Bruce Springsteen & The E Street Band - Hammersmith Odeon, London '75 (2006)

Label: Sony

1. Thunder Road (5:50)
  2. Tenth Avenue Freeze-out (3:50)
  3. Spirit in the Night (7:36)
  4. Lost in the Flood (6:15)
  5. She's the One (5:23)
  6. Born to Run (4:17)
  7. The E Street Shuffle (12:51)
  8. It's Hard to Be a Saint in the City (5:28)
  9. Backstreets (7:22)
  10. Kitty's Back (17:14)
  11. Jungleland (9:36)
  12. Rosalita (Come Out Tonight) (9:52)
  13. 4th of July, Asbury Park (Sandy) (7:03)
  14. Detroit Medley (7:02)
  15. For You (8:26)
  16. Quarter to Three (6:44)
avatar van jeroenheinz
Vind deze nog net iets beter dan Live 75-85. De power op dit album is gewoon fenomenaal. Bruce & E street band in absolute topvorm!

avatar van Madjack71
jeroenheinz schreef: ...De power op dit album is gewoon fenomenaal.

Het was ook Bruce eerste -tour- landing op europees grondgebied. Dus hij en de band wilde wel een visitekaartje afgeven. Het publiek was ook zeer nieuwsgierig geworden naar die jongen van Born to Run. Verder is dit ook 1 concertregistratie, daar waar 75/85 samengestelde -prachtige- momenten zijn. Dat is m.i een plusje voor dit album. Toch prevaleert hier vooral de energie en het spelplezier, bijv. een Born to Run kan m.i niet tippen aan die van '75/'85 en lijkt wat afgeraffeld te worden.
Maar een kniesoor wil ik niet zijn, leuke toevoeging aan mijn toch al grote Springsteen collectie.

mokemusic
Beste live album van Bruce. De dvd zat bij die box van Born to Run 30th anniversaire

avatar van Madjack71
Het mooie aan dit album is dat het een gehele concert registratie is. Met daarbij ook een aantal nummers die nog niet Live (goed) op album verschenen waren; Lost in the Flood/She's the One/Kitty's Back. Verder ook een leuke bloemlezing uit zijn vroegere periode.

avatar van Stef114
Ik roep deze uit tot mijn persoonlijke allerbeste cd die ik ken

johannesA
Stef114 schreef:
Ik roep deze uit tot mijn persoonlijke allerbeste cd die ik ken

En nu nog op 1 in jouw top 10!

avatar van Rogyros
Dit is een prachtige concertregistratie. Heerlijke muziek. Vooral Kittys Back is erg goed, geweldig uitgebouwd. 17 minuten genieten. Zo geweldig vind ik Kittys Back op The Wild, The Innocence & The E Street Shuffle niet eens. Maar op dit album is het nummer grandioos.

avatar van jeroenheinz
Elk nummer op deze plaat weet gewoon de studioversie te overtreffen voor mij

BananA2
Hele goede live plaat van Bruce Springsteen.
Ik ben nooit een fan van hem geweest, totdat een vriend me beelden van dit optreden liet zien.
Het optreden start al goed met Thunder Road,
maar vanaf The E Street Shuffle tot Kitty's Back is het waarlijk geniaal, vooral het duel tussen de 2 gitaren in It's Hard to Be a Saint vind ik top.

Maar toch kan The Boss mij nog niet overtuigen met zijn reguliere albums, ik probeer het maar er knelt iets. Ik denk dat het aan de producing ligt.
Alleen Nebraska kan mij bekoren.

btw: Als groot Neil Young Fan snap ik de vergelijking met Bruce Springsteen niet die zoveel mensen hier maken,
Ik beschouw The Loner meer als een echte artiest die doet wat hij wil en hem maar weinig aantrekt van de verkoop (kijk naar albums als Tonight Is The Night of het feit dat hij Time Fades Away maar niet wilt uitbrengen op CD )
Terwijl The Boss naar mijn bescheiden mening soms iets te commercieel wil zijn.

Maar ja zoals ik al zei dit is mijn mening en als ik wat rondkijk op deze site denk ik dat niet veel mensen deze met mij delen.

avatar van Madjack71
Neil Young en Bruce Springsteen zijn niet direct nou twee namen die ik langs elkaar zou leggen. In den beginne werd Bruce meer vergeleken met Dylan als iemand anders. Nu zou dat ook nergens meer op trekken en zijn artiesten als Young/Springsteen en Dylan gewoon instituten op zichzelf.

