Guru - Jazzmatazz, Vol. 1 (1993)

Hip-Hop / Jazz
Label: Chrysalis

1. Introduction (1:20)
  2. Loungin' (4:38)

met Donald Byrd

3. When You're Near (4:02)

met N'Dea Davenport

4. Transit Ride (3:58)

met Branford Marsalis

5. No Time to Play (4:54)

met Ronny Jordan en D.C. Lee

6. Down to the Backstreets (4:47)

met Lonnie Liston Smith

7. Respectful Dedications (0:54)
  8. Take a Look (At Yourself) (3:59)

met Roy Ayers

9. Trust Me (4:27)

met N'Dea Davenport

10. Slicker Than Most (2:36)
  11. Le Bien, le Mal (3:21)

met MC Solaar

12. Sights in the City (5:10)

met Courtney Pine

Mjammie.

avatar van Gyzzz
Op Loungin' en Le Bien, Le Mal laat GURU zien dat het heel goed mogelijk is om een zeer goed Jazz-Rap album te maken. Helaas laat hij op de andere 10 tracks voornamelijk zien hoe het niet moet.
3 sterren voor de 2 toppertjes.

avatar van MJ_DA_MAN
Leuke combi. Niet echt bijzonder maar wel relax om een keer te luisteren. Le Bien, le Mal is natuurlijk uitschieter, waar nog een extra combi bijkomt, nl. Franse rap. Ook No Time To Play is leuk nummer, waar ook video bijzit zag ik laatst.

Relax
Heerlijk, ik vind Gangstarr al zowat perfect en Jazz vind ik ook nogal redelijk klinken, ALS HET RUSTIG AAN GAAT DAN.
4.0

Heel leuk album!
Heel chill. De jazz in dit album is echt hemels en Guru is nog slicker en smoother dan op de GangStarr-cd's.

Ik geef het een dikke 4. Als ik sommige nummers hoor hoort dit eigenlijk een 4,5 of misschien zelfs een 5 te zijn, maar sommige nummers bevatten nét iets te weinig raps. Maar echt een super album om gewoon even bij te zitten of te liggen!

Tranist Ride, Loungin, Down the Backstreets en Le Bien, Le Mal zijn mijn favorieten!
Guru is een goede MC, laat dit duidelijk zijn. En dit is een wat vergeten album.

avatar van FunkyMonk
Ja, lekker layback dit, I like this...

avatar van Zjapp
Ken alleen Le Bien Le Mal. Wat flowt Solaar daar uitzonderlijk! Bovendien heeft Solaar ook een aangename stem om naar te luisteren.

Zjapp schreef:

Hij past alleen totaal niet in de track, Guru komt met teksten waar je graag naar luisterd, en ineens komt Solaar waar je geen bal van verstaat... tja dan ga ik dat nummer skippen.

Relax schreef:

Vind het niet echt een goede ingesteldheid...als je hem zou begrijpen, zou je het eens zijn dat hij prachtige versjes aflevert...en zelfs al begrijp je het niet, je merkt toch direct dat hij prachtig flowt...

Het is geen verwijt enkel een advies/tip...probeer dat nummer te begrijpen en zeg niet dat Solaar niet bij dat nummer past omdat JIJ er geen bal van verstaat...

Relax
Ik zeg dat omdat Guru een echte lyrisischt (ofzo) is, dat is alleen al de reden waarom ik naar Guru luister, plus prachtige beat en goede stem van Guru.
Ik luister geen rap voor .. de flow, dat is 1 ding wat niet al te belangrijk is, zelfs amateur rappers hebben een flow, kom op, Featurings zijn er ook om hun goede kant te tonen, oke hij flowt aardig, maar tekstueel ? wat moet ik ervan zeggen .. het is Frans!

avatar van P Jay
Oke, dat jij persoonlijk de flow als een minder belangrijke parameter ziet dan bv tekstuele inhoud of de beat, dat berust zuiver op smaak, daar kan ik niet over discussiëren met jou...
Dat zelfs amateurrappers een flow hebben is verkeerd, maar goed, je zal wel wat overdreven hebben...
Maar ik kan je gewoon zeggen dat hij ook wat te vertellen heeft, maar kraak zijn inbreng dan toch alstublieft niet af om dat je het niet verstaat...

Goed, einde discussie... We zijn het er samen toch over eens dat dit een super album is en we gaven het allebei een 4

(maar Solaar is een steengoede MC )

PS.: het is 'lyricist'

avatar van charlezzz
erg mooie plaat, maar hij zakt na verloop van tijd wel wat in.

leuk experiment, wat wat mij betreft wel goed werkt.fijne cd om af te wisselen. kan er lekker op chillen, maar zou helemaal gek worden als ik het de hele dag zou moeten luisteren. ik moet er echt voor in de mood zijn. 3,5*

avatar van waxs
Instrumentaal gezien zit het allemaal wel in orde, alleen vind ik het jammer dat Guru niet met het niveau van de Gangstarr platen deze CD verzorgt. 3*

gwx
@Relax

Hoe durf je de flow van Guru met een amateur rapper te vergelijken? Dat is totaal niet gepast.

