Blackberry Smoke - Holding All the Roses (2015)

Label: Rounder

1. Let Me Help You (Find the Door) (3:03)
  2. Holding All the Roses (3:17)
  3. Living in the Song (3:24)
  4. Rock and Roll Again (2:50)
  5. Woman in the Moon (4:39)
  6. Too High (3:11)
  7. Wish in One Hand (3:10)
  8. Randolph County Farewell (1:17)
  9. Payback's a Bitch (4:19)
  10. Lay It All on Me (3:09)
  11. No Way Back to Eden (4:35)
  12. Fire in the Hole (3:46)
Ozric Spacefolk
Zo met die hoes, zie ik een beetje een 2e Gov't Mule. En de muziek heeft er ook wel wat weg van. Ik ben hoe dan ook benieuwd naar deze plaat, van een band die ik al jaren volg, en nu bij het grote publiek steeds meer gewaardeerd gaat worden.

Doen ze toch goed!

avatar van Rudi S

Rudi S schreef:

Geen idee, wie dat is.

Ik merk gewoon op, dat Blackberry Smoke en Gov't Mule zielsverwanten zijn, en dat The Mule ook altijd een muilezel op haar hoezen heeft.

avatar van gigage
Rudi S schreef:

Ik zou zweren van wel

avatar van JB7x
Oerdegelijk album dit.. niks mis mee

Ozric Spacefolk
De band begint echt erg bekend te worden, merk ik. De tijd lijkt rijp voor dit type southern rock. Dat stemt mij wel vrolijk,

Ozric Spacefolk schreef:

Beste Southern Rock plaat die ik de laatste paar jaar heb gehoord is van een kleine band genaamd Preacher Stone. drie albums tot nu toe waarvan hun self-title debuut geniaal is de andere vallen tegen tot het niveau van dat album. Check die maar eens uit. Groot liefhebber van het genre Southern Rock

Ozric Spacefolk
Nou, dat stemmen is al snel gegaan. En wat een bedroevende score.. Zonder recensie ook nog.

avatar van JB7x
En ook nog eens heel erg ondergewaardeerd. Vind het echt een hele lekkere plaat. Twijfel een beetje tussen de 3.5 en 4 sterren.

avatar van Jelle78
Ik ken Blackberry Smoke van hun liveplaat Leave A Scar: Live In North Carolina en daarop wordt wat steviger gerockt dan op deze plaat het geval is. Vandaar dat ik in eerste instantie enigszins teleurgesteld was. Maar inmiddels begin ik Holding All The Roses steeds beter te vinden. Voor een score moet ik nog en paar keer luisteren, maar denk toch wel dat het 3,5 of 4 zal gaan worden.

Ozric Spacefolk
Ik kende ze al jaren (hoor mij nou... ) en vond allebei hun laatste studioplaten superdik. Lekkere working hero rock.

avatar van JB7x
Inmiddels verhoogd naar een 4, word toch elke keer heel blij als ik deze plaat op zet of een nummertje toevallig voorbij komt! Eigenlijk hele simpele Southern Rock, maar o zo goed gedaan

Ozric Spacefolk
Ik vind het wel knap dat iedereen hem al zo luistert, ik kan er nog immer niet aan komen.

avatar van Metalhead99
Inmiddels meerdere malen beluisterd en ik moet zeggen dat het wel een lekker southern rock album is geworden.
De productie is goed en het klinkt allemaal mooi helder. Het wil echter ook nergens echt vlammen. De nummers zijn wel lekker in het gehoor liggende rock nummertjes, maar de echt memorabele composities blijven helaas wat uit.

Ozric Spacefolk schreef:

Ik luister heel veel via Spotify, daar staat hij al even op.

Ozric Spacefolk
Misschien zo eens op Spotify kijken, dan. Ik heb geen account, maar dat maakt niet uit, toch?

avatar van Jelle78
Jawel. Maar je kunt een gratis account aanmaken. Dan krijg je wel regelmatig reclame tussen de nummers door. Anders kun je het album wel via torrents of soulseek downloaden.
Bij platomania is de plaat gewoon te bestellen trouwens.

avatar van Ducoz
Staat ook gewoon in alle platenzaken hier in de buurt..

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Blackberry Smoke - Holding All The Roses - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Ze zijn er nog. Bands die wars zijn van ook maar enige vernieuwingsdrang of pretenties. Bands die platen durven te maken met stampende rocksongs vol spetterend gitaarwerk. Bands die zich schaamteloos laten beïnvloeden door de grote rockbands uit de jaren 70 en doen alsof de tijd sindsdien stil heeft gestaan.

