Boney M. - Gold (1993)

Alternatieve titel: 20 Super Hits

Duitsland
Label: Hansa

1. Rivers of Babylon (4:18)
  2. Daddy Cool (3:27)
  3. Sunny (3:57)
  4. Brown Girl in the Ring (4:01)
  5. Rasputin (4:26)
  6. Ma Baker (4:06)
  7. Hooray! Hooray! It's a Holiday (3:56)
  8. Painter Man (3:17)
  9. Belfast (3:28)
  10. No Woman No Cry (4:19)
  11. Mary's Boy Child / Oh My Lord (4:02)
  12. Gotta Go Home (2:32)
  13. Still I'm Sad (4:25)
  14. Nightflight to Venus (3:50)
  15. Felicidad (2:52)
  16. El Lute (3:59)
  17. Baby Do You Wanna Bump (2:27)
  18. Kalimba de Luna (4:13)
  19. Happy Song (3:59)
  20. Megamix (3:54)
avatar van BlauweVla
Frank Farian is te zien in de clip van "Kalimba de Luna". Tijdens de parade, als Reggie Tsiboe de roos aan die dame geeft, zie je Farian op de achtergrond lachend z'n gezicht bedekken.

avatar van Disco Lover
"bobby er geen euri aan over gehouden , en leeft elke maand van de steun"

In een jaren 70 tv programma in het onderwerp Boney M, zegt die:
"alles verloren".
Zou ook niet geweest zijn dat er nooit betaald is.
Uit 2 bronnen,zoals destijds,1985, De Story,en Wikipedia English, is te halen dat die flink betaald kreeg voor een tv special in 1985.Gesproken wordt over fl 230.000,- en €100.000,-.
Een video over Boney M. vertelt dat die bij de start fl 100.000,- kreeg.
Een andere bron vertelt tijdens de hit Babylon dat ze tot nu toe slechts fl 145.000,- gestort hebben gekregen. Heel weinig vergeleken wat met Farian al verdiend had maar het is toch verre van niets!
En als je vroeger De Hitkrant had gehad kon je lezen dat die rond 1982 een villa à fl. 1.000.000,- had gekocht en reed in een Mercedes 600 Pullman die ooit van Koningin Elisabeth was!
Mogelijk op naam van Farian omdat die officieel nog steeds lid van Boney M. was maar tot zijn grote verbazing na het weglopen van stage tijdens een Duitse tv show in no time was vervangen. Maar Bobby reed er in ieder geval in, een bak ter waarde van toen Fl 145.000,- toen die bij een radioshow aankwam ivm solo singel.
Hoe die met een betaling van fl 100.000,- in 1985 vlak erna in de sd komt is moeilijk te volgen.
Als alles gefantaseert is door de pers op villa na dan was het kort:
Geen concerten,geen geld.
Ook vertellen meerdere bronnen dat die op Aruba een 2de huisje had. Natuurlijk geen miljoenen pand maar meer dan een caravan is vanuit te gaan. Is ook zo €100.000,-

Disco Lover schreef:
Boney M. staat nog in de top 2000 van radio 2....James Brown en The Supremes niet meer....

Wat probeer je toch allemaal te bewijzen met Boney M?
Betere artiesten dan James Brown en Diana Ross?

Boney M was een hitparade band die tussen voorjaar 1976 en het najaar van 1979 aardig verkocht in een periode dat de verkoop van singles en elpees er nog toe deed omdat er niets anders was.
Frank Farian was een heel gewiekste zakenman, met een hele stal aan artiesten. Hij schreef gladde songs, zong de partijen in voor Bobby, het donderde hem niet waar ze optraden (inclusief geluidsband), inclusief Zuid-Afrika waar een culturele boycot voor gold, het donderde hem niet bij welk radio programma ze moesten opdraven als hij maar de opbrengsten in zijn zakken kon proppen.

Meer is Boney M niet geweest.
De drie vrouwelijke leden hebben op z'n gunstigst, met alle respect, niet meer dan alleen de gladde songs van Frank Farian (en wat covers) gezongen. Tien top 10 hits. Bobby mocht er bij dansen. Dat was de hele act.

