Air - 10,000 Hz Legend (2001)

Frankrijk
Electronic / Pop
Label: Virgin

1. Electronic Performers (5:36)
  2. How Does It Make You Feel? (4:37)
  3. Radio #1 (4:22)
  4. The Vagabond (5:37)

met Beck

5. Radian (7:37)
  6. Lucky and Unhappy (4:31)
  7. Sex Born Poison (6:18)

met Buffalo Daughter

8. People in the City (4:57)
  9. Wonder Milky Bitch (5:50)
  10. Don't Be Light (6:19)

met Beck

11. Caramel Prisoner (4:58)
  12. The Way You Look Tonight * (3:46)
  13. Electronic Performer [KCRW Live 2001] * (6:46)
  14. How Does It Make You Feel? [KCRW Live 2001] * (4:45)
  15. Radian [KCRW Live 2001] * (5:55)
  16. People in the City [Live at The Mayan Theatre, Los Angeles, 2001] * (5:14)
  17. Dark Angel 2.2 [Radio #1 Demo] * (4:12)
  18. Bad and Sad 4.2 [The Vagabond Demo] * (4:01)
  19. How Does It Make You Feel? [Demo] * (2:56)
  20. People in the City LA [Demo] * (3:19)
totale tijdsduur: 1:00:42 (1:41:36)
avatar van GraveyardJunkie
dit is een geweldig album van een band waarvan je de verschillende albums gewoon niet met elkaar kunt vergelijken, omdat ze allemaal verschillend zijn. Dat vind ik alleen maar goed. Ook dit album is weer een hoogstandje. Ik heb sinds kort dit album gekocht vlak na Pocket Symphony en Moon Safari en Talkie Walkie heb ik al behoorlijk lang. Allevier geweldige cd's!!

GraveyardJunkie schreef:

Waarom men dit album steeds als het minst goede van Air wil beschouwen, ik zou het begot niet weten, want dit is een heel warm en mooi album!
Soms zelfs een beetje Floydish (How does it make you feel - doet me denken aan "Is there Anybody out... there! van The Wall), erg mooie muziek en een groeier van een plaat!

avatar van GraveyardJunkie

4 sterren ****

ja inderdaad. Dat nummer heeft dezelfde hypnotiserende sfeer als die van Pink Floyd. Ik had er zelf niet opgekomen maar het is waar. En waarom mensen dit album minder vinden... geen idee... zoals ik al zei, het is gewoon compleet anders en dat is juist goed.
ook 4*

4 sterren ****

Ja, groeiers zijn meestal het mooist en daar raak je vanzelfsprekend het minst snel of soms zelfs helemaal niet op uit gekeken. Bij bij moet hij nog groeien. Durf hem pas sinds kort te luisteren.

Sven Bersee schreef:
Evan Shewson laat overal zijn mening even gelden.

Eh ja, gelukkig is deze site daar speciaal voor bedoeld.

Sven Bersee schreef:
Evan Shewson laat overal zijn mening even gelden.

Het is wel EvansHewson dus als je het wil splitsen ; Evans Hewson.

Dave Evans is namelijk The Edge.

Paul Hewson is gewoon Bono.

Samen de twee meest in het oog springende figuren bij

één van mijn favoriete bands zo van de laatste 25 jaar :

U2.

Groetjes

P.S. Van muziek waar ik absoluut geen KAAS van gegeten heb laat ik absoluut niet mijn mening gelden, wil niet persé overal een woordje over plaatsen. Bij hiphop, rap, heavy metal of Gothic zul je me zelden of nooit aantreffen.

Patrick

EVANSHEWSON schreef:

Het is wel EvansHewson dus als je het wil splitsen ; Evans Hewson.

Dave Evans is namelijk The Edge.

Paul Hewson is gewoon Bono.

Samen de twee meest in het oog springende figuren bij

één van mijn favoriete bands zo van de laatste 25 jaar :

U2.

Groetjes

Patrick

Ok ,dan is het goed .

EVANSHEWSON
Deze fèl ondergewaardeerde toffe plaat hàd ik al als gecopieerde ceedee - geheel onwettig dus haaaaaa

Kocht vandaag dan maar de originele cd in Fnac, Shoppingcenter Wijnegem voor ocharme 7.5 n€uros, want goede platen heb ik toch veel liever in originele versie.

Blijf bij mijn 4 sterren, en begrijp nog niet wat deze in het oeuvre van Air fout gedaan heeft, dit is véél beter dan wat de gemiddelde score doet vermoeden...

avatar van Pittaman
Eindelijk gekocht!

Er stonden drie nummers op die ik nog niet kende om één of andere reden. Radio #1, Radian en Caramel Prisoner. Toevallig zijn Radian en Caramel prisoner bij mijn favoriete nummers. Omdat ze zo hemels en toch dreigend zijn. Electronic Performers volgt hen op de voet.

