Dalis Car - The Waking Hour (1984)

Avant-Garde / Pop
Label: Beggars Banquet

1. Dalis Car (5:12)
  2. His Box (4:42)
  3. Cornwall Stone (5:19)
  4. Artemis (4:39)
  5. Create and Melt (5:36)
  6. Moonlife (4:57)
  7. The Judgement Is the Mirror (4:36)
avatar van Premonition
Een vergeten project van Mick Karn (Japan) en Peter Murphy (Bauhaus). Lijkt een onwaarschijnlijk duo, maar het levert spannende beetje arty muziek op.
Beter dan de soloprojecten van zowel Karn als Murphy.
Aanrader! Klinkt nog steeds tijdloos.

Goeie plaat. Uitschieter Create and Melt.

Mick Karn heeft de plaat afgemaakt nadat Murphy er de brui aan gegeven had. Niet onverdienstelijk gedaan.

avatar van Rufus
1,0
Alle nummers hebben hetzelfde tempo, dezelfde dreun zonder maar een enkel hoogtepunt.
Geen wonder dat Murphy is opgestapt, hier is totaal inspiratieloos een cd gemaakt.

avatar van Erwin.c
Rufus schreef:

Je bedoelt dat je geen reet van deze muziek snapt.

avatar van Rufus
1,0
Erwin.c schreef:

Je bedoelt dat je geen reet van deze muziek snapt.

Dat kan ook, maar zeeeeeeeeeer eentonig.
Of mag je het niet meer zeggen dat je er niet veel aanvind en waarom.

Heb je het wel gehoord ?

avatar van Slowgaze
Neigt dit gezien de naam naar de grote Kapitein Biefstuk?

Nee, dit is meer wave.
Geen Captain Beefheart.

Dit album staat nu hier in de aandacht.

Aquila
Vandaag de tijd genomen om het album nog eens tweemaal te draaien. Eigenlijk beter en poëtischer dan mij bijstond. Zeker geen mislukte samenwerking, zoals wel gezegd wordt. De sferen die Karn creëert in de muziek (Murphy's bijdrage beperkt zich tot de teksten en de zang) zijn toch wel heel bijzonder en dan niet alleen met die bekende fretloze bas. Ik heb van Karn solo alleen zijn eerste twee albums. Kan me voorstellen dat hij later toch ook nog wel nieuwe wegen is ingeslagen. Trouwens: Heet het eerste nummer (niet net als de band) Dalis Car, zonder apostrophe ' ?

Aquila
Wat rondsurfend naar aanleiding van de klasse van Mick Karn stuitte ik op zijn website op een EP die op zijn geboortedag dit jaar gereleased is (althans de eerste download track) en bestaat uit een samenwerking met Murphy aka Dalis Car. Nog eens achteraan gaan... (zal sowieso een toevoeging doen).

avatar van reptile71
Is er een relatie met deze of is het toeval? Check: The Moody Blues - The Present (1983)

avatar van Premonition
Ik denk toeval, beiden gebruiken een schilderij, Daybreak

avatar van reptile71
Jep, ik denk ook toeval. Als Dalis Car het had geweten hadden ze wsl. niet een jaar later dezelfde afbeelding gebruikt. Die van hen is trouwens origineel en die van The Moody Blues iets aangepast.

Er is nog een artiest die deze hoes heeft gebruikt Saint Preux met The Last Opera. Maar nu zakken we wel echt af qua muziek.

Dalis Car heb ik aangeschaft net toen hij uitkwam in 1984. En ik heb er precies 22,50 gulden voor neergeteld. Mick Karn kende ik van Japan (oil of canvas vond ik erg mooi) en Peter Murphy vanzelfsprekend van Bauhaus (the sky's gonne out had ik). Erg benieuwd naar deze combinatie. De plaat werd trouwens redelijk neergesabeld door de toenmalige muziekpers. Te gemaakt. Eerlijk gezegd behoorde het ook niet tot mijn topplaten die ik in die jaren koesterde. Vanzelfsprekend beluisterde ik de plaat regelmatig. Kon ook niet anders in het nog niet digitale tijdperk , waar je alles fysiek moest hebben en soms moeilijk om de juiste platen te vinden. Na vele jaren de muziek toch weer eens opgezet en mijn waardering is wel toegenomen. De wave is wel nog te vinden in de zang en het depressieve karakter, maar muzikaal is het toch redelijk gevarieerd. Wat avant garde achtig, wat ik erg kan waarderen. Hier en daar wat Dead Can Dance achtige begeleiding, maar wel de oude Dead Can Dance. Zeker de ritmesectie door Paul Vincent Lawford mag genoemd worden.
Ik hoopte dat de plaat nog veel geld waard zou zijn, maar op internet is deze gemakkelijk te verkrijgen voor een redelijk bedrag. Niet dat ik het zou verkopen, maar altijd leuk om te realiseren wat je bezit.

