Elvis Costello & The Attractions - Imperial Bedroom (1982)

Label: F-Beat

1. Beyond Belief (2:34)
  2. Tears Before Bedtime (3:02)
  3. Shabby Doll (4:48)
  4. The Long Honeymoon (4:15)
  5. Man Out of Time (5:27)
  6. Almost Blue (2:50)
  7. ...And in Every Home (3:23)
  8. The Loved Ones (2:48)
  9. Human Hands (2:43)
  10. Kid About It (2:45)
  11. Little Savage (2:37)
  12. Boy with a Problem (2:13)
  13. Pidgin English (3:58)
  14. You Little Fool (3:11)
  15. Town Cryer (4:16)
  16. The Land of Give and Take [Early Version of Beyond Belief] * (3:05)
  17. Tears Before Bedtime [Alternate Version] * (3:03)
  18. Man Out of Time [Alternate Version] * (3:43)
  19. Human Hands [Early Version] * (2:44)
  20. Kid About It [Alternate Version] * (3:18)
  21. Little Savage [Alternate Version] * (3:07)
  22. You Little Fool [Alternate Version] * (2:59)
  23. Town Cryer [Fast Version] * (2:15)
  24. Little Goody Two Shoes [Alternate Version] * (3:10)
  25. The Town Where Time Stood Still [Alternate Version] * (2:57)
  26. ...And in Every Home (Rehearsal) * (3:12)
  27. I Turn Around * (2:10)
  28. From Head to Toe * (2:35)
  29. The World of Broken Hearts * (3:03)
  30. Night Time * (2:55)
  31. Really Mystified * (2:05)
  32. The Stamping Ground * (3:10)
  33. Shabby Doll [Demo] * (4:21)
  34. Man Out of Time [Demo] * (3:26)
  35. You Little Fool [Demo] * (3:11)
  36. Town Cryer [Demo] * (3:03)
  37. Seconds of Pleasure [Demo] * (3:19)
  38. Imperial Bedroom * (2:48)
avatar van zaaf
nou dat ben ik niet eens, hoewel deze van vreselijk hoog nivo is.
ook ik ben meer van de straight costello - tym b&c en ook wiwc, maar deze waardeer ik ook heel erg. vooral kant 1 (huh??) vind ik geniaal.

ik las ergens "laat je niet afschikken door het recentere werk" (held?) ach, dat recentere werk is wellicht anders van toon, maar met minstens zoveel geldingsdrang en genialiteit geschreven en op de band gekwakt!

kistenkuif
Natuurlijk....Zijn debuut was flitsend, Daarna This Years Model als een venijnige en heerlijke klap op mijn bek. Maar op dit album wordt het fenomenale talent van Costello (ánd the Attractions) voor het eerst echt breed uitgemetem. Wat een vent en wat een band! Tijdloos popmeesterwerk (zegt een fan).

Na dit album was zijn reputatie definitief gevestigd en kon hij doen (en laten) wat hij wilde. Met wisselend succes. Mijn waardering voor hem als songwriter is erg groot. Kritisch en maatschappelijk betrokken. Bepaald geen navelstaarder. Ik vond hem destijds een verademing temidden van het raggende punkgeweld. En ook toen hij ouder en wijzer werd, wist hij me te verrassen met goede albums. Geen icoon maar wel een belangrijke pijler, al decennia lang. Pet af.

avatar van Cor
Cor
Weer zo'n prachtige liedjesplaat van Costello. Hier hoor je ook duidelijk de eerste knipogen naar de rokerige nachtclubachtige setting van zijn muziek. Maar wat een arsenaal aan prachtige songs die elkaar allemaal naar de kroon steken. Moeilijk om expliciete favorieten aan te wijzen.

avatar van waltzinblack
Cor, echt niet de eerste knipogen (etc)....luister maar naar Trust!

avatar van vinejo
waltzinblack schreef:
Cor, echt niet de eerste knipogen (etc)....luister maar naar Trust!

... en Almost Blue...!

avatar van Tony
Trust was er eerder en verdient de eer...

avatar van Cor
Cor
Tja, herken dat toch niet zo. Trust geeft mij toch een ander geluid.

kistenkuif
Tussen de genoemde drie albums van Costello zit toch wel een waarneembaar verschil qua stijl, geluid (productie) en kwaliteit van de songs? Almost Blue vind ik stilistisch een minder geslaagd buitenbeentje in zijn oeuvre. Trust beschouw ik als prettige overgang naar de meer gelaagde albums van Costello en Imperial Bedroom vind ik als zodanig ronduit zijn meesterproef. Voor de sfeer van een rokerige nachtclub moet je bv. bij de eerste albums van Waits zijn maar toch niet bij Costello? Of vergis ik me?

avatar van Rudi S
Klopt wel, die piano-ballade albums van Tom zijn daar prima voor.
Een nummer als Almost Bleu zou het in zo'n rokerige nachtclub ook wel gedijen.
Dit album van Elvis is ook prima te beluisteren in zo'n ruimte:
Elvis Costello - North (2003)

avatar van Tony
Als in die rokerige ruimte (ik kom niet in nachtclubs...) North op zou staan en er wordt ook nog gerookt, dan ben ik snel weg. Als Imperial Bedroom klinkt, neem ik de rook graag voor lief. Maar inderdaad, eens met kisterkruijff, echt geschikt is deze niet voor een rokerige ruimte.

En Trust ligt toch gewoon in het verlengde van deze, of hoor ik het nou niet goed?

Tomio
De relatie albumtitel en titelsong is mij niet altijd even duidelijk. In de meeste gevallen staat de titelsong op betreffende album, maar er zijn uitzonderingen. Ik denk bijvoorbeeld aan Queen's "Sheer Heart Attack" en The Doors' "Waiting For The Sun", waarbij de titelsongs op latere albums verschenen.
Op dit fraaie album van Elvis Costello staat ook een nummer, dat de titelsong is van een eerder album "Almost Blue" . Nu past dit magistrale nummer (ook ooit door Chet Baker opgenomen) dan ook perfect in de sfeer van "Imperial Bedroom" en niet zo zeer op "Almost Blue", dat alleen maar country covers bevat.
Ik vond het destijds wel opmerkelijk, dat er ook een titelsong "Imperial Bedroom" bestond, dat niet op dit gelijknamige album verschenen was, maar op de B-kant van het singletje "Party Party", een soundtrack uit hetzelfde jaar. Ditzelfde trucje hebben The Comsat Angels ook ooit gedaan met het instrumentale nummer "Land".
Tegenwoordig staat de titelsong gelukkig wel op het album, zij het als bonustrack bij de cd- re-issues. En terecht, want het is een mooi kleinkunst liedje.

avatar van frolunda
Veelzijdige popplaat waar de vakmanschap vanaf druipt.Veel meer wil en hoef ik er eigenlijk niet over te zeggen.

Een even veelzijdige als perfecte popplaat zoals we die eigenlijk sinds The Beatles niet meer gezien hebben. Elvis Costello is zwaar onderschat.