Bruce heeft m.i zich maar een paar keer 'gezondigt' als je het zo al wil stellen aan 'commercie'. Born in the U.S.A zou je daar ietwat onder kunnen scharen en Human Touch. Verders is hij toch ook gewoon zijn eigen ding blijven doen. Want eigenlijk na Tunnel of Love was het toch wel heel dunnetjes gezaaid met de hits en de meestampers. Edoch, ik kan mij voorstellen dat een Magic en Working on a Dream toch ook wel commercieel klinken.

avatar van Droombolus
Madjack71 schreef:
In den beginne werd Bruce meer vergeleken met Dylan als iemand anders.

Die vergelijking kwam ook vooral omdat opeens Jan en Alleman zijn nummers op begon te nemen en er ook hit(je)s mee scoorde .... The Hollies, Manfred Mann, Greg Kihn ( en later natuurlijk de Pointer Sisters ) om er maar een paar te noemen .....

Lost in the Flood......in deze uitvoering. Zo intens. Beter dan dit wordt popmuziek niet. Echt niet.

Rest van de plaat is overigens ook briljant!

....maar Lost in the Flood...................damn.

avatar van ricardo
Wat een waanzinnig hoog gemiddelde heeft deze live plaat en dat bij meer dan 100 stemmen.

Samen met Massey Hall van Neil Young wel de 2 hoogst beoordeelde live albums hier op mu.me volgens mij.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Zal het gemiddelde nog even verder omhoog krikken

avatar van ricardo
Op dit album worden voornamelijk zeker nummers gespeeld van Born To Run denk ik, omdat dat het enige top album was dat tot en met 1975 op de markt gebracht was door Bruce.

avatar van Madjack71
1,2,5,6,9,11 zijn de nummers van Born to Run. De andere komen voornamelijk af van Greetings from Ashbury Park en The Innocent, The Wild and the E Street Shuffle. Die trouwens zekers de moeite waard zijn. Detroit Medley en Quarter to Three, staan op geen van de reguliere albums van The Boss.
Maar met 6 liedjes is Born to Run ruimhartig vertegenwoordigt en is ook logisch, gezien dat dit concert Bruce's 1ste landing in Europa was ten tijde van Born to Run. Alleen Night en Meeting Across the River ontbreken hier van dat album.

[quote]Madjack71 schreef:

Maar het vuur en de passie en ontoombare energie, die heeft zich vooral plaats gevonden in de jaren zeventig, waarvan dit album akte.[/quot

Born in the USA mag dan op het eerste zicht commercieel lijken, als je een beetje verder kijkt, ontdek je de genialiteit in zowat elk nummer dat er op staat, ook tekstueel.

avatar van ricardo
Deze heb ik afgelopen week voor slechts 8.50 euro zien liggen en zelfs in mijn handen gehad. Maar toch is er iets in mij wat mij weerhoud om hem aan te schaffen. De springsteen bijbel Live 1975/85 heb ik als enige album van Springsteen in mijn bezit, misschien dat het dat wellicht is. Thunder Road vind ik van die 3 cd set echt super, kan me niet voorstellen dat deze versie nog beter is. Op deze staat trouwens wel Jungeland op, dat nummer heb ik vaak beluisterd en vind ik een super nummer, maar om deze voor 1 nummer te gaan kopen vind ik ook weer overdreven.

Moet zeggen dat de studio albums van Springsteen mijn ding niet zo is, het is 1 van de weinige artiesten die ik live echt stukken beter vind dan op zijn studio albums.

avatar van Twinpeaks
Voor 8 euro 50 val je je hier zeker geen buil aan.Passie is het sleutelwoord van deze 2 cd set.Thunder Road is mooi,en zelfs misschien mooier dan op de 3-cd set.De ware parel hier is For You.Was deze op het album Greetings nog in up-tempo uitvoering,hier is het een slepende ballade,waarin Springsteen vocaal af en toe een steekje laat vallen,maar waarin de emotie de boventoon voert.De lange uitvoeringen van The E Street Shuffle en Kitty's Back laten horen wat voor geoliede machine The E Street Band eigenlijk toen al was.En dan nog het typische Springsteen verhaal Lost In The Flood.Tekstueel misschien wel 1 van zijn hoogtepunten.Het is een film die aan je voorbij trekt.Ik vind het jammer dat Incident On 57th Street op deze avond niet werd gespeeld.Die zou hier niet op hebben misstaan.Waar ik de 3 cd set zelden tot nooit draai,heb ik deze continue in de buurt van mijn stereo staan.Of op de I-pod.Dit is Springsteen puur op de top van zijn kunnen en gezien mijn hoeveelheid bootlegs(90) is dit echt 1 van de beste concerten.Wat misschien ook een optie is,is de deluxe editie kopen van Born To Run .Daarbij zit dit optreden op dvd en ook nog de documentaire Wings For Wheels.Toendertijd aangeschaft bij de MM voor een luttlele 18 euro.

