Star One - Space Metal (2002)

Label: SPV

1. Lift-Off (1:13)
  2. Set Your Controls (6:01)
  3. High Moon (5:36)
  4. Songs of the Ocean (5:23)
  5. Master of Darkness (5:14)
  6. The Eye of Ra (7:34)
  7. Sandrider (5:31)
  8. Perfect Survivor (4:46)
  9. Intergalactic Space Crusaders (5:22)
  10. Starchild (9:04)
  11. Hawkwind Medley * (9:46)

met Dave Brock

12. Spaced Out * (4:53)
  13. Inseparable Enemies * (4:15)
  14. Space Oddity * (4:59)
  15. Starchild [Dolby Pro-Logic Version] * (9:31)
  16. Spaced Out [Alternative Version] * (4:55)
  17. The Intergalactic Laxative * (2:32)
avatar van Fianosther
een flinke dot cheesiness deze plaat maar ook een paar aardige songs zoals set your controls, high moon en vooral master of darkness. 3*

avatar van Rockfan
Maar waarom deze nou Star One heet ? Ayreon was toch ook goed geweest, klinkt iig als Ayreon

avatar van notsub
De verschillen met Ayreon zijn niet talrijk, maar toch zeker hoorbaar. De seventies space invloeden liggen er hier toch dik bovenop en het geluid is tamelijk warm. Qua songs komen hier leuke dingen voorbij, maar het haalt het niet bij het betere Ayreon werk. Als Ayreon fan mag je dit niet over het hoofd zien.

avatar van jellylips
Ik heb de plaat net toevallig weer eens onder het stof vandaan gehaald, en ik moet zeggen dat ik helemaal vergeten was hoe goed 'ie was! Het is wel alleen de 'metal' kant van Lucassen, maar bijna elk nummer bevat bijzonder stoere riffs, met een enorme glansrol voor Russell Allen, wat een topzanger is dat toch!

Kingsnake
Wat een abominatie.
Als dit spacerock is, dan ben ik een toverheks.

Dit is gewoon power/prog metal.
Ben ik geen fan van, dus ben behoorlijk in de aap gelogeerd.

Maar het ergste vind ik de Hawkwind-medley. Spirit of the Age in speedmetal-mode, wat moet ik daar nu mee.
Nog slechter is de industrial-shit-versie van Space Oddity. Bah, bah driewerf bah.

Aangezien, dit een ver van mijn bed show is, geen cijfer. Dat zou niet eerlijk zijn.

avatar van Liampie
Ik vind het echt een heerlijk album! Weinig inhoud, maar gewoon lekkere nummers die niet vervelen.

Ik ben fan hoor!

avatar van Helicon
BESTE plaat! Deze luistert zo donders fijn weg in de auto. Loudness aan en dreunen maar!
High Moon is een heerlijke klapper.

avatar van glenn53
High moon heeft dat lekkere middenstuk van Zero the hero van Black Sabbath.

avatar van Anamorph
Nu de nieuwe CD er aan begint te komen, deze ook maar weer eens in de speler gelegd. Hij blijft wel erg lekker!
Ik hoop dat de nieuwe net zo goed is!

avatar van The_CrY
Met de tweede plaat op komst heb ik dan toch maar even de eerste voor het eerst op CD aangeschaft. Blijft toch een heerlijke plaat, geweldige cast!

avatar van Ricardo74
Heerlijke plaat!!! Pakkende melodieen en heerlijke refreinen. Echt een top plaatje!!!

Jammer dat ie dit niet meer maakt...

avatar van Helicon
Ricardo74 schreef:

Jammer dat ie dit niet meer maakt...

Net uitgekomen!!
Star One - Victims of the m...

avatar van vigil
Helicon schreef:

Net uitgekomen!!
Star One - Victims of the m...

Dat weet hij denk ik al want die geeft hij een 1. Deze een 5! Het is inderdaad dan ook een hele andere plaat...

avatar van The_CrY
Zijn er nog meer mensen die The Eye of Ra een beetje ietwat vinden lijken op Into the Black Hole?

