Stevie Wonder - Talking Book (1972)

Soul / Funk
Label: Motown

1. You Are the Sunshine of My Life (2:59)
  2. Maybe Your Baby (6:50)
  3. You and I (We Can Conquer the World) (4:38)
  4. Tuesday Heartbreak (3:02)
  5. You've Got It Bad Girl (4:58)
  6. Superstition (4:26)
  7. Big Brother (3:33)
  8. Blame It on the Sun (3:25)
  9. Lookin' for Another Pure Love (4:43)
  10. I Believe (When I Fall in Love It Will Be Forever) (4:52)
avatar van Niek
Ik weet het nu zeker: beste plaat van Stevie (van wat ik ken dan ). Alles klopt, een ideale mix van soul en funk. Maybe Your Baby is echt geniaal.

avatar van ajhorstink
Louter hoogtepunten op deze plaat.
Samen met "Innervisions" mijn favoriete Wonder.

avatar van musician
Ik aarzel sterk, tussen 4 en 4,5.

Het is met wat uitzonderingen een wat rustig, haast spiritueel album van Stevie Wonder. Niet wereldschokkend maar wel prachtig gemaakt.

Het is een soort van aanloop naar de betere albums Innervisions en Fulfillingness first finale. De drie albums zouden Stevie's naam definitief vestigen en uiteindelijk de blauwdruk vormen van Songs in the key of life. Ze maakten het voor Stevie in allerlei opzichten mogelijk om SITKOL te kunnen maken, financieel, in tijd enz.

Natuurlijk, Superstition is in alle luidruchtigheid aanwezig, maar het is ook vooral een geweldig album om 's avonds in alle rust af te spelen.

avatar van Angelo
Stevie Wonder is hier op Musicmeter volgens mij zo’n beetje de meest gerespecteerde soulartiest. Maar niet alleen hier, veel mensen lijken in het algemeen waardering te hebben voor een aantal van zijn Motown-albums getuige de lovende recensies en reacties op het internet en in het dagelijks leven. Zelf heb ik al die lovende kritieken nooit echt begrepen, en dat doe ik nog steeds niet. Natuurlijk zul je mij ‘Talking book’ niet slecht horen noemen, maar qua cijfer zit ik toch (behoorlijk) onder het gemiddelde. Ik heb dit album in de afgelopen jaren meer dan vijftien keer in zijn geheel beluisterd, maar hij weet mij steeds maar niet te overtuigen. Zijn stem zal daar deels schuld aan hebben, want ik heb helemaal niks met zijn klankkleur en zijn manier van zingen vind ik soms extreem zeikerig.
Ook de nummers raken mij totaal niet. Slechts twee nummers op dit album vind ik echt de moeite waard: ‘Blame it on the sun’ en ‘Superstition’. De eerste is gewoon fijn, maar vooral die laatstgenoemde is wat mij betreft een van zijn beste nummers ooit. De instrumentatie van ‘Superstition’ is gewoon subliem en gelukkig heeft hij niet van die rare trekjes tijdens het zingen. Behalve de twee genoemde nummers en ‘Tuesday heartbreak’ die ikzelf ook nog wel te pruimen vind, vind ik de rest ver van bijzonder te noemen. Maar zoals ik al zei: slecht is het -natuurlijk- niet.

avatar van Devoo
Driver 2 bracht mij hier!

avatar van Simon Smith
Sorry, wat bedoel je?

Ziegler
Nummer 2 van 5 albums waarop Stevie Wonder in absolute topvorm stak. Er zijn maar weinig artiesten binnen de popmuziek die een dergelijke reeks hebben gemaakt.

avatar van Egoistico
Devoo schreef:
Driver 2 bracht mij hier!

Simon Smith schreef:
Sorry, wat bedoel je?

Youtube-jargon. De soundtrack van het spel "Driver 2" zal wel één of meer nummers van dit album bevatten.

avatar van Simon Smith
thx, ben niet zo'n gamer

avatar van Egoistico
Simon Smith schreef:
thx, ben niet zo'n gamer

Ik ook niet. Pure gok

avatar van Dibbel
Overwegend mooie plaat van Stevie Wonder.
Tamelijk relaxed ook, eigenlijk meer iets voor laat op de avond, dan voor de zaterdagmiddag met de bammetjes met kaas, maar ja.

Superstition (nummer 12 in de Top 40 in februari 1973) blijft een ijzersterke funkklassieker met een onvergetelijke melodie.
You Are The Sunshine Of My Life haalde de hitparade ook, maar vind ik iets te veel naar middle of the road neigen.
Het lang trekkende Maybe Your Baby is ook een ijzersterk nummer.
Van de rest is dan kant 2 wat sterker dan kant 1 met Blame It On The Sun, Big Brother en vooral I Believe (een jaar later ook gecoverd door Peter Frampton).
Overige nummers niet onaardig.
Heel veel gedanst zal er niet worden op deze plaat, want het tempo ligt laag.
Desondanks goede plaat van deze geniale muzikant.
Op vinyl.

