Ignite - Our Darkest Days (2006)

Punk
Label: Century Media

1. Intro (Our Darkest Days) (0:51)
  2. Bleeding (2:02)
  3. Fear Is Our Tradition (3:06)
  4. Let It Burn (2:51)
  5. Poverty for All (2:13)
  6. My Judgement Day (2:25)
  7. Slow Down (3:05)
  8. Save Yourself (2:30)
  9. Are You Listening (1:22)
  10. Three Years (2:39)
  11. Know Your History (2:13)
  12. Strength (1:44)
  13. Sunday Bloody Sunday (3:42)
  14. Live for Better Days (5:15)
Toen een week of 5 geleden mijn advanced copy op de deurmat plofte kon ik mijn geluk niet op. Muzikaal gezien wijkt hij niet zoveel af van zijn voorganger. Er is nog iets meer gesleuteld aan de vocalen (Zoli's stem vind je verschrikkelijk of geweldig, een tussenweg is er niet) en de diversiteit is iets groter; de snellere songs zijn nog wat sneller en de langzamere (inderdaad) wat langzamer en ditmaal is er een akoestisch nummer aan de cd toegevoegd, in de stijl van het sideproject California United. Bovendien is van die 'band' het nummer Fear Is Our Tradition opgenomen. De enige misser is Sunday Bloody Sunday. Deze U2-cover stond ook op de Europese release van A Place Called Home, is muzikaal exact dezelfde versie en dus totaal overbodig. Verder ijzersterk album, 4 sterren voorlopig en wellicht meer in de toekomst.

avatar van Sammy
Tuurlijk kende ik Ignite van naam al veel langer, maar ik ben eigenlijk nooit aan ook maar één luisterbeurt toegekomen. Deze nieuwste is dus mijn eerste kennismaking met deze band en ik moet zeggen dat ik erg te spreken ben over de goed in het gehoor-liggende punkrock van Ignite. Vooral de stem zorgt voor het extra van de band. Het klopt inderdaad dat je deze stem of haat of prachtig vindt..Gelukkig heb ik dat tweede. Voorlopig geef ik een voorzichtige 3.5 sterren voor Our Darkest Days.

Sietse
ze bestaan dus nog steeds...echt lang geleden dat ik ignite heb gehoord...ben eigenlijk wel benieuwd...misschien een keer lusiteren.

Ik ken Ignite al een tijdje en het horen van dit album vond ik méér dan aangenaam.
Zelfde stijl als hun vorig album en weer beter dan goed.
Vooral de intro deed verlangen naar meer.
Als de zo blijven doorgaan, mogen zo voor mijn part nog véél albums uitbrengen.
Ook de teksten betekenen iets.
Wat voor mij persoonlijk belangerijk is.
A place called home heeft ook een paar pareltjes van teksten.
Dus beloon ik dit met een 4.5 .

Stem verhoogd naar 4,5. Wordt nog steeds meerdere keren per week geluisterd (en inmiddels van begin tot eind meegezongen). Teksten zijn inderdaad sterk en politieker dan vroeger. Bedenk dat Zoli's roots in Hongarije liggen en hij daar veel familie heeft wonen, vandaar het anti-communisme. Luisteren Sietse! (en anderen ook trouwens )

avatar van Nakur
SImpel, eerlijk, puur. de 3 sleutelwoorden die Ignite definieren. Ik heb A Place Called Home helemaal kapot gedraaid in 5 jaar tijd en Our Darkest Days kwam (ontdanks de geweldige intro) na een luisterbeurt teleurgesteld uit de hoek. Nu 2 weken en 40 luisterbeurten verder kan ik niet anders concluderen dat ze het niveau van APCH nét niet halen maar wel een geweldige cd hebben uitgebracht. Ik brul nu alles mee. super

te gekke band te gek album

terecht in mn top10 mede dankzij een super goed live optreden

avatar van james_cameron
Lekker klinkende, afwisselende poppy punkrock met uitstekende songs. Prima cover ook van Sunday Bloody Sunday.

avatar van MichelDumoulin
james_cameron schreef:
poppy punkrock
?? Vreemde typering.
Zoli kan zingen maar poppy punkrock??? Dan denk ik toch meer aan bandjes als Sum 41 en consorten. Dit is toch wel degelijk te omschrijven als melodieuze (qua zang) hardcore (qua felheid).

Hele oprechte muziek, ieder nummer klinkt zoals hardcorepunk moet klinken: rauw, uit het leven gegrepen, zonder te vervallen in sentimenteel gedoe.

De stem van Zoli draagt daar alleen maar aan bij, die geeft het samen met de teksten nét dat beetje sfeer, om het écht boven het maaiveld uit te laten steken.

4 sterren.

avatar van himpie
geweldige muziek. ken alleen dit album, zal de vorige eens beluisteren. 4*

ignite is gewoon één van de beste bands met een wereldzanger,waar er maar heel weinig van rondlopen,ze zijn live een must voor het oor en een feest om in de pit te staan en op het podium te mogen meezingen!!!
toen ze nog vrij onbekend waren en nog op lost en fond zaten,was al duidelijk dat het een grote band ging worden,ze zijn echter in hun roots geblevenen zijn niet naar een major label gestapt en dat is de bedoeling van hardcore
stiffy

Wow een te gekke CD! Inmiddels grijs gedraaid. Ik was trouwens laatst in België, Groezrock was het festival. En wie waren er ook? Ja ja, Ignite! En te gek dat ze waren, een goed stukje muziek.

