The Sound - Shock of Daylight / Heads & Hearts / in the Hothouse / Thunder Up / Propaganda (2015)

Label: Edsel

1. Golden Soldiers (3:15)
  2. Longest Days (5:07)
  3. Counting the Days (3:36)
  4. Winter (4:17)
  5. New Way of Life (4:38)
  6. Dreams Then Plans (4:03)
  7. Golden Soldiers [Demo] (3:05)
  8. A New Way of Life [Demo] (4:37)
  9. Counting the Days [Demo] (4:00)
  10. Mining for Heart [Demo] (2:19)
  11. Oiled [Demo] (3:05)
  12. Steel Your Air [Demo] (3:02)
  13. Fall of Europe [Demo] (2:40)
  14. Love Is Not a Ghost [Demo] (4:01)
  15. Blood and Poison [Demo] (3:14)
  16. Whirlpool [Demo] (3:22)
  17. Whirpool (4:00)
  18. Total Recall (4:29)
  19. Under You (4:18)
  20. Burning Part of Me (3:16)
  21. Love Is Not a Ghost (4:14)
  22. Wildest Dreams (5:13)
  23. One Thousand Reasons (3:04)
  24. Restless Time (3:39)
  25. Mining for Heart (2:48)
  26. World as It Is (2:07)
  27. Temperature Drop (4:20)
  28. Blood and Poison (3:21)
  29. Steel Your Air (3:36)
  30. Oiled (2:58)
  31. Shimmer (4:42)
  32. Winning [Live] (3:49)
  33. Under You [Live] (4:58)
  34. Total Recall [Live] (4:49)
  35. Skeletons [Live] (3:59)
  36. Prove Me Wrong [Live] (2:30)
  37. Wildest Dreams [Live] (6:18)
  38. Burning Part of Me [Live] (3:37)
  39. Heartland [Live] (4:04)
  40. Hothouse [Live] (4:43)
  41. Judgement [Live] (3:54)
  42. Counting the Days [Live] (3:52)
  43. Red Paint [Live] (3:25)
  44. Silent Air [Live] (6:29)
  45. Sense of Purpose [Live] (5:05)
  46. Missiles [Live] (6:47)
  47. Acceleration Group (3:34)
  48. Hand of Love (3:20)
  49. Barria Alta (4:50)
  50. Kinetic (5:16)
  51. Iron Years (4:11)
  52. Prove Me Wrong (2:23)
  53. Shot Up and Shut Down (4:40)
  54. Web of Wicked Ways (3:00)
  55. I Give You Pain (5:08)
  56. Hand of Love (0:26)
  57. You've Got a Way (5:09)
  58. Iron Years [Remix] (4:11)
  59. I Give You Pain [Live] (5:18)
  60. Fall of Europe (2:35)
  61. Such a Difference to Me (3:05)
  62. No Salvation (3:12)
  63. Deep Breath (2:41)
  64. Cost of Living (3:53)
  65. Quarter Past Two (3:35)
  66. Night vs. Day (3:08)
  67. Physical World (2:27)
  68. Statik (4:22)
  69. Music Business (4:56)
  70. Propaganda (2:50)
  71. Words Fail Me (3:01)
  72. One More Escape (3:17)
  73. Missiles (5:35)
avatar van waltzinblack
Releasedatum is toch vandaag? Via website brittleheaven al te bestellen....

avatar van Alicia
Prima box als je nog niet veel van "Het Geluid" in je bezit hebt. Ik moet er nog eens goed over nadenken... ik heb eigenlijk alles al. Ik ben wel blij dat "Shimmer" hier op staat... maar dan zou ik dit setje alleen voor dit overigens geweldige nummer moeten aanschaffen? Dan wordt het natuurlijk wel officieel bezit en dat is ook wel leuk. Ik heb dit liedje al jaren op de harde schijf staan, gedownload... toen het als nooit uitgebracht en als demo op Graham Bailey's pagina op MySpace stond. Ook "Fall of Europe" was als demo te horen op diezelfde MySpace pagina. Of zullen de andere demootjes van bekendere songs nog de moeite (en het geld) waard zijn?

We zullen het gaan zien

avatar van Chameleon Day
Heeft iemand de box al binnen?

avatar van freakey
Wel besteld, in backorder bij WOW

avatar van borland
Vrijdag bij mediamarkt gekocht voor 25 euro. Jammer alleen dat ze de 2 bonus tracks van de Renascent versie (Fire en Monument) van "In the hothouse" hier niet opgezet hebben.

avatar van Chameleon Day
Ik mis ook 'Through and Through' van de Thunder Up sessies.

avatar van Chameleon Day
Hij is binnen en staat op.