avatar van chevy93
Ik had enigszins verwacht dat dit veelal voor de fans zou zijn en ik ben toch geen grote Bruce-fan, maar ik heb de stoute schoenen aangetrokken en de DVD opgezet. Schitterend optreden en sinds lange tijd weer eens heel erg genoten van een (nieuwe) muziek DVD.

Als het goed is heeft mijn vader hier de CD's liggen, dus die zal ik eens op mijn iPod zetten.

It's Hard to Be a Saint in the City, zo intens. Kippenvel.

kistenkuif
Let op wat ie allemaal met die muts doet op de dvd registratie van dit concert. Die zit trouwens ook als één van de bonusdiscs bij de DeLuxe versie van Born to Run. 't Was nog een jonkie toen maar wat een power!

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Daar waar Bruce Springsteen mij totaal niet weet te overtuigen op welke individuele plaat dan ook, is dit een geniaal concert. Bruce is werkelijk fantastisch bij de stem, de setlist is imponerend en het enthousiasme en de overgave waarmee wordt gespeeld is verbluffend. Zijn studioplaten zal ik niet gauw opzetten, maar dit is een meesterconcert.

5.0*

avatar van ekim
Dit is, samen met Live at Main Point, toch wel de favoriete periode van Springsteen voor mij. Had ik dat maar mee kunnen maken... Nu was mijn eerste kennismaking met Springsteen Born in the USA en de daarbij behorende tour ( ook niet verkeerd!! )
Maar de Springsteen ten tijde van Hammersmith is en blijft voor mij de ultieme Springsteen...

Vroeger helemaal geen fan van Bruce, totdat ik hem de eerste keer zag op Pinkpop. Iedereen zei het al tegen me, je moet het een keer ondergaan ook al ben je geen fan.
En idd een concert van Bruce is daadwerkelijk een avontuur.
Deze live uitvoering zijn ze nog jong en dat hoor je.
5 punten van mij!

avatar van ricardo
Eindelijk heb ik deze nu dan ook in huis. Bij v&d gehaald voor maar 5 euro.

Wat een magistraal mooi live album, en wat een passie. Eerlijker en oprechter kun je muziek bijna niet krijgen. Cd 1 heeft echter wel mijn voorkeur. Cd 2 vind ik vanwege de lange instrumentale sessies wat aan de lange kant. Topplaat die ik van de week al veel afgespeeld heb in huis en in de auto.

Voor de vinyl liefhebbers: morgen komt deze in een oplage van 3000 stuks wereldwijd uit op RSD. Nu al te koop op Ebay en de prijzen zijn inmiddels zo gezakt, dat ik heb toegeslagen.

avatar van vielip
Vertel...ik begreep een week of wat geleden dat de prijs rond de €150,- zou liggen?! Belachelijk!!!

Echt waar? Ik heb er 75,- euro voor betaald. Kijk maar gauw op Ebay vielip zou ik zeggen.

avatar van JohnnyVergerFan
Valt mee jongens (vielip, west ) ik heb 'm net voor €59 meegenomen in een fraaie Record Store Day tas. Ben benieuwd naar de persing, het concert op DVD is al spetterend maar ik hoop erop dat dit met deze vinyl luisterbeleving overtroffen wordt.

avatar van vielip
Met alle respect maar ik vind €59,- nog steeds een belachelijke prijs! We hebben het over een 3lp die weliswaar genummerd (gelimiteerd) is maar dan nog....het ding staat al op de 'to be released' lijst voor na RSD. Het hele idee van RSD is de afgelopen jaren compleet naar de verkeerde kant doorgeslagen wat mij betreft. Ik gok het er op en wacht het allemaal maar eens rustig af...