Within Temptation - Enter (1997)

Rock / Metal
Label: DSFA

1. Restless (6:07)
  2. Enter (7:14)
  3. Pearls of Light (5:14)
  4. Deep Within (4:30)
  5. Gatekeeper (6:43)
  6. Grace (5:09)
  7. Blooded (3:37)
  8. Candles (7:09)
  9. Restless [Classical Version] * (5:39)
Een echt goed album,...niet zo commercieel als ze nu zijn,...waarvan restless natuurlijk het kippenvel nummer is

avatar van Eddie
Met deze stijl zouden ze ook nooit door breken, ik koester deze plaat en hoop dat ze ooit nog eens een soortgelijk album uitbrengen (valse hoop denk ik),

Toen ze nog goed waren.. Bij hun laatste (donna)plaat (hehe) ben ik afgehaakt.

gerre schreef:
Toen ze nog goed waren.. Bij hun laatste (donna)plaat (hehe) ben ik afgehaakt.

Wat een stomme reden om af te haken. Echt belachelijk

avatar van glenn53
Ja ik vind deze hun beste verreweg zelfs.

avatar van Jeanicious
Dit album heb ik eens in een ver verleden ( ik begin al bijna in sprookjestaal te schrijven ) blind uit een CD rek gepakt, en heb hem toen beluisterd. Op dat moment kreeg ik kippevel want het was precies waar ik naar op zoek was. Metal in combinatie met een flinke dosis orchestratie en een zangeres die mooi contrasteerde met de zware grunts.

Ik heb hem daarna grijsgedraaid, en als ik hem nu weer opzet valt het me wel op dat qua productie de sound een beetje te nadrukkelijk op de keyboards leunt. En vooral de grunt zitten heel zacht in de mix. Dat neemt niet weg dat de composities staan als een huis, net als de sfeer en de energie. Jammer dat de grunt verder nooit meer werd ingezet en/of uitgebouwd.

Het eerste nummer..... kippenvel!!!!!!!!!

Een heel goed album, niet zo commercieel nee, soms iets teveel grunts, dan wacht ik op de hoge stem maar dan komt die niet, maar de grunts die mis ik wel bij hun huidige cd silent force

Wat jammer dat ze niet meer van zulke cd's hebben uitgebracht, dit is echt andere muziek dan ze nu hebben. Ze blijven goed, maar dit is echt super.

avatar van beruk
Lang niet de beste gothic band (of door mij ook wel hobbit metal genoemd) (nog) te weinig gitaar en aardige compositie vindingen om echt vaak naar te luisteren (ik ben meer van de orphanage hoek) maar de geweldige zangeres maakt alles goed!

super mooie cd, ik had m al heel lang, maar nog nooit geluisterd, tot gisteren. ik vind het een hele mooie cd. en heel anders als hun latere cd's. vooral het eerste nummer vind ik echt super mooi alleen jammer, dat het mij een beetje snel verveelt, na 2x luisteren lijkt het allemaal wel een beetje op elkaar, dat is eigenlijk het enige minpuntje

avatar van Halloween
WT in zijn jongere jaren, ja hoe een band zo snel zo de boel kan omdraaien, ik vond dit een goeie plaat en werd ook fan door deze plaat, maar toen mother earth en Silent Force werden gelanceerd merkte ik gewoon de veranderingen die de band aan het onder gaan was, mijn smaak gaat toch liever naar het oude werk.

4* voor dit werkje

Knap, hoe Within Temptation hun niveau vasthoudt, en niet hetzelfde blijft. Deze plaat was Goed, de volgende platen waren ook allemaal Goed. Keep up the Good work!

Ik kan het niet ontkennen, toen ik me pas in de goth metal aan het worstelen was vond ik dit een zeer goede plaat.. weer eens van het stof gehaald, en een hoop herrineringen kwamen terug 3.5*

avatar van kaztor
Ken deze ook. Heel aardig, beter dan wat ik nu op de radio van ze hoor.

Waarom gaan de meeste mensen nou altijd voor mindere muziek?

3,5.

avatar van notsub
Mooi debuut van Within Temptation dat hier nog langere nummers maakt en veel sfeer neerzet. Later werd het allemaal wat compacter en radiovriendlijker, maar niet perse minder. Artistiek is dit dik in orde, men was best een voorloper van het genre in Nederland die dagen. Nog steeds leuk om te horen.

Deze nummers vind k heel erg mooi, maar hun andere albums vind k net iets beter

avatar van Royal
Met de meeste reacties op het forum hier ben ik het helemaal eens.
Sommige nummers slaan echt in als een bom (positief bedoeld).
Je wordt als het ware meegesleept in die muziek tijdens het luisteren.
De sound is uniek, klinkt bombastisch en de drums maken ook een apart tikkend geluid (ik weet de naam of term daarvoor even niet, iemand anders wel?)
Het is ook het enige WT album waar de muziek nog op deze manier klinkt.

