Natalie Merchant - Natalie Merchant (2014)

Label: Nonesuch

1. Ladybird (6:37)
  2. Maggie Said (4:27)
  3. Texas (5:02)
  4. Go Down Moses (5:01)

met Corliss Stafford

5. Seven Deadly Sins (4:51)
  6. Giving Up Everything (4:20)
  7. Black Sheep (4:08)
  8. It's A-Coming (3:50)
  9. Lulu (Introduction) (1:03)
  10. Lulu (4:15)
  11. The End (5:11)
avatar van Angelo
Het eerste album van Natalie Merchant met "nieuw" (zelfgeschreven) materiaal sinds Motherland uit 2001. Het is te hopen dat ze na al die jaren haar schrijfkunsten nog niet verloren heeft; op ieder album van haar viel wel iets moois te ontdekken. In ieder geval een release waar ik zeer naar uitkijk.

avatar van Lura
Haar laatste album was schitterend. Een album dat volgens mij niet helemaal op juiste waarde werd ingeschat op dit forum, gezien het magere aantal stemmen en waardering.

avatar van Shangri-la
Ik ben zeer benieuwd naar dit album, heb er al een nummer van gehoord en die beviel mij prima.

avatar van dj24
Natalie Merchant staat op eenzame hoogte. Haar muziek is helaas zwaar onderschat. Het prachtige Leave Your Sleep is een zeer veelzijdig meesterwerk. Ik verheug me dan ook enorm op dit album. De eerste twee nummers Ladybird en Giving Up Everything beloven in ieder heel veel goeds.

avatar van dix
dix
Lura schreef:

Meer dan 100 stemmers die gemiddeld 3.93 gaven. Dat zijn toch geen lage waardes?

dix schreef:

Dat vind ik van wel. Daar verschillen we waarschijnlijk van mening. Voor mij is Leave your sleep een album van een uitzonderlijk niveau, dat m.i. wel wat meer erkenning had kunnen krijgen op dit forum.
Regelmatig vraag ik me bij razend populaire albums op dit forum af, waar dat enthousiasme op gebaseerd is. Muziek blijft toch allemaal maar een kwestie van beleving.

avatar van Shangri-la
Het hele album is hier te beluisteren. wat ik tot nu toe gehoord heb vind ik prachtig.

Bedankt voor de link, Shangri-la

avatar van Shangri-la
Graag gedaan, heb je er al een mening over?

avatar van dj24
Nieuwe album van Natalie Merchant is nu al één van mijn favorieten voor mijn eindjaarlijst!
Wat een stem. En wat een prachtige nummers. Moeilijk om drie favoriete nummers te noemen.
Natalie Merchant toont opnieuw aan dat ze een artiest uit de buitencategorie is.

Shangri-la schreef:
Graag gedaan, heb je er al een mening over?

De eerste beluisteringen vallen me niet tegen. Maar een echt oordeel geef ik pas als ik het album in huis heb en over een goede installatie gehoord heb.

avatar van Shangri-la
Bij mij staat hij ook in de bestelling, nu nog effe geduld hebben...

avatar van Maestro B
Zonder twijfel de beste en mijn meest gekoesterde cd van dit moment.
Het fantastisch mooie Ladybird (ietwat bevreemdende outro), het knappe duet Go down Moses (wie is die tweede nachtegaal?) en het muzikaal dreigende Giving Up Everything (was Philip Glass in de buurt?) , ...
Hier staat zoveel moois op!
De songs kunnen me zeker bekoren maar deze cd mag en moet nog verder rijpen voor ik het de (volle) vijf geef. Dat Natalie maar gauw naar deze contreien komt, ik zal er bij zijn.

Klinkt heel vertrouwd. Wat is dit toch een waanzinnig goede zangeres. Paar nummers gehoord. Heel mooi weer. Vakvrouwschap

Poeh, super plaatje dit. Pareltje! Vele aspecten van 't leven komen voorbij, de schade opnemen noemt ze 't zelf. Ze weet 't te presteren om niet af te wijken van 't vertrouwde geluid, zonder in meer-van-hetzelfde te belanden. Slechts één minder nummer, vanwege 't beatje; It's a Coming. De rest is op zijn eigen manier even mooi!

