Satan - Court in the Act (1983)

Label: Roadrunner

1. Into the Fire (1:44)
  2. Trail by Fire (4:19)
  3. Blades of Steel (5:16)
  4. No Turning Back (4:02)
  5. Broken Treaties (4:44)
  6. Break Free (5:21)
  7. Hunt You Down (3:30)
  8. The Ritual (4:41)
  9. Dark Side of Innocence (0:57)
  10. Alone in the Dock (6:24)
godlydevil7
Oude schatten opgraven is leuk, en dat is precies wat dit album is. In 1983 uitgebracht, en het kan voor mij gewoon doorgaan voor een album uit 2000 ofzo. Het is echt een heel goed album, de instrumenten worden echt heel goed bespeeld, ontzettend goede solo's die van mij uren hadden mogen duren, verder beheerst iedereen zijn instrument erg goed. Wat is het? Het is een soort mix tussen Heavy en Thrash metal. Dat heavy metal ligt 'm dan vooral aan de vocalen, waren die anders geweest (zoals Metallica bijvoorbeeld) dan was dit pure thrash.

De vocalen dus. Hoewel ze niet echt "thrash" zijn, zijn ze toch ontzettend goed, ze klinken aan het begin een beetje of hij ontzettend zacht zingt en eigenlijk niet durft, maar na een tijdje ben ik de genialiteit gaan inzien.

Dames en heren, Satan!

avatar van AGE-411
Wat een originele bandnaam !

Bobiej
Haha, jij komt ook net van het Thrash Metal topic, AGE!
Overigens, deze band is in 1987 al 'overleden', maar er is toch weer een verzamelaar/live uitgekomen in 2004, platenmaatschapijen hè...

avatar van bennerd
Hm, niet alleen AGE, denk ik, niet waar Bob?

avatar van AGE-411
Toch niet hoor. Ik was gewoon, zoals elke avond eerst de updates aan het doorbladen, dan de artiesten, dan het forum.

avatar van vin13
Wat zou je doen als Satan aan je deur klopt? Zou je huilen, zeggen dat het je spijt. Nee natuurlijk niet, je nodigt hem uit om een lekker kopje zwavelthee te drinken en te proosten op het zout van de aarde.
Onder het genot van:
Coroner - Grin
Celtic Frost -Monotheist
Entombed- Left hand path
Devious- Domain

Bobiej
bennerd schreef:
Hm, niet alleen AGE, denk ik, niet waar Bob?

*schuldig*

Haha, jij komt ook net van het Thrash Metal topic, AGE!

avatar van Germ
Ging deze band later niet onder de naam Blind Fury verder?

Enkele jaren gelden was ik op een festival in Duitsland en hoorde opeens 'Trial By Fire' over de velden klinken. Verdomme dit nummer ken ik dacht ik, maar kon niet meer op de band komen. Op zoek naar waar dit nummer gespeeld werd kwam ik uit bij het kleine podium waar Satan dus stond te spelen. Vermakelijk optreden waarin dit hele album gespeeld werd.

avatar van Kronos
De naam van de band veranderde in Blind Fury, dan weer Satan en nog later gingen ze onder de naam Pariah verder.

avatar van ozwald
stond destijds op gelijke voet met Metallica, Maiden en andere metalgoden. Althans bij mij dan...

Nog eens geresulteerd in de aanschaf van een mooi tour-shirt wat de nonnetjes op mijn katholieke schooltje zeer konden waarderen.

Als ik het nu terugbeluister heeft ook deze nwobhm plaat me weinig meer te bieden. Knap klotegeluid, kom niet verder dan 3 nummers.

avatar van wizard
Deze plaat is ietsje minder dan zijn opvolger, maar deze mag er zeker zijn. De meeste nummers zijn behoorlijk goed, alleen jammer dat de vocalen wat naar de achtergrond zijn gemixt hier en daar.