Dit album is een verslag van hun hitparade verleden, als zodanig een prima overzicht. Maar heel erg veel meer van Boney M is er niet meer te vinden.

avatar van Disco Lover
"Wat probeer je toch allemaal te bewijzen met Boney M?
Betere artiesten dan James Brown en Diana Ross."

Heb er niet over gehad wie beter is maar dat dat wel het geval is in de radio 2 top 2000. Boney M. er nog wel in. En dan ook nog eens ondanks al die slechte kritieken.
De manager van Bobby Farrell, John Seine (een bekende van hem uit zijn d.jee tijd in Nl waar die ook host van een funk band was), sinds 1990,zei nog dat Bobby Farrell overal ter wereld als een wereldster ontvangen werd. Behalve in Nederland.
"meer was het niet". Hoe kan Liz het dan nog steeds voor elkaar krijgen en al decennia's lang dat ze overal
concerten kan boeken? Korea,Moskou,Polen,Ukraine,Bangladesh etc..
Slecht imago?
Zo barstte het in de jaren 70 van de volwassenen die hun collectie uitsluitend aanvulden met Boney M.
Zo zijn er mensen die naast hun jazz collectie uitsluitend Boney M. draaien.
Het barst van de gouwe oude maar geen ABBA,geen Beatles,geen Stones en geen Led Zeplin in de reclame blokjes maar al jaren Daddy Cool en voorheen Sunny en dan ook nog voor verschillende productreclames.
Meer niet mbt Farian: John Lennon van The Beatles vond I can't stand the rain van Eruption de single met de beste sound van de jaren 70. Meat Loaf wou Farian hebben. Stevie Wonder wou zijn studio in. Barry Gibb vond Farian de best.
....en.... Bobby in de pers: "Hij,Farian,wilt gewoon absolute macht hebben" je zult denken....?????.....
nou....daar heb je Bobby 1,Bobby 2,Bobby 3 en Bobby miljard ongeacht kleur....dan blijven ze van elkaar af!
Een You Tube filmpje Boney M. in Rusland
Een comment.....niet van mij.....Als Reagan Boney M. naar Amerika had gehaald was het nu daar niet zo'n zooitje geweest!
Zo zijn ze ooit naar een puinhoop land gestuurd om te kijken of hun de sfeer kunnen bijstellen.
geluidsband?
Live in Warschau en volgens de Jopie was het voor 200.000 fans! En op de eerste rijen een legertje van 2000 man.
....en.... Bobby Farrell bij Barend en van Dorp talkshow 2006.....mbt terroristen/die Bin organisatie e.d.....
"ik zou die mensen eigenlijk willen spreken waarom "........verder geen doorgang door andere gasten in de trend van "en dacht jij dat jij die mensen zo kunt spreken"????
Wat had die kunnen zeggen? ......Jazeker! De meesten zijn toch al een produkt van me!.....ja....zie later aanslag WTC gebouwen: en daar staan de aanhangers van Bin opeens zo heel maf te draaien en te dansen wat zelfs voetballers na een doelpunt doen!
.....en een laatste voorbeeld....
natuurlijk zei Ray van 2 Unlimited dat die de dans van Michael Jackson deed.....maar je ziet toch dat die zeg maar rechtstreeks uit Boney M. kwam net zoals Robbie Williams!
https://youtu.be/D3YwwVcJQPI ziet er toch erg indrukwekkend uit
https://youtu.be/zI3RY8Ovuyg Bobby lopend langs het stadion publiek en zoek dan de video van diana ross waarin ze met een open auto langs haar publiek rijdt....laat het publiek zog goed als koel...

avatar van gaucho
Disco Lover schreef:

Je verhaal staat vol met onbewezen stellingen (ok, de linkjes naar de videoclips illustreren de toenmalige populariteit van de band wel aardig). Maar hier had ik toch wel graag een bron voor gezien: de leden van Boney M als vredestichters, die de wereld een stukje beter hadden kunnen maken als ze maar op de juiste plaats waren geweest? Wow, dat gaat wel erg ver...

