Leonard Cohen - Popular Problems (2014)

Canada
Label: Columbia

1. Slow (3:25)
  2. Almost Like the Blues (3:28)
  3. Samson in New Orleans (4:39)
  4. A Street (3:32)
  5. Did I Ever Love You (4:10)
  6. My Oh My (3:36)
  7. Nevermind (4:39)
  8. Born in Chains (4:55)
  9. You Got Me Singing (3:31)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Leonard Cohen - Popular Problems - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Leonard Cohen viert vandaag zijn 80e verjaardag, maar zijn hoge leeftijd weerhoudt hem er niet van opnieuw een nieuwe plaat uit te brengen. Deze nieuwe plaat volgt op een jarenlange, buitengewoon indrukwekkende, tour, die hem vorig jaar nog twee keer naar Nederland bracht, en is de opvolger van het in 2012 nog als slotakkoord aangekondigde Old Ideas.

Popular Problems is pas de dertiende studioplaat van Leonard Cohen, die in 1967 debuteerde met het inmiddels tot een klassieker uitgegroeide Songs From Leonard Cohen en inmiddels een zeer memorabel stapeltje platen op zijn naam heeft staan, waarin zwakke schakels ontbreken (zijn zwakste plaat is waarschijnlijk Various Positions uit 1985, maar dit is wel de plaat met Hallelujah; inmiddels waarschijnlijk zijn bekendste en een van zijn meest geliefde songs).

Leonard Cohen nam in zijn lange carrière vaak de tijd voor het uitbrengen van nieuwe platen, maar is op zijn oude dag, want zo mag je het langzamerhand toch wel noemen, opvallend productief. Leonard Cohen levert bovendien uitsluitend vakwerk af, wat op zijn leeftijd een betrekkelijk zeldzaam fenomeen is. Ook Popular Problems is weer een opvallend goede plaat, die prima aansluit op de platen die Leonard Cohen de afgelopen decennia heeft gemaakt en die sinds I’m Your Man uit 1988 een opvallend consistent geluid laten horen.

Popular Problems werd gemaakt met topproducer Patrick Leonard, die een flinke vinger in de pap heeft op de plaat. Patrick Leonard is nog altijd vooral bekend van zijn werk voor Madonna, maar heeft inmiddels gewerkt met een hele waslijst aan topmuzikanten en was ook op Leonard Cohen’s Old Ideas al van de partij. De Canadese topproducer schreef mee aan flink wat songs op de plaat en was voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor de instrumentatie, maar Popular Problems is uiteindelijk in alles een Leonard Cohen plaat.

Popular Problems klinkt buitengewoon ingetogen, grotendeels akoestisch en bijzonder stemmig en valt op door fraaie accenten, waaronder wonderschone accenten van de viool, die ook tijdens zijn tour zo'n belangrijke rol speelden. Hiernaast spelen ook op Popular Problems ondersteunende vrouwenstemmen weer een belangrijke rol. Leonard Cohen beperkt zich inmiddels deels tot het voordragen van zijn nog altijd bijzonder indrukwekkende teksten, waarna de vrouwenstemmen mogen zorgen voor de melodieën en de frivoliteit. Het zijn dit keer niet de zangeressen waarmee Cohen de afgelopen jaren toerde, maar het resultaat mag er zijn.

In zijn teksten bespreekt Leonard Cohen op Popular Problems net zo makkelijk persoonlijke ongemakken, terugblikken op zijn leven als de grote politieke thema’s, maar in alle gevallen doet hij dit met zoveel gevoel dat het de luisteraar niet onberoerd kan laten. In muzikaal opzicht is Popular Problems een veelzijdige plaat. Cohen schotelt de luisteraar een aantal bluesy tracks voor (waarin hij stiekem richting Tom Waits kruipt), maar kiest ook voor jazz, folk en een vleugje country; alles ingebed in het inmiddels zo herkenbare Leonard Cohen geluid.

Zeker in vocaal opzicht heeft Leonard Cohen de afgelopen jaren flink moeten inleveren, maar de sterke songs, de mooie teksten, de indringende voordracht en de prachtige instrumentatie compenseren veel. Persoonlijk vind ik zijn stem overigens nog altijd prachtig, zeker wanneer Cohen wat meer aanzet en de ruwe emotie aan de oppervlakte komt. Op een aantal momenten doet Cohen veel meer dan het voordragen van zijn teksten en weet hij nog altijd de juiste en zeker een gevoelige snaar te raken.

