Rico & A.R.T - Irie (2014)

Hip-Hop / Reggae

7. Kalm (4:13)

met Pieter Both

8. Opa (3:38)

met Bert Vrieling

9. Positieve Vibes (3:42)

met Henny Vrienten

10. Geld (3:27)
  11. Man en Vrouw (3:03)
  12. Zombie (3:27)
  13. We Komen Terug (2:13)
  14. Je Weet (4:42)

met Sticks, Typhoon en Maikal X

avatar van Slowgaze
Rapper Rico heeft een bewogen periode achter de rug, en daar is veel van terug te horen op Irie. Zijn nonchalance met geld begon hem op te breken en hij werd ook nog eens dakloos. Toch is Irie geen zwaarmoedige, topzware emohiphopplaat geworden. Producer A.R.T. heeft het album namelijk van een opgewekt reggaegeluid voorzien.

De muziek op Irie is enigszins schatplichtig aan die van Doe Maar en Postmen; van beide bands doen overigens ook leden mee op deze plaat. De sterke afsluiter ‘Je Weet’ knipoogt natuurlijk ook duidelijk naar de Postmen-klassieker ‘U Wait’. Een belangrijke overeenkomst tussen die twee groepen en Irie is bovendien dat de zonnige reggae gepaard gaat met vaak donkere teksten. Single ‘Naaktslak’ is daar een knap voorbeeld van: zomerse begeleiding, maar een openhartige, verhalende tekst over dakloos zijn.

En dan lees je hier maar mooi verder.