Ongeacht hoe je over de muziek denkt (ik ben ook een disco-lover, maar ik ken een heleboel disco die beter is dan Boney M), maar op een paar punten kunnen we elkaar wel vinden. Ze waren echt ongekend populair in hun hoogtijdagen, pakweg van 1976 tot 1980. Daarna was het in Nederland en de westerse landen wel zo'n beetje gedaan. Al bleven ze inderdaad in landen als Zuid-Afrika nog een tijdlang flinke hits scoren. En hun aanhoudende populariteit in landen als Rusland en een aantal voormalige oostbloklanden is mede te verklaren doordat die landen een vreemde fascinatie hebben voor platte pulpmuziek. In heb in het verleden wel eens wat gedownload van Russische sites en het verbaasde me hoe complete albums die officieel nooit op CD waren uitgegeven als vinylrip te downloaden waren. Obscure disco en platte popmuziek, ook van Nederlandse makelij (Teach In, Maywood, Dee Dee, Snoopy, The Monotones etc.) kon je daar gemakkelijk terugvinden.

Tuurlijk, ze hebben tientallen miljoenen singles en albums verkocht, maar ik moet musician bijvallen: artistiek hoogstaand was het nu eenmaal niet. Het was uiteindelijk gewoon producersmuziek, in de lijn van tijdgenoten als Luv' en vele andere voorbeelden. De producer is de eigenlijke artiest, die de muziek samenstelt en daar ook nog vaak een groep bij vormt. Volgens mij zongen de dames (in elk geval Liz Mitchell en Marcia Barrett) wel degelijk zelf, en dat Farian zijn stem leende aan Bobby op hun bekendste hits is algemeen bekend en vind ik ook niet zo'n probleem. Want nogmaals, het is producersmuziek.
Mijn milde afkeer van Boney M wordt vooral ingegeven door het feit dat Farian vooral veel leentjebuur speelde bij composities van anderen, vaak ook melodietjes uit verre, vaak oosterse, landen, en daar iedere keer mee weg leek te komen.

Ik moet je wel nageven dat de muziek uit zijn studio productietechnisch goed in elkaar zat en ook op hoog volume goed bleef klinken. En dat in een tijd dat het geluid van muziek veel minder dan nu werd bepaald door sample-apparaten, sequencers en stembewerkingsapparatuur. Ik snap wel dat sommige rock-artiesten daar een voorkeur voor hadden.

avatar van musician
Uiteraard blijf je op de één of andere manier altijd nog wel een tijdje in het nieuws.
Als je artiest bent zijn er ook managementbureaus die proberen je weer in de aandacht te krijgen. Met een uitspraak, geld- of familieproblemen of een Greatest Hits cd. Dat krijgt de roddel- en popbladen wel vol. Die bureaus zijn er in getraind om je weer in het nieuws te krijgen, dat doen artiesten niet zelf.
Ze proberen je ook, al dan niet in het gouwe ouwe circuit, overal op te laten treden. Met de naam die je hebt opgebouwd kun je vaak nog jaren terecht.

Je kunt, als je dat keurig hebt bijgehouden, alle overzichten van Boney M activiteiten en ook van afzondelijke leden hier publiceren. De feiten blijven dat ze niet langer dan een kort aantal jaren succesvol Frank Farian liedjes hebben gebracht en daarna in bovengenoemd (roddel-)circuit terecht zijn gekomen. Van nieuwe succesvolle Boney M cd's moest de band het na 1980 in ieder geval niet hebben.

avatar van gaucho
Als ik Disco Lover moet geloven, zou de dans-act van Bobby Farrell met terugwerkende kracht wel eens een belangrijke inspiratiebron geweest kunnen zijn voor latere dance-acts (de muzieksoort dance bedoel ik dan). Nou gaat het dansen als onderdeel van een optreden in de pophistorie natuurlijk wel verder terug dan 1976. Ik denk dat met name James Brown heel bepalend is geweest voor de 'moves' die latere soul, funk en disco/dance-acts zich hebben aangemeten.

