Steve Miller - The Best of 1968-1973 (1982)

Rock / Blues
Label: Fame

1. Living in the U.S.A. (4:03)
  2. I Love You (2:49)
  3. Don't Let Nobody Turn You Around (2:27)
  4. Seasons (3:50)
  5. Shu Ba da du Ma Ma Ma Ma (5:40)
  6. Kow Kow Calqulator (4:28)
  7. The Joker (4:28)
  8. Going to the Country (3:43)
  9. My Dark Hour (3:07)
  10. Your Saving Grace (4:55)
  11. Celebration Song (2:33)
  12. Space Cowboy (4:55)
avatar van musician
Prachtige collectie Steve Miller songs. Terecht heet het The Best Of in plaats van Greatest Hits.

Want hoewel hij mooi en veel werk heeft gemaakt en geschreven tussen 1968 en 1973 is daar maar bitter weinig van in de hitlijsten terecht gekomen.

In 1992 is deze compilatie nogmaals uitgebracht en kon door de langere cd een zevental nummers worden toegevoegd. Maar in de basis had je in 1982, met maar twee plaatkanten, hiermee een prachtig overzicht.

Ik weet niet goed waar het aan schortte in zijn eerste jaren, waarom Miller vanaf het begin niet direct overal boven in de lijsten stond. Je kunt nog betogen dat Miller de voorkeur gaf aan experimenteel werk, niet gaf om verkoopcijfers en pas later wat commerciëler begon te denken.

Zelf zegt hij over zijn succes vanaf het album The Joker dat hij toen eindelijk door begon te krijgen hoe je een hit schreef. Dat, hoewel al onmiskenbaar Miller, hij de eerste jaren wat meer onorthodox te werk ging.

In 1982 verscheen, vlak na het succesvolle album Circle of Love (1981) zijn kaskraker Abracadabra. Tijd om zijn eerdere werk nog weer eens in de belangstelling te krijgen met dit album. Het mocht helaas niet baten.

Mij maakt het niet uit, ik vind zijn eerste jaren prachtig en er is van die periode sowieso één prachtig album te maken, beter dan zijn beste album uit de periode na The Joker. Deze compilatie komt een heel eind.