Archive - Axiom (2014)

Rock / Electronic
Label: Dangervisit

1. Distorted Angels (3:23)
  2. Axiom (10:00)
  3. Baptism (5:02)
  4. Transmission Data Terminate (4:58)
  5. The Noise of Flames Crashing (4:16)
  6. Shiver (7:33)
  7. Axiom - Reprise (4:25)
avatar van vigil
Zo!

avatar van Thin Air!
ja ja. Ze komen er weer aan.
Via Pledgemusic heb ik het hele pakket ge-preordered (getekende cd/dvd) met als release date 12 mei. Een goede manier om de artiest te ondersteunen en je wordt regelmatig op de hoogte gehouden over het project.

Het was een stille wens van de band om ooit hun muziek met een begeleidende film te combineren. Deze film is opgenomen in Spanje en fragmenten zijn al te zien op de site van Archive.
Mooie zwart-wit beelden met dito muziek.

Ik kan in ieder geval al niet wachten.

avatar van Mindscapes
En slechts zeven tracks die niet eens als aparte entiteiten mogen worden gezien (gok ik, met die reprise op het einde). Ik voel iets ambitieus aankomen, een nieuwe Controlling Crowds of iets compleet anders, maar ik heb er een goed gevoel bij!

avatar van Fathead
Ik ben hier echt heel erg benieuwd naar. Controlling Crowds was geweldig, Without Us You're Dead was bijna net zo goed. Hopelijk zetten ze die lijn voort. Lange nummers (wellicht?) lijkt me bij deze band absoluut een voordeel...

Fathead schreef:
Without Us You're Dead
With Us Until You're Dead? En het album zou maar een veertigtal minuten duren, het is de soundtrack bij hun eigen film, dat levert gemiddeld een kleine 6 minuten op per lied. Maar goed, misschien zit er een 00:23 en een 12:47 bij

avatar van Fathead
Whaha, en het was niet eens een foutje, ik dacht dat het album echt zo heette, terwijl ik hem toch echt fysiek bezit .

Openingslied vrijgegeven...
Klinkt ook echt als een opener, met die lange opbouw zonder echte climax. Clip is ook veelbelovend voor de rest van de Axiom-film!

avatar van Thin Air!
Distorted Angels. Ja schitterend.
Ik neem aan dat dit gezongen is door Pollard Berrier. Wat een geweldige stem heeft hij toch.

Vooral de combinatie tussen muziek en beeld wordt heel bijzonder in dit project.
Daar is dit voorproefje al een goed voorbeeld van.

Gewoon een prima nieuwe Archive. Verrassend kan ik het niet meer noemen maar zolang het klinkt zoals op Axiom vind ik het best.

avatar van Supersid
Boeiend!

tuktak
De film zal ongetwijfeld fantastisch zijn, maar zonder beeld is de soundtrack iig ontzettend vervelend en saai. 5 minuten kerkklokgeouwehoer, daar zat ik persoonlijk niet echt op te wachten. Ook de andere tracks zijn spanningsloos en zo productioneel gladgestreken dat ik er geen plezier uit kan halen.

avatar van Thin Air!
Gisteren pas binnen gekregen met de post dus voor een waardering vind ik het nog veel te vroeg. De presentatie vond ik toch wel wat tegenvallen met een dubbel sleeve kartonnen hoesje met daarin de DVD/CD plus aan de binnenkant de handtekeningen. Een minpuntje maar niet meer dan dat.

Ik heb gisteren eigenlijk alleen nog maar tijd gehad om de film te bekijken en een keer de CD te beluisteren. De film was in ieder geval schitterend en maakte toch wel indruk. Intense (inkt) zwart/wit beelden waarbij nogal wat emoties de revue passeren. Het paradijseiland Axiom en de zoektocht naar de Black Icarus vormen enkele bestanddelen. Veel close ups waarbij het zweet en angst van je scherm spatten. Een verstikkende sfeer die de zintuigen in elke vezel van het lichaam prikkelt.

De muziek is in ieder geval redelijk minimalistisch en Archive kiest hier zeker niet voor de makkelijkste weg voor zowel de muziek als de film. Een nummer als Axiom bijvoorbeeld begint met 4 minuten Greenwich kerkklokken. Als los nummer is dat inderdaad nogal lastig te verteren. Het nummer bouwt de 6 minuten daarna wel langzaam op tot een hypnotisch monster.
Dit nummer vormt echter pas het voorportaal voor de echte zware jongens: Baptism, Transmission Data Terminate, The Noise of Flames Crashing & Shiver.
Deze donkere muziekwolk doet je happen naar adem als een vis op het droge.

De vocals zijn verdeeld tussen Pollard & Dave Penn met (helaas) kleine bijrollen voor Holly Martin en oudgediende Maria Q. De sfeer is het belangrijkste op deze plaat en de vocals spelen daarin duidelijk een ondergeschikte rol. Zij ondersteunen vooral.

Verwacht derhalve geen magnetron muziek waarbij de songs na drie minuten al dampend op je bord liggen.
Het is een organisch geheel van muziekklanken die een verhaal vertellen. Een verhaal van donkere wolken met daarachter een zon. Hoop is er altijd.