Mij boeide het verder niet, maar de unieke bewegingen van Bobby Farrell droegen denk ik wel bij aan het succes. Dat was zijn sterke punt en dat verlevendigde ook de live-optredens. Ik vermoed eerlijk gezegd dat iemand als Michael Jackson niet of nauwelijks van hem gehoord zal hebben, want de VS was zo'n beetje het enige land ter wereld waar Boney M geen voet aan de grond kreeg: Rivers of Babylon was hun enige top 40-hit en dat was nog maar een kleintje (rond de dertigste plaats in de Billboard Hot 100, als ik me goed herinner).

avatar van bikkel2
Muziek is natuurlijk voornamelijk entertainment en doet iets met emoties en zet je hooguit aan het denken, maar redt uiteraard de wereld niet.
Daarbij was Boney M een fun act en voornamelijk een Frank Farian aangelegenheid.
Een goed bedacht concept wat voor een poosje uitstekend werkte.
Ik moet wel zeggen Liz en Marcia konden echt zingen, Bobby Farrel niet echt (getuige wat hij live deed).
Hij doet zijn best om de studioversies te copieeren, maar je hoort duidelijk dat het wel degelijk zijn partijen niet zijn. Geeft verder niets, want hij had andere kwaliteiten.

Disco Lover heeft duidelijk een adoratie voor dit gezelschap en zijn verhalen werken op één of andere manier aanstekelijk, al vind ik ook dat bepaalde beweringen uit de bocht vliegen.

Boney M is vooral iets uit het verleden en het was een jaar of wat vermakelijk.
Vooral een herinnering aan mijn onbezonnen jeugd, waar je boven plaatjes draaide met het raam open.
Toen de 80's zich aandiende en de disco uit het zicht verdween, was het voor Boney M op grote schaal gedaan.

avatar van LucM
Boney M was erg succesvol in de periode 1976-1979 en moest het vooral hebben van hun aanstekelijke, dansbare singles en de act van Bobby Farell. Ik vind Boney M ook vermakelijk maar veel diepgang met je er niet gaan zoeken (net als de hele disco/dance) en erg hoogstaand is het ook niet. Wel prima geproduceerd.

Dat het succes van Boney M begin jaren '80 taande komt niet doordat disco uit het zicht verdween (bleef in de jaren '80 erg populair al werd het steeds meer dance genoemd) maar omdat ze werden verdrongen door andere meer aansprekende acts (o.a. Michael Jackson, Kool & the Gang).

Boney M is inderdaad een bedenksel van Frank Farian maar het kenmerkende voor de disco/dance is ook dat producers het geluid bepalen (itt. de rock waar de band zelf zijn geluid bepaalde), reden waarom disco door de serieuze muziekliefhebber met een scheef oog werd bekeken. Nile Rodgers en Bernard Edwards waren de bedenkers van Chic en Sister Sledge (twee erg succesvolle disco-acts), Georgio Moroder bepaalde de sound van Donna Summer (die enkel haar stem verleende) en Michael Jackson had zijn succes veel te danken aan de productie van Quincy Jones.

avatar van bikkel2
De typische disco die in het midden van de jaren 70 ontstond was in 1980 wel zo'n beetje over; strijkers, 4 on the flour ritmes en campy geproduceerde groepjes zoals Boney M, verdwenen enigzins uit het zicht.
Zeker met LucM eens dat de dance muziek niet verdween, maar duidelijk wel in een andere vorm gegoten. Meer gebaseerd op synths en meer dan ooit gebaseerd op electronica.
In ieder geval duidelijk dat een gezelschap als Boney M niet meer in het verhaal voor kwam.
Ik kan mij nauwelijks iets herinneren van hun na 1979 eerlijk gezegd.

avatar van LucM
Na 1979 taande het succes van Boney M temeer omdat ze in herhaling vallen.
Disco evolueerde inderdaad sinds het ontstaan (ong. 1974), werd steeds meer elektronisch en diverser (anno 1980 deed de rap zijn intrede) en Boney M kon die tendenzen na verloop van tijd blijkbaar moeilijk bijhouden. Waar dat de disco van bv. Michael Jackson en Chic bleef evolueren en beter de tand des tijds heeft doorstaan.

avatar van Disco Lover
"Een comment ooit gelezen (bij een Boney M. You Tube upload).....niet van mij.....Als Reagan Boney M. naar Amerika had gehaald was het nu daar niet zo'n zooitje geweest!"

