Ryan Bingham - Fear and Saturday Night (2015)

Roots / Rock
Label: Axster Bingham

1. Nobody Knows My Trouble (4:15)
  2. Broken Heart Tattoos (3:59)
  3. Top Shelf Drug (3:28)
  4. Island in the Sky (4:33)
  5. Adventures of You and Me (4:11)
  6. Fear and Saturday Night (4:23)
  7. My Diamond Is Too Rough (5:36)
  8. Radio (4:36)
  9. Snow Falls in June (5:00)
  10. Darlin (4:56)
  11. Hands of Time (3:08)
  12. Gun Fightin Man (4:06)
  13. Cryin on the Streets of LA * (3:47)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Ryan Bingham - Fear And Saturday Night - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Toen Ryan Bingham in 2007 opdook met zijn debuut Mescalito, dacht ik heel even dat ik een geweldig alternatief voor Ryan Adams in handen had. Uiteindelijk bleek Ryan Bingham toch wat meer mainstream dan de onvoorspelbare Ryan Adams, maar ik kan de platen van Ryan Bingham tot dusver zeker waarderen.

Roadhouse Sun (2009), Junky Star (2010) en Tomorrowland (2012) verdienden dan ook allemaal een plekje op de krenten uit de pop en ook het onlangs verschenen Fear And Saturday Night mag hierop niet ontbreken.

De carrière van de singer-songwriter uit New Mexico kent tot dusver pieken en dalen. Bingham werd ooit binnengehaald op het roemruchte Lost Highways label, brak lange tijd niet echt door, werd even wereldberoemd door zijn bijdrage aan de soundtrack bij de film Crazy Hearts, die Bingham zelfs een Oscar opleverde, maar vervolgens weer net zo makkelijk vergeten. Fear And Saturday Night krijgt hierdoor niet de aandacht die de plaat van een groot muzikant, want dat is Ryan Bingham, verdient en dat is jammer.

Ryan Bingham stelde voor Fear And Saturday Night een nieuwe band samen en nam de plaat vervolgens vrijwel live op. Het zorgt voor veel rauwe energie. Die hoor je aan de ene kant in de stem van Ryan Bingham, die meer gruis op zijn stembanden heeft dan de meeste van zijn soort- en leeftijd-genoten, maar je hoort het ook in de energie waarmee de songs op de band zijn gesmeten.

De muziek van Ryan Bingham doet, zeker wanneer de vocalen heerlijk gruizig moeten zijn, flink denken aan die van Bob Dylan, al is het wel een Bob Dylan die we inmiddels al een tijdje niet meer gehoord hebben. Fear And Saturday Night gaat echter net zo makkelijk aan de haal met Springsteen achtige powersongs of met songs die duidelijk zijn beïnvloed door muzikale helden als John Prine, Steve Earle, Waylon Jennings of Townes van Zandt.

In muzikaal opzicht is Fear And Saturday Night een veelkleurig geheel. Ryan Bingham kan prima uit de voeten in wat stevigere songs met flink wat rockinvloeden of up-tempo songs met een Tex Mex injectie, maar hij blijft ook moeiteloos overeind in ballads die met veel gevoel worden gezongen. Ryan Bingham heeft nogal wat meegemaakt in zijn leven en dat hoor je.

Hoewel de plaat vrijwel live werd ingespeeld is Fear And Saturday Night goed in balans en is er altijd voldoende ruimte voor de bij vlagen hartverscheurend mooie stem van Ryan Bingham, die leed zodanig kan vertolken dat je zelf een traantje moet wegpinken.

In rootskringen wordt Ryan Bingham verweten dat hij een knieval voor de commercie heeft gemaakt. Ik heb het persoonlijk nooit een bezwaar gevonden en merk er op Fear And Saturday Night eerlijk gezegd helemaal niets meer van. Fear And Saturday Night is namelijk een geweldige rootsplaat, die gehakt maakt van de meeste concurrenten. En tja, Ryan Adams..... Die gaat echt geen plaat meer maken van het niveau van deze vijfde van Ryan Bingham. Erwin Zijleman

De Amerikaanse singer-songwriter Ryan Bingham brak in 2007 door met zijn album Mescalito. Sindsdien was hij onder andere verantwoordelijk voor de met prijzen overladen soundtrack van de in 2009 verschenen film Crazy Heart. Zijn kenmerkende krakende stem zorgt ervoor dat hij ouder doet klinken dan hij in werkelijkheid is. Fear and Saturday Night is alweer het vijfde album in de pas korte loopbaan van Ryan, geschreven in de heuvels van Californië en afgezonderd van de bewoonde wereld.