Ze krijgen van mij een 4,5 voor deze CD.

Sammael
Heerlijk album van een band die ik heel erg waardeer. Ze doen niks nieuws ten opzichte van hun voorgaande werk, maar dat hoeft ook helemaal niet. Qua kwaliteit staat dit min of meer op gelijke voet met A Place Called Home, die ik pas van 4 sterren verhoogd heb naar 4,5. Daarom ook voor deze plaat 4,5*

Vette cd, beste nummers vind ik Bleeding en Slow Down. 27 augustus ga ik ze zien in Tivoli Utrecht

Echt een must om deze groep eens live aan het werk te zien. Zag ze eerder dit jaar op het groezrock festival en volgend weekend zijn ze opnieuw in het land, dan op Pukkelpop.

Dit album is zeker een van hun beste dus van mij krijgt het ook een 4,5

avatar van berwt
Net een eerste keer beluisterd en dit is er direct recht op! Eigenlijk een zeer toegankelijk album als je wat punktempo's gewend bent. De nummers zijn allemaal zeer traditioneel opgebouwd, maar het werkt wel: meezingbare strofes gevolgd door meebrulbare refreintjes. Originaliteit is voor mij altijd een plus geweest, maar zeker geen must.
Het is helemaal mijn ding en dat had ik ook al gemerkt op Pukkelpop. Lekker en 4*!

avatar van berwt
Ik heb trouwens de 'limited tour edition'. De hoes is lichtjes anders (foto van zanger die zingt voor menigte) en er staan 2 bonustracks op: Last time en de demoversie van Bleeding.

Ik vind Our darkest days echt een goed album, a place called home vond ik echter stukken minder. Heb hie echt heel lang naar geluisterd. daarom toch een 4. Simpele songs (tja, punk...wat wil je) lekkere stem en veel energie

avatar van MuchTheSame
Live is deze band ontzettend gaaf, ik heb ze voor het eerst live gezien op de 1ste editie van Powerfest en op 9 april a.s. ga ik deze band , samen met Strung Out , burn the 8track, Death Before Dishonor en Terror weer live zien in Tilburg.

Kan niet wachten

avatar van berwt
Intro (our darkest days) is een gesloten vat boordevol kokende adrenaline, met een lont aan die zeer snel opbrandt. Het moment dat de laatste centimeters lont zijn verdwenen geven de eerste noten van Bleeding de ontploffing weer van het adrenalinevat.
Ik heb een overdosis gehad vandaag.

avatar van ravenstein
Dit is voor mij de beste cd van deze band. Het ene goede nummer volgt het andere op. De Zoli is een zeer goeie zanger (en frontman, wat hij zaterdag in de Muziek-O-Droom nog eens liet zien, ditmaal zelfs zonder zijn gebruikelijke politieke en/of ecologische praatjes tussen de nummers), maar soms is hij toch net iets te nadrukkelijk aanwezig.

avatar van discipline
dit is toch wel het punk album van de afgelopen 10 jaar!

avatar van Mr. B
Ah wat is het toch jammer dat 5* de max is, deze plaat is echt dik uit zijn 5 sterren status aan het knallen!

Antagoon
discipline schreef:
dit is toch wel het punk album van de afgelopen 10 jaar!

Nou, een prima plaat is het wel. Alleen vind ik Ignite toch wat te weinig onderscheidend. Helemaal niet erg als je het zo lekker voorschotelt, maar beste punk plaat van de laatste 10 jaar?
Uiteraard zo subjectief als de pest, maar de Refused doet er een serieuzere gooi naar. Ze vinden het zelf vermoedelijk wel gezien de veelzeggende titel van hun plaat uit 98: The Shape of Punk to Come.
Ehm...hearing is believing?

avatar van discipline
hmmm Misschien had ik er neer moeten zetten dat ik het de beste punkplaat van de afgelopen 10 jaar vind

avatar van Nakur
The Shape Of Punk To Come is inderdaad een van de beste punkplaten van de laatste 10 jaar, A Place Called Home staat bij mij op een nog hoger voetstuk. Our Darkest Days is meer van hetzelfde maar nog steeds érg goed.

avatar van berwt
Jammer genoeg is 'the shape of punk to come' dus 11 jaar oud...

avatar van Them
Een van de beste platen de ik hier heb liggen. Deze luister je gewoon altijd af zonder je 1 moment te vervelen ( behalve het laatste nummer, die zakt wel een beetje weg) maar de nummers zijn zo ontzettend sterk.
Teglas zingt met een stem die je niet vaak hoort in de punk/metal scene. Een van de betere stemmen in dat wereldje.

Beste nummers : Poverty For All, Bleeding

Antagoon
berwt schreef:
Jammer genoeg is 'the shape of punk to come' dus 11 jaar oud...

Damn, dus...dus je bedoelt dat het niet de beste punkplaat van de laatste 10 jaar kan zijn?