Natalie Prass - Natalie Prass (2015)

Label: Spacebomb

1. My Baby Don't Understand Me (5:12)
  2. Bird of Prey (5:22)
  3. Your Fool (3:16)
  4. Christy (3:52)
  5. Why Don't You Believe in Me (3:54)
  6. Violently (5:44)
  7. Never Over You (3:59)
  8. Reprise (3:44)
  9. It Is You (4:01)

numnumnum
Jaha! Volgende week in het land..

avatar van Urbanoetang
Erg leuk alt-country plaatje wat makkelijk wegluisterd; ideaal voor een ontspannen zondagavond dus. Ondanks dat het doet denken aan de soort muziek die onze grootouders luisterden, heeft het ten opzichte daarvan iets verfrissends en nieuws. Het meesterwerk waar de pers over schrijft hoor ik er echter niet in terug tot dusver; daar is het mij wat te safe voor.

avatar van midnight boom
Hoe vaak hoor je nog jonge zangeressen die Dusty Springfield, Joni Mitchell en Diana Ross vakkundig in herinnering roepen? Juist, zelden. De uit Nashvile afkomstige Natalie Prass doet het gewoon even. Natalie hoe? Geen zorgen, veel bekendheid heeft deze jonge zangeres nog niet genoten maar stiekem draait ze al wel een poosje mee. De blauwdruk voor haar debuutplaat lag in 2012 al grotendeels op de planken en in de tussentijd reisde Prass de wereld rond in de begeleidingsbands van Jenny Lewis, Angel Olsen en retro-soulster Matthew E. White. Die laatste was een jeugdvriend die zijn vaste studiomuzikanten en eigen Spacebomb Studios in Richmond met liefde en plezier aan Prass uitleende. Samen maakten ze Natalie Prass, een tijdloze plaat die een oude ziel in een jong lichaam laat horen. Een behoorlijk soulvol en tegelijkertijd ijl stemgeluid is daar het bewijs van, zoveel is duidelijk. We horen namelijk negen tamelijk karakteristieke liedjes die aangekleed zijn met elegante strijkers en warme, soulvolle blazers van de hand van White. Verwacht een aantal behoorlijk knappe en originele nummers van een zangeres die goed in de platenkast van haar ouders en grootouders heeft gesnuffeld. 'My Baby Don't Understand Me', 'Bird Of Prey' en 'Why Don't You Believe In Me' zijn zonder meer liedjes van wereldniveau. Funky, warm en glad (maar nergens té smooth). Fascinerend modern ook. Natalie Prass is duidelijk een waar luisteralbum geworden zoals ze vandaag de dag te weinig gemaakt worden. Bij vlagen etherisch mooi, bij vlagen misschien net iets te veel met voorbedachte rade georchestreerd. In de toekomst moet Prass er voor waken niet te gekunsteld te gaan klinken maar dat is een zorg voor later. Voor nu heeft ze een tijdloos en indrukwekkend debuut afgeleverd.

Van: Daans Muziek Blog

midnight boom schreef:

Het spijt me maar ik deel je enthousiasme niet. Ik vind het nu al gekunsteld en vooral mierzoet. Haal alle strijkers, toeters en bellen weg en er rest een lief, lenig maar dun stemmetje. Althans zo ervaar ik het.

avatar van Norrage
Leuk plaatje, maar wel een beetje erg kitcherig.

avatar van perrospicados

Daar leg je lat wel even heel erg hoog. En helaas....voor mij maakt Natalie dat niet waar. Niks mis met deze plaat maar wil je het genoemde drietal naar de kroon steken dan moet er veel meer gebeuren

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Natalie Prass - Natalie Prass - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

In december verschijnen er over het algemeen weinig interessante nieuwe platen, waardoor de internationale muziekpers zich volledig kan focussen op het samenstellen van de jaarlijstjes en het vooruit blikken op het nieuwe jaar.

De glazen bol van de diverse muziekjournalisten gaven in december zeker geen eenduidig toekomstbeeld, maar één naam kwam met zeer grote regelmaat terug: Natalie Prass.