Alicia schreef:

Mmm, niet echt. Leuk voor de heb.

avatar van Rainmachine
Persoonlijk vind ik dat Edsel (wederom) een fantastische boxset heeft uitgebracht. De vormgeving is fantastisch gedaan met de mini LP hoezen en het bijgeleverde boekwerkje is ook van hoge kwaliteit. De linernotes zijn precies goed, Tim Peacock heeft het Sound verhaal prima verwoord. Dat alles compleet in één boxje zit is superhandig en maakt samen met de 1e boxset het verhaal wel compleet qua studiomateriaal. De demo's zijn overgezet van tape en geven een goede indruk hoe de band de nummers maakte. Ik vind het zelf verrassend dat er schijnbaar eerst met een drumcomputer werd gewerkt, dit wekt toch wel sterk de indruk dat de nummers voornamelijk door Adrian Borland en Graham Bailey werden geschreven. Dezelfde methode die ze ook met Second Layer gebruikten. Geluidskwaliteit is prima en vooral Thunder Up valt positief op, de oude CD versie heeft vanaf dag 1 altijd veel te schel geklonken, dat is nu wel rechtgezet. Shimmer is echt een fantastisch nummer, dat dat nooit eerder is uitgebracht is gewoon misdadig. Nu maar hopen dat er nog een live boxset komt en misschien ook nog een Borland solo set...

avatar van Chameleon Day
En een met de nevenprojecten, zoals HMD, Second Layer etc.

Bedankt voor de info Rainmachine. Denk dat ik ook maar eens in de buidel ga tasten. Voor The Sound heb ik dat wel over

avatar van freakey
Chameleon Day schreef:
Hij is binnen en staat op.

Hier nu ook....

avatar van bikkel2
Joepie de poepie !! In bezit. Kom er op terug.
Mooi boxje.

avatar van bikkel2
Gaaf samengesteld boxje van een band die terecht wordt bejubelt als 1 van de betere bands uit de 80's. Uiteindelijk als een soort cultband wordt gezien, maar wat is er mis met die reputatie. Een flitsende start, maar tegen de draad in niet voor hits gegaan en uitgekotst door de platenmaatschappij.
Ook de periode 1984 t/m 1987 is echter de moeite waard. Hier mijn bevindingen en oordeel

Shock Of Daylight ( 4,5)

Sterk mini album uit 1984. Fraai uitgewerkte songs met Winter als ultieme Sound klassieker.
Zo minimaal in begeleiding, maar zo raak.
En dan ook nog Counting The Days er bij.
Zes uitstekende tracks, waar je je afvraagd....jezus, ik wil 'm nog een keer horen.
Gelukkig zijn er nog bonustracks.
Een bedachtzamere toegankelijker geheel, maar erg geslaagd.

Heads And Hearts ( 4)

Degelijk en coherent album met 2 van de groep's meest memorabele songs; opener Whirlpool en Total Recall. Wellicht wat minder highlights, maar het blijft goed hangen en Borland bezingt vanouds de zorgelijke zaken die de wereld teistert. Heads And Hearts uit 1985 mag zeker gehoord worden.

In The Hothouse ( 5)

De 5 is bij het reguliere album door mij al uit uitgedeeld. Live was de band gewoon op hun best. Studio versies worden hier door de passie en eenheid makkelijk overtroffen. Borland zingt fantastisch. Dit moet toch een happening zijn geweest. Een band op stoom. Mooie combi van nieuw en oud werk. Top !!!

Propaganda ( 4)

Post Sound album. Nog zonder keys, maar rauw en puur. Heeft nog wat Punk vibes en ondanks de low budget produktie een aanstekelijk album.
Zelfs een prille versie van Missiles is aanwezig.

Thunder Up ( 4,5)

Werkelijk prachtig laatste album van de band. Thunder Up is gebaseerd op onze Nederlandse uitspraak Donder op. Borland bivakeerde een poosje in Holland, waar The Sound populairder was dan in de rest van Europa.
Mooi slotakkoord waar de lyrics van Borland een stuk persoonlijker zijn geworden. Meer in de trand van liefde en minder protest tegen de misstanden in de wereld.
Frivolere meer catchy songs, maar uiteindelijk toch weer wat donkerder als de plaat zijn einde nadert.
Het in sfeer wat Doors achtige I Give You Pain en het magistrale You've Got Away zijn de beste tracks, maar het verloop ervoor is ook erg sterk.
Een band die is gegroeid en Borland misschien nog wel het meest. Fraaie toegankelijke plaat.

