Het bekijken van de twee halve finales van de week heeft ertoe geleid dat ik deze cd maar eens in zn geheel beluisterd heb. Ik kan deze cd goed waarderen: al is het redelijk logisch dat de 37 nummers lang niet allemaal even goed zijn, zit er toch een groot aandeel in aan leuke, catchy songs en dat valt me alles mee. Ik zal vanavond voor de buis zitten en genieten van de leukere liedjes onder dit ruime repertoire, die voor het grootste deel de finale ook wel gehaald hebben.
Omdat het onmogelijk is om in een keer een score te geven aan het geheel van 37, heb ik de nummers los beoordeeld: ook meteen een mooi opstapje naar het kijken van de finale.
Albanie- One Nights Anger
Gezongen door een vrouw met een weinig aangename ( en veel te hoge ) stem. En het nummer zelf vind ik ook niet zo bijzonder. 2,0*
Armenie- Not Alone
Aardig bombastisch, zanger heeft een aparte stem wat dit tot een redelijk nummer maakt met een goede opbouw. 3,5*
Oostenrijk- Rise like a Phoenix
Goed gezongen en een redelijk nummer, maar als deze man met baard vanavond wint komt dat niet door het liedje. 3,5*
Azerbaidzjan- Start a Fire
10 in een dozijn-ballad. Een prima zangeres, dat wel. Redelijk, 3,5*
Belgie- Mother
Dit is niet helemaal mijn ding, een uit de kluiten gewassen Waal met een veel te hoge stem. Maar tis zeker niet slecht en de tekst is wel mooi. 3*
Wit-Rusland- Cheesecake
Blurred Lines-copycat, en dan ook nog een Robin Thicke-attitude, maar okee, tis een leuk nummer. 3,5*
Zwitserland- Hunter of Stars
Het gefluit is aanstekelijk, het nummer is catchy en de zanger is goed. Fijn, 4,5*
Duitsland- Is it Right
Leuk en aanstekelijk nummer, maar niet meer dan dat. 3,5*
Denemarken- Cliche Love Song
Heerlijk catchy nummer met goede zang. Gastlandwaardig. 4,5*
Estland- Amazing
Goed afgekeken bij Loreen´s Euphoria, maar dat was toch een veel fijner nummer. Zangeres is redelijk. 2,5*
Spanje- Dancing in the Rain
Goed gezongen ballad, prima nummer en een goede zangeres. 4*
Finland- Something Better
Knappe prestatie van een jonge rockband vol 20- gasten. Goed rocknummer met een prima melodie,en de leadzanger is een belofte. Prima materiaal, 4,5*
Frankrijk- Moustache
Stromae-kopie, en dan ook nog matig. 3*
GB- Children of the Universe
Leuk nummer, al klinkt de stem van de zangeres wel wat krakerig, al is het nog altijd beter dan Bonnie Tyler. 3,5*
Georgie- Three Min to Earth
Muzikaal dieptepunt, iedere vorm van melodie of samenhang ontbreekt. Afkomstig uit het stenen tijdperk. 0,5*
Griekenland- Rise Up
Kan zo op een 538 Dance Smash. Vermakelijk, 3,5*
Hongarije- Running
Deed me sterk denken aan John Newman´s Feel the Love. Aardig nummer, goed gezongen ook wel maar niet erg origineel. 3*
Ierland- Heartbeat
Slechts, nietszeggend, snel vergeten. Ik weet niet eens meer hoe het nummer gaat, omdat het zo snel weer wegzakt. 1,0*
Israel- Same Heart
Aardig danceliedje, maar de zangeres klinkt alsof ze na 3 jaar marihuana verteerd te hebben op een veemarkt de studio is binnengestapt. 3*
Ijsland- No Prejudice
Een van de leukste inzendingen dit jaar. Vermakelijke Punkpop, een leuk liedje met een goede tekst.
4,5*
Italie- La Mia Citta
Nummer met tempo, maar weet nooit echt te boeien. Betwijfel of dit zich voor de finale geplaatst zou hebben. Dat het geheel Italiaans is werkt ook niet mee. 2,5*
Litouwen- Attention
Iets te schreeuwerig voor een matige song. Zangeres vraagt aandacht die ze niet verdient. 2,0*
Letland- Cake to Bake
Kinderlijke titel en niet echt een bijzonder liedje, maar leuk en catchy is ie wel. 3,5*
Moldavie- Wild Soul
Nummer dat je snel vergeet. Zang is matig en het nummer heeft niks bijzonders. 1,5*
Montenegro- Mov Svijet
Mooi nummer, goed gezongen, al verstond ik er, behalve de titel ( mooie scheet ) niks van.4*
Macedonie- To The Sky
Doorsnee Dancenummer, en nogal over de top. 2,5*
Malta- Coming Home
Mumford& Sons-materiaal, met een fijne rol voor de zanger. Aangenaam, 4,5*
Nederland- Calm after the Storm
Eindelijk heeft Nederland een inzending om echt trots op te zijn. Ilse en Waylon brengen een rustig, ingetogen, mooi liedje en de camera doet de rest. 4,5*, het zou mooi zijn als we vanavond winnen.
Noorwegen- Silent Storm
Mooie kopstem van Espen, mooi nummer. Top-5 vanavond. 4,5*
Polen- We are Slavic
Waardeloos. Polen introduceert een nieuwe muzieksoort: Tietenmuziek. 1,0*
Portugal- Quero Ser Tua
Refrein is catchy, maar het is mij iets te makkelijk. Song heeft weinig om het lijf, zo ook de dame die het op tv vertolkte. 3,0*
Roemenie- Miracle
Geweldig gezongen ( met name door de zangeres, incl. uithaal ), en een heerlijk opzwepende pianomelodie. Mijn runner-up voor vanavond. 5*
Rusland- Shine
Twee Russische tweelingzusjes zingen poeslief over liefde en vrede. Vast door Poetin gestuurd, maar tis een goed nummer. 4*
Zweden- Undo
Mijn winnaar voor vanavond. Geweldige zang, tof nummer. 5*
Slovenie- Round and Round
Redelijke productie. Voldoende voor de zang en de fluit. 3*
San Marino- Maybe
Sprookjesachtige musicalproductie van de enige zangeres die San Marino rijk ( of arm ) is haalt wonder boven wonder de finale en klinkt als een achterhaalde pianoproductie uit de jaren ´90- 2,5*
Oekraine- Tick Tock
Leuk liedje, al is het niet te hopen dat dit de volgende Kesha wordt- 3,5*
Emmelie de Forest- Rainmaker
Redelijke themesong voor het Songfestival, dat draait op de fantastische stem van Emmelie. 3,5*
Al met al een vermakelijke cd, met mindere nummers, maar ook vooral met leuke nummers. Het is heerlijk om de mindere nummers met de grond gelijk te maken, maar bij elkaar genomen vind ik dit een leuke cd met veel diversiteit. 4*