Sly & The Family Stone - There's a Riot Goin' On (1971)

Soul / Funk
Label: Epic

1. Luv N' Haight (4:02)
  2. Just Like a Baby (5:11)
  3. Poet (3:01)
  4. Family Affair (3:04)
  5. Africa Talks to You "The Asphalt Jungle" (8:45)
  6. There's a Riot Goin' On (0:04)
  7. Brave and Strong (3:29)
  8. (You Caught Me) Smilin' (2:54)
  9. Time (3:01)
  10. Spaced Cowboy (3:59)
  11. Runnin' Away (2:56)
  12. Thank You for Talkin' to Me Africa (7:13)
  13. Runnin' Away [Single Version] * (2:44)
  14. My Gorilla Is My Butler [Instrumental] * (3:11)
  15. Do You Know What? [Instrumental] * (7:16)
  16. That's Pretty Clean [Instrumental] * (4:12)
En wat krijg je te horen op There's a Riot Goin' On? Behoorlijk zwaardere kost als op Dance to the Music, maar ook als op Stand! Regelmatig zijn de grooves wat langzamer, met diepe bassen en gevuld met veel verschillende klanken, zoals funky guitars, de synthesizer, piano / orgel, de zang en nog meer. Die zang bevat veel politieke inhoud, het gaat ergens over bij Sly Stone.

Dit is een album wat je op jezelf moet laten inwerken. Er zitten zoveel lagen in de muziek. Maar it's funky as hell! Sommige wat 'makkelijker' nummers pakken je gelijk, zoals Family Affair, maar de meeste ga je steeds meer waarderen na vaker draaien. De album luistert als een fraai geheel, maar toch kan je er wel je eigen favoriete songs uitpikken. Bijvoorbeeld de twee vrij briljante lange Africa songs met sterke instrumentatie, mooie opener Luv N' Haight, het lekker Just Like A Baby en het groovy (You Caught Me) Smilin'.

Andere schreven het hier ook al: blijven draaien en deze plaat landt vanzelf. Het is de moeite meer dan waard. Zeker als je het slotnummer, het prachtige Thank You For Talkin' To Me Africa live hebt horen uitvoeren door Prince. Dit album heeft duidelijk invloed op hem gehad.