Songs: Ohia - Ghost Tropic (2000)

Label: Secretly Canadian

1. Lightning Risked It All (5:39)
  2. The Body Burned Away (5:35)
  3. No Limits on the Words (5:21)
  4. Ghost Tropic (2:36)
  5. The Ocean's Nerves (5:03)
  6. Not Just a Ghost's Heart (12:02)
  7. Ghost Tropic (3:09)
  8. Incantation (11:53)
avatar van hailtotherainbow
Ghost Tropic: of de plaat waar stilte een instrument wordt. Molina mediteert en slaat de snaren enkel nog aan uit pure noodzaak op dit album, hij is spaarzaam met elke noot en de nummers vallen net niet uit elkaar. Het zorgt voor een fascinerende luisterervaring. Ik vraag mij telkens af waarnaar ik nog aan het luisteren ben, ik kan niet benoemen wat Ghost Tropic zo uniek maakt, Ghost Tropic is niet de eerste plaat waar de meditatieve ervaring de individuele nummers haast overstijgt. Het is een ongrijpbare plaat, elk nummer verschijnt uit het ijle en keert ernaar terug. Ghost Tropic perfectioneert soberheid en elk nummer nestelt zich in weerbarstige sloomheid. Laat vooral de plaat voor zichzelf spreken, of zwijgen

avatar van Hoedijk
2000, het jaar waar Jason Molina z'n creatieve hoogtepunt bereikte met The Lioness EN dit prachtige album.

avatar van Venceremos
Zo'n album dat je leeg achterlaat na beluistering, daar zijn er niet veel van.
Eternity in emptiness.

avatar van Gyzzz
Axxess & Ace, The Lioness en Didn't It Rain kende ik al jaren en met name laatstgenoemde is al sinds het begin een groot favoriet. Toch heb ik Ghost Tropic pas de afgelopen tijd leren kennen en hoewel ik vrijwel nooit direct 5* geef, kan ik hier niet omheen: wat een fantastische plaat. Molina in vorm als altijd, maar muzikaal nog een stuk spannender, broeieriger en diverser dan omliggende platen (en dat wil nogal wat zeggen). Erg blij om deze ontdekt te hebben.

avatar van Teunnis
Had je Pyramid Electric Co ook al geprobeerd? Die vind ik na deze en The Lioness zijn mooiste.

Ik ontdekte dit Ghost Tropic ook pas laat en ook bij mij was het een directe 5*. Het broeierige sfeertje geeft dit album net dat beetje extra ten opzichte van de rest van zijn albums.

avatar van Gyzzz
Volgens mij wel, al moet ik zeggen dat ik hem dan al minstens 5 jaar niet gehoord heb. Goede aansporing om hem weer eens op te sporen dus!