Opgezwolle - Spuugdingen op de Mic (2001)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Mafkezen (2:30)
  2. Bob Sticky (1:36)
  3. Verwend (2:07)
  4. Opgezwolle de Volle (4:16)
  5. Ritmen (5:38)
  6. Als Die Mic Aan Staat (4:25)

met Typhoon

7. Voor Die Peeps (3:10)

met Blaxtar

8. Xi (4:57)

met Karlijn

9. Zwolle (4:54)
  10. Spuugdingen op de Mic (3:57)
  11. 't Duurde Effe (2:58)
  12. Kruidig & Pittig (3:22)

met As, JJ en Shaa

TropicalDanny schreef:
Ik bust freestyles Friestalig met Twarres
Alsof Harrison Ford de naam van een kar is

dit stukje heb ik nooit begrepen

ik bust freestyles friestalig met twarres... Twarres is een bandje maar ik dacht dat ze uit belgie kwamen. Harrison ford, Ford is een Amerikaanse auto merk. Een kar dus.

avatar van Conway Twitty
MurryMusic schreef:
Twarres is een bandje maar ik dacht dat ze uit belgie kwamen.

nee is Fries

Wat een klassieker is dit toch! Door deze cd begon ik nederlandstalige hiphop te luisteren

CaliLove
MurryMusic schreef:
Harrison ford, Ford is een Amerikaanse auto merk. Een kar dus.

Harrison Ford is een acteur...

avatar van MurryMusic
FORD is een amerikaans automerk..

(willie) schreef:
Alleen erg jammer dat ik nog niets van dit kaliber gevonden heb en Opgezwolle het enige is wat ik dan ook luister.

Gisteren nog THC geprobeerd, maar helaas; ook dit is niets.

Typhoon, Duvel, Blaxtar, Jiggy Dje, Diggy Dex, 0118-Vier, Kleine Jay. Om er maar een paar te noemen

Vind dit toch het beste album van Opgezwolle. Blijft maar groeien deze plaat.

@Urbanoetang: Dat zijn vooral namen die bekendheid hebben verworven via Opgezwolle. Deze had ik even buiten beschouwing gelaten, maar in theorie heb je gelijk.

avatar van VforVictor
Meesterlijke plaat dit, der is al genoeg over gezegd dus zal het kort houwe; dikke flows, vette beats en vette sfeermuziek die Delic elke x weer weet te creeeren, petje af voor deze allereerste van de mannen uit Zwolle, toppertjes van de toppertjes: Als die Mic Aanstaat, De Volle, Xi, Bob Sticky, Ritmen en 't Duurde ff, een dikke 4,5

MurryMusic schreef:

het lijkt te kunne maar het kan niet.. een contradictie

wat kan niet?

TropicalDanny schreef:
Ik bust freestyles Friestalig met Twarres
Alsof Harrison Ford de naam van een kar is

dit stukje heb ik nooit begrepen

Rico rapt in dit stukje eigenlijk het volgende: freestyles rappen met twarres in het fries zou ik nooit doen, alsof Harrison Ford de naam van een auto is, wat dus niet zo is dus hij zou nooit rappen met Twarres. Snappie??

ai ik snap je

(willie) schreef:

Dat vind ik onzin. Jiggy Dje heeft helemaal niets met Opgezwolle te maken, al jat hij wel lines Diggy Dex, 0118-Vier Kleine Jay hebben ook niks met Opgezwolle te maken. Duvel is inderdaad wat bekender geworden door Opgezwolle, maar was er al een aantal jaar voor Spuugdingen en heeft Opgezwolle vrijwel geen invloed gehad op zijn muziek.

Maar je hebt gelijk dat geen enkele nederhop-artiest(op Duvel's Aap-o-Theek na) het niveau haalt van de Opgezwolle albums. Laat staan Spuugdingen

"Al jat hij wel lines"

Daar ben ik benieuwd naar, concrete voorbeelden?

Urbanoetang schreef:

Uh..tussen licht en lucht...en in mindere mate Noah's Ark?

@Urbanoetang: Dacht dat ik Jiggy Dje wel een aantal keer voorbij had horen komen, maar dat zal dan wel mijn fout zijn. En over de laatste had je al gelijk, maar ik dacht dus 4 uit 7, vandaar het woord vooral (als in niet allemaal, maar toch een redelijk aantal).