Ik ga de komende periode maar eens tijd investeren om het verhaal achter Axiom verder te ontrafelen.
Koptelefoon op en de hele achtbaan Axiom in één keer uitzitten. Alleen dan vallen volgens mij alle puzzelstukjes in elkaar. Mensen die hiervoor openstaan zullen zeker niet teleurgesteld zijn want het is weer ongelooflijk knap gemaakt.

Na de eerste luisterbeurt trok ik me uit de bank waarin ik vastgezogen zat om een slokje water te drinken. Droge keel en een zweetdruppeltje op het voorhoofd. Net als in de achtbaan.

avatar van Mctijn
Ik vind Achive al jaren een zeer indrukwekkende band en met dit album is dat nog meer geworden.

Dat openingsnummer.....wow. Als een popu DJ er een beat onder zet, wordt dat gewoon een wereldhit. Niet hopen dat dat gebeurt.

Axiom is goed, alleen de intro is erg lang. Transmission Data Terminate is goed. Shiver is geweldig.
Er valt dus voldoende te genieten, maar als geheel is het wel een stuk minder dan de voorgaande albums. Ik hoop dat dit ook gewoon een tussendoortje is.

avatar van ecktepatrick
Ik keek erg lang uit naar dit album en met hun vorige albums in m'n achterhoofd, verwachte ik wel iets. Maar helaas een tegenvaller. Dit album is erg duister, maar heel eentonig. Er gebeurt simpelweg niet zo veel. Jammer!

avatar van dynamo d
Mooi samenhangend album, vooral ook de editie met de dvd is zeer de moeite waard. Herkenbaar Archive met Shiver, The Noise of Flames Crashing en Transmission Data Terminate als hoogtepunten. Ik had er graag nog wat hip-hop elementen zoals op Controlling Crowds in gehad, dat had het wat krachtiger gemaakt. Vandaar 4,5 ipv 5,0 punten.

Misterfool
De eerste luisterbeurt heb ik er net op zitten. Het album heeft weer de herkenbare Archive-sound. Desondanks slaagt de band hier om een heel mooie angstige, ijzige sfeer neer te zetten. Zo moet ik bij het openingsnummer(zeker op de momenten dat de strijkers te horen zijn) erg denken aan Jóhan Jóhannsson. De zang op Baptism geeft mij kippenvel.Wat een angst wordt daar aan de man gebracht. Prima album en meer dan slechts een tussendoortje.

Anders maar toch weer Archive in ieder geval wederom een album wat steeds meer aan kracht wint naar mate je hem vaker luistert. Al zet je het album af tegen eerdere albums van Archive dan ben je eigenlijk appels met peren aan het vergelijken, Archive weet constant dynamisch zich aan te passen en blijft op het zelfde moment even krachtig en herkenbaar zoals we gewent zijn van Archive.

avatar van tbouwh
Een opening die naar adem doet happen, met het schitterend gezongen Distorted Angels en het fantastische Axiom. De opbouw met de kerkklokken, en dan die climax.. heerlijk. Daarna wordt het mijns inziens iets minder; de sfeer die is neergezet is weliswaar geweldig, maar de tracks 3 en 4 boeien mij in dat licht toch iets minder. Shiver en the Noise of Flames Crashing zijn dan wel weer erg goed; de reprise is meer van hetzelfde.
Ik vond het begin fabelachtig maar aan het eind overheerst de gedachte dat er meer in had gezeten. Toch maar eens meer van Archive gaan luisteren.
Zeer geruime 3,5*

Het ziet ernaar uit dat begin volgend jaar (kan weleens al in januari zijn?) er wederom een nieuw album wordt gereleased door Archive met daarop volgend een tour van ongeveer 18 maanden.
Maandag 20 oktober zal hier meer over bekend worden gemaakt op de officiele site van Archive.

avatar van Thin Air!
Dat is heel goed nieuws arjan8.
Nog nooit naar één van hun concerten geweest dus dat wil ik zeker een keer meemaken.

Check archiveofficial.com vandaag hebben ze nieuws naar buiten gebracht.

bas1966
ook op deze release zijn weer leuke tracks te vinden
de opener is -zoals we van Archive gewend zijn- mega bombastisch !
Klokken doen aan oud werk van Supertramp (fools overture) en Floyd denken.
Shiver vind ik tot nu toe eruit springen.
mmmmmmhh ze komen in februari naar ons landje !!

avatar van notsub
De hoes deed me direct denken aan een hoes van Candlemass. Het bleek te gaan om de DVD The Curse of Candlemass. Verdere overeenkomsten met de Zweedse doom metal band zijn er nauwelijks. Met Archive ben ik verder niet echt bekend, maar deze CD heeft twee sterke punten: het titelnummer Axiom en het daarop volgende Baptism zijn treffers met een psychedelische basis en vol met schitterende details. De rest raakt me tot nu toe minder, maar dit kwartier staat als een huis.

avatar van meneer
Thin Air! schreef:

Mooie omschrijving geef je hier (je gehele tekst) van het album, herkenbaar en ik herken dezelfde ervaring van wat ik hier van je quote. Wat een album !

bas1966
verhoogt naar 4. Titelnummer is van de buitencategorie.