Ambeon - Fate of a Dreamer (2001)

Metal / Rock

5. Fate (7:45)
  6. Sick Ceremony (3:44)
  7. Lost Message (4:33)
  8. Surreal (4:38)
  9. Sweet Little Brother (6:08)
  10. Dreamer (5:19)
  11. Cold Metal [Single Version] * (3:50)
  12. Merry-Go-Round * (4:43)
  13. High [Remix] * (3:29)
  14. Actual Fantasy * (1:27)
  15. Valley of the Queens * (2:41)
  16. Ashes * (3:17)
  17. Charm of the Seer * (3:31)
  18. Castle Hall * (4:35)
  19. Estranged * (2:51)
  20. Temple of the Cat * (3:34)
  21. Isis and Osiris * (6:11)
  22. High * (3:45)
  23. Garden of Emotions * (4:33)
  24. Sick Ceremony * (3:04)
  25. House on Mars * (5:23)
  26. Lost Message * (3:44)
  27. Into the Black Hole / Cold Metal * (5:10)
avatar van J.Bell
Arjen Lucassen en Astrid van der Veen hebben samen een klein meesterwerkje afgeleverd naar mijn mening. Astrid heeft zelf de teksten voor deze plaat geschreven en dat is haar zeer goed afgegaan. Ook de zang is goed. Een plaat om lekker bij weg te dromen. Heerlijk sfeertje.

Ik geef hier **** voor.

avatar van Flipper
Lekker sfeertje in de geest van Ayreon. Hoewel Astrid heel goed zingt, blijft voor mij 'Fate' het hoogtepunt.

Inderdaad 4 sterren!!

Ik vind 'Fate' nou net minder. Dit nummer hoort hier niet tussen, maar hoort juist op "Het Electrische Kasteel" van Ayreon thuis. Ik heb dan ook een wisselend gevoel bij dit album. Mijn favoriet is toch wel 'Cold Metal'.

avatar van Gert P
Heb deze nu thuis en van iemand geleend, en dat voor een zangeres die toen 14 jaar was.
Knap hoor, weet niet wat ze tegen woordig doet maar dit klinkt lekker.

avatar van Ayreonfreak
Heerlijk album. Mooie, lekkere sfeer waar je in kan wegzakken. Totaal anders dan het normale Arjen Lucassen werk, veel meer elektronisch, maar mooi en gedegen gemaakt. Ik zet hem nog met enige regelmaat op als ik even geen gitaargeweld of drukte aan mijn hoofd wil hebben. Het is idd ongelooflijk dat Astrid van der Veen op 14 jarige leeftijd deze topkwaliteit heeft kunnen afleveren. Geweldig mooie zang en goede teksten, alleen jammer dat we nu niets meer van haar horen. Ze lijkt wel van de aardbodem verdwenen. Ik heb haar nog geprobeerd te interviewen voor mijn "ayreon" blog, maar na meerdere e-mails gestuurd te hebben, heb ik het maar opgegeven.
Wat mij betreft mag Lucassen wel weer iets als dit opzetten als hij weer creatief genoeg is om een nieuw project op te pakken.

avatar van notsub
Hele mooie plaat met een prachtige samenwerking tussen de heer Lucassen en een erg jonge zangeres. Ze zingt hier prachtig tegen de bekende achtergrond van wel erg Ayreon-achtige klanken. De nummers zijn veelal rustig, sfeervol en dromerig. Geen plaat om je op uit te leven, maar gewoon het juiste moment helemaal op je in laten werken.

Blijkbaar is deze zangeres Astrid van der Veen nog steeds actief, en heeft ze voor Ambeon een solo album uit gebracht; namelijk Beautiful Red, zo ook in 2005; Seamless Borderline.

Mr. Ayreon wil waarschijnlijk een soloplaat maken die wat rustiger is. Dit, na het heftige en goede album van Star One.
Waarom niet nog een keer het mysterieuze project ambeon?
Is Astrid van de aardbodem verdwenen? Ik weet in ieder geval dat het slecht met haar ging.
Ten tijde van dit album was het echter nog allemaal o.k. Als je naar Fate of a Dreamer luistert, dan is het ongelooflijk te beseffen dat Astrid hier pas 14 jaar was.
Volgens mij leest mijn provinciegenoot hier weleens mee, dus please Arjen...nog een ambeon met Astrid.

avatar van Alexepex
Uitermate geslaagd project, met een toen pas 14 (jarige) Astrid op zang.
Gebaseerd op bestande Ayreon nummers, is het een cd geworden die het midden houdt tussen prog en ambient.
Niks stevig, maar een sfeervol album vol met verrassingen en de geweldige zang van Astrid.

Jammer dat we niet zoveel meer van haar horen.

Omdat het voorzover ik weet, niet meer te verkrijgen is (misschien wordt het 's tijd voor een re-issue?), is het een Ebay/marktplaats cd geworden, dus als je er een vind, ga er dan maar voor.
Kwaad kan het niet.

avatar van Dieselwalz
Het is niet geheel mijn Genre,
maar wat kan zij geweldig zingen zeg hé.

Buiten haar zangtalent om boeien mij de nummers steeds meer hoe vaker ik er naar luister.
Ik hou meer van de hardere stijl maar de nummers raken me stuk voor stuk.

Ashes vind ik een heel goed nummer, maar mijn absolute favoriet is Cold Metal.

Leuk om te vermelden: Met het nummer Cold Metal heb ik voor het eerst de Metalwereld leren kennen dankzij een oud collega van me.

****

avatar van Bravejester
Dit vind ik eigenlijk het mooiste wat Arjen heeft gemaakt met als duidelijke favorieten Ashes en Cold Metal.

Astrid haar stem past hier prima bij en het klinkt allemaal prima.

Behalve mijn favorieten zijn ook Estranged ( Madonna-invloeden? ), Fate en A Lost Message kanditaat favorieten voor mij.

avatar van da dude
Sinds kort in een expanded editie beschikbaar. De extra CD bevat acoustische versies van Ayreon nummers gezongen door Astrid van der Veen. Temple of the Cat was al te vinden op Ayreonauts Only en de extra nummers op CD 1 stonden al op de Cold Metal single uit 2001, de rest is 'previously unreleased'. Erg mooi pakketje, zeker ook voor de bofferds die het origineel al hebben!

avatar van ProgMetal
Blijft briljant en helaas passen er maar 10 albums in mijn top 10 maar uiteraard wel de volle 5*

Elk nummer is % raak en hoewel het natuurlijk wel een Arjen product is, is het Astrid die het echt bijzonder maakt.