedereen (merk ik) vond ik de Tull-albums J.Tull.com en Roots to Branches sterke platen. Erg sterk zelfs.

Ook de soloplaten Rupi's Dance, Twelve Divinities en Secret Language of Birds vind ik waanzinnige platen.

Thick as a Brick 2 was ook weer een superb werkje. Deze Homo Erraticus staat deze dag lekker op repeat.

Wat me opvalt is dat er geen world-invloeden meer aanwezig zijn en dat Ian echt een beetje teruggrijpt naar de tijd van Songs from the Wood, Heavy Horses en Stormwatch.
Echte progressieve folkrock. Ik verdiep me nooit zo in teksten, want dat vind ik nogal secundair, en Ian staat er ook onbekend nogal te spotten met geloof, hier en daar.
Waar het mij om gaat is de muziek en de sfeer, en die meer dan voldoende.

geplaatst: 16 april 2014, 12:03 uur [permalink]
Na een aantal luisterbeurten kan ik niets anders zeggen dan dat dit een zeer geslaagd album is geworden! Sommige nummers pakken meteen, anderen groeien.

Van Tull vind ik met name de periode tussen Aqualung en Heavy Horses de toptijd met de absolute hoogtepunten Thick as a Brick en de Folk rock plaat Songs from the Wood. Dit nieuwe album geeft eindelijk weer eens dat typische "tull" gevoel. Die heerlijke opbouw in de nummers en de meesterlijke twistjes, geweldig! De kleurklanken van dit album doen mij nog het meest terugdenken aan zeer sterke Songs from the Wood met zijn heerlijke folk geluid.

Het gebruik van elektronische geluiden/effecten valt gelukkig erg mee! (maar mag van mij altijd nog minder...)

TAAB2 was een goed album maar begon me na een aantal luisterbeurten al snel te vervelen. Dit album daarentegen lijkt verder te groeien en in zijn geheel boeiender, een 4.5 lijkt mij daarom op zijn plaats.

geplaatst: 16 april 2014, 12:09 uur [permalink]
Ik had ook direct Songs from the Wood-flashbacks.

Echte Tull-fans zullen zich aan deze plaat geen buil vallen.

geplaatst: 18 april 2014, 11:28 uur [permalink]
Halfje erbij. Hij is minstens zo goed als Thick As a Brick 2.

Ik moet wel zeggen dat zijn laatste solowerk moeilijk vergelijkbaar is met zijn andere solowerk.

Het lijkt wel heel erg op de folkrock-periode van Jethro Tull.

avatar van Thomas91

geplaatst: 19 april 2014, 13:45 uur [permalink]
Ik houd wel van dit soort muziek op zijn tijd, ik had bij mijn eerste luisterbeurt tegen het einde alleen wel even het idee dat ik klaar mee was. Het duurt misschien net even iets te lang. Toch vind ik het een van de meer interessante releases de laatste tijd. Klinkt erg mooi. Hopelijk stijgt de waardering nog in de loop van de tijd.

avatar van SemdeJong
geplaatst: 23 april 2014, 11:28 uur [permalink]
Zeker geen slecht album maar ook niet een spannend album.

avatar van Svendra
Svendra (crew)
geplaatst: 14 mei 2014, 21:02 uur [permalink]
Het is altijd een genot om naar deze unieke artiest te luisteren, maar het album lijkt inderdaad wat minder spannend dan de vorige twee. Kan me vergissen natuurlijk, en blijf het nog proberen.

geplaatst: 7 juli 2014, 12:01 uur [permalink]
Blijft een ijzersterke plaat. En het blijkt ook nog eens een heerlijke zomerplaat te zijn. Ian's fluitspel heeft nog nooit zo goed geklonken.

Niet voor niets dat deze plaat in mijn eindlijst eindigt.

geplaatst: 7 juli 2014, 18:26 uur [permalink]
Gaat verder waar Jethro Tull ophield?? Prima album en het blijft uiteraard een Jethro Tullachtige sound hebben die mij zeer bevalt

geplaatst: 11 februari 2015, 00:43 uur [permalink]
Dit dubbelalbum in volledige afzondering op de late avond beluisterd!
Genieten, niet alleen het fluitspel is voortreffelijk maar ook de sleet zit m.i. nog niet op z'n stem!
Nog een paar keer draaien en dan gaat ie mogelijk naar de volle mep!
De hoes vind ik eveneens schitterend!

geplaatst: 11 februari 2015, 11:29 uur [permalink]
Dubbelalbum?

avatar van Rudi S

geplaatst: 11 februari 2015, 11:31 uur [permalink]

Vinyl wel ja.

geplaatst: 11 februari 2015, 13:12 uur [permalink]
Oh dat. Okay. Ik denk bij lp's altijd alleen aan pre-jaren 90.

Had eens een artikel gelezen dat het geen zier uitmaakt, hoe je muziek nu luistert. Mp3, cd of lp. De geluidskwaliteit is nauwelijks hoorbaar. Maar daar zijn meningen over verdeeld.

Ik gun de lp-verzamelaars het wel, dat bepaalde platen ook op lp verkrijgbaar zijn. Het is alleen allemaal zo duur.

geplaatst: 11 februari 2015, 14:53 uur [permalink]
Elders al aangeven, het zwarte goud is enorm in opkomst!
Ondanks de vaak belachelijk hoge prijzen, heb ik het er graag voor over!
Oké, je kunt niet skippen zoals met de CD maar ik koop enkel LP’s als ik de hele plaat kan waarderen!
Bovendien hoef ik geen loep te gebruiken om de teksten van het CD-boekje te ontrafelen.
Zo zweer ik bij analoog afspelen en zijn er nog wel wat voordelen op te noemen!

geplaatst: 11 februari 2015, 15:14 uur [permalink]
Ik snap ook wel wat lp-fanatici beweegt.
Ik snap ook prima, waarom mijn honderden lp's onbespeeld staan te verstoffen. Zo nu en dan leen Ik ze uit, en krijg ze nooit terug. Ik mis ze niet. Al moet je geleend spul natuurlijk wel teruggeven.

Ik was wel ooit een echte lp-koper. Nu is bij mij alles digitaal.

geplaatst: 11 februari 2015, 15:18 uur [permalink]
Als je ze weg doet, laat het me weten! 😄