Dali's Car - The Waking Hour (1984)

Avant-Garde / Pop
Label: Beggars Banquet

1. Dalis Car (5:12)
  2. His Box (4:42)
  3. Cornwall Stone (5:19)
  4. Artemis (4:39)
  5. Create and Melt (5:36)
  6. Moonlife (4:57)
  7. The Judgement Is the Mirror (4:36)
avatar van Premonition
Een vergeten project van Mick Karn (Japan) en Peter Murphy (Bauhaus). Lijkt een onwaarschijnlijk duo, maar het levert spannende beetje arty muziek op.
Beter dan de soloprojecten van zowel Karn als Murphy.
Aanrader! Klinkt nog steeds tijdloos.

Goeie plaat. Uitschieter Create and Melt.

Mick Karn heeft de plaat afgemaakt nadat Murphy er de brui aan gegeven had. Niet onverdienstelijk gedaan.

avatar van Rufus
1,0
Alle nummers hebben hetzelfde tempo, dezelfde dreun zonder maar een enkel hoogtepunt.
Geen wonder dat Murphy is opgestapt, hier is totaal inspiratieloos een cd gemaakt.

avatar van Erwin.c
Rufus schreef:

Je bedoelt dat je geen reet van deze muziek snapt.

avatar van Rufus
1,0
Erwin.c schreef:

Je bedoelt dat je geen reet van deze muziek snapt.

Dat kan ook, maar zeeeeeeeeeer eentonig.
Of mag je het niet meer zeggen dat je er niet veel aanvind en waarom.

Heb je het wel gehoord ?

avatar van Slowgaze
Neigt dit gezien de naam naar de grote Kapitein Biefstuk?

Nee, dit is meer wave.
Geen Captain Beefheart.

Dit album staat nu hier in de aandacht.

Aquila
Vandaag de tijd genomen om het album nog eens tweemaal te draaien. Eigenlijk beter en poëtischer dan mij bijstond. Zeker geen mislukte samenwerking, zoals wel gezegd wordt. De sferen die Karn creëert in de muziek (Murphy's bijdrage beperkt zich tot de teksten en de zang) zijn toch wel heel bijzonder en dan niet alleen met die bekende fretloze bas. Ik heb van Karn solo alleen zijn eerste twee albums. Kan me voorstellen dat hij later toch ook nog wel nieuwe wegen is ingeslagen. Trouwens: Heet het eerste nummer (niet net als de band) Dalis Car, zonder apostrophe ' ?

Aquila
Wat rondsurfend naar aanleiding van de klasse van Mick Karn stuitte ik op zijn website op een EP die op zijn geboortedag dit jaar gereleased is (althans de eerste download track) en bestaat uit een samenwerking met Murphy aka Dalis Car. Nog eens achteraan gaan... (zal sowieso een toevoeging doen).

avatar van reptile71
Is er een relatie met deze of is het toeval? Check: The Moody Blues - The Present (1983)

avatar van Premonition
Ik denk toeval, beiden gebruiken een schilderij, Daybreak

avatar van reptile71
Jep, ik denk ook toeval. Als Dalis Car het had geweten hadden ze wsl. niet een jaar later dezelfde afbeelding gebruikt. Die van hen is trouwens origineel en die van The Moody Blues iets aangepast.

Er is nog een artiest die deze hoes heeft gebruikt Saint Preux met The Last Opera. Maar nu zakken we wel echt af qua muziek.

Dalis Car heb ik aangeschaft net toen hij uitkwam in 1984. En ik heb er precies 22,50 gulden voor neergeteld. Mick Karn kende ik van Japan (oil of canvas vond ik erg mooi) en Peter Murphy vanzelfsprekend van Bauhaus (the sky's gonne out had ik). Erg benieuwd naar deze combinatie. De plaat werd trouwens redelijk neergesabeld door de toenmalige muziekpers. Te gemaakt. Eerlijk gezegd behoorde het ook niet tot mijn topplaten die ik in die jaren koesterde. Vanzelfsprekend beluisterde ik de plaat regelmatig. Kon ook niet anders in het nog niet digitale tijdperk , waar je alles fysiek moest hebben en soms moeilijk om de juiste platen te vinden. Na vele jaren de muziek toch weer eens opgezet en mijn waardering is wel toegenomen. De wave is wel nog te vinden in de zang en het depressieve karakter, maar muzikaal is het toch redelijk gevarieerd. Wat avant garde achtig, wat ik erg kan waarderen. Hier en daar wat Dead Can Dance achtige begeleiding, maar wel de oude Dead Can Dance. Zeker de ritmesectie door Paul Vincent Lawford mag genoemd worden.
Ik hoopte dat de plaat nog veel geld waard zou zijn, maar op internet is deze gemakkelijk te verkrijgen voor een redelijk bedrag. Niet dat ik het zou verkopen, maar altijd leuk om te realiseren wat je bezit.

De hoes is erg mooi, zou in deze tijd denk ik toch wat problematischer zijn om het op deze manier uit te geven.
Ook wat dat betreft zijn de tijden veranderd.