avatar van SunnyOne
Ik hou van bijzondere stemmen. Zo ben ik groot fan van Toni Childs. Helaas bleef het door haar ziekte bij drie geweldige albums die zij rond 1990 gemaakt heeft. Ik draai ze nog zeer regelmatig. Het uitblijven van nieuw materiaal van Toni destijds zorgde voor een leegte in mijn voortdurende muzikale zoektocht. Totdat ik, ik weet het nog heel goed, op een verzamelalbum van Putumayo het liedje "Owensboro" van Natalie Merchant voorbij hoorde komen. Ik was meteen verkocht. Wat een stem! Voor mij even bijzonder als Toni Childs. De leegte was weer gevuld want het materiaal van Natalie was geweldig. Met wat ze gedaan heeft met 10,000 Maniacs maar meer nog met haar solowerk daarna. Ook bij haar is het even stil geweest tot ze in 2010 met het prachtige Leave Your Sleep kwam. En dan nu dit album. Ze is weer helemaal terug. Haar stem verveelt geen moment en de nummers zijn stuk voor stuk van uitzonderlijke kwaliteit. Hier ga ik nog heel veel en heel lang van genieten.

(En inmiddels heeft Toni Childs ook weer een album gemaakt en nummer vijf komt eraan. Mijn geluk kan niet op.)

Iets te zwaar georkestreerd zo nu en dan maar blijft een sterke plaat. Ophelia is net wat beter.

bikkel2 schreef:
Wat is dit toch een waanzinnig goede zangeres.

Ongetwijfeld! Maar heb je weleens naar Claudia Schmidt geluisterd, Bikkel?

Nee Lura. Deze dame is mij onbekend. Ik zal er op You Tube eens naar op zoek gaan.

avatar van heartofsoul
Inderdaad, New Whirled Order van Claudia Schmidt (dit jaar uitgekomen) is erg mooi. Staat op Spoytify, alsmede een aantal andere albums.

Maestro B schreef:
het knappe duet Go down Moses (wie is die tweede nachtegaal?)

Corliss Stafford. Backing vocals : Simi Stone

avatar van Maestro B
Merci Lura voor de informatie.
Doodjammer dat dit album niet meer aandacht en sterren krijgt ...

avatar van IntoMusic
Hier een mooie review.
Her fans are gonna love it. You will, too, as long as you’re okay with the direction her music has taken, which is almost aggressively adult contemporary. .

Inderdaad heerlijk album!

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Natalie Merchant - Natalie Merchant - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Mijn favoriete plaat van het moment is al vele weken mijn favoriete plaat van het moment, maar ontbreekt desondanks nog steeds op deze BLOG. Eerst wilde ik de plaat nog wat langer op me in laten werken om de superlatieven die ik voor ogen had wat meer onderbouwing te kunnen geven en vervolgens wilde ik even wachten tot de plaat ook op de streaming media te beluisteren was. Het laatste blijft helaas nog altijd beperkt tot slechts één track, maar ik kan en wil niet langer wachten met het bespreken van mijn favoriete plaat van het moment.

Ik heb het (natuurlijk) over de titelloze plaat die Natalie Merchant inmiddels al weer een week of vijf geleden uitbracht.

Natalie Merchant dook aan het begin van de jaren 80 op als de charismatische frontvrouw van 10,000 Maniacs, maar maakt inmiddels ook al bijna 20 jaar soloplaten. Dit millennium is Natalie Merchant helaas nog niet al te productief, mede omdat ze het moederschap even belangrijker vond dan haar muzikale carrière. Na het geweldige Motherland uit 2001 moesten we het doen met twee platen zonder eigen songs van Natalie Merchant. Zo bood The House Carpenter’s Daughter uit 2003 plaats aan traditionals, terwijl op Leave Your Sleep uit 2010 gedichten werden verwerkt tot songs.

Zowel The House Carpenter’s Daughter als Leave Your Sleep vind ik prima platen (Leave Your Sleep vind ik zelfs geweldig), maar er gaat uiteindelijk toch niets boven de eigen songs van Natalie Merchant. Hiervan staan er elf op haar nieuwe plaat, die in het verlengde ligt van Tigerlily, Ophelia en Motherland.

In het verleden koos Natalie Merchant nog wel eens sporadisch voor uptempo songs, maar op haar nieuwe plaat domineren de zich langzaam voortslepende en voornamelijk ingetogen songs. Het zijn songs die allemaal worden gedragen door de prachtige stem van Natalie Merchant. Het is een stem die zeker niet onomstreden is, maar persoonlijk vind ik het nog altijd een van de mooiste en meest expressieve stemmen in de popmuziek. In tegenstelling tot vroeger is de stem van de Amerikaanse vaster en warmer (en bij vlagen zelfs soulvol), waardoor het ongemak van de voormalige criticasters van Natalie Merchant inmiddels toch grotendeels moet zijn weggenomen.