De hoes is erg mooi, zou in deze tijd denk ik toch wat problematischer zijn om het op deze manier uit te geven.
Ook wat dat betreft zijn de tijden veranderd.

Net de cd tweedehands voor 10 euro gekocht. Deze is niet zo makkelijk te krijgen, dus vond dat wel leuk om te hebben (naast de originele vinyl)
Ook een aanvraag voor correctie van de naam van de band. Weet niet waar de apostrophe vandaan komt, overal zie ik Dalis Car.
Maar misschien heb ik het mis....

Teacher schreef:
Weet niet waar de apostrophe vandaan komt..

Euh, ....de albumhoes wellicht?

Chameleon Day schreef:

Euh, ....de albumhoes wellicht?

Discogs geeft Dali's Car als alternatieve naam en wiki verwijst ook naar de song Dali's Car van Captain Beefheart. Echter mijn Europese persing (Virgin) én de originele Engelse dragen overduidelijk Dalis Car als bandnaam.

Karn overleed in januari 2011 en posthuum verscheen nog Dali's Car - InGladAloneness (2012)

Denk idd dat de naam gewoon moet worden gewijzigd en Dali's Car als alternatief worden vermeld -silly Yankeenese!

avatar van Chameleon Day
Er zijn dus verschillende albumhoezen in omloop?

Chameleon Day schreef:
Er zijn dus verschillende albumhoezen in omloop?

Er zijn 38 versies - mind you; heb er tien gecheckt, no Dali's. Geen idee welke smurf hier Dali's gesmurft heeft - misschien was 't Gargamel

Dalis Car - The Waking Hour | Releases | Discogs

avatar van Chameleon Day
Ik heb ze alle 38 bekeken en ik kom de hier afgebeelde hoes niet tegen. En ook niet op internet (behalve dan de MM afbeelding). Vreemd. Maar goed, laten we het hier afgebeelde artwork dan maar koesteren. Kennelijke een volstrekt uniek exemplaar....

Chameleon Day schreef:
Ik heb ze alle 38 bekeken en ik kom de hier afgebeelde hoes niet tegen. Vreemd. Maar goed, laten we het hier afgebeelde artwork dan maar koesteren. Kennelijke een volstrekt uniek exemplaar....

Nooit zo op gelet, maar deze hoes is niet juist. Ik heb het even met mijn exemplaar gecheckt en die is idd zonder apostrof

IK heb de naam veranderd, geaccepteerd. Ik weet niet wie de hoes veranderd heeft, maar dat is ook gedaan. Bij mijn cd hoesje klopt het boekje niet helemaal. De hele oorspronkelijke foto beslaat voor en achterkant, zodat je het mooi uit kan klappen. Maar daardoor zit bovenstaande hoes links ipv rechts. (klinkt wat onduidelijk, maar het tweede deel van de foto, die we niet op deze site zien lijkt nu de hoes).
Maakt verder niet veel uit, ik blijf toch wel genieten van deze wat vreemde, soms wat obscure plaat. Ik begrijp nog steeds niet waarom de recensenten in de jaren 80 dit absoluut niks vonden (Vinyl-Oor). Toch redelijk origineel en ook wel passend in die tijd.

avatar van Chameleon Day
Is nu de enige reproductie van een volstrekt uniek exemplaar van een (vooralsnog) niet thuis te brengen albumhoes voorgoed naar het rijk der vergetelheid verbannen? Wie is de dader? Krijgen we ooit nog antwoord op de prangende vraag wat de bron was van de hiervoor weergegeven albumhoes? Ik kan niet slapen vannacht.....

Hier zie je nogmaals de 'oude' hoes dali's car

Teacher schreef:
Hier zie je nogmaals de 'oude' hoes dali's car

Namens Chameleon Day bedankt! He sleeps like a baby...

avatar van Chameleon Day
Nee joh, ben mijn vinyl aankopen van vandaag aan het beluisteren, waaronder thans deze: Martha and the Muffins - Metro Music (1980)

Vraag blijft: van welke uitgave is die albumhoes?

Chameleon Day schreef:

Vraag blijft: van welke uitgave is die albumhoes?

Ik heb ook geen enkel idee, maar het moet toch ergens vandaan komen ?

avatar van Chameleon Day
Duidelijk is nu wel dat het een collector's item is van een ongekende waarde....

avatar van ArthurDZ
Zo, lekker plaatje hoor! Heerlijk, die brommende, briesende bas van Mick Karn. Daardoor voelt deze muziek natuurlijk meteen veel meer Japan-esque aan dan pakweg het solowerk van David Sylvian, en dat vind ik alvast helemaal niet erg. Een grote meneer, die Mick. Onderschatten op eigen risico.