Blackberry Smoke uit Atlanta, Georgia, is zo’n band. Het is een band die inmiddels al aardig wat jaren aan de weg timmert, maar echt opvallen deed Blackberry Smoke tot dusver nog niet. Dat doet het wel met haar vierde plaat Holding All The Roses, want dit is zo’n plaat waarop alles op zijn plek valt.

Blackberry Smoke komt uit het zuiden van de Verenigde Staten en zoekt haar grote voorbeelden dicht bij huis. Bij beluistering van Holding All The Roses dringt de vergelijking met de Southern rock van Lynyrd Skynyrd zich immers het meest nadrukkelijk op. De nieuwe plaat van Blackberry Smoke doet hierdoor uiteraard ook denken aan het vroege werk van Drive-By Truckers, maar die haalden de mosterd in hun jonge jaren natuurlijk ook voor een belangrijk deel bij het grote Lynyrd Skynyrd.

Blackberry Smoke beperkt zich echter niet tot Southern Rock. Een aantal songs op de plaat schuift vanwege de inbreng van een viool wat op richting 70s countryrock, maar Holding All The Roses heeft ook raakvlaken met de toegankelijke 70s hardrock van bands als Aerosmith, AC/DC en Kiss en klinkt bij vlagen ook opvallend soulvol.

Bij beluistering van Holding All The Roses valt direct op dat de plaat geweldig klinkt, wat ongetwijfeld de verdienste is van topproducer Brendan O’Brien. Het geeft Blackberry Smoke net dat beetje extra dat nodig is om zich te kunnen onderscheiden van al die andere bands die zich laten inspireren door de grote rockbands uit de jaren 70.

Natuurlijk is vernieuwing ver te zoeken in de muziek van Blackberry Smoke, al klinkt de band wel net wat anders dan haar soortgenoten door probleemloos pure country af te wisselen met meedogenloze riffs. Ik lig persoonlijk overigens niet wakker van het gebrek van vernieuwing in de muziek van Blackberry Smoke. Holding All The Roses is een echte feelgood plaat, die het beste van de rockmuziek uit de jaren 70 samenbrengt.

De songs zijn stuk voor stuk uitstekend, de vocalen zijn prima en iedere track duikt wel wat onverwacht vuurwerk op. Holding All The Roses had misschien net zo goed een klassieker uit vervlogen tijden kunnen zijn, maar het is ook een plaat die er in het nu toe doet. En hoe.

Blackberry Smoke is misschien wars van vernieuwing en pretenties, maar het heeft wel een plaat afgeleverd die goed is voor een hele brede glimlach, zeker voor een ieder die al die fantastische rockplaten uit de 70s nog steeds koestert. Erwin Zijleman

Ik ben bij deze band aangehaakt na het album "Little piece of Dixie", welke in mijn ogen een heerlijk vuige eerlijke southern rock plaat is. De opvolger "The Whippoorwill" daarvan met dieper uitgewerkte songstructuren plus de toevoeging van toetsen was min of meer een logisch vervolg daarop.

Na een enkele luisterbeurt van dit laatste album moet ik echter helaas constateren dat het voor mij persoonlijk allemaal iets te glad en gelikt wordt. De productie is erg goed, maar naar mijn idee gaat dat ten koste van het pure en rauwe karakter wat ik bij deze band juist zo goed vond.

De vocalen lijken ten opzichte van de vorige albums te veel eq-ed of bewerkt. Bijv. bij het nummer "Rock and roll again" vind ik de stem wat metalig nep klinken. De lekkere nasale southern snik lijkt er handig uit gefilterd. Het komt op mij over alsof er te gekunsteld een radiovriendelijk karakter aan deze plaat getracht wordt te hangen, en dat vind ik jammer. Ik mis het smerige karakter van de eerdere albums. Hopelijk kan ik mijn mening bijstellen na enkele luisterbeurten.