avatar van Madjack71
Dit album is uit de meest creatieve periode van Stevie Wonder, waarvan veelal Songs in the Key of Life als het magnum opus wordt gezien. Laatst Fulfillingness First Finale geluisterd en waarvan menigeen vind dat deze de wat 'mindere' is in de kwalitatieve periode van Music on my Mind tot aan Songs in the Key of Life, vind ik dit zelf het omgekeerde. Met You are the Sunshine of my Life en het geweldige Superstition staan er wel een paar van zijn bekendste nummers op. Het geeft ook gelijk de meerdere kanten van Stevie Wonder aan, met zoetsappige haast over the top lieflijke liedjes en de swingende, pakkende funky master. Moet er wel even bij vermelden dat Music on my Mind en Innervisions mij nog niet ter ore zijn gekomen, maar daar komt binnenkort zeker verandering in. Hoe dan ook, een goed album.

avatar van Niek
Niek schreef:
Ik wilde dit opnieuw gaan posten, tot dat ik even controleerde of ik daarmee niet in herhaling zou vallen. Nog altijd: beste Stevie mijns inziens. Alles in balans, minder hits maar een beter geheel. Echt geweldig.

Wederom een knap album van Stevie Wonder.

Dat ik deze periode nu pas ontdek is natuurlijk heerlijk, want ik kan er lekker voor het eerst van genieten, maar vind het ook een groot gemis voor de jaren dat ik het had kunnen luisteren.

De 80's Stevie heeft me deze albums doen links laten liggen.. maar beter laat dan nooit....

Mooi album, ik kom er steeds meer achter dat Stevie Wonder een veelzijdige artiest is, weer helemaal anders dan Innervision of Hotter Than July.
Prettige zangstem heeft hij hier, die hele hoge uithalen zijn niet zo sterk aanwezig.
Nu nog ooit Songs in the Key of Life aanschaffen, dan heb ik denk ik wel zijn mooiste werk.
Mijn oom loopt nog steeds weg met dat album, volgens hem is dat het mooiste album ooit gemaakt.
Toch vind ik zijn beste drie nummers op Innervision (Higher Ground), Hotter Than July (Master Blaster) en Talking Book (Superstition) staan.
Songs als Sir Duke, As, I Wish en Pastime Paradise zijn zeker de moeite waard, maar wel een stuk minder dan dit drietal.

avatar van Boermetkiespijn
Zalig plaatje hoor... Voor op een warme zomeravond, of op een koude winterochtend. Zie ook maar, eigenlijk is hij altijd schitterend! Deze staat absoluut in mijn Stevie Wonder top 3...

Fedde
Een paar weken geleden gekocht in de dubbelverpakking met Innervisions. De knop gaat hier om bij Stevie. Van de platenmaatschappij krijgt hij de ruimte om na een reeks stampende Motown-hits nu een spiritueel eigen geluid te laten horen. Dat paste ook helemaal in de tijd van vrije ekspressie, maatschappelijk bewustzijn en singer-songwriters. Het individu kwam op.
Mooie nummers zijn: You Are the Sunshine of My Life, Superstition en de fraaie ballad Blame It on the Sun. I Believe (When I Fall in Love It Will Be Forever) kennen we ook in de vertolking van Art Garfunkel maar deze is mooier. Met funk en soul heb ik traditioneel niet zo heel veel, een nummer als Maybe Your Baby snap ik gewoon niet helemaal en ik geloof dat ik op dit punt een inhaalslag te maken heb. Want sinds ik ontdekt heb dat ik ook een ziel heb, zou ik zeggen: Speak to my soul, Stevie!

avatar van Metalhead99
Prima album met een aantal bekende hits (You Are the Sunshine of My Life, Superstition), maar er staan veel meer fraaie nummers op. "Maybe You Baby" kan ik ook goed waarderen.

avatar van Funky Bookie
Lekkere plaat.
Maybe Your Baby en Superstition horen in elke funk masterclass.
Ik heb wat moeite met de rustige nummers die m.i. allemaal wat te zoet zijn.

Cured
Heb hetzelfde, houd meer van funky .

avatar van Jaep
Iets te rustig album om echt als een klassieker te kunnen gelden wat mij betreft. Superstition blijft wel een van zijn beste nummers ooit.

avatar van IMPULS
Bij dit album regelmatig het gevoel dat op een aantal nummers het instrumentale gedeelte zo ingehouden klinkt. Bij Big Brother merk ik dat vooral. Jammer, macht best wat meer uit de plaat, zeker ook omdat nrs. als You are the Sunshine... en You and I ook te soft en geruisloos zijn gearrangeerd.
Maar luistert als geheel dan wel weer lekker weg. Minder spannend dan bv. Innervisions.

avatar van Wandelaar
De broeierige atmosfeer van vandaag (onweer in de lucht en de thermometer richting de 30) past uitstekend bij de muziek op dit album. Je kunt je voorstellen dat de opname in soortgelijke omstandigheden plaatsvond. Niet te hard van stapel lopen, zachtjes deinend, rustig gespeeld, pas op dat je het niet te warm krijgt. Alleen na Superstition moest de crew zich even gaan opfrissen. Het broeierige krijgt een spirituele lading mee. Een moeilijk te definiëren spanning, meer een gevoel van brothers and sisters, verbondenheid. En een onweersbui die maar niet komt. Die hardere klappen bewaarde Stevie voor Innervisions. De betere opvolger, dat wel, maar dit album is voor de stille genieters onder ons. In de schaduw en met Stevie's zonnebril.

vandaag om 08:18 uur