The Everly Brothers - Roots (1968)

Country / Roots
Label: Warner Bros.

1. Introduction; the Everly Family (1:12)
  2. Mama Tried (2:18)
  3. Less of Me (3:03)
  4. T for Texas (3:32)
  5. I Wonder If I Care as Much (2:58)
  6. Ventura Boulevard (2:50)
  7. Shady Grove (2:30)
  8. Illinois (2:12)
  9. Living Too Close to the Ground (2:16)
  10. You Done Me Wrong (2:16)
  11. Turn Around (2:48)
  12. Sing Me Back Home (5:19)
  13. Montage; the Everly Family / Shady Grove Kentucky (2:43)
thebyrds69
Ook dit is een meesterlijke plaat van de Everly Brothers, hier staan een paar meesterlijke nummers op zoals Mama Tried en T for Texas, de nummers zijn zo melodieus en harmonieus.

Deze plaat verdient 5,0*

avatar van Droombolus
De liefde voor de muziek straalt in al zijn eenvoud af van van deze unieke plaat in het Everly canon. Een centrale rol voor Beau Brummels gitarist Ron Elliott die met zijn prachtige dienende spel de broers naar ongekende, muzikaal integere hoogten stuwt.

avatar van willemmusic
Als lp hun Meesterwerk, op single grossierden ze in Meesterwerken. Hun meeste lp's staan dan ook vol met louter singles, a en b kantjes, aan een lp als zodanig hebben ze zich niet zo veel gewaagd, 'Stories We Could Tell' natuurlijk, als fantastiese uitschieter, maar 'Roots' is het absolute Meesterwerk met het in- en out-tro als een gouden lijst, een eerbetoon aan hun ouders en geboortegrond; beide verantwoordelijk voor de diepgewortelde onontkoombare muzikale tradities; steeds herkenbaar in hun werk en waaraan ze al hun successen te danken hebben.
Dit is ook het onderwerp van de lp: ze zijn schatplichtig aan Jimmy Rodgers, Merle Haggard en Glen Campbell, die ze eren en zingen passende songs van Randy Newman en Ron Elliot. Meeste indruk maken ze echter met 'I Wonder If I Care As Much' dat ze samen schreven.

Wat moet een oprechte lp-verzamelaar nu met de Everly's? Twee lp's! Wat Greatest Hits! Dan ben je gauw klaar! Ik vind het leuk de verschillend versies van 'Roots' op te sporen. Het origineel op "Warner Bros-7Arts", nog een keer op "WB Masters" als 'Everly Brothers' (dat het om 'Roots' gaat staat niet eens op de cover!) op "Charter Line" met interessante informatie in 't Italiaans, ik heb ze allemaal en draai ze ook!

Wie kent nog meer vermommingen?

avatar van nlkink
Een werkelijk schitterend album van The Everly Brothers. Te draaien van begin tot eind, hoe vaak maak je dat nou mee? Een van mijn favoriete albums, vanaf de eerste keer dat ik 'm hoorde.

avatar van spinout
Uit hetzelfde jaar als de Byrds' Sweetheart of the Rodeo en doet daar niets voor onder. Dit is in ieder geval mooier gezongen. You Done Me Wrong lijkt erg veel op If You Want To Be A Bird van The Holy Modal Rounders. You Done Me Wrong zou geschreven zijn door George Jones & Ray Price en If you want to be a bird door Antonio. Hoe dat precies zit weet ik niet.

avatar van nlkink
Die overeenkomst was mij ook al opgevallen. Heb er wel een tijdje over gedaan om er achter te komen. Elke keer als ik 'Roots' draaide neuriede ik 'You've Done Me Wrong' mee. Pas toen ik een keer de Easy Rider LP draaide (doe ik veeeeel minder) drong het tot me door. Waarschijnlijk heeft die Antonio het melodietje gehoord, leuk gevonden en bewust of onbewust gejat.

avatar van Jaep
Sterk album, dat zelf een van de roots zou worden van het countryrock genre.

Ik heb overigens een versie met een andere, wat mij betreft mindere, cover.

avatar van nlkink
Die cover wil op mijn telefoon niet laden, Jaep.

avatar van heartofsoul
Op mijn laptop laadt ie evenmin.

Bedoel je deze? The Everly Brothers* - Roots (Vinyl, LP) at Discogs

avatar van nlkink
Dat is inderdaad geen fraaie hoes. Zelfs een tikje misleidend. Maar dat gebeurd met veel acts. De foto stamt uit de hoogtijperiode en het materiaal stamt uit een periode dat de artiest in een mindere fase van de carriere zit. Ook het materiaaal dat ze in 1971-1973 voor RCA opnamen is op die manier herverpakt.
Zelf heb ik ooit een dubbelelpee gekocht die The Hitsound Of en The Everly Brothers Sing uit 1967 bevatte maar een lelijke roze hoes had met een foto uit 1960 of daaromtrent.
Ik denk dat Roots met de originele hoes een totaal statement is. De muziek is country rock, de hoes met de strakblauwe lucht en de broers op het stropak versterken het effect. Ik kan de muziek en de foto op de originele hoes niet los van elkaar zien.