LINK naar aankondiging van dat concert:
Georgia: Disco Music Used as Vehicle for Peace | Eurasianet

Enige tijd geduurd maar enkele aankondigen van dat concert inclusief de rede/achtergrond voor dat concert.
Geloof dat het het concert is wat ooit in DE MIKRO GIDS naar voren kwam...een pagina over Boney M....
over dat alle leden officieel na gerechtelijke uitspraken sinds 2006 gemachtigd zijn op te treden.
Deden ze alle 4 zonder toestemming. Ook Liz. Dit in tegenstelling tot info op Wikipedia. Farian was ooit aan de telefoon bij Hans Schiffers radio 2 ivm de nog steeds airplay van hun kersthit. Denk rond 2000.
"Officieel is er geen Boney M." "Liz en Bobby uit Holland treden op maar het is zonder toestemming" "maar kan het niet tegenhouden" "ze moeten inkomsten kunnen derven". Later volgden Maizie en Marcia ook.

Verder in mikro gids dat Bobby naar Israël was geweest,Liz dat,Maizie dat en Marcia opgetreden had om een ontspoord gebied mede tot rust te krijgen.....iets in die trend....
Gaat hoogstwaarschijnlijk over dit Georgia concert.
Ooit gelezen dat Putin Marcia's Boney M. had uitgenodigd...wel door een Vladimir hier...
link➡️als laatste strategie staat eronder....om ze in een andere stemming te brengen...

Marcia trad/treedt sporadisch op....2 maal kanker en herstel daarvan dus...minder krachtig in al die jaren voor vol programma.
In verhaal van Link....➡️Marcus James is haar extra instrumentalist gedurende haar concerten en zanger en haar echtgenoot sinds 1984 en was de gitarist van "I don't wanna dance" EDDIE GRANT.
Marcia is de enige vd leden die nooit full live optrad....Bobby bijvoorbeeld Zaragoza met band...Maizie ook diverse met band...Liz ook met bands maar regelmatig tape optredens met alleen extra zang en een playbackende zanger ....en is al die jaren regelmatig op de Duitse tv en bijna altijd playback...slechts op een carnavalsavond live met band en 1 keer acapella zingend een kerstdeuntje met haar nieuwe Boney M en daarna playbackend hun classic kersthit. Niet vreemd dat ze tijdens intervieuws nog steeds moet vertellen dat ze "Sunny" en hele rij zelf zong.

avatar van Disco Lover
Als ik Disco Love moet geloven, zou de dans-act van Bobby Farrell met terugwerkende kracht wel eens een belangrijke inspiratiebron geweest kunnen zijn voor latere dance-acts (de muzieksoort dance bedoel ik dan). Nou gaat het dansen als onderdeel van een optreden in de pophistorie natuurlijk wel verder terug dan 1976. Ik denk dat met name James Brown heel bepalend is geweest voor de 'moves' die latere soul, funk en disco/dance-acts zich hebben aangemeten.

Is,het geval James Brown, ook in een talkshow besproken. Dat die als eerste een zekere podium act begon die een basis is voor de gehele popscene. En daardoor moeilijk te volgen is dat die voor het eerst ontbreekt in de top 2000.
Voor een bepaalde generatie is Michael Jackson "the moonwalk man" ( nb geteached door Jeffrey van Shalamar die het voor Michael zelf ook perfect deed tijdens Top of the pops ivm een Shalamar hit).
James Brown deed het ook al....en anderen eerder....YOU TUBE THE FIRST MOONWALK (1955)...zoveel clipjes dat niet duidelijk is welke de eerste is.

Wel had Michael Jackson,dacht tijdens Billy Jean op US tv een prachtig podium waardoor het allicht indrukwekkender leek dan het was.
Meerdere bronnen vertellen dat Bobby dat allemaal al deed. Zeg,de basis zat er allemaal in. Op een natuurlijke manier,uit zichzelf....doet geen echte lange moonwalk maar wel een moonwalk vooruit ( You Tube Boney M. Rasputin Dublin)

en in 1993 in Tenerife sensationeel...10 tallen meters....
https://youtu.be/0gmfpFq4wMo ....(vanaf 10:36) ....en ook een performance van de geblockte singel Josephine Baker van 1989 is te zien...hier in een 1991 toegestemde mix/nieuwe versie ivm gerechtelijk naam Boney M. houdend (in ieder geval voor Nl).