Een stem volgt later als ik deze cd wat vaker heb gehoord.

avatar van exodus
Dit is wel een tof album, maar ik heb veel liever de oer oude nummers als bijv. "Kiss of Death", nog met een andere zanger; het geheel klinkt dan nog ietwat primitiever maar ook in tegenstelling tot dit volledige album wat rauwer en mijn inziens ook ontroerender waarbij ik kippenvel krijg. En yep, dan hoor je ook, vooral bij de oude zanger, waar mister Hetfield óók heeft zitten spieken in de good old Metallica days.

avatar van jurado
exodus schreef:

Ik vind persoonlijk dat Dave Mustaine heel erg klinkt als de oude zanger van Satan, veel meer nog dan Jaymz.
Ongetwijfeld ook van invloed geweest op J.H.

Luister maar.

avatar van exodus
Klopt! Mustaine was ik erbij vergeten...helemaal waar! Maar dan wil ik ook nog even vermelden dat de eind jaren 80 Nederlandse Speed/Thrash band Deafen uit Oss klonk als een mix van Satan, Megadeth en oude Metallica. Vooral de zang bij Deafen klonk ook zo.

avatar van exodus
Eén van de mooiste metal nummers (vind ik) allertijden "Kiss of Death" van Satan klinkt naarmate het nummer vordert VALS! De gitaar! Hoe waanzinnig geweldig deze single uitvoering met die vorige zanger ook is en YES, inderdaad tegen de Thrash aanleunt, feitelijk een PRE-Thrashnummer is. Maar de gitaar klinkt steeds valser op het laatst, goed luisteren en je hoort het! Het supertoffe nummer is er geen seconde minder om.

avatar van Germ
Kwam deze video op youtube tegen, ik wil hem de Satan fans niet onthouden:

YouTube - Satan '' Trial by fire '' = Dynamo Open Air 1986

avatar van ozwald
mooie tijd. Joshua was toen hoofdact als ik me niet vergis.

avatar van Barfly
Dit album wordt in zijn geheel live ten gehore gebracht door Satan tijdens de Zwarte Cross in Lichtenvoorde. De huidige bezetting ken ik niet, maar dit lijkt mij een must voor alle liefhebbers.

avatar van Bastiaan Tuenter
Het waren dezelfde vijf mannen die ook dit album inspeelden. En het optreden was erg sterk. De band had wel een beetje heimwee, want ook Hell trad datzelfde weekend aan. Ook al een sterk optreden.

Meneer Bungel
vin13 schreef:
Daar kwam ie natuurlijk niet voor, maar laat me weten of ie erin zal trappen!
wizard schreef:
Deze plaat is ietsje minder dan zijn opvolger, maar deze mag er zeker zijn.
Vind deze net iets fijner dan de opvolger, vooralsnog. Lekker 'ouwerwets', meer richting rocknrollNWOBHMenzo dan naar de thrash (al is er met thrash op zich niets mis...). Heerlijk.

Net als LLs Master Control een kleine 4,5 of een dikke 4.

Ik ontdek nu dit album naar aanleiding van het interview in de recente Aardschok (mei '13). Ik vind het best een boeiend album met aparte wendingen. Doet ook denken aan de snelle nummers van de eerste Iron Maiden albums. Het intro Into the fire is lekker onheilspellend. Het songmateriaal is af en toe wel wat hak-op-de-tak, en de basdrum valt nog wel eens weg in de matige productie.

Hoewel de Aardschok het nu erkent als een cult-klassieker , is het wel grappig om de recensie van 30 jaar terug te lezen: Ik vond de recensie in het nummer van nov. '83, het album wordt maar matigjes ontvangen: "composities die als los zand in elkaar zitten", "zwakke productie", "matige, onpersoonlijke vocalen". De beide gitaristen krijgen nog wel een pluim voor hun talenten met de aantekening dat hun enthousiasme soms ten koste gaat van hun spel waardoor de nummers rommelig worden...

avatar van Barfly
Daarom dat je recensisten met een korrel zout neemt. Al had de de schrijver niet helemaal ongelijk wat betreft de productie, maar hij vergat waarschijnlijk het totaalplaatje aan sfeer mee te nemen.