Leonard Cohen heeft met Popular Problems al met al een plaat gemaakt die er echt toe doet. Er zijn heel wat veel jongere muzikanten van naam en faam die dat al heel lang niet meer gelukt is, wat Popular Problems alleen maar meer glans geeft. Popular Problems bevat een aantal hele mooie songs die op fascinerend gedreven wijze worden vertolkt door de man die van geen ophouden wil weten. Een diepe buiging is op zijn plaats. Erwin Zijleman

avatar van king_arthur
Ai, dit is heel mooi! Meteen vanaf Slow heb ik een brede grijns op mijn gezicht. Hier word ik gelukkig van. De Tom Waits associatie is zeker aanwezig. Luister maar naar Samson in New Orleans. De orkestratie en achtergrondzang maken de ingetogen composities tot een erg smakelijk geheel.

avatar van HugovdBos
Een dag na de tachtigste verjaardag van Leonard Cohen verscheen het album Popular Problems. Aan stoppen moet hij nog niet denken want hij is ook actief als schrijver en dichter. Na meerdere rustmomenten in zijn muzikale carrière is het een snelle opvolging van zijn vorige album Old Ideas uit 2012. Hij heeft zijn stempel in de ontwikkeling van de muziek al meermaals weten te benadrukken waardoor zijn populariteit groots is.

Opener Slow voelt rustig aan op een uiterst langzaam tempo. Leonard Cohen kan het niet helemaal zelf waardoor hij ondersteuning krijgt van meerdere zangeressen. Met zijn oude zware stem lukt het hem nog steeds de nummers te dragen, al is het tempo uiteraard aangepast aan de leeftijd. Almost Like the Blues opent met een heerlijk swingend ritme, maar de teksten maken het geheel donkerder. Hij beschrijft de treurigheden der aarde die hem werden verteld in zijn leven. Het was bijna zoals de Blues, al doet de muziek het vooral met de schitterende pianoklanken op een tropisch ritme. De piano speelt ook een hoofdrol in Samson in New Orleans, een meeslepend verhaal over New Orleans na orkaan Katrina. Wanneer de strijkers zich voegen bij de pianoklanken voel je de emotie doorsijpelen in de muziek. Je waant je in een wereld die verwoest is door water waarbij de wederopbouw langzaam op gang komt.

You said how could this happen
You said how can this be
The remnant all dishonored
On the bridge of misery

In het bluesy A Street raken we de droevige tonen niet kwijt. Cohen weet je te raken met zijn zware stem die de emoties blootlegt in prachtige muzikale ritmes. Ondersteund door vrouwenstemmen worden de teksten versterkt. Dichter Leonard brengt je verhalen op muzikale wijze door zijn unieke stemkracht. Op Did I Ever Love You klinkt zijn stem zo ruw dat we een vergelijking met Tom Waits niet kunnen ontwijken. De volkse muziek is in al zijn eenvoud prachtig met een mierenzoet vrouwenkoortje. In deze liefdesuitingen komt Cohen opnieuw goed tot zijn recht. Soms lijkt het alsof hij even op adem moet komen om daarna gewoon weer stug door te gaan. Uiteraard is er het één en ander glad getrokken in de studio, maar de teksten blijven sterk. Op My Oh My gaat hij vrolijk door met zijn liefdevolle songs. De somberbeden uit de wereld zijn opzij geschoven en maken plaats voor vrolijke noten. De blazers maken het allemaal nog iets lichter waarbij Cohen zijn woorden zachtjes brengt. Op Nevermind horen we een beat waar Leonard zijn rijmerij maar al te goed op kwijt kan, een muzikale afwijking van het album. Teksttechnisch gaat hij goed los al blijft het tempo nog altijd laag. Arabische klanken door zangeres Donna DeLory maken het nummer nog wat experimenteler. Opvolger Born in Chains brengt ons in religieuse sferen. Leonard had er lang voor nodig om het nummer te schrijven maar weet het er eenvoudiger uit te brengen. Het orgel doet hier goed recht aan en voed zangkunstenaar Cohen.

I heard the soul unfolds in the chambers of this longing
As the bitter liquor sweetens in the amber cup
Ah but all the ladders of the night have fallen
Just darkness now, to lift the longing up.

Afsluiter You Got Me Singing opent met de vrolijke klanken van de violen ondersteunt op de akoestische gitaar. Het sfeervolle ritme brengt je ook echt aan het zingen ook al kan Cohen het prima alleen af. Gemengd met pracht brengt hij misschien wel voor de laatste keer zijn kenmerkende zang naar buiten.

Op de leeftijd die Cohen heeft bereikt valt het niet mee om nog een album van degelijke kwaliteit af te leveren. Leonard lijkt dit echter zonder al te veel moeite te voltooien. Popular Problems is doordrongen van treurige gebeurtenissen die zich in de loop der jaren hebben afgespeeld. De liefde kan uiteraard niet ontbreken en vult dan ook de tweede helft van album deels op. Het ritme mag dan behoorlijk laag liggen, Leonard draagt zijn nummers nog steeds en brengt ze met verve. De sfeervolle klanken van violen en piano’s vullen zijn stem uitstekend aan, evenals de zangeressen die de refreinen wat extra kracht geven. Mag het zijn laatste werk zijn dan kan Leonard er met een goed gevoel op terugkijken.

Afkomstig van Platendraaier .