Susanne Sundfør - Ten Love Songs (2015)

Noorwegen

7. Delirious (4:55)
  8. Slowly (4:27)
  9. Trust Me (4:01)
  10. Insects (3:05)
Oh wat was en is The Silicone Veil toch een prachtig album. Ik hield dan ook mijn hart vast toen ik single Fade Away van Ten Love Songs voor het eerst hoorde. Dit nummer is me net even té poppy. Nu heb ik daar niks op tegen, maar van Sundfør verwacht ik gewoonweg magie en dat kunnen we dat nummer niet noemen.

Gelukkig horen we in opener Darlings al dat het wel degelijk mysterieus kan blijven. Het is eigenlijk een langgerekt intro op wat nog gaat komen.
Zo is Accelerate flinke pop met een bite. Ietwat minder dromerig dan de nummers op The Silicone Veil, maar pakkend, met genoeg ingrediënten om het spannend te houden. En dan het orgel solo... dat is toch lekker! Wat hebben die vrouwen uit het noorden toch met dat instrument?! Opzwepender kan het album niet van start gaan dacht ik zo.

En dan volgt single Fade Away dat vermaledijde popnummer dat opeens helemaal op z'n plek valt daar het naadloos volgt op Accelerate. Ineens valt de Noorse kroon.... dit is eigenlijk gewoon 'catchy as hell'.

Ik wilde toch wat mysterie en schoonheid? Nou dan doet mevrouw niet moeilijk en krijg ik dat voorgeschoteld op Silencer dat klinkt als een kruising tussen een Within Temptation ballad en Kate Bush. Tja.....

Kamikaze ligt in de lijn van Fade Away: meer pop, maar toch genoeg scherpe randjes om het boeiend te houden. Opvallend is het einde dat eindigt op klavecimbel (nou ja, ongetwijfeld de elektronische variant ervan).

Op Memorial is het weer wat gas terug waardoor de dromerigheid opnieuw present is. Het is een wat slepend nummer met een pompeuze opbouw die abrupt overgaat in een, jaaaaa daar is ie dan, 'sprookjesachtige' klassieke sfeer. Hierdoor kan ze met haar zang af en toe lekker excelleren. Typisch zo'n nummer waar je helemaal in op kunt gaan, en dat doe ik dan ook graag. Waarschijnlijk wel het hoogtepunt van dit album, perfect in het midden geplaatst. Prachtig gedaan Susanne!

Delirious was al eerder te horen en sluit goed aan bij het vorige album wat mij betreft. Wat een heerlijke stamper is dit toch!

Hierna komt Slowly, alsof verse dauwdruppels duidelijk zichtbaar uiteen spatten. Kristalheldere popmuziek die alleen maar uit het hoge noorden kan komen zou je haast denken. Onzin natuurlijk, maar ik krijg hier toch best een fijn gevoel bij. Misschien omdat er zo'n jaren '80 vibe vanuit gaat?!

Trust Me doet me erg denken aan Anna von Hausswolff, ook al zo'n prachtmens (uit Zweden). Een nummer ontdaan van allerlei opsmuk zoals hiervoor op het album. Een puur nummer dat gelijk heel kwetsbaar overkomt, iets wat Anna doorlopend voor elkaar krijgt bij mij in tegenstelling to Susanne die me vaak euforie weet te bezorgen.

Afsluiter Insects is een rauw, opwindend nummer. De vreemde trekjes die het heeft maken het alleen maar interessanter. Het kan dit geweldige album niet beter afsluiten.

Was ik na het eerste geluid erg terughoudend geworden, daar is dat compleet omgeslagen in een absolute jubelstemming. Susanne Sundfør flikt het gewoon weer!

avatar van JoaMuse
Zeer goed album van deze Noorse nachtegaal! Susanne Sundfør kan fantastisch zingen, de songs zijn soms heerlijk poppy en de elektronische arrangementen mogen er ook zijn. Mijn favoriete nummers zijn Accelarate, Fade Away, Kamikaze, Delirious en Slowly. Ook Darlings en Memorial zijn mooi, al blijf ik bij het eerste nummer wat op m'n honger zitten en is de andere een wat te lange zit.