Michael danste ingestudeerd,geperfectioneerd.

musician schreef:

en: "aardig verkocht tussen 1976 en 1979". Nou ook in Nederland werd The Magic of Boney M. in 1980 nog goud".
In een land waar je niet zo maar de hitparade in komt,The Uk,stond die ook op 1.
"aardig verkocht" : tijdens de release van Rivers of Babylon stond de teller al op 69 miljoen examplaren.
En al op 135 miljoen in 1980. Dat haalde verder niemand in enkele jaren. Voor de duidelijkheid heeft een nummer 1 in Europa een hogere verkoop dan een nummer 1 in The USA....zonder echt succes daar toch die enorme verkopen.
Ook in Nederland waren er nog na hitjes tot 1982 en dan nog Kalimba de luna in 1984 (die singel totaal oplage 1 miljoen ).
Maar in 1981 stond We kill the world nog op 1 in Spanje en Zuid Afrika. In Spanje behaalde het album Boonoonoonoos in 1982 nog platina!
In de Europarade stond Boney M. continue in de lijst sinds Daddy Cool tot nog in 1982 in de top 10 met The Carnaval is over omdat het succes nog wat stand hield in de Scandinavische landen,Oostenrijk,Zwitserland en Spanje bijvoorbeeld.(en vaak met 2 singels tegelijk). En stond Rivers of Babylon maar liefst 17 weken op 1 in de Europarade....in Duitsland zelfs 19 weken...
"Daarna was het over"
Boney M. was onverwachts terug in 1988 en daar stond Boney M. op 1 in Frankrijk en was The Greatest hits of all time overal te koop. Diverse tv shows en optredens in o.a. Nederland, België,Frankrijk en Spanje.
"en dat was het".
De cd Gold van deze pagina was een groot succes tot zelfs platina in diverse landen en de mega mix haalde de top 10 van The UK.
Verder is Boney M. tot de dag van vandaag altijd actief geweest. Niet alleen in het snabbel circuit zoals binnen fesrivals maar gewoon Boney M. concerten in grote zalen of open air.Te stellen is dat Liz ieder jaar concerten geeft wereldwijd. Ook Bobby deed dat. Ook Maizie doet dat en vooral in Australië en New Sealand.
Dan nog Sunny bewerkt/overgenomen beat in Mark Ronson's Ooh way. Mamama in Lady Gaga's poker face
en Gotto go home als Babra Streisand.
Dan nog Rasputin by Majestic een knaller. België 27 weken in de hitparade en succes in vele landen ook UK en Amerika.
En....het barst van de Rasputin parodie clipjes....zoals deze mbt putin:

Dan liep de Boney M. sound/herkenbare Farian zang nog door in de groep No Mercy waarvan the leads dan wel door Marthy zelf.
En dan nog echo groepen zoals Ottawan,Culture Beat maar ook wat via Ace of base.
In 2015 werd er een diamand disc uitgereikt op de duitse tv ivm oplage bereiking van 150.000.000
Slechte kritieken:
In diverse most sellings artists lijst is Boney M. niet te vinden...geblocked...
In een enkele wel hoog te vinden.
"aardig verkocht" is dus enorm verkocht.
....en....
recent gelezen:
Boney M. is de disco groep in het Oostblok omdat artiesten zoals Eart Wind & Fire,Kool & The Gang en Diana Ross daar nooit zijn doorgedrongen.

...en....
recent gelezen:

Omdat het Amerikanen waren.
Die bleven wijselijk weg uit het Oostblok.
Net zo goed als dat ik Belgen ook zou adviseren weg te blijven uit Iran. Maar wie ben ik.