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
De hardere metal-aanpak zoals op het Ayreon-album Flight of the Migrator te horen is, wordt hier doorgetrokken op het eerste album van Arjen Anthony Lucassen's Star One-project, Space Metal.
Het bevat een scala aan over het algemeen lekkere en aanstekelijke nummers gebaseerd op klassieke SF-films en -series. Het klinkt allemaal erg herkenbaar en de link naar Ayreon is muzikaal overduidelijk, alleen qua niveau zijn de nummers lang niet zo imponerend en goed als die van Ayreon. Wellicht een te hoog verwachtings-patroon of is de verrassing er een beetje af? Ik denk persoonlijk het eerste, aangezien ik vooral het Universal Migrator-project ijzersterk vind en daarom ook een bepaald verwachtingspatroon had bij Space Metal.
Vocaal en muzikaal zit het over het algemeen wel snor. Als je zangers als Russel Allen en Damian Wilson kan strikken, dan zit het sowieso wel goed. Ook Dan Swanö is prima en Floor Jansen veegt met praktisch elke andere zangeres met gemak de vloer.
Compositorisch denk ik alleen dat er nog meer uitgehaald had kunnen worden. Daar komt ook nog eens bij dat overduidelijk te horen is, waarom het leeuwedeel van de nummers op de bonus-CD left-overs zijn, aangezien nummers als "Spaced Out" en "Inseparable Enemies" het absoluut niet halen bij de rest.
Ook de cover van "Space Oddity" is niet geslaagd te noemen. Daarbij moet ik ook bekennen dat ik me af en toe irriteer aan de vocalen van Arjen zelf. Hij heeft zo nu en dan de neiging om zich een vervelend Engels accent aan te meten, wat hij eigenlijk niet moet doen.
De rest van het essentiële deel van het album kent een aantal erg goede nummers, maar ook wat vullers. Zo is "Set Your Controls" een pompeuze en sterke opener, is "High Moon" met gemak zo'n beetje het beste nummer en neigen meer epische tracks als "The Eye of Ra" en "Starchild" naar het meer grootsere werk van Ayreon.
Helaas dus ook wat vullers zoals het wat saaie "Sandrider" en "Intergalactic Space Invaders".

Blijft over een voor een deel geslaagd album, die ik alleen zeker niet zo vaak zal draaien als het overgrote deel van het Ayreon-werk. Simpelweg omdat het album me gewoon minder raakt.
Maar voor zo nu en dan toch wel best lekker en ondanks m'n kanttekeningen daarom toch nog een 3,5, want écht slecht wordt het gelukkig nergens.

avatar van Nakur
Ik heb de integrale live-uitvoering nog op DVD staan. Ik moet direct gniffelen als ik terug denk aan die strakke zilvere spacepakjes

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
The_CrY schreef:

Oh ja !!! Je zou bijna denken dat Arjen het expres gedaan heeft.

Na the theory of everything beluisterd te hebben, deze ook maar weer eens uit de kast gehaald. Wat een heerlijke plaat, vooral voor in de auto. Wel oppassen met de snelheid, gaat ongemerkt omhoog.

avatar van BoyOnHeavenHill
Vanwege de aanwezigheid van de karakteristieke zang van Damian Wilson, de manier waarop Floor Jansen hier in koortjes gebruikt wordt en door sommige melodiebuigingen moet ik bij dit album soms denken aan Into the electric castle, maar dan kwalitatief net een treetje lager met helaas iets meer "gewone" metal en wat minder muzikale zijsprongetjes en instrumentale uitweidingen, zodat bijvoorbeeld ook Ed Warby hier niet zo goed uit de verf komt als gewoonlijk. Dat maakt hier een degelijke maar niet geweldige ode aan diverse space operas van, met High moon en het meeslepende Starchild voor mij als hoogtepunten (en met een speciale vermelding voor Intergalactic space crusaders dat zó catchy is dat het bijna een single zou kunnen zijn). Wellicht waren mijn verwachtingen ook wel te hooggespannen en mag ik dit niet met het beste werk van Ayreon vergelijken, hoewel ik niet het idee heb dat Lucassen aan dit nevenproject minder zorg heeft besteed dan aan zijn "reguliere" werk (tenzij dus misschien in compositorisch opzicht). Maar ja, echt slecht of saai wordt het natuurlijk ook nergens, zoals ik CorvisChristi hierboven gelukkig kan nazeggen.

avatar van jasper1991
Goede progpower met briljante Russel Allen, maar ook Damian Wilson heeft zo'n karakteristieke mooie stem. Veel te laat ontdekt. Set Your Controls is mijn hoofd niet uit te krijgen. Ook High Noon, the Eye of Ra en Intergalactic Space Crusaders zijn gaaf.

avatar van Forza
Op zich prima, maar niet echt een toevoeging t.o.v. eerdere Ayreon albums omdat er veel melodielijnen worden herhaald.