Het was even geleden dat Natalie Merchant haar eigen songs aan de plaat toevertrouwde, maar het zijn nog altijd songs van een bijzonder hoog niveau. Ook de instrumentatie en de productie van de plaat zijn van grote klasse, zodat op de nieuwe plaat van Natalie Merchant eigenlijk niets aan het toeval wordt overgelaten.

Voor de instrumentatie zijn flink wat muzikanten met nogal uiteenlopende instrumenten ingeschakeld, waardoor iedere song weer net wat anders klinkt, al is de muziek op de nieuwe plaat van Natalie Merchant altijd stemmig en sfeervol, zeker als de strijkers aan mogen zwellen. De productie van Natalie Merchant zelf is intiem en warmbloedig, waardoor de plaat aanvoelt als het bekende warme bad, zeker voor de liefhebbers van haar muziek. De geweldige vocalen doen de rest.

Ik was zelf direct bij eerste beluistering diep onder de indruk van de nieuwe plaat van Natalie Merchant, maar sindsdien is de plaat zeker niet minder geworden. Sterker nog, ook de nieuwe plaat van Natalie Merchant heeft inmiddels het monumentale van de genoemde drie eerdere soloplaten en het grootste deel van het werk van 10,000 Maniacs en doet voor geen van deze platen onder.

Natalie Merchant was de afgelopen jaren al door menigeen afgeschreven, maar laat met deze nieuwe en titelloze plaat horen dat ze er nog altijd toe doet. Natalie Merchant is de 50 inmiddels gepasseerd, maar lijkt met haar nieuwe plaat begonnen aan haar tweede jeugd. Voor mij een serieuze kandidaat voor de jaarlijstjes, al zit de eerste helft van het jaar er nog niet eens op. Erwin Zijleman

avatar van bommel
Een zeer bijzondere zangeres, deze Nathalie.
Ik ben helemaal ingepakt door haar vorige (Leave Your Sleep)
Deze vind ik persoonlijk ietsje minder, maar nog steeds erg goed.
Vooral haar prachtige stem maakt van bijna ieder liedje een genot om naar te luisteren

Schitterend album, emotioneel en meeslepend over de gehele linie. Hoe ouder ze wordt hoe indrukwekkender de zang, zuiver en krachtig tegelijk. De lat ligt hoog en haar stem drijft me door de nummers heen.

avatar van zaaf
Angelo schreef:

Angelo, verwaardig je je een stem? Ben wel benieuwd...

avatar van Angelo
Nou, bij deze, zaaf.

Aangezien al haar albums wel de moeite waard zijn, lag het voor de hand dat dat bij deze niet anders zou zijn. Ik durfde vooraf echter niet te vermoeden dat dit album zó goed zou zijn; deze overtreft wat mij betreft zelfs “Ophelia” - tot voor kort haar beste album, naar mijn mening.

Hierop staan stuk voor stuk mooie en bovenal verfijnde composities, voorzien van een verscheidenheid aan onderwerpen. Ik ben ook erg gecharmeerd van de instrumentatie op dit album: heel eenvoudig en minimaal, met in ieder nummer een (ander) instrument die een prominente rol verwerft, waardoor het album toch enigszins een ‘rijk’ geluid heeft. De algehele sfeer is heel sereen, maar alles behalve saai. Met name “Seven Deadly Sins”, het nogal koel-klinkende “It’s A-Coming” en de donkere sfeer van “Black Sheep” behoren tot m’n favorieten, al is ieder nummer de moeite waard.

Sowieso een kandidaat voor de jaarlijst, dit album.

avatar van bertus99
Ik sluit me aan bij Angelo. Het is een plaat om steeds weer opnieuw nar te luisteren. En steeds weer meer te horen

avatar van vigil
Wederom een niet heel bekend album van miss Merchant, met vrijwel geen enkel album haalt ze de 100 stemmen, echt ongelofelijk! Maar goed ook dit is weer een heel fijn album. Er staan een paar prachtige nummers op met voor mij als uitschieters It's A-Coming en vooral Lulu

avatar van Niek
Ik kan hier niet enthousiast van worden. Haar stem ligt me denk ik gewoon niet. Ook de algehele 'kleur' van het geluid vind ik wat te voor de hand liggend. Aanvankelijk werd ik jaren geleden heel enthousiast van Leave Your Sleep maar dat heeft ook niet lang geduurd. Gewoon geen klik ben ik bang.