Kayak - Periscope Life (1980)

Label: Vertigo

1. Astral Aliens (3:40)
  2. What's in a Name (4:10)
  3. Stop That Song (3:16)
  4. If You Really Need Me Now (4:16)
  5. Periscope Life (3:26)
  6. Beggars Can't Be Choosers (4:42)
  7. The Sight (4:01)
  8. Lost Blue of Chartres (3:41)
  9. Anne (4:20)
  10. One Way Or Another (3:21)
  11. Sad to Say Farewell (4:29)
  12. Total Loss * (4:11)
  13. What's Done Is Done * (3:39)
Fedde
Dit blog-verhaal van Ton Scherpenzeel, met bijbehorend filmpje van het Amerika-avontuur is echt hilarisch:
Kayak in LA
Een wonder dat het album nog uitgebracht is.

avatar van R-Know
Overall het lekkerste Kayak album.
Geen hele grote nummers maar alles is mooi. Soepel.
Goeie opname, mooi geluid.

avatar van berken
Ik zie heb deze vroeger stiekem toch wel grijs gedraaid. Gekregen voor mijn verjaardag. Dit was toch wel andere koek als de oude Kayak, eigenlijk not done. Kant 1 was niet helemaal zo mijn ding(op nummer 4 na). Kant 2 helemaal geweldig, met als klapper de laatste 2 nummers.

Fedde schreef:
Gelukkig zit er een volledig tekstboekje bij want zelfs de Marantz stelt me niet in staat de vocalen van Reekers woordelijk te verstaan. Kennelijk was men niet geheel van zijn inbreng overtuigd door hem zo ver achterin de mix neer te zetten op sommige nummers.

Sinds enkele dagen komt hij uit mijn autocdspeler en inderdaad, sommige nummers zijn erg moeilijk te verstaan.

Fedde
berken schreef:
met als klapper de laatste 2 nummers.
Ja, dat zijn twee heel sterke nummers waarmee het album prettig afsluit.

Nog even het filmpje opgezocht over de opnames in LA. Een waagstukje, vooral voor Ton Scherpenzeel, die leed aan vliegangst.

avatar van Bluebird
De laatste 2 nummers? Het niemendallerige One Way Or Another mag wel de zwakste vuller worden genoemd die ik nog steeds skip als ik er op tijd bij ben. Sad To Say Farewell is mooi als afsluiter maar veel te sentimenteel. De betere tracks zijn gelukkig gelijkmatig over het album verdeeld zodat ik niet bepaald een voorkeur voor een plaatkant heb. Degelijk album om idd nog eens te draaien overigens.

avatar van matthijs
Beetje saai... Een drietal songs springen er voor mij uit qua melodie, Lost Blue, Anne en Sad. Maar die zogenaamde volwassen productie waar hier over wordt gepraat klinkt voor mij meer als nadeel, minder ruw randje, meer perfectie. Anoniemer en daardoor toegankelijker en radiovriendelijker, maar voor mij minder interessant.

avatar van Marco van Lochem
Na het commerciële succes van "PHANTOM OF THE NIGHT" ging Kayak naar Amerika, Los Angeles, om de opvolger op te nemen. Het avontuurlijke was op de voorganger al grotendeels verdwenen, op "PERISCOPE LIFE" is het helemaal verdwenen. Er staan 11 "niets aan de hand" liedjes op dit album, die goed ingespeeld zijn en opnieuw prachtig worden gezongen door Edward Reekers. Maar de songs overstijgen nauwelijks het predikaat "leuk", en dat is wel een gemis. De single "ANNE" is liefelijk, "ASTRAL ALIENS" en "LOST BLUE OF CHARTRES" steken er bovenuit en het titelnummer is een lekker uptempo song. Op "PERISCOPE LIFE" wordt op veilig gemusiceerd en dat is eigenlijk Kayak onwaardig. Het zorgt voor een leuk album...niet meer, maar zeker ook niet minder!

avatar van edje1969
Tweede album met leadzanger Edward Reekers. Het album is vrij toegankelijk voor een groter publiek. Ik mis de meer complexere stukken, maar hey...het was 1980 (ook al kwam hierna het prachtige Merlin). Mijn favoriet nummer is het titelstuk. Evenwichtig en prettig album. Moet een behoorlijke druk zijn geweest om de hoge verwachtingen na Phantom Of The Night waar te maken. Trouwens ook even een vermelding voor de bijzondere albumhoezen.