Lamb - Backspace Unwind (2014)

Electronic / Pop
Label: Strata

1. In Binary (5:16)
  2. We Fall in Love (5:12)
  3. As Satellites Go By (4:17)
  4. Backspace Unwind (4:09)
  5. Shines Like This (3:08)
  6. What Makes Us Human (4:16)
  7. Nobody Else (4:34)
  8. Seven Sails (3:46)
  9. Doves & Ravens (5:38)
  10. Only Our Skin (4:07)
  11. SH09 Is Back * (3:08)
  12. The Caged Bird Sings * (4:20)
avatar van tristan da cunha
Ik ben hier toch wel weer benieuwd naar.

avatar van GrafGantz
Zojuist eerste (positieve) review gelezen:

Lamb - Backspace Unwind - Muzine.nl

avatar van sinusfiction
Zo, dit had ik niet zien aankomen: een nieuwe lamb Daar ga ik weer even goed voor zitten. Eind jaren 90 al zo weggeblazen door dit alternatieve geluid, de eerste twee albums vond ik geweldig (nog steeds eigenlijk). Daarna meer op de poppy-tour. Benieuwd waar dit album eindigt...

avatar van siepie
Dit album komt voor mij op het juiste moment, op de juiste plaats. Misschien verlaag ik m straks naar 4,5 maar nu even de volle mep

avatar van -SprayIt-
Begin met 4*, wat lijkt het simpel zo, een belachelijk lekker album te maken. Kneiterfijne beats, mooie stem eroverheen. Zou nog wel eens kunnen groeien, deze plaat. Kraakheldere productie, triphop van de bovenste plank.

Ongetwijfeld ben ik erg voorbarig als ik zeg dat dit wel eens mijn favoriete Lamb zou kunnen gaan worden maar ik vind dit nu al leuker en beter dan de voorgangers die ik ken.

avatar van -SprayIt-
Ik weet het wel zeker!

Ik ben niet zo'n grote fan van Lamb: echt supernummers maar de rest op een album doet me dan weer een stuk minder. Dit heeft een veel constanter niveau en de productie is geweldig.

Klinkt fantastisch op de koptelefoon. Van het heerlijke openingssalvo (1e 3 nummers zijn super!) tot aan het mooie einde. Ook de 2 bonustracks zijn de moeite waard!

avatar van Mjuman
aERodynamIC schreef:

Da's herkenbaar veel 'pruttelgeluid' en 'hobbydoos-electronica' naast absolute toppers als Gorecki, Gabriel, en What Is That Sound.

Ik vond 5 ook al fijn, maar miste een topper als een van de drie hiervoor genoemde. Dit album moet nog wat 'inklinken'. Overigens vond ik 28 februari 2013 de combi Lamb - Amsterdam Sinfonietta wel erg fraai - al was die van hetzelfde orkest met Patrick Watson absoluut weergaloos (imo misschien wel het beste concert van 2013).

avatar van clayhill
Limited Edition ontvangen. Prachtige verpakking inclusief dus het concert met Amsterdam Sinfonietta (in Groningen gezien). Net als voorgaande cd's : Prachtig ! 25 November opnieuw Groningen !

avatar van Svendra
Had het album uit de eerste zes tracks bestaan, dan had ik 4 sterren gegeven of meer. Al die tracks zijn de moeite waard met als hoogtepunten We Fall in Love en As Satellites Go By. Prachtig opgebouwde muziek.

Over het laatste deel ben ik minder enthousiast. Nobody Else is bedoeld als bluesy maar klinkt best wel nep. En het slaapliedje Only Our Skin .. tja, daar val ik van in slaap.

De productie is inderdaad uitstekend.

avatar van Svendra
GrafGantz schreef:
Zojuist eerste (positieve) review gelezen:
Lamb - Backspace Unwind - Muzine.nl
Geinig. Ik lees die review nu, en daarin worden dezelfde hoogte- en minpunten genoemd.

Ponty Mython
Prima album weer van het duo Lou Rhodes en Andy Barlow. Qua sound is weer iets electronischer dan vorige plaat '5', met zelfs hier en daar wat old school acid bliepjes, maar de nummers zijn overwegend rustig te noemen. In Binary, Backspace Unwind, What Makes Us Human en Seven Sails zijn voor mij de uitschieters. In tegenstelling tot de plaat doen de bonus tracks me niet zoveel. SH09 Is Back is zelfs een beetje vervelend en zou beter werken als een b-kant op een single. Gelukkig dat het dus eigenlijk niet bij de officiële tracklisting hoort. Een voorzichtige 4*, met kans op verhoging in de toekomst.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Lamb - Backspace Unwind - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Ik dacht eerlijk gezegd dat Lamb al jaren geleden was opgedoekt, maar het duo bestaat nog steeds of in ieder geval weer.

Heel rouwig was ik een paar jaar geleden overigens niet om het vermeende uit elkaar vallen van Lamb, want de chemie tussen Louise Rhodes en Andrew Barlow leek verdwenen, waardoor platen van het kaliber van Lamb (1996), Fear of Fours (1999) en What Sound (2001) er niet meer in zaten.

