Manfred Mann - Lone Arranger (2014)

Label: Active

1. One Hand in the Air (2:54)
  2. All Right Now (3:57)
  3. Rock You (2:55)
  4. Footprints (3:52)
  5. I Came for You (3:13)
  6. Light My Fire (4:43)
  7. I Heard It Through the Grapevine (3:47)
  8. Nothing Compares to You (4:24)
  9. Insects (2:08)
  10. Ukor (1:45)
  11. Aranjuez First Movement (3:41)
  12. Bang a Gong (3:34)
  13. The Crystal Ship (1:59)
  14. One Way Stand-Up (3:36)
avatar van musician
Ja, voor zover covers onder experimenteel zijn te scharen, uiteraard.

Hij heeft relatief op latere leeftijd toch altijd een angst gehad niet meer te worden gezien als een volwaardig rockartiest van deze tijd.

Vroeger trok hij zich daar eerlijk gezegd helemaal niets van aan. Nadat hij was uitgekeken op zijn eigen (veelal succesvolle) sixties werk, ontstonden zijn echte experimenten door Manfred Mann's Chapter Three. Vlagen (symfonische) rock met jazz. Later werd de moog zijn handelsmerk, werd de Earth Band echt symfonisch.
Toen vroeg hij zich niet af, of hij nog wel modern was en mee kon met de eisen van de jeugd. Of hij hoefde zich dat niet af te vragen, de jeugd wilde symfo. Hij zette de trend voor zijn eigen doelgroep.

Ik vind rap- en R&B achtige varianten van bestaande songs introduceren binnen de mogelijkheden die je hebt als muzikant schijnbaar experimenteel, namelijk voor hemzelf, maar de muziek was natuurlijk allang uitgevonden. Hij holt er nu eigenlijk een beetje achteraan.

Het experimentele zit hem dus in het feit dat het "nieuw" is voor Mann, zijn band en zijn liefhebbers. Hij zal het als modern beschouwen omdat het muziek is van deze tijd en zichzelf als experimentele voorganger zien.

Maar het heeft ook iets krampachtigs, hoewel ik overigens mee ga in het cijfer dat je aan het album hebt gehangen. Het is namelijk ook niet slecht, zo ver gaat het helemaal niet.

Maar nog eens een cd met Mick Rogers, een kruising tussen Solar Fire en Nightingales and Bombers (wat ook had gekund) had mij ongetwijfeld meer in extase gebracht.

avatar van E-Clect-Eddy
Keek er twee jaar geleden nog wel naar uit omdat de heren / het heerschap op tournee was en dus wel benieuwd was wat er op de avond voorgeschoteld zou worden. Maar het album bleef heel lang niet beschikbaar op streaming sites als Spotify en Deezer. En zelfs nu nog is de Prince cover, iedereen weet wel welke dat is, niet te streamen. Ben niet naar het optreden gegaan. Vandaag stuit ik er toevallig op, dus maar eens aanhoren.

Experimenteel album, het gaat alle kanten op wat betreft invloeden; Hip Hop, Jazz Rock, EDM en zelfs wat Klassieke muziek (String Quartet) zoals in Light My Fire. Bovendien wordt in een nummer als de Bruce Springsteen cover I Came for You flink geleund op het geluid van Manfred's eigen hit Blinded by the Light ook hier door Chris Thompson gezongen. Earth Band's gitarist Mick Rogers en Chris Thompson doen op diverse nummers mee en dus zou je kunnen zeggen dat er tenminste een EP aan MMEB materiaal verscholen gaat in het album.

Het valt niet te ontkennen dat nummers als Queen's Rock You bijna onherkenbaar eigen versie zijn geworden. Of je dat mooi vind is natuurlijk iets anders, maar je kan ook zeggen dat je van bepaalde nummers eigenlijk alleen het origineel wilt kennen. Zelfde geldt voor de twee Doors covers.

Het zijn vooral de openings- en afsluit nummers die sterk afwijken van het geluid wat ik ken van Manfred Mann's Earth Band. Ook het ontbreken van één zanger die op alle nummers zingt maakt dat het niet als een geheel aanvoelt. Maar slecht vind ik het niet, zelfs genietbaar ...voor een avondje.