Hendrik68
Heel herkenbaar stukje Jesco. 3 jaar liggen er tussen The Whippoorwill en dit nieuwe album. Ik denk dan: die hebben er de tijd voor genomen en pakken even uit van heb ik jou daar. Maar helaas, die 3 jaar was duidelijk een periode van gebrek aan inspiratie. The Whippoorwill was een heerlijk stuk gepassioneerde Southern Rock met alle ingrediënten die bij het genre horen . Dit nieuwe album haalt helaas echt in niets het niveau van de voorganger. Sterker: ik heb telkens het idee dat ik naar een andere band luister dan op The Whippoorwill. Het is mainstreamrock geworden. Op zich niet erg, maar zo clichematig als dit heeft Blackberry Smoke toch niet nodig, dacht ik zo.

1,0
Dramatisch slecht album van de BBS. Gruwelijk matig geluid. Geen spatje authenticiteit. Geen southern. Vreemde aor rock met een waardeloos drumgeluid. Later werd het langzaam weer beter met de BBS. Maar dit album vergeef ik ze niet. Idiote hoes ook. Hoe bedenk je het?

avatar van Prog66
Degelijke plaat die ik nog best vaak beluister. Kan me dan ook niet voorstellen dat iemand die blijkbaar wel van het genre houdt dit zo laag waardeert. Payback’s A Bitch alleen al tilt de plaat voor mij boven de 1,0 uit.

Maar als altijd: smaken verschillen.

The Whippoorwill is over het geheel genomen beter, dat ben ik dan wel weer met Larzz eens.

1,0
Snap wat je zegt Prog66. Maar ik was zo teleurgesteld na het geweldige werk voor dit. Vindt dat ze inmiddels rechts zijn ingehaald door de band Hogjaw met tot nu alleen maar steeds beter wordende knallende southern rock albums.

avatar van Mssr Renard
Hogjaw is dan ook gelijk snoeihard. Meer de Molly Hatchet kant op.

Blackberry Smoke vind ik net als Steepwater Band wat meer richting de mellow country/roots kant op gaan. Ook prima, maar niet hard en smerig, in elk geval.

1,0
Dat is ook wel weer waar. Vind een iets stevigere BBS wel leuker. Whiskey Myers bv. Pittig maar toch ook country roots.

avatar van Mssr Renard
Ik wilde je misschien Steepwater Band tippen, maar straks vind je die ook te soft.

Ken je Alabama Thunderpussy? Of Kamchatka misschien, dat is allemaal weer een stuk harder.

Ik ben juist een beetje de softere kant opgeschoven.
Ik kan me wel herinneren dat ook ik afhaakte bij deze Blackberry Smoke-plaat. Maar die laatste EP klinkt dan weer zo sympathiek dat ik ze in de herkansing gooi.

1,0
Zeker. De laatste 2 BBS platen inclusief die Capricorn studio covers EP zijn weer aller aardigs. Zal es luisteren naar de Steepwater Band. Hoeft niet altijd hard. Ben ook fan van Charlie Daniels, the Allmans, Marshall Tucker en Outlaws.

avatar van vielip
Heb dit album weer eens opstaan. Blijft heerlijk luisteren vind ik. Geen slecht nummer te bekennen eigenlijk. Elk nummer heeft wel een lekker pakkende hook of zanglijn. Na dit album ging het wat mij betreft de mindere kant op. Maar tot en met deze lust ik ze allemaal graag!

vielip schreef:

De mindere kant op? Welke kant op is dat dan?

avatar van vielip
Minder pakkende songs. En voor mijn gevoel was het 'wauw' gevoel, dat ik bij de albums tot en met deze had, er af. Het is niet slecht hoor maar het raakt me op de één of andere manier niet echt meer.

avatar van Mssr Renard
Ik vind Blackberry Smoke als ik in de goede bui ben helemaal te gek, en soms dan weer helemaal weer niet Nu heb ik tickets voor hun concert, en nu ben ik benieuwd of ik dan in een Blackberry Smoke-bui ben of helemaal niet.

avatar van Dirkrocker
Deze mannen maken heerlijke stevige southern rock. Ik ken ze nog maar en paar jaar, maar wat ik tot nu toe gehoord heb en in huis heb , bevalt me prima. Ik was en keer op vakantie en zat het boek te lezen van Normaal bassist: Wimke van Diene, en die gaf daar in aan, dit een geweldige band te vinden. Volgens hem speelde deze band southern rock of het in de jaren 70 was opgenomen. Dus dat maakte mij nieuwsgierig natuurlijk, en is wat opgezocht en aangeschaft. En jawel hij heeft geen woord gelogen, heerlijke pakkende nummers. Nu 2 weken geleden en kaartje gekocht voor ze in 013 voor volgend jaar. Zeer benieuwd.