Conclussie:

Zeer mooie box, wederom met mooi informatief boekje met een goed uitgediept verhaal van Tim Peacock ( een echte liefhebber) en wederom uniek bonusmateriaal.
En wat een coherentie, ook na de classic From The Lions Mouth.

Beide boxjes nu in bezit.....waatschijnlijk de beste aankopen van dit jaar.

avatar van luigifort
Top..leuk dat je ze ook ontdekt hebt en zelfs ook in je top tien nu

Op naar zijn solowerk?

avatar van bikkel2
Ja zeker luigi. Borland solo schijnt ook zeer de moeite waard te zijn. Een tragische held....maar wat een talent.

avatar van luigifort
Ja he zo is t he..ja tragisch..nog eeuwig zonde ook nog en zn band totaal onbekend en ondergewaardeerd..het lot misschien

avatar van bikkel2
Laten we het daar maar op houden.....het lot.
Boeiende geschiedenis.

avatar van Alicia
Totaal onbekend is de band niet echt meer, daar zorgen wij wel voor!

Het is een band met hele fanatieke aanhangers (geworden). Fans, die binnenkort zelfs een echte documentaire over Adrian Borland gaan voltooien en er is ook al een mooi boek, geschreven door fans die Adrian van nabij hebben meegemaakt. The Sound heeft nog nét niet de status van Joy Division, maar het is groeiende!

En terecht Alicia !

avatar van luigifort
Gelukkig maar beter laat dan ooit..in de jaren 80 kenden ze maar weinig bekendheid..

avatar van TEQUILA SUNRISE
We laten er geen gras over groeien, vanochtend besteld bij mijn locale platenboer en vrijdag a.s in huis!!!

Top Frank ! Dan ga je goed het weekend in

avatar van TEQUILA SUNRISE
Gaat wel lukken Michel, zaterdag box 1 en zondag box 2 !!

Yep! Enjoy.

TEQUILA SUNRISE schreef:
Gaat wel lukken Michel, zaterdag box 1 en zondag box 2 !!

En?? Deel ons gerust uw bevindingen!

Ik vind zelf de demo's hier niet zo boeiend.

Maar 'Shimmer' maakt alles goed! Ongelooflijk dat dat nummer jaren en jaren lang onder het stof op de plank heeft gelegen.?

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ik kreeg de box met een week vertraging binnen, ben begonnen met het live album In The Hothouse en die vind ik grandioos, gevolgd door Shock Of Daylight en ook dat vind ik een sterk album. Ik gooi de platen binnenkort in mijn rotatielijst en zal jullie deelgenoot maken van mijn bevindingen. Ben in ieder geval bijzonder blij met de box.

ROZZ
Staat nu op. De geluidkwaliteit is enorm verbeterd vooral bij het album Thunder Up.

Ook dit boxje aangeschaft vanwege de wel erg lage prijs bij Dodax. Ook hier had ik praktisch alles al, maar niet in dezelfde mate als bij de eerste box. Shock of Daylights en het live album heb ik nog op vinyl , maar van de anderen een paar op cd. Ook hier is het extra materiaal weer een reden om het aan te schaffen. Ik merkte wel dat ik zelf in de jaren 80 minder enthousiast raakte van the Sound. De eerste twee platen waren subliem, 'All fall down' vond ik verrassend , maar wel goed. Daarna taande mijn interesse. Kijk je naar de wave periode zie je dat bij veel bands het beste eind jaren 70 begin 80 werd gemaakt. Van de laatste platen herinner ik me dan ook nagenoeg niets.
Dus dat betekent meer dan herkenning, maar opnieuw ontdekken. Het blijft the Sound, herkenbaar. Maar het niveau van Jeoparty en From the Lion's heart wordt mijns inziens niet meer gehaald. The Sound lukte het ook niet om een ommezwaai te maken zoals U2 en misschien stak het Adrian Borland ook dat het grote succes altijd uit was gebleven. Terwijl bands als the Cure, Simple Minds en U2 dat wel gelukt was.
Nu is er veel meer waardering voor the Sound dan toen.
Al met al een mooie box, een aanrader.