Deep Purple - Made in Japan (1972)

Label: EMI

1. Highway Star (6:43)
  2. Child in Time (12:17)
  3. Smoke on the Water (7:36)
  4. The Mule (Drum Solo) (9:28)
  5. Strange Kind of Woman (9:52)
  6. Lazy (10:27)
  7. Space Truckin' (19:54)
  8. Black Night [Osaka - 15th August 1972] * (6:58)
  9. Speed King [Osaka - 15th August 1972] * (8:28)
  10. Black Night [Osaka - 16th August 1972] * (6:58)
  11. Lucille [Osaka - 16th August 1972] * (9:03)
  12. Black Night [Tokyo - 17th August 1972] * (8:01)
  13. Speed King [Tokyo - 17th August 1972] * (7:19)
totale tijdsduur: 1:16:17 (2:03:04)
avatar van gemaster
Het beste live album wat ik ooit heb gehoord. Alles klinkt zo fris: het gitaarwerk van Blackmore is adembenemend, de vocale uithalen van Gillian zijn ongeëvenaard en de ritme sectie is zo trak als de broek van Shakira. Enige nadeel van dit album is dat er weer zonodig een drumsolo in moest. Mijn God, dat is echt niet om aan te horen zeg. 4,5 ster.

gemaster schreef:
de ritme sectie is zo trak als de broek van Shakira.

Mooi verwoord gemaster!

avatar van sq
sq
Toen ik deze kocht was het mijn 4e LP. Ik weet nog dat ik bezorgd was of het wel 33 toeren was; een dubbel-LP met maar 7 nummers, gaat dat wel helemaal goed? Het kwám allemaal goed, en het is nog steeds een van mijn favoriete albums.

avatar van Gajarigon
The Mule is één van de allergrootste drumprestaties aller tijden. Niet echt aangenaam om naar te luisteren voor niet-drummers waarschijnlijk, maar toch... Ian Paice =

miloz
daar heb je helemaal gelijk in maar het nummer is zo ie zo al niet zo goed als het andere werk op het album want dat is echt geweldig, elk nummer word helemaal uitgetrokken met allemaal vage solo's geweldig. Vooral child in time is van ongekent kippenvel gehalte.

miloz

avatar van c-moon
Ga helemaal akkoord met Gemaster.. behalve.... wat de drumsolo betreft.. meestal erger ik me hier aan, en bij groepen die het nodig vinden van telkens ellenlange durm- of gitaarsoli als "nummer" op de live CD te zetten (zie ook Dream Theater!) is dat meestal "mijn skip moment".. maar deze "The mule" vind ik eigenlijk wel héél erg knap...

Als er al drumsoli zijn die ik knap vind (en ook ik ben daar dus doorgaans géén fan van!!) zijn het wel deze The Mule, en de drumsolo in "In a gadda da vida" van Iron Butterfly...

Made In Japan is gewoon fantastisch.. De live platen der live platen

En op de germasterde versie van MADE IN JAPAN... krijg je nog méér.. (Speed King, Lucile, Black Night: the encores)

avatar van Backdrifter
c-moon schreef:
Made In Japan is gewoon fantastisch.. De live platen der live platen

Absoluut mee eens! De Live plaat der Live platen.
Ben al een Deep Purple fan sinds jaren, maar toen ik dit hoorde was ik meteen weg van ze! Super gewoon dat je zo´n spektakel Live kan brengen als groep! Gewoon alle nummers komen tot hun recht! Deep Purple is misschien toch ook wel een van de beste Live bands ooit, vooral in de jaren ´72, ´73, ´74!

Backdrifter schreef:

Absoluut de beste live band. Vele concerten bezocht, die van DP blijven toch altijd weer hoogtepunten.
Made in Japan: allerbeste live album ooit gemaakt

avatar van avdj
Het is wel een erg goede ja, maar ik ken er niet echt veel.