Speciaal nummer voor mij is How Does It Make You Feel. Niet alleen omdat het romantisch is maar nog meer omdat dit het eerste nummer was dat ik ooit van AIR hoorde. Het onderwerp in dit album (het moderne leven vermoed ik) spreekt mij sterk aan, zeker de verwevenheid met én de erkenning van de techniek.

Ik gaf het een dikke 4.0 omdat het altijd één van mijn all-time favorieten zal zijn, dankzij de emotionele band en de muzikale kwaliteit!

avatar van Mimo
Ik heb ooit dit album na het een keer gedownload en beluisterd te hebben meteen weer gedeletete, maar nu ik onderhand (veel) meer waardering voor Air heb (hun meesterlijke plaat Talkie Walkie is zelfs opgeschoven naar plekje nr 1 in mijn Top 10, en ook Pocket Symphony vind ik bij elke luisterbeurt weer beter), heb ik hem toen ik hem onlangs in een platenwinkel zag liggen toch maar impulsief gekocht, en hij bevalt me een stuk beter.

met uitzondering van Radio #1 en het uitzonderlijk melige Wonder Milky Bitch zijn het stuk voor stuk goede tot zeer goede nummers, met als favorieten de twee uitzonderlijk sfeervolle nummers Sex Born Poison en Caramel Prisoner. Electronic People, How Does it Make You Feel en Lucky and Unhappy kan ik ook erg waarderen.

Kortom weer een erg goede plaat van Air, 4* Nu rest mij alleen nog Moon Safari, maar ik denk dat ik die plaat nooit echt goed zal vinden, vooral niet omdat ik de type vocoders op o.a. Kelly Watch the Stars gewoon niet kan uitstaan. Nee, ik houd het op de post-Moon Safari Air

yoeridedeygere

4 sterren ****

logisch dat wie van het oeuvre van Air vaak het minst van deze zal houden, want dit is toch wel het album waar je minst Air hoort. Het is iets anders die ook andere fans nodig heeft, zoals jij bv

avatar van Pittaman
Wat bedoel je dan met "Air horen"?

Het nummer "Radian" is echt wel op en top Air geluid dacht ik. En de rest in feite ook. Maar dat is misschien omdat ik Air leren kennen heb via "How Does It Make You Feel".

avatar van Reijersen
Air is precies het soort electronic dat mij altijd erg trekt. Ik heb eens de gehele discografie van een goede vriend geleend een tijdje die cd;s geluisterd. Het goede aan Air is dat ze een erg eigen stijl hebben ontwikkeld. Dit album vind ik niet hun beste (Moon Safari wel), maar toch is het heerlijk weg te luisteren.

3 sterren

Geweldige plaat met een groots geluid. Air is de laatste tijd erg veel te horen in mn woonkamer, en dan vooral deze cd plus de tot nu toe laatste Pocket symphony. inderdaad ze hebben een eigen geluid, dat ik vergelijk met Elo, the Cure en ook wel weer met heerlijke easy listening. wat kan ik zeggen...heerlijke muziek.

scorelover78 schreef:

Ik kan dit echt met niets vergelijken, al komt het vroege Pink Floyd gevoel hier wel een beetje om de hoek kijken, maar ik ga deze mooie plaat nu opwaarderen van 4 naar 4.5 zie!

****1/2

Imagine.
Deze CD is hier zeker ondergewaardeerd. Gelukkig beginnen steeds meer mensen in te zien dat dit ook gewoon een erg sterke CD is van Air. Mijn favoriet van dit album is denk ik toch wel Wonder Milky Bitch (Ja ik weet het, het is een rare keuze) maar ik kan dat nummer gewoon niet weerstaan. Het enige minpunt van deze CD is dat het soms allemaal een beetje kinderachtig klinkt, zoals dat Dikkie Do Dikkie Da (Of wat het ook mag wezen) in het begin van Don't Be Light. Vergeet Moon Safari en geniet van deze prachtige CD!

avatar van Mimo
Wordt bij elke luisterbeurt beter. Air's meest sfeervolle plaat. Oh en dat Dikkie Do Dikkie Da is volgens mij gewoon 'Don't be light, don't be light,' maar dan een beetje stotterend en met een dikke vocoder

avatar van tiempy
erg mooi album
alleen het verschil in style tussen de nummers onderling vind ik wel storend als ik het hele album luister ( wat ik altijd wel doe...alleen bij deze niet ) met natuurlijk electronic performers en caramel prisoner als favoriet

3.5 stars

avatar van tnf
tnf
Dit album is in tegenstelling tot gelijk mooi klinkende albums als Premiers Symptomes, Moon safari en Talkie walkie een soort van mooie bloem die in eerste instantie maar niet open wil gaan.

Deze behoort tot de andere kant van Air, waar ook The Virgin Suicides en Pocket symphony deel van uit maken: Het is alsof je door een dikke muur heen moet breken voor je de (zeker aanwezige) schoonheid gaat zien. Deze albums lijken wat bloedelozer dan die in het eerste stukje.