Verder is dit een sterk album, de beste uit de jazzmatazz series. Sterkste track is uiteraard Loungin', jazz-hop zoals het bedoelt is.

Helaas zijn niet alle tracks van die experiment gelukt, daarom kies ik "slechts" voor een 4.

avatar van FunkyMonk
Relax schreef:
wat moet ik ervan zeggen .. het is Frans!

Mooie taal toch

avatar van Nakur
Ik vind dit een mislukt experiment. De herhalende hiphopbeats beteugelen de vrije jazzklanken zodatr het amper nog jazz is te noemen. De instrumenten zelf herinneren daar nog vaag aan. Wellicht is het een solide hiphop plaat maar de term 'jazz' schiet me in het verkeerde keelgat

raffael77
Ben jij anti hiphop ofzo, maar laat gaan. Ik vind dit een prima album en zeker de moeite waard ook voor JAZZ liefhebbers, omdat hij 1 van de weinige is die met veel goede Jazz muzikanten heeft samen gewerkt en dan toch zo'n goed album te droppen. No Time To Play & Le Bien, Le Mal vind ik de mooiste. maarja wat is het beste he. Ze zijn eigenlijk allemaal goed.

avatar van Nakur
omdat ik dit niet kan waarderen alzijnde een JAZZ mix , zegt toch weinig tot niets over mijn verhouding t.o.v Hiphop. Dat maak jij er helemaal zelf van.

FuckFace
Relax schreef:

Dit vind ik een vrij idiote opmerking aangezien een flow helemaal niet minder is dan de tekst. Er zijn veel hiphopsterren die ik, als het alleen om het tekstuele gaat, links zou laten liggen. Wie gaat mij vertellen dat als het er in de rap echt hard aan toegaat, of als er streettaal of dialect gebruikt wordt, hij nog tekstueel naar het nummer luister. Er zijn genoeg rappers die perfect verstaanbaar hun teksten kunnen brengen, maar er zijn er evengoed die op sommige momenten gewoonweg onverstaanbaar zijn. (Let op, laat dit geen afbreuk doen aan de inhoud van de teksten!). Op die momenten luister je gewoon naar de flow, dus kom niet vertellen dat de flow niet belangrijk is.

Relax
Waar ik dus met mijn bericht naar richt is dat iedere rapper, die voor zijn debuut vaak geoefend heeft met rappen.. wat vele rappers dus doen, een flow hebben.
Dus: Iedere rapper heeft een flow.. als niet, dan heeft die persoon daarvoor nog nooit echt gerapt.

avatar van charlezzz
een heerlijk plaatje, hoewel het aan et einde wel een beetje afvlakt.

lekker mix van hip hop, beetje jazz, beetje funk.

Maarten||
Heel leuk plaatje, geweldig experiment; mijn 2 favoriete muziekstijlen bij elkaar gevoegd. Dit moet stiekem voor mij wel perfect zijn maar dit is niet iets wat perfect is en ook mindere stukjes heeft. Ook een geweldige voorkant, typisch jazz *4,0 kan nog stijgen

EVANSHEWSON
Ik kén enkel deze volume 1.

Vind dit biezonde geslaagd en het swingt vaak de pan uit.

Vooral track 5 No TIme To Play van Ronny Jordan & DC Lee, vind ik een echte topper, alsook Le Bien, Le Mal, met de Franse rapper MC Solaar!

Goed plaatje, toch ! 4 ****

avatar van Lamontagne
Heerlijke plaat,
Heb volume 2 ook geprobeerd maar viel behoorlijk tegen deze is fantastisch!!!

4 sterren

avatar van Reijersen
Erg cool project. Veel leuke gastartiesten en Guru is ook goed op dreef. De Jazzmatazz-serie ligt altijd goed op mijn bordje. 3,5 ster voor deze.

avatar van T.O.
Wel grappig dat Guru op het eind van Le Bien Le Mal het ook heeft over Boombass en Zdar, ofwel de heren die later Cassius zouden vormen.

avatar van LeRoi
Briljante plaat en ICOON voor het Genre 'HipHop-Jazz' waar dit toch 1 van de eersten was........

Maarten||
Nakur schreef:

Ergens kan ik mij hier goed in vinden; je hebt zeker gelijk over het feit dat de beats ''beteugelt'' zijn, maar dat doet er helemaal niet voor onder het feit dat dit gewoon érg goede, luchtige muziek kan zijn.

avatar van LeRoi
Zjapp schreef:

Ik ben nog steeds 'fan' van deze plaat; moet zeggen dat Guru met het Jazzmatazz project het niveau van deze eerste plaat niet meer geevenaard heeft...helaas..... Zijnde fan van de franse rap, zoals MC Solaar op deze plaat, raad ik een ieder ook collega SOON E MC (Atout...Point de Vue) aan: uit het gelijke vaatje wellicht zelfs nog betere 'flows'...