De rustgevende openingsklanken van Nobody Knows My Trouble geven je gelijk het countrygevoel. Zijn krakende stem geeft een extra kracht aan het emotionele nummer. Zijn persoonlijke verhaal komt voorbij, van zijn onstabiele jeugd tot aan het goede leven in de stad. De zuivere klanken gaan over in het swingende Broken Heart Tattoos. De mondharmonica zorgt voor een melodieus begin dat overgaat in de leugens uit een vervreemd leven. Eindigend in scherpe gitaarklanken met een flinke dosis americana. Top Shelf Drug opent met een stevig bluesy sound dat overgaat in een rockend geheel. De gitaren en pianoklanken zorgen voor een stevig geheel dat de drugs wel erg dichtbij doen komen. Gehard door het leven neemt de alcoholverslaving van zijn moeder de overhand. Island in the Sky opent opnieuw met een stevige sound die met een groots opgezette geluid de toekomst tegemoet gaat. Pianodeuntjes die zijn steun zoeken in de scherpe klanken van de mondharmonica. Het gevaar ontwijkend bewandel je het levenspad waar zich steeds meer verhalen aan toevoegen. Ryan houdt het nummer goed onder controle en haalt hier en daar flink uit.

I’ve got my worry in my pocket
I’ve got my heart out on my sleeve
You got the silver heart-shaped locket
Ain’t nothing else that we could need

Met Adventures of You and Me krijgen we te maken met een ritmisch nummer dat een met schurende gitaren flink heen en weer schudt. De mondharmonica neemt het voortouw in de prachtige reis die gemaakt wordt. Reizend door de countryside beleef je vele avonturen, een zonnige trip waarvan je hoopt dat het einde nooit in zicht komt. Het titelnummer Fear And Saturday Night is ontspannend met een grauwe ondertoon. De zaterdagnacht komt dichterbij en het is tijd om er weer het beste van te maken. Ryan weet je goed de sfeer van het nummer mee te geven. De donkere tonen van de gitaren en zijn sombere stem slepen je mee in emoties. My Diamond Is Too Rough zou qua sound zomaar eens geïnspireerd kunnen zijn op Simon & Garfunkel. Een eenvoudig en sferisch nummer dat de roots van Ryan naar boven brengt, eindigend in een mix van gitaren. Radio kent een duidelijk ritme met een swingende melodie. De radiozenders schieten om je heen terwijl je jezelf nauwelijks onder controle kunt houden. Verslavingen maken deel uit van het leven om Ryan heen, treurige herinneringen die hij nooit meer kwijt zal raken. De prachtige openingsklanken van Snow Falls In June zijn melodieus en ontspannend. Het refrein ontspringt in een emotioneel geheel met opspringende gitaarklanken. Tijdens de moeilijke tijden die mensen meemaken ben je er altijd voor elkaar.

If you ever call my name, I’ll come running
When your sorrow sings in pain, I’ll be there
If you ever feel a change in your weather
Take shelter with me here
My dear
If the snow is falling in June

Met Darlin blijft het muzikaal gezien vrij rustig en wordt je meegevoerd op het eenvoudige ritme. Hands Of Time vervolgt met een ritmisch nummer dat in het refrein naar buiten klapt. Ryans stem komt goed tot zijn recht in de stevige nummers, met zijn flinke uithalen. Het ritme zweept op om je uitgeput achter te laten. De afwisseling tussen de snelle en rustige songs tonen veel invloeden op het album. De kracht van de mondharmonica en akoestische gitaar maken Gun Fightin Man tot een passend slotnummer. Het gevecht dwingt ons tot het uiterste, spanning en sensatie terwijl de dood ons lijkt te omarmen.

Ryan weet op Fear and Saturday Night de roots door te laten schemeren tot in het diepste van zijn teksten. Melodieus, grauw maar toch zeker ook een sfeervol geheel. Zijn levensverhalen vormen genoeg stof om een aantal prachtige songs neer te zetten. Zijn krakende stem zorgt voor die extra lading die zowel de country als rock heel dichtbij doen komen. Een sterk album dat zowel met de stevige tracks als de ballads overtuigt.

Afkomstig van Platendraaier.