De negatieve verhalen motiveren niet echt om het uit te proberen. Tip: Toch maar wel doen. Toen het ergens voor een paar euro lag kreeg het een kans. Aanvankelijk gaf ik het snel op, maar nu begint naast de al bekende track 2 ook o.a. track 9 tot me door te dringen.

Het is over de gehele linie wat zwaarder en donkerder dan de rest van hun ouvre maar toch heeft het wat. Het perfect bij deze cd passende gure januari-weer in combinatie met vaak uitvallend internet (= geen webradio) lokte uit om deze mysterieuze cd een tweede een kans te geven. Ik heb hem zojuist zowaar voor m'n lol op repeat gezet dus dat is een goed teken.

avatar van jellorum
Een weinig begrepen plaat door de meeste mensen, natuurlijk omdat ze voor deze Moon Safari kenden, ik vind dat Air hier een sprong vooruit maakt en een meer gevarieerde plaat maakt dan die vorige (die ik overigens ook goed vind hoor).
Een nooit vervelende mengelmoes van poppy nummers en mooie uitgesponnen muziekstukken (Sex Born Poison, Radian)
Klasse en beste ooit van Air....

avatar van Djarune
Omdat ik Electronic Performers zo'n prachtig nummer vind krijgt het album een halfje meer!

avatar van Mimo
Groeiplaat die tijd nodig heeft (en dat zijn meestal de beste platen). Na 20 luisterbeurten begin ik nu ook in Wonder Milky Bitch een schoonheid te ontdekken. 4,5* -> 5*

Prachtplaat

avatar van peterb
Ook mijn favoriete air! Leuk dat ze wat nieuwe wegen zijn ingeslagen na het succes van moon safari. Favorieten: electronic performers, sex born poison en caramal prisoner en people in the city.
4 sterren

avatar van ChrisX
Al heel lang niet meer gehoord en dus maar weer eens opgezet en wederom verbaas ik me er over dat toch zo veel mensen die album minder vinden want ik vind de hele sfeer op dit album echt heel erg gaaf. Anders dan Moon Safari en laten we daar nou eens blij om zijn, want we hebben al genoeg bandjes die keer op keer hetzelfde doen.

avatar van Lakai
Afgelopen dagen weer helemaal fan van Radian!
Wat een prachtnummer

avatar van Arrie
Voorganger Moon Safari vind ik een mooi album, en ik heb via het clipje dat er hier bijstaat People in the City eens beluisterd; erg mooi nummer! Oftewel, ik ben dit album meteen aan het pindakazen!

avatar van King of Dust
Veel beter dan de Moon Safari. Moon Safari bevatte wel leuke achtergrondmuziek en maar een paar nummers die ik echt mooi vond als luisternummer. Dit album is echter helemaal geweldig. Het bevat bijna alleen supernummers.

Air is in topvorm in nummers als Electronic Performers, Radio #1, Lucky and Unhappy en Sex Born Poison. Vooral die laatste vind ik erg mooi met dat voortdurend herhalende stuk als slot (wat mij een beetje aan een soort heksendans doet denken). Deze nummers mogen dat het energiekst zijn, de rest mag er zeker ook wezen.

Radian en Caramel Prisoners vind ik 2 van de beste nummers van de plaat: de volle tijd zijn deze nummers goed en ze verliezen absoluut nergens ook maar een beetje kracht. De mindere van dit album zijn nog steeds erg goede nummers (How Does It Make You Feel?, The Vagabond, People In The City).

Ik had na het 'wel leuke' Moon Safari (dat ik hiervoor kocht) niet zo'n meesterwerk van Air verwacht, maar dat was wel het geval. God, wat heeft deze plaat me overdonderd. Ik heb later nog een keer Premiers Symptomes (het debuut) gekocht. Dat was echt veel minder, maar dit album is geniaal.

Ik heb hierbij beelden van een ruimtereis naar Mars, waarbij maar een van de bemanningsleden op de hoogte is dat er nooit genoeg brandstof zal zijn voor een terugreis.
Met de aanwezige zwaartekracht op de planeet zal het opbouwen van een bestaan onmogelijk zijn.
Als iedereen slaapt brengt hij verslag uit van het verloop van de tocht.
Tussendoor wordt er geswitcht naar een andere golflengte, waarbij er gewoon muziek wordt gedraaid.
Zijn geheime missie mag nooit ontdekt worden.
Terwijl de hele wereld gelooft dat de middelen niet aanwezig zijn, is dit al de derde ontdekkingstocht.
De wezens gevonden bij Roswell laten een parallelle ervaring zien.
Ook zij kwamen snel na het bereiken van de eindbestemming te overlijden.

avatar van davevr
Dit is toch een bloedmooie plaat. Electronic performers is zo mooi.