MurryMusic schreef:
Uh..tussen licht en lucht...en in mindere mate Noah's Ark?

Klopt. Tussen Licht en Lucht is van hetzelfde niveau, maar blijft me op 1 of andere manier altijd wat minder bij en kan ik niet zo vaak luisteren als de eerste twee opgezwolle-albums. Hetzelfde heb ik met Eigen Wereld. Spuugdingen en Vloeistof kan ik gewoon altijd pompen

En Noah's Ark vond ik niet iets speciaals, vond als ik eerlijk moet zijn Verhalen vanuit de Sofa beter

Stapler schreef:
"Al jat hij wel lines"

Daar ben ik benieuwd naar, concrete voorbeelden?

Bijvoorbeeld: "Ik ben je favoriete rapper zijn favoriete rapper". Ik weet zeker dat ik die ergens in een Opgezwolle track heb gehoord, welke precies weet ik niet meer. Ja hij zal vast iets anders zijn (Ik ben je favoriet van je favo-artiest bv), maar praktisch hetzelfde.

Verder heb ik bij Noah's Ark wel vaker dat ik denk, die line heb ik zeker eerder gehoord. Begrijp me verder niet verkeerd, want ik vind Jiggy Dje een fijne rapper.
Vooral bij DAC

Urbanoetang schreef:

Ja die vind ik ook wel chill, jiggy's vind ik dan wel beter

avatar van Stapler
@ Urbanoetang: Ah ok ik dacht al dat je met iets schokkenders zou komen maar als dat het is naja boeien!

Garben_B
Moest er even aan wennen, maar het is uiteindelijk een goed album/mixtape(?) gebleken. Minder topic gerelateerde tracks in vergelijking met hun andere werken, maar dat maakt het in principe niet minder boeiend.

avatar van VforVictor
tis een album wel in eigen beheer uitgebracht

avatar van Urbanoetang
Welke helaas als enige ontbreekt in mijn collectie.

Garben_B
Urbanoetang schreef:
Welke helaas als enige ontbreekt in mijn collectie.

Kan je het niet ergens nabestellen?
Ik ben zelf ook bezig met het uitbreiden van mijn cd-collectie en dan mag deze zeker niet ontbreken.

Nee man dat kan niet..
Héél misschien dat je hem tegenkomt in de Plato van Zwolle.
Ik heb op marktplaats al bedragen van 45€ gezien
Had ik hem nou maar meteen gekocht toen ik hem zag liggen in de winkel

yEYo!
Dat heb ik bij de meeste nederhopalbums,ik luister pas sinds anderhalf jaar ofzo nederhop en dus kan ik ook nauwelijks de originele in huis krijgen.
Of voor heel veel geld,maar dan is downloaden toch een betere optie.
Heb trouwens wel : Jiggy Dje-Noah's Ark voor 10 euro en Spacekees-Meer Ruimte uit de shop.
Trouwens dit album is natuurlijk sterk.
Favorieten : De Volle,Als die Mic Aanstaat.
3.5*

avatar van Outblasty
Ik hoorde pas van Opgezwolle toen Eigen Wereld uitkwam, deze vond ik echt super. Niet veel later kocht ik vloeistof, en die vond ik in het begin een beetje tegen vallen. Spuugdingen vond ik eigenlijk niks aan.

Nu, alweer 2 of 3 jaartjes later vind ik Spuugdingen het beste album van Opgezwolle. In het begin was het ff wennen, maar ik ben het album op den duur steeds leuker gaan vinden.

Relax
Urbanoetang schreef:

Bijvoorbeeld: "Ik ben je favoriete rapper zijn favoriete rapper".

Dat is van Murs...

Berichten verplaatst naar Opgezwolle

Mezelf
Relax schreef:

Dat is van Murs...

Er zijn zoveel rappers die dat door de jaren heen gezegd hebben dat het me erg onwaarschijnlijk lijkt dat iemand de echte verzinner van die line kan aanwijzen. Waaruit maak je op dat Murs deze zin heeft bedacht?

Relax
Mezelf schreef:

Omdat zijn slogan dat is... I'm your favorite rapper favorites rapper.

Simpel toch ?