Op basis van de uitstekende single Why Don’t You Believe In Me werd Natalie Prass eind vorig jaar alvast vergeleken met Joni Mitchell en haar betere volgelingen en dat is een vergelijking waar je als jonge en debuterende singer-songwriter zeker mee thuis kunt komen.

Na beluistering van het volledige album van Natalie Prass moet ik concluderen dat de vergelijking met Joni Mitchell uiteindelijk geen hout snijdt. Natalie Prass begeeft zich op haar debuut immers slechts incidenteel op het terrein van de melancholische folk, maar kiest vooral voor een opvallend soulvol geluid.

Het is ook nog eens een heel bijzonder geluid dat steeds wisselt tussen uiterst ingetogen klanken en een zeer rijk georkestreerd geluid vol strijkers en blazers. Het laatste is de verdienste van de eigenzinnige Matthew E. White die de plaat produceerde.

Het titelloze debuut van Natalie Prass doet me misschien niet heel vaak denken aan Joni Mitchell, maar het heeft wel volop raakvlakken met de singer-songwriter muziek uit de jaren 70, waarbij dan vooral moet worden gedacht aan net wat soulvollere iconen als Laura Nyro en Carole King.

Het debuut van Natalie Prass klinkt echter ook verrassend modern. Zeker in de songs waarin invloeden uit de soul domineren en Natalie Prass op een bedje van strijkers en blazers zwoel mag verleiden met ingetogen maar absoluut soulvolle vocalen, blijft de Amerikaanse singer-songwriter haar jonge collega’s in het neo-soul en R&B segment mijlenver voor met betere vocalen, mooiere muziek en veel betere songs.

Wat me bij de meeste soulzangeressen van het moment zo enorm tegen staat is het constant op vol volume uithalen en het maken van meer bochtjes dan een slalom skiër, maar Natalie Prass doet beiden gelukkig niet en wat is dat een verademing.

Soulvolle muziek met invloeden uit de afgelopen decennia domineren op het debuut van de singer-songwriter uit Cleveland, Ohio, maar Natalie Prass is zeker geen one-trick-pony. Incidenteel verlaat Natalie Prass de soul en kiest ze voor meer folky songs, al zijn het soms folky songs die dankzij de rijk ingezette strijkers en de hoge vocalen ook terug gaan naar filmmuziek uit vervlogen tijden (denk aan The Wizard of Oz uit 1939).

Heel af en toe zou je willen dat Natalie Prass Matthew E. White met al zijn strijkers en blazers een flinke schop onder zijn kont geeft om vervolgens te kiezen voor een wat meer roots-georiënteerd instrumentarium, maar aan de andere kant klinkt het nu allemaal wel heel zwoel en verleidelijk en druipt het talent er werkelijk van af.

Er valt aan het eind van het jaar ongetwijfeld flink wat af te dingen op de voorspellingen van de verschillende muziekjournalisten in december 2014, maar met Natalie Prass had men het volledig bij het juiste eind. Erwin Zijleman

kistenkuif
Ik kan me vergissen maar met de beste wil van de wereld hoor ik bij het beluisteren van dit album geen alt-country zoals Urbanoetang en evenmin soul zoals erwinz maar gewoon inventieve pop drijvend op een dikke saus strijkers en blazers. Nostalgie in een modern jasje. Niet mijn smaak maar het album maakt me wel benieuwd hoe Natalie Prass live zal klinken. De engelstalige muziekpers is vol lof over het debuut:

Reviews for Natalie Prass by Natalie Prass - Metacritic

avatar van Renoir
Vanavond om 22.00 uur in Paradiso

Na Justin Townes Earle dus doorlopen naar de Kleine Zaal!

Mooie liedjes, met hier en daar een beetje een jazzy, soul of bluesy inslag maar dat mag niet noemenswaardig zijn (jazzy zoals bv Madeleine Peyroux dat doet).
De strijkers zijn dat des te meer en daar ben ik altijd een enorm liefhebber van. Toch klinkt het hier net iets te zoet allemaal. Hierdoor wordt er in mijn beleving een hoop emotie uit de muziek gehaald.
Natalie zit een de hoeken van Tori, Kate of Joni maar blijft altijd een beetje drentelen aan het begin van het ingegane pad lijkt het wel.

