Dalis Car - The Waking Hour (1984)

Avant-Garde / Pop
Label: Beggars Banquet

1. Dalis Car (5:12)
  2. His Box (4:42)
  3. Cornwall Stone (5:19)
  4. Artemis (4:39)
  5. Create and Melt (5:36)
  6. Moonlife (4:57)
  7. The Judgement Is the Mirror (4:36)
avatar van Rainmachine
Nog zo'n LP waar ik vreselijk spijt van heb gehad dat ik 'm voor een habbekrats heb verkocht begin jaren zero. Ik heb 'm nog wel op CD maar nu dus ook weer opnieuw op geremasterde LP gekocht met klaphoes. Alleen al om de hoes de moeite waard en natuurlijk de bijzondere baslijnen van Mick Karn. Peter Murphy ben ik niet echt fan van ook al heeft hij wel een paar mooie nummers gemaakt. Er staat hier ook niets van Bauhaus in de kast. Japan is een ander verhaal dat is een oude favoriet en draai ik nog steeds regelmatig. Het album klinkt anno '23 eigenlijk nog prima ook al is het echt jaren 80. Het klinkt wel erg als een Mick Karn project met (later) ingezongen zang van Peter Murphy. Het klinkt in ieder geval niet als een "we nemen dit live in de studio op" opname. Leuke plaat, zit nog te twijfelen tussen 3,5 en 4 sterren maar gooi 'm toch op 4 vanwege de hoes en de voor mij sentimentele waarde van dit album.

avatar van Juul1998B
Bauhaus+Japan=genialiteit

avatar van Mjuman
Rainmachine schreef:
Nog zo'n LP waar ik vreselijk spijt van heb gehad dat ik 'm voor een habbekrats heb verkocht begin jaren zero. Ik heb 'm nog wel op CD maar nu dus ook weer opnieuw op geremasterde LP gekocht met klaphoes. Alleen al om de hoes de moeite waard en natuurlijk de bijzondere baslijnen van Mick Karn. (...)gooi 'm toch op 4 vanwege de hoes en de voor mij sentimentele waarde van dit album.

V2-spijt (vinyl-verkoop); een veel voorkomend syndroom, naast H3 - en de combinatie van de twee is de meest heftige aanslag op de P2 (persoonlijke portemonnee). Op een van de laatste grote platenbeurzen in Utrecht stond een Noor die allemaal herpersingen van albums van Karn verkocht - maat kocht er 3, ikzelf 1 (portemonnee plat).

Die hoesafbeelding - het schilderij Daybreak van Maxfield Parrish uit de jaren 20 van de vorige eeuw - werd een jaar ervoor al gebruikt door The Moody Blues. Lijkt me sterk dat je dat album gaat kopen, voor de hoes

Overigens is er posthuum een opvolger uitgebracht (weliswaar onaf) Dalis Car - InGladAlonene§ (2012) - MusicMeter.nl

Had deze lp vroeger op een cassettebandje en vaak gedraaid. Nu heb ik hem digitaal op mijn dap. Vond het vroeger al een heerlijke plaat met vaak mooie melodieën. Doet inderdaad sterk aan Japan denken. Maar deze plaat spreekt me als geheel toch iets meer aan. Voor zover ik Bauhaus ken is deze plaat wel behoorlijk afwijkend. Dus hij zal denk ik meer de fans van Japan aanspreken dan van Bauhaus.