Johnny Cash - American III: Solitary Man (2000)

Country
Label: American

1. I Won't Back Down (2:09)

met Tom Petty

2. Solitary Man (2:25)

met Tom Petty

3. That Lucky Old Sun (Just Rolls Around Heaven All Day) (2:35)
  4. One (3:53)
  5. Nobody (3:14)
  6. I See a Darkness (3:42)

met Will Oldham

7. The Mercy Seat (4:35)
  8. Would You Lay with Me (In a Field of Stone) (2:41)
  9. Field of Diamonds (3:15)

met June Carter Cash en Sheryl Crow

10. Before My Time (2:55)
  11. Country Trash (1:47)
  12. Mary of the Wild Moor (2:32)

met Sheryl Crow

13. I'm Leaving Now (3:07)

met Merle Haggard

14. Wayfaring Stranger (3:19)

met Sheryl Crow

avatar van popstranger
De beste uit de reeks en al de andere zijn al zo goed...

Johnny Cash back stage, klaar om het podium te betreden.
Nog eventjes een moment in stilte.
Waar brengen zijn gedachtes hem op dit moment?
Het besef dat elk optreden zijn laatste kan zijn?
Na vergeten te zijn in de jaren 80 eindelijk weer erkenning?
Cash staat er met grote letters op de voorkant.
De American Recordings was een grote gok.
Nu, een paar albums verder overheersen de dollartekens.
Niet voor Johnny himself.
Niet voor zijn echtgenote.
Beide hebben niet meer de tijd om van het verdiende geld te verdienen.
De klokt tikt.
Een nalatenschap voor zijn kinderen.
Producer Rick Rubin die nog even flink wil verdienen.
Prince gaf een paar jaar eerder al aan een slaaf van de platenmaatschappij te zijn.
Hij zat niet tot aan zijn dood hieraan verbonden.
Maar ook ik ben een groot liefhebber van deze breekbare Johnny Cash.
Hoe dicht kun je komen bij een artiest.
Ik heb het geluk gehad om ooit Bono tijdens een concert een hand te kunnen geven.
Toch voel ik mij hier staande naast Johnny Cash.
Een nummer inspelen, om vervolgens weer op adem te komen met een extra dosering zuurstof.
Bij Field Of Diamonds zie ik een oud, gelukkig echtpaar voor me.
Twee gerimpelde trillende handen die elkaar, zo mogelijk, stevig vast houden.
Sheryl Crow als privé zuster een beetje op de achtergrond.
One love
One life
When it's one need
In the night
One love
We get to share it
Leaves you baby if you
Don't care for it

U2 maakte samen met Johnny Cash The Wanderer.
Ze hadden toen echter niet het besef dat ze een paar jaar eerder een klassieker voor Johnny Cash hadden geschreven.

avatar van Kos
Kos
Country Trash is echt zo'n geniaal nummer. .

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Na een pauze van vier jaren pikken Johnny Cash en producer Rick Rubin de draad opnieuw op om uit te pakken met deze bijzonder indrukwekkende American III: Solitary Man, dat ten eeuwige dage met zijn opvolger American IV: The Man Comes Around strijd voert ten huize Spamalot om de titel “Favoriete Cash album”. Maar ik ga nooit kunnen kiezen, waarom zou ik?

Het duurde vier jaren omdat Johnny Cash die tijd op de sukkel was geweest met zijn gezondheid en je hoort dat terug in de lichte verandering in zijn fragieler geworden stem. Deze keer komt er geen begeleidingsgroep meespelen maar diverse gastartiesten, op een album dat die speelsheid van American II totaal ontbeert. Johnny Cash lijkt meer terug te kijken op zijn leven na een moeilijke periode.

Wat onthoud ik vooral van dit album? Dat je hier maar drie nummers kunt aanduiden als favoriete tracks en dat is best wel hartverscheurend, net zoals de muziek en de titels van de eerste twee nummers. De teksten van I Won't Back Down en Solitary Man ken ik ondertussen van binnen en buiten. Maar er is nog meer moois door die grotere breekbaarheid in zijn stemgeluid, getuige The Mercy Seat met dat memorabel eindstuk op piano, die lichte aarzeling tegen het einde aan in Country Trash.

En waarom niet eens mijn rode draad qua hoezen verderzetten in deze reeks? Johnny Cash staat met zijn gitaar klaar in de coulissen, wachtend op een sein of op iemand om zich naar het podium te begeven. Hij straalt rust uit maar ook de eenzaamheid van het muzikantenbestaan.