Jungle - Jungle (2014)

7. Smoking Pixels (1:47)
  8. Julia (3:15)
  9. Crumbler (3:02)
  10. Son of a Gun (3:28)
  11. Lucky I Got What I Want (4:16)
  12. Lemonade Lake (4:19)
avatar van peterjames777
Eén van de releases waar ik het meest naar uitzie dit jaar. De singles 'Busy Earnin', 'Platoon' en 'The Heat' zijn stuk voor stuk geweldig. Deze jongens gaan het ver schoppen verwacht ik!

(verwijderd)
Te streamen via iTunes. Moet toch eerlijk bekennen dat de eerste luisterbeurten me een klein beetje tegenvallen na de fantastische singles, laten we hopen dat het aan het weer ligt.

tuktak
Dit is natuurlijk dé zomerpaat van 2014, catchy genoeg voor iedere bbq, maar ook diep genoeg om gewoon vaak op te zetten. Onverwachts goede plaat, doet me een beetje denken aan Vondelpark.

avatar van pet
pet
Bedankt voor de tip tuktak. Ik ga er eens achter aan. Ik schreef ondertussen al een recensie over dit debuut van Jungle:

Ik heb het al eerder geschreven: dit gaat misschien wel de grootste hype van 2014 worden. Twee Engelse jongens (bekend onder de namen J en T) die soul en electro mixen. En die buzz is eigenlijk vooral gaande door de uitgebrachte singles en EP, die waanzinnig catchy waren. En nu is er dan het echte debuut-album, 10 maanden na de eerste EP.

En dat begint heerlijk met The Heat, een nummer dat wel al kennen van de EP. Alle nummers van de eerste EP komen trouwens terug op dit album. Maar goed, The Heat heeft een fijne zwoele electro-beat met de soulvolle zang-lijnen van J en T. Een mooi nummer om mee te beginnen. Ook Accelerate gaat in dezelfde flow verder, met dit keer een erg fijn refrein, waarbij de zang erg op de voorgrond treedt. Hoogtepunt zijn de stoppende zang-lijnen midden in het refrein, waardoor het hele nummer iets dynamisch en pulserend mee krijgt. Normaal ben ik niet zo van de soul, maar dit vind ik een waanzinnig goed nummer. En dan volgt eigenlijk al het hoogtepunt van het album: Busy Earnin'. Een ontzettend catchy nummer wat qua stemgeluid perfect klinkt. Ook een briljant synthesizer-loopje door het hele nummer. En deze combinatie van electro en soul blijft de rest van het album. Soms wat rustiger en meer soul, maar altijd herkenbaar door dat kenmerkende stemgeluid.
Het enige minpuntje is dat het album naar het einde toe toch wat inzakt. Hierdoor blijf je jammer genoeg achter met een gevoel dat er meer in had gezeten. Maar dat komt natuurlijk ook door dat fenomenale begin van het album. Het kan bijna niet anders dat het niveau daarna iets terug zakt.

En dan nu natuurlijk de ham-vraag: is de buzz rond deze band terecht? In mijn ogen wel. De singles zijn wel (met grote afstand) de beste nummers van het album, waar de rest van het album niet aan kan tippen. Maar dat wil niet zeggen dat de rest van het album slecht is hoor. Alleen zijn die singles zijn bizar goed!

Overgenomen van mijn blog: Pat-sounds

avatar van Frenz
instant feel good muziekje, met deze temperaturen heel prettige versterker van het zomergevoel

Ozric Spacefolk
Verslavende muziek met ditto clipjes. Ik houd wel van dit soort retro-disco/soul/pop

avatar van frolunda
Ik eigenlijk ook wel maar ik vrees dat de uiterste houdbaarheidsdatum snel bereikt is.Voorlopig 3,5 sterren (=goed).