Mijn favoriet is Pearls Of Light, echt té mooi gewoon! Een mooie lange intro met de zuivere stem van Sharon, en dan na 2 minuten vanuit het niets breekt als het ware de hel (ook positief bedoeld) los.
Natuurlijk vind ik Restless ook een geweldig nummer.
Op het gelijknamige nummer "Enter" kan ik ook helemaal los gaan!
Blooded is een heerlijk instrumentaal nummer en "Candles" sluit de cd in stijl af.

Toch heeft de cd een minpuntje in mijn ogen, namelijk het feit dat er slechts 8 nummers op de cd staan, en de nummers die ik hier niet genoemd heb vind ik niet heel sterk. Ook mis ik daar een beetje teveel de stem van Sharon en wordt er teveel gegrund. Dat grunten vind ik niet erg, alleen moet het in mijn ogen niet gaan overheersen.
Daarom geef ik 4 sterren. Als alle nummers zo keigoed waren als de eerste 3 nummers van deze plaat had ik sowieso 5 sterren gegeven.

Overigens vind ik het niet erg dat WT nu een stuk commerciëler is, je kunt het ze niet kwalijk nemen. Ik vind het juist leuk dat ze verschillende cd's hebben, daarom is deze plaat er júist een om te koesteren. Bovendien zijn de andere cd's in mijn ogen ook gewoon goed!

guess who
ik kende de cd's the silent force en the heart of everything,en dat vond ik wel nog aardige cd's, maar ik heb zonet de titeltrack gehoord, en dat vind ik toch wel vele malen beter! moet deze cd toch maar dringend eens opzoeken

avatar van Metalhead99
Ze zijn hier nog niet commercieel, maar deze cd is één van hun beste cd's vind ik. Hier staan ook een aantal van hun beste nummers op, zoals Pearls Of Light, Deep Within, eigenlijk is deze hele plaat gewoon geweldig.

avatar van Metalhead99
Eindconclusie: 5*

derkrijks
Net als het geval wat bij bands als Theatre of Tragedy en Lacrimas Profundere, (en niet te vergeten The Gathering dat nu helemaal bagger is) liet Within Temptation zich op de opvolger van deze uitstekende debuut cd door de commercie verleiden. Lichtere muziek grunt verdwenen. Jammer. maar deze is strak en na la die jaren nog steeds goed.

avatar van glenn53
Ik vind het echt een goede cd maar dat geluid van die snaredrum, kon dat niet wat vetter.

Toch hoor je dat ze in elk opzicht beter zijn geworden in hun nieuwe werk. Deze CD trekt oud gevoel naar boven en geeft een beetje voordeel in de waardering voor deze super plaat.

Maar momenteel heb ik de Acoustic cd van hun in mijn oor, en je hoort dat ze muzikaal en qua stem toch sprongen gemaakt hebben. De nummers zijn er geen snars minder door, de stijl is wat minder underground. Tja. . . ik geniet er net zo hard van. Go On WT

avatar van Sachiyo
Weet iemand of deze ergens nog online te verkrijgen is? Ik heb begrepen dat ze in de winkel niet meer te krijgen zijn, tenzij antiquarisch.

avatar van Edwynn
Een nogal ondermaats debuut waarvan ik ooit de promo in mijn handen gedrukt kreeg. De oude Gathering invloeden liggen er heel dik bovenop. Mocht ook wel want anno 1997 was The Gathering al lang en breed een andere koers gaan varen.

De meeste ruimte gaat naar vocaliste Sharon den Adel die enkel op Himalaya hoogte wenst te zingen. Heel knap, maar na 3 tracks weet ik het wel. De uiterst matte grunts, of eigenlijk lieflijk aandoende knorretjes, van George Oosthoek zijn nauwelijks in staat om enig contrast te vormen.
Er vliegt wel een heel stel sterke melodieën voorbij en men weet ook heel aardig een sprookjesachtige sfeer te scheppen. Alleen de pogingen om metal te maken hadden achterwege mogen blijven. De gitaren en de drums zijn niet alleen fantasieloos, ze klinken ook nog eens ingehouden en krachteloos. Met de handrem erop zeg maar.

Het potentieel van de latere Within Temptation is er wel, maar het blijft hier teveel hangen in reeds voorgeschreven kaders.

avatar van rock-rick
Vroeger, toen ik nog downloadde, kende ik deze ook. Ik weet nog dat ik hem erg goed vond en ik wil hem nu ook wel op cd, maar ben hem nog niet tegen gekomen.

Ik kan mij niet veel meer herinneren van dit album, alleen dat ik hem erg goed vond .

Rizz
rock-rick schreef:
Vroeger, toen ik nog downloadde, kende ik deze ook.

Klinkt als de omgekeerde wereld, maar wel tof haha

avatar van rock-rick
Hoezo klinkt dat als de omgekeerde wereld?

Rizz
rock-rick schreef:
Hoezo klinkt dat als de omgekeerde wereld?

Je hoort vaker; 'Vroeger, toen ik nog cd's kocht.' Vandaar.

avatar van rock-rick
Haha, dat kan ook. Ik heb op een dag gewoon alle gedownloade muziek weg gedaan en begon alles te kopen.