Ace of Base - Happy Nation (1992)

Zweden
Label: Mega

1. Voulez-vous Danser (3:22)
  2. All That She Wants (3:33)
  3. Munchhausen (Just Chaos) (3:28)
  4. Happy Nation (4:14)
  5. Waiting for Magic (5:21)
  6. Fashion Party (4:13)
  7. Wheel of Fortune (3:55)
  8. Dancer in a Daydream (3:40)
  9. My Mind [Mindless Mix] (4:11)
  10. Wheel of Fortune [Original Club Mix] (4:01)
  11. Dimension of Depth (1:46)
  12. Young and Proud (3:56)
  13. All That She Wants [Banghra Version] (4:14)
  14. Moogoperator * (3:31)
avatar van musicfriek
Deze toevoeging klopt niet helemaal denk ik. De tracklist is nagenoeg gelijk aan die van The Bridge.

avatar van Yak
Yak
Deze? Volgens mij zie ik niet één titel die gelijk is.

Yak schreef:
Deze? Volgens mij zie ik niet één titel die gelijk is.

Excuses... ik bedoel The Sign.

avatar van Yak
Yak
Hm, ze staan ook allebei gewoon in de discografie van AoB. Misschien is deze versie oorspronkelijk alleen in Zweden uitgekomen. De Happy Nation US-versie heeft ook dezelfde voorkant als The Sign.

Toch hoort deze CD er wel op, want hij werd als Happy Nation verkocht, voor zover ik weet. Is hij niet gewoon ergens anders ter wereld als The Sign uitgebracht? In de VS ofzo?

avatar van musicfriek
Hmmm... Apart, enfin, als deze wel goed is dan zal ik de tracklist eens flink aanpakken, want er staan veel fouten in. Nrs. 3,9,10 en 13 en ook de hoes is niet best.

Edit: inmiddels aangepast

avatar van postman
De hoes klopt , de tracks (nu) ook.
Op de cd zelf staat printed metronome musik , HAMBURG

Het is niet mijn genre maar soms krijg je wel eens iets kado.
All that she wants is trouwens wel een prachtig nummer

avatar van Memphis
De cd heet toch Happy Nation US-version? Dat is zeg maar deze cd maar dan met The Sign erop en wat vage remixen. Speciaal uitgebracht om dat The Sign niet op deze staat. De US versie is om die reden duidelijk beter

wie had ooit gedacht dat dit album de sterkste debuut plaat ter wereld zou worden, en nog steeds is? Ace of base heeft zelfs Whitney Houston van de troon gestoten met haar debuutplaat! het is ook wel een lekker schijfje, maar ik had dit toch niet verwacht.

de mega hit All that she wants staat er op natuurlijk, maar Dimension of depth (een instrumentaal nummer) is ook zeker niet verkeerd. Dancer in a daydream en fashion party vind ik ook erg lekker klinken, plus natuurlijk de titel track!

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
scorelover78 schreef:

Goede vraag. Betere vraag nog: wie denkt dat nú dan?

Wat een flauwe reactie. Misschien is het een idee om andermans muzieksmaak eens wat meer te respecteren, hoe ver dat ook van je eigen straatje afligt...

Ik ben zelf geen enorme Ace of Base-fan, maar ik vind het wel intrigerend dat er nog steeds mensen zin die ze zo´n warm hart toedragen.

avatar van T.O.
Ze waren hun tijd wel ver vooruit met die heavy dub sound

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
herman schreef:

Misschien 'een beetje' flauw ja... zal ook wel wat opgeroepen zijn door de manier waarop een en ander gepresenteerd werd.

Maar goed, schrap hem dan maar.

avatar van Gatver
Eigenlijk is dit maar een schijtplaat, op nr. 2, 4 en 7 na!
1* voor de moeite!

avatar van foxhusky
Dit was één van de weinige jaren 90 acts die ik wél leuk vond. Net als de meesten komt dat door het nummer 'All that she wants'. In 1993 vond ik dat een erg aangename verrassing in de hitlijsten. Ook de volgende singles 'Happy Nation', 'Wheel of Fortune' en 'The Sign' vond ik wel leuk, en dat was voldoende reden om dit hele album te kopen. Dit album heeft dan wel geen 'The Sign', maar die had ik al op een CD single.

Ik zal dit album zeker geen "schijtplaat" willen noemen, zoals user Gatver dat wel doet. Het is een beetje veel van hetzelfde, vrolijke jaren 90 popmuziek vind ik het. Ik draai het niet veel, maar het is wel leuk om te hebben. 'All that she wants' blijf ik een topnummer vinden.

avatar van tnf
tnf
Ik heb dit album in een andere versie (er waren er drie, de mijne heet Happy nation - U.S. version en dan was er inderdaad ook nog een die 'The sign' heette), maar tracks 6, 8, en 9 staan dáár gelukkig ook op. Ondanks het achteraf wat duffe imago van dit groepje (erg levendige mensen lijken het me niet) moet ik bekennen dat die nummers best goed te pruimen zijn. Qua stijl zou je ze synthpop kunnen noemen en ze zijn duidelijk anders dan de bekende singletjes.

Tracks 3 en 11 staan dan weer niet op mijn versie, geen idee of ik daar in m'n jeugd iets aan gemist heb (ik ken ze niet). Mijn versie van dit album heb ik destijds helemaal scheelgedraaid, op een gegeven moment kon ik de deuntjes bij wijze van spreken bijna achterstevoren opdreunen.

avatar van royals
Dit is natuurlijk jeugdsentiment alhoewel het nu wel erg 90's klinkt. Ace Of Base was echt wel een goede groep die me een beetje aan Abba deed denken en een aantal aanstekelijke platen heeft gemaakt. Deze is nog steeds het beste maar The Bridge en Flowers mogen er ook wezen. Beste popgroep van de 90's?

Choo Choo
Een van de eerste albums die ik heb gekocht, daarom hangt er ook veel jeugdsentiment aan vast.

Maar ondanks dat jeugdsentiment is het ook gewoon een heerlijke plaat. Heerlijke dance muziek.

All That She Wants is natuurlijk gewoon een klassieker en voor mij doen Happy Nation en Wheel of Fortune daar niet veel voor onder, ook al zijn dat (helaas) niet de platen die je nu nog op de radio hoort.

Fashion Party, Dancer in a Daydream en Young and Proud zijn ook geweldige nummers om het volume eens bij los te gooien.

Choo Choo
En om het verhaal betreffende de verschillende versies even te verhelderen:

Begin 1993 werd dit album uitgebracht in Europa. Aan het eind van dat jaar werd in de Verenigde Staten een ander versie uitgebracht die daar The Sign heette. Daar stonden meer hits op, zoals The Sign, Don't Turn Around en Living in Danger. Een paar nummers van dit album stonden daar dan weer niet op. Tegelijkertijd hebben ze besloten om die versie ook in Europa uit te brengen, aangezien The Sign e.d. ook in Europa hits waren. Dat album werd gedoopt tot Happy Nation [U.S. Version].

Ik moet toegeven dat ik er destijds enorm van baalde dat men dit deed en dat ik niet de U.S. Version had, zeker omdat het kopen van een cd op die leeftijd (10/11) en in die jaren een enorme uitgave was.

avatar van adri1982
Uit nieuwsgierigheid dit album gaan luisteren. Ik verwachtte er niet zo veel van afgeleid van het gemiddelde, maar dit album blijkt nogal mee te vallen. Buitenom de hits 'All that she wants', 'Happy nation' en 'Wheel of fortune' staan meerdere goede nummers, waaronder 'Munchhausen (Just chaos)' en 'Waiting for magic'.