Nou, electronic & soul, retro-disco of zomerpop: dat leek me wel wat voor mij. Helaas valt het me allemaal toch wat tegen. Het album Jungle blijkt vooral vrij vlakke en ook nog eens vrij vlak geproduceerde muziek te bevatten. Er zit te weinig spirit in de Soul!
In het begin valt het nog mee. Zeker het prima nummer Busy Earnin' mag er wezen. Maar des te langer het album duurt, des te vlakker en soms saaier het allemaal wordt. Uitzondering vind ik dan wel weer Time. Een beetje een tegenvaller dus: er had meer in gezeten.

avatar van IllumSphere
Dit is één van de sfeervolle platen van dit - weliswaar matig - muziekjaar. Al van in het begin wordt je meegezogen in deze warme sound met producties van om te smullen. Het klinkt misschien ietwat vlak aan de oppervlakte, maar wanneer je let op de kleine details kun je niet anders dan watertanden. Grappig trouwens dat iedere keer als ik deze plaat opzet de bewolking even de zon vrij spel geeft. Voor mij is dit dus zeker een plaat die kans maakt om te eindigen in mijn toplijst en ook een plaat die ik zo snel mogelijk wil kopen in de muziekwinkel.

avatar van Mjuman
Kennis mee gemaakt dankzij de Lowlands-beelden op de treurdoos. Dit klinkt vlottens, al heeft het wel aardig weg van Kokomo - Rise and Shine (1975)

Yomubro's kunnen die als een OLT(ip) beschouwen

avatar van Reijersen
Het enorme succes van de single Busy Earnin’ bewijst maar eens te meer dat een single een artiest kan maken. Daarnaast bevestigde het ook nog eens de revival waaraan de discomuziek bezig is. De Daft Punk’s onder ons waren daar al debet aan. En ga zo de hitlijsten maar door, discodrums all over. Daar doet dit Britse collectief gewoon lekker aan mee en nu is er dus hun debuutplaat die simpelweg dezelfde naam als het collectief heeft gekregen.

Opener The Heat doet mij goed. Een fijne 80’s vibe, sterke electronics en een aanstekelijke swing. Accelerate gaat echt de discokant op. Zo hebben we discopop al een tijdje niet meer gehoord. Dat de eerder genoemde single zoveel aandacht kreeg ik verder ook meer dan terecht. Want wat een fijne song is dat zeg! Net als Platoon en het prima Drops. Echt een stuk sterker en ook opvallend vol qua sound wordt het met Time. Hiervandaan krijgt de plaat enige makke. Want, hoewel het allemaal erg lekker swingen en lekker luisterbaar blijft, gaan de nummers wel erg veel op elkaar lijken. Ik mis in dit gedeelte van de plaat echt hoogtepunten. Nummers als Busy Earnin’ en Time die je doen verrassen, die je echt aan het dansen zetten.Smoking Pixels is eerlijk gezegd zelfs wat onbeduidend. Daarna is het prima, maar niet al te verrassend.
Een aardige plaat met happy music. Elektronisch, dansbaar, zomers en vaak origineel. Een volle en coole sound. Het enige makke is alleen dat het allemaal wel een beetje teveel van hetzelfde is.

(bron: Opus de Soul)

avatar van bver
Na de eerste luisterbeurten lijkt het nogal veel van hetzelfde. Toch een onweerstaanbare drang om opnieuw en opnieuw te beluisteren. Nog steeds trouwens...

De muziek werkt zowel opbeurend als rustgevend en is daarom de ideale soundtrack in allerlei omstandigheden.

Voorlopig voor mij plaat van het jaar, zeer aangename ontdekking!

Favorietjes: Son of a Gun en Julia

avatar van Jordipordie
tuktak schreef:

Bedankt voor de tip. Klinkt goed Erg relaxed en sfeervol.

avatar van RoelK
Voor mij de beste nieuwkomer van 2014.

avatar van popstranger
Een album dat her en der werd opgehemeld maar het hier bij mij jammer genoeg niet helemaal waarmaakt. Ben sowieso niet zo'n funksoulbrother maar had toch gehoopt dat deze blankeschetenfunk iets beter zou aanslaan. Natuurlijk zijn er enkele songs zoals bijv. Busy Earnin' die gewoon goed zijn maar als geheel is dit niet mijn ding.

De eerste 6 nummers zijn top. Daarna kakt het wat in. Alhoewel Julia een heerlijke song blijft om mee te bleren. Echt een prima popplaat.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Berichten verplaatst naar Jungle (I)

avatar van Bobbejaantje
Klinkt me redelijk fris bij de start maar maar na een tijdje heb ik het wel gehad met de falsetstemmen en inwisselbare melodietjes waar nooit een keer een break in zit. Liftmuziek voor de 21e eeuw.

avatar van overmars89
Hoewel er een paar duds opstaan heb ik dit album met een halfje verhoogd. Ik vind hun sound uniek en elke keer als ik dit album opzet krijg ik een lach op mijn gezicht. Live op LL was het toen ook fantastisch.