avatar van Jaep
Excuses, foutje in de link. Maar die bedoel ik inderdaad. Moet eerlijk zeggen dat ik er ook een beetje door misleid werd. Heb dit album ooit overgenomen uit een collectie op basis van de reputatie, maar die hoes wekt toch andere verwachtingen, waardoor het nog lang heeft geduurd voordat ik deze echt een kans heb gegeven.

avatar van Droombolus
Ik heb de NL-rielies uit 1976 met een andere hoesfoto: de broers in gala met een keurig strikje ....... heeft ook totaal niks met de sfeer van het album te maken maar was destijds de enige vorm waarin ik het album kon krijgen. De hoes met 10th anniversary sticker zoals die op discogs staat ben ik helaas damaals niet tegen gekomen....

avatar van nlkink
Ik vind Roots zo'n gaaf album dat ik uit outtakes e.d. van diverse albums die ik van een Everly fan geleend heb een eigen Roots Deluxe Edition heb samengesteld. De bronnen waren:
The Everly Brothers - The New Album (1977) (Omaha en Empty Boxes)
The Everly Brothers - Walk Right Back (1993) (Lord of the Manor, Cukoo Bird en I'm on My Way Home Again)
Everly Brothers - Nice Guys (Vinyl, LP) at Discogs (Eden To Cainin', Meet Me In The Bottom, In The Good Old Days, Stained Glass Morning, Mr. Soul)

http://www.windmill-records.co.uk/everly-brothersthe---hidden-gems-from-the-warner-bros-years-volume-2-ace-ch-281-49145-p.asp (It's My Time, Human Race, Milk Train, My Little Yellow Bird, Carolina On My Mind, Yves)

Stuk voor stuk opnames uit 1968, 1969 en 1970 die voor, tijdens of de periode na Roots zijn opgenomen. Ik weet dat er nog meer te vinden is. Op Youtube is een hele mooie Everly versie uit 1969 van Neil Diamonds' Glory Road te vinden en er is op bepaalde box sets nog het een en ander uitgebracht maar dat wordt allemaal erg duur. Eigenlijk moet er van dit album gewoon een echte Deluxe Edition worden uitgebracht. Met wel drie CD's!

avatar van Droombolus
Ik heb het singletje On My Way Home Again / Cuckoo Bird nog ...... Vooral de A-kant, met Clarence White, is geweldig

Droombolus schreef:

Dat singletje heb ik jaren geleden voor Hfl. 1,-- aangeschaft op de Vitalis vlooienmarkt in de bloemenveilinghallen van Eelde en ik heb het als cadeautje weggegeven aan die aardige fan die me al die mooie Everly Brothers albums had geleend met al dat prachtige Roots materiaal.
En inderdaad, een prachtige A-kant. Voor mij onbegrijpelijk dat die single geen hit is geweest.

avatar van zaaf
dank voor de inspirerende post nlkink, ben aan het assembleren nu.

avatar van zaaf
Je hebt m toch wel vrij compleet aangevuld met wat op een of andere manier gereleased is.

Heb daarnaast alleen Love With Your Heart, Casey's Last Ride en inderdaad Glory Road kunnen vinden en twee demo's (mooi!), van Lady Anne en Shop Girl. Allen op de Chained To A Memory box.

zaaf schreef:

Je hebt m toch wel vrij compleet aangevuld met wat op de een of andere manier gereleased is.

Dat is mooi om te horen .
Love With Your Heart kende ik van een verzamelaar die Suzie Q heet. Ik vond het nummer qua sound te veel afwijken om 'm op mijn Roots bolus disc te plaatsen. Het was bijna a capella wat ik hoorde. Het kan natuurlijk zijn dat de versie die jij hebt opgesnord van de Chained To A Memory box een andere take is, dus wel met instrumentale backing.
De demos van Lady Ann en Shop Girl zijn onbekend voor mij. Zo blijft er toch weer wat te wensen over. Casey's Last Ride ken ik van Johnny Cash. Overigens heeft Casey echt bestaan. Ik heb een collega die gek is op treinen. Zoals ik al zei zou Warner Brothers of wat mij betreft Rhino, Repertoire of Edsel zo een super de luxe versie van Roots kunnen maken. Als Roots commercieel succesvol was geweest had men in 1969 ook een heel aardig country rock album van al dat materiaal kunnen samenstellen. In plaats daarvan plempte Warner Brothers in februari 1970 een rommelig live dubbelalbum op de markt en vervolgens werd er afscheid genomen van de broers.

avatar van fabrice
Sing me back home!
Prachtig.

avatar van postman
Ook gekocht op charterline Met italiaanse tekst . Ik had hem ooit met originele hoes. Dacht eerst huh is dit wel roots. maar gelukkig de hoes is anders maar de muziek is hetzelfde en nog steeds even mooi.