avatar van jailhouserocker1
Ik ben zo'n beetje de enige hier volgens mij maar ik kan me wel vinden in de recensie waaruit SPEEDROCK citeert. Ik vind het muzikaal niet echt beroerd (het is wat complexer dan de gemiddelde Britse metal uit die tijd), maar het rammelt idd behoorlijk en de zang vind ik al helemaal om te janken. Ik ben van het NWOBHM tijdperk en kon me deze band niet echt meer herinneren maar nu ik dit enkele malen beluisterd heb, snap ik goed waarom niet en snap ik ook het feit dat de band geen lang leven beschoren was (ook niet toen ze onder een andere naam verder gingen) Dit behoort m.i. duidelijk tot de vele B-categorie NWOBHM-bandjes die je begin jaren 80 had en lag (ligt) mijlen en mijlen achter bij de grootheden zoals Maiden, Priest, Saxon e.d.

avatar van Kronos
jailhouserocker1 schreef:
...het rammelt idd behoorlijk en de zang vind ik al helemaal om te janken. Ik ben van het NWOBHM tijdperk en kon me deze band niet echt meer herinneren maar nu ik dit enkele malen beluisterd heb, snap ik goed waarom niet en snap ik ook het feit dat de band geen lang leven beschoren was (ook niet toen ze onder een andere naam verder gingen)

Geen lang leven beschoren? Ze gingen toch mee tot ver in de jaren negentig hoor. Dit debuut klinkt inderdaad nogal rommelig en de zanger wat zeurderig, maar daar zou verandering in komen bij de volgende albums. En nee, een grootheid als Maiden, Priest en Saxon is het nooit geworden, maar wie in die tijd wat verder keek dan alleen de bekendste bands volgde met veel kans ook Satan/Blind Fury/Pariah met belangstelling en hoefde bij hun huidige release, Life Sentence, niet herinnerd te worden.

avatar van wizard
Nadat Life Sentence, dat Satan vorig jaar uitbracht, werd ik wel weer nieuwsgierig naar Court in the Act. Life Sentence klonk heel erg als dit album (en de hoes leek er ook op vond ik), maar ik ben toch meer geinteresseerd in een jaren ’80-album dat in de jaren ’80 uitkwam dan eentje die dertig jaar te laat uitkomt.
Dit album ken ik, afgaand op mijn eerdere bericht, al bijna 5 jaar. In mijn hoofd zat dat dit een aardig album was, minder dan Suspended Sentence, en geplaagd door een slechte productie. Daarom heb ik de afgelopen jaren dit album nauwelijks geluisterd. Misschien ben ik aan slechte producties gewend geraakt, want nu ik het album weer hoor, is dat helemaal geen probleem.
De songs staan namelijk als een huis en dat maakt Court in the Act tot een heel aangename herontdekking. NWOBHM van de bovenste plank met erg lekker gitaarwerk. De plaat begint erg sterk met Trial by Fire, waarna Blades of Steel meteen het eerste wat mindere nummer is. Daarna valt Broken Treaties op: weer een knallend nummer. De tweede kant van de LP begint heel even rustig, waarna drummer Sean Taylor aftikt en vijf minuten uptempo vuurwerk losbarst. De rest van de tweede helft van het album, hoe sterk de nummers ook zijn, staat vooral in de schaduw van de machtige afsluiter Alone in the Dark.

Kortom, een bijzonder aangename herontdekking.

4.0*

avatar van namsaap
Ik heb dit album ooit in de '90-er jaren eens als tweedehandsje opgeduikeld en op aanraden van een vriend meegenomen. Op mijn krakkemikkige audio-installatie destijds viel de matige productie van deze plaat me nog niet zo op, maar naarmate mijn apparatuur evolueerde, ging ik me steeds meer ergeren aan het geluid van de LP.

De productie ten spijt, staan er wel een aantal heerlijke nummers op deze plaat. Dankzij het goede gitaarwerk van Ramsey en Tippins doen de nummers regelmatig denken aan het vroege werk van Iron Maiden (met name Blades Of Steel en het instrumentale The Ritual), maar dan iets rauwer. Ook in de opbouw van de nummers worden regelmatig de blauwdrukken van deze band gevolgd. Toch is Satan op dit album veel meer dan alleen maar een Iron Maiden rip-off. De band klinkt bij tijden een stuk agressiever en schuurt stilistisch af en toe tegen de thrash metal aan.

Met een goede productie had dit album een veel hogere score gehad.

Score: 79/100