Alphaville - So80s Presents Alphaville (2014)

Duitsland
Label: Warner Bros.

1. Big in Japan [Extended Re-Mix] (7:26)
  2. Sounds Like a Melody [Special Long Version] (7:43)
  3. Forever Young [Special Dance Version] (6:10)
  4. Jet Set [Jellybean Mix] (6:32)
  5. Dance with Me [Empire Remix] (8:15)
  6. Universal Daddy [Aquarian Dance Mix] (6:19)
  7. Jerusalem [The Palace Version] (6:18)
  8. Sensations [Club Mix] (6:07)
  9. Red Rose [The 12" Remix] (7:51)
  10. Romeos [Extended Mix] (8:37)
  11. Summer Rain [Extended Version] (5:30)
  12. Mysteries of Love [Remix] (7:59)
  13. Seeds (3:18)
  14. The Nelson Highrise (Sector One: The Elevator) (4:12)
  15. Welcome to the Sun (3:10)
  16. Golden Feeling (3:52)
  17. The Nelson Highrise (Sector Two: The Mirror) (3:42)
  18. Next Generation (3:58)
  19. Vingt Mille Lieues sous les Mers (5:02)
  20. Concrete Soundtraxx for Imaginary Films I (6:16)
  21. Headlines (4:12)
  22. Sister Sun (3:56)
  23. Summer in Berlin [Demo Version] (5:53)
  24. Like Thunder (4:47)
  25. Big in Japan [Extended Instrumental Mix] (6:00)
  26. Jet Set [Dub Mix] (5:12)
  27. Romeos [Tribal Mix] (6:32)
  28. Big in Japan [Remix '88] (6:58)
  29. Big in Japan [Torsten Fenslau Remix] * (7:51)
totale tijdsduur: 2:41:47 (2:49:38)
In de jaren '80 was ik helemaal leip van 12 inches. Ik danste erop en luisterde ernaar in de clubs in Utrecht en als ik iets bijzonders hoorde rende ik naar Kareltje op de Mariaplaats of de kelder van Stafhorst waar ze veel 12 inches verkochten. Naast veel funk/soul, had/heb ik ook heel wat electronisch/new wave.

Een bijzondere kennismaking op een bijzondere plek was de 12 inch versie van Big in Japan. We waren met school naar de DDR en op een discoavond daar zette de DJ deze plaat aan, die wij nog niet kenden. Die beat alleen al! Die moest ik hebben, later werd het een grote hit ook in Nederland.
Het bleek dat Alphaville hoorde bij een groep artiesten die altijd interessante 12 inches hadden, sterker nog, ze waren (veel) beter dan de singles. Sounds Like a Melody is een aardige single, maar de uitgebreide synth violen op de 12 inch zijn echt geweldig. Forever Young is een lief popliedje, in de 12 inch versie is het een heerlijk dansnummer. Dance With Me heeft helemaal een sterke remix.

De bekende (Madonna) producer en mixer Jellybean mixte Jet Set tot iets echt moois. Andere favorieten zijn Sensations & Romeos. Alle b-sides op CD2 vind ik wat overdreven, maar echt slecht wordt het niet. En je vindt toch ook weer een aantal mooie songs zoals The Nelson Highrise & Next Generation. En niet te missen de Instrumental Mix van Big In Japan, de Dub Mix van Jet Set en de '88 Remix van Big in Japan. Smullen geblazen!