Je bent hier op de site op 11 mei begonnen en het is sinds die tijd alleen Boney M voor en na. Het gaat hier over smaak en niet over verkoopcijfers. Daar krijg je mensen niet voor van hun plaats.
Niet te verhullen valt dat James Last en Vader Abraham ook enorme verkoopcijfers hebben gehaald.
Dat maakt het niet automatisch geweldige bands/acts.

Je probeert met allerlei verkoopstaatjes een soort van gelijk te halen met betrekking hoe goed ze wel niet waren.
Die verkoopstaatjes en optredens overal en nergens, legaal en illegaal, zegt verder niks over de band.
Ze schreven geen songs, speelden geen instrument, waren volledig afhankelijk van de grillen van Frank Farian, daarbuiten was het niet veel, dan druk ik mij voorzichtig uit.

Je zou haast denken dat je inderdaad van zo'n promotiebureautje bent met de intentie om de koud geworden prak weer eens in de magnetron op te warmen. Maar de gemiddelde vrij lage waardering voor Boney M albums krijg je er (wereldwijd) echt niet mee omhoog.

musician schreef:

Omdat het Amerikanen waren.
Die bleven wijselijk weg uit het Oostblok.

Dat maakt het niet automatisch geweldige bands/acts.

Vroeger,spreek over rond 1978 tot 1984,hoorde je Boney M. in Nederland niet in disco's of dancings ook al stonden ze weken op 1,ook niet op school party's of zo. Hoorde ze wel op elke kermis,zwembaden,ijsbanen e.d. Wel ooit Sunny in de beste disco van Noordwijk destijds,Club 71.
Hoorde ze rond 1984 wel in elke disco in Lloret de Mar en Benidorm,ook de toenmalige hits en zelfs de solo singel van Bobby Farrell I see you:

Jaren later rond 2000 - 2010 nog wat gestapt en daar heeft Boney M. jaren later in elke kroeg,disco wel airplay.Ook in de beste disco van Nederland destijds,The Matrix.
Dat houdt dus in dat die wegwerppop zoals Boney M. vaak werd genoemd toch wel onsterfelijk is geworden.
Draai ook Randy Crawford,Change,The Ritchie Family,The Three Degrees,Donna Summer,ABBA bijvoorbeeld.
Maar vindt Boney M. en ook artiesten zoals Viola Wills,Amii Stewart,Eruption gewoon de beste sound hebben. Overigens allemaal op het Hansa label wat ik in eerste instantie alleen maar kocht.
James Last? Kan zo'n party elpee van begin tot eind draaien en dat is mij met een Earth Wind & Fire elpee nooit gelukt....kwestie van smaak... en heb Milli Vanilli nooit gekocht (vond Milli Vanilli juist slechter dan Boney M. terwijl ze juist bij hun release als betere muziek op de radio werden aangekondigd...bijvoorbeeld: "tegenwoordig maakt die,Farian,wat echtere muziek") wel The Meat Loaf elpee produced by Farian. Jaren later noemt Farian Boney M. zijn beste produkt.

En vooral in Nederland zijn ze in feite in beste vorm/presentatie nooit op de tv geweest!
Dit concert in Ierland wel.
Gewoon een erg goed optreden met Marcia als lead vocalist.

en: In Nederland gaf Boney M. in 1978 4 live concerten met band.
Kop verslag van zo'n concert in krant: Boney M. slaat in!
In een fanblad noemen bezoekers het geweldig en de zang van Marcia beter dan op de plaat.
Score albums hier?
Niet na te gaan welke elpees voornamelijk wel en welke voornamelijk niet door fans beoordeeld.
Gezien het groot aantal deelnemers van Music Meeter is te stellen dat het verre van allemaal profi muziekcritici zijn.
Te herinneren recensies in popbladen:
Hitkrant....Nightflight to venus en Oceans of fantasy 3 vd 5 sterren (was "goed"),Boonoonoonoos en 10.000 Lightyears 2 (= matig). De singel My cherie Amour 3 (goed)
Jopie: Boonoonoonoos 4vd5 was daar "aanrader".
Muziek Express: Nightflight to Venus...1vd5 (slecht)..."waren de vorige elpees wel aardig met deze elpee valt de groep volledig door de mand"...
zelfs binnen de profi critici wereld kan de score aardig fluctueren dus.