Natalie Prass is als een lekker toetje met veel te veel zoete saus eroverheen dat het zoeken is naar de echt lekkere kern.
Te netjes, niet spannend genoeg. Dit vind ik ook voor haar zang opgaan. Alsof ze zich niet helemaal de volle 100% geeft.

Geen verkeerd album maar ik had op iets meer gehoopt.

avatar van bonzo66
De soulvolle nummers zijn leuk, de andere een harde rit om uit te zitten - half geslaagd...

Vanavond om 22.00 uur in Paradiso

Ben je nog geweest...en zoja, was het mooi? Echt benieuwd.

Nee, niet geweest.

Vento Vivimus
erwinz schreef:
Terechte hulde voor M.E.W. !!! Het gaat wel eens mis zoals op 'Christy', waar de keizer geen kleren aan heeft, maar het is natuurlijk vakwerk dat heer White levert.

Waar Matt Ward en Zooey Deschanel bleven steken in de goede bedoelingen komen Matthew & Natalie Prass een eind verder. Gewoon een leuk album ! Jammer alleen dat Frazey Ford ongeveer op hetzelfde moment haar Indian Ocean uitbracht. En er kan er maar 1 de beste zijn!

Nu nog wachten op de perfecte 50-ies pastiche of een mooie 50ies movie met Doris Day !

avatar van heartofsoul
Omdat ik dol ben op dames, vooral als ze mooi kunnen zingen, heb ik in de loop van de afgelopen 35 jaar een hele rij albums verzameld met zangeressen in bijna alle genres.Dit album heb ik toch maar niet aan mijn verzameling toegevoegd, want ik vrees dat het dan niet meer uit de kast zou komen. Het klinkt best aardig, maar veel diepte hoor ik er nou niet in - dit in tegenstelling tot het door Vento Vivimus genoemde album van Frazey Ford, dat ik werkelijk adembenemend mooi vind. Natalie Prass steekt daar maar bleek bij af. Het klinkt in mijn oren een beetje gewoon. Bovendien, als Natalie's stem omhoog gaat, dan doet dat mij gewoon pijn aan de oren. En alt.country of soul is het al helemaal niet, gewoon een redelijk popalbum.

zo negatief...ken voorlopig enkel my baby don't understand me en why don't you believe me en wat een heerlijke arrangementen van het betere dat ik dit jaar al gehoord heb.

avatar van Ducoz
De nieuwe Matthew E. White kan ik dan ook van harte aanbevelen; )

avatar van heartofsoul
gerre schreef:
zo negatief...

Tja, als ik in luistertijd geïnvesteerd heb, dan mag ik toch wel melden dat het mij niet zo erg veel luisterplezier heeft opgeleverd. Als ik nu altijd negatief was over beluisterde albums, dan zou je uiteraard een punt hebben.

avatar van Mjuman
Redelijk niemandallig dit, vrij flets van stem kan het me niet echt bekoren. Als ik pop met vaudeville-arrangementen/invloeden wil horen, luister ik veel liever naar The Mummers; Raissa Khan-Panni heeft een veel betere stem (niet zo pieperig).

Die ingetogen, maar hele zoete stem is voor mij juist wat er zo mooi aan is. Ik ken verder niemand die zo klinkt. Ze (de vocalen) geven het beeld van een hele kwetsbare, naïeve meid, maar uit haar teksten blijkt een heel ander verhaal, dat ze prima weet wanneer iemand haar slecht behandelt en ook in staat is te eisen wat ze vindt dat ze verdient.

Daarna lees ik dat een hoop mensen het hier jammer vinden dat ze niet ergens flink over de schreef gaat. Maar dat was waarschijnlijk ook helemaal niet haar plan, en waarom zou dat ook moeten? Waarom een schaatser beoordelen op judo-vaardigheden? Prachtige stem, nummers en arrangementen vind ik.

Ik ga het wel nog een keer opzetten vandaag voor ik het een cijfer geef, het is inmiddels een tijdje terug sinds de laatste luisterbeurt.