Bovendien leverde Louise Rhodes de afgelopen jaren als Lou Rhodes een drietal geweldige platen af, waarop ze zich manifesteerde als een bijzonder talentvolle folkie. Drie jaar na het laatste wapenfeit van Lou Rhodes moeten we het echter weer doen met een nieuwe plaat van Lamb en die valt helemaal niet tegen.

Op Backspace Unwind gaat Lamb verder waar het een aantal jaren geleden ophield, met het verschil dat de chemie tussen Andrew Barlow en Louise Rhodes weer helemaal terug is. Aan het Lamb recept is in al die jaren overigens niet zo gek veel veranderd. Andrew Barlow zorgt op Backspace Unwind voor de elektronica, Louise Rhodes voor de vocalen.

De elektronica is zoals gewoonlijk veelzijdig en varieert van stevige beats en industriële klanken tot atmosferische klankentapijten en mooie gloedvolle pianoklanken. Dit alles wordt vervolgens aan elkaar gebreid met duistere geluidsmuren en tegendraadse ritmes. Door de inventieve klanken van Andrew Barlow klinkt iedere track op de plaat weer net wat anders, waardoor Backspace Unwind blijft boeien.

Bij de beluistering van de plaat valt trouwens op dat Andrew Barlow een meester is in het plaatsen van de juiste accenten, maar dat hij op hetzelfde moment de kunst van het weglaten uitstekend beheerst. Backspace Unwind heeft hierdoor een mooi open geluid waarin veel ruimte wordt open gelaten voor de vocalen van Louise Rhodes.

De bijzondere stem van Louise Rhodes is nog altijd de perfecte aanvulling op de elektronische muziek van Lamb, waardoor beide elkaar versterken. Louise Rhodes is in de loop der tijd steeds beter gaan zingen en trekt de songs op Backspace Unwind op imponerende wijze naar zich toe. Hier en daar heeft het zelfs wel wat van de muziek van Portishead en steekt Louise Rhodes Beth Gibbons nadrukkelijk naar de kroon, zeker als ze piept en kraakt en Andrew Barlow wonderschone klanken uit zijn batterij elektronica tovert.

In muzikaal opzicht zoekt Lamb nog altijd de gulden middenweg tussen dance en trip hop en in beide genres kan het duo uitstekend uit de voeten. Backspace Unwind is een spannende en avontuurlijke plaat die een stuk avontuurlijker is dan de meeste andere platen in het genre en ook nog eens wordt voorzien van geweldige vocalen.

Na de geweldige folkplaten van Louise Rhodes vond ik het even lastig om haar weer in de elektronische setting van Lamb te waarderen, maar ik was uiteindelijk toch vrij snel om. Backspace Unwind is een fascinerende plaat die als je het mij vraagt niet onder doet voor het beste werk van Lamb. Dat is een prestatie die ik eerlijk gezegd niet meer van Andrew Barlow en Louise Rhodes had verwacht. Ik had het niet verwacht, maar ik ben er heel blij mee. Erwin Zijleman

avatar van ðe waan
Eindelijk weer eens eindejaarslijstjesmateriaal. Ik had het al die jaren eigenlijk nauwelijks gemist, maar wat is het fijn dat Lamb weer terug is op topniveau.

Ik zet gewoon opportunistisch in op een score van 4,5.

avatar van Jannemanneke
Gisteren alweer een beresterk optreden in Brussel AB, live blijven ze een topper.

Vento Vivimus
Blijkbaar moest de nieuwe Lamb net als rode wijn nog even liggen, want het is al weer een poosje geleden (2001 schat ik) dat Lamb materiaal van vergelijkbaar niveau uitbracht. Maar ik ben blij dat ze weer (even ?) terug zijn!

Weer een prachtig album van Lamb.
In Binary is echt een prachtig pompende track.
Concert in Nijmegen was ook weer super. Knallende beats en bass afgewisseld met dromerige, verstilde zang van Lou.

avatar van Hega
Geweldig album.
Heb gisteren hun optreden in de Oosterpoort gezien en was onder de indruk.
De song Backspace unwind is trouwens wel mijn favoriet.
Wat een knaller zeg!

avatar van Weirdo Wizzy
Dat was inderdaad een heel vet optreden

avatar van Premonition
Prima optreden in de Oosterpoort vorige week dinsdag, tot mijn verrassing! Lamb was vroeger favoriet van vrouwe Premo en ik heb me laten ompraten door voorafgaand in mijn favoriete eetcafe te gaan eten met z'n tweeën (kids naar opa en oma). Gelijk het nieuwste album aangeschaft, dat klinkt fris en geïnspireerd en lekker urgent! Misschien wel de (her)ontdekking van dit jaar.

Van deze tour de optredens in Utrecht, Zwolle en Groningen gezien. Deze plaat vind ik de beste die ze tot nu hebben gemaakt. Een album die voor het eerst als één geheel klinkt.