Ace
Ik weet nog goed dat ik als kleine jongen deze plaat eens van mijn buurman leende. De LP naar een casettebandje gekopieerd en vervolgens helemaal grijs gedraaid. Vandaag de dag, een jaar of 15 ouder, luister ik m nog regelmatig. Nu op een cd'tje, remastered versie. Hoewel dat allemaal loepzuiver klinkt, mis ik toch wel een beetje de nostalgie van de analoge schijf... Het hoort er, zeker bij dit album, toch een beetje bij! 4*

Ace schreef:

Toen ik 16 jaar werd (inmiddels ruim 30 jaar geleden!!) kreeg ik deze dubbelaar van mijn ouders kado.
Een paar jaar later, als ik de lp draaide, was het net of er een braadpan met vlees op het vuur stond te knetteren. Maar mooi!! Naar verloop van tijd wist je precies wanneer je welke tik kon verwachten, dat waren nog eens tijden!!

avatar van Backdrifter
Hans Brouwer schreef:

Haha , leuke omschrijving! ik heb zelf ook de LP en 4 jaar geleden heb ik de 20th anneversary edition gekocht Master gewoon!

avatar van Sweet Lucy
Opgenomen in 1972!! en nog immer klinkt deze concert registratie fris en overweldigend, dit moet één van de beste live opnamen zijn ooit gemaakt. Kan niet anders dan 5* geven.

Deze moet ergens volgende week aankomen, al zin in.
Gelijk maar de hoes verbeterd.

De 20th Anneversary Edition heeft trouwens een zwarte hoes.

avdj schreef:
Deze moet ergens volgende week aankomen, al zin in.

Beste Avdj, gefeliciteerd!! Je staat op het punt kennis te gaan maken met de allerbeste live plaat allertijden.

Nicci
avdj schreef:
Deze moet ergens volgende week aankomen, al zin in.
Gelijk maar de hoes verbeterd.

over leuke rock gesproken!
dit is leuke rock. ben opgegroeid met deze plaat. ben bang dat ik elke noot ken. geweldige muzikanten. geweldige nummers. space trucking en the mule vond ik altijd wat minder, maar de rest is zo goed.

avatar van avdj
Blijkbaar is er toch rock wat we beide goed vinden.
De tweede CD heb ik nog niet geluisterd trouwens.

avatar van pauljojo
Oei... Wat een toppertje is dit!! Voor 2 euro van Waterlooplein gehaald vandaag en thuis gelijk maar eens geluisterd. Zeker 1 van de beste live-albums ooit, zo niet, de beste. Hoewel Live at Leeds van the Who ook nog steeds geweldig blijft.
gemaster schreef:

Die drumsolo is ge-wel-dig goed... Maar ja, daar moet je van houden

avatar van the viking
Superband met een geweldige zanger !

Welke zanger?

Welke zanger?

Nee, niet Robert Plant

Sweet Lucy schreef:

Ja Sweet Lucy, vooral die zanger, helemaal geweldig. Ik ben even z'n naam kwijt, Hill help me eens even

Uhm.. Chris Martin?

Uhm.. Chris Martin?

Ik dacht jij zo'n muziekkenner was Hill! Valt me toch wel een beetje van tegen moet ik je zeggen, maar OK dat kan
Ik ga Houses of the Holy van Led Zeppelin maar weer eens draaien met die fantastische gitarist, ehhh o ja.... Mark Knopfler. Nou Hill de groeten hoor!

avatar van HiLL
Hans weet jij wie Martin is?

HiLL schreef:
Hans weet jij wie Martin is?

Nee Hill ik heb echt geen flauw idee .
Maar weet jij nu al wie die fantastische zanger van Deep Purple is. Ik zal je een kleine hint geven. Zijn voornaam is Ian. Hij zong o.a. de rol van Jezus in de eerste uitvoering van Jesus Christ Superstar uit 1970. Begint het al een beetje te dagen Hill?

avatar van HiLL
Zanger van Coldplay Hans.

En ja ik weet dat het Ian Gillan is. En Coverdale.
Wist overigens niet dat Gillan dat gezongen had.

avatar van avdj
Ian Gillen is inderdaad een geweldige zanger, persoonlijk vindt ik hem één van de beste in zijn genre. Veel beter dan z'n opvolger.

avatar van Hans Brouwer
Ik ben weer helemaal gerust gesteld Hill.

Avdj laat 1 ding duidelijk zijn. Ian Gillan is DE BESTE in zijn genre.

Zo dan gaan we nu maar weer "on-topic" anders wordt ene YAK een beetje boos geloof ik.