Sonic Youth - Rather Ripped (2006)

Label: Geffen

1. Reena (3:47)
  2. Incinerate (4:56)
  3. Do You Believe in Rapture (3:11)
  4. Sleepin' Around (3:42)
  5. What a Waste (3:33)
  6. Jams Run Free (3:52)
  7. Rats (4:24)
  8. Turquoise Boy (6:14)
  9. Lights Out (3:32)
  10. The Neutral (4:09)
  11. Pink Steam (6:58)
  12. Or (3:32)
  13. Helen Lundeberg * (4:38)
  14. Eyeliner * (5:44)
jeko
Oke, maar eens naar op zoek dan.

avatar van Frank Booth
Aardige middelmaat, slechts een aantal sterke nummers.

avatar van Schizophrenia
Als het nieuwe album zoals nummer 13 en 14 word, dan hebben we echt zeker te weten een nieuwe Sister/Evol/Daydream Nation in handen. Wat een heerlijke brok herrie!

avatar van jannesvd
Een paar jaar geleden, winter, weekje in tsjechie.
We Lopen s'avonds laat nog met een hele groep een wandeling van ~ een half uur lang op weg naar een eettent midden in de bossen om daar wat te eten. Zwaar geiriteerd aan de rest liep ik ver achteraan in mn eentje. Een half besneeuwd pad liep door een bos met daarboven een knal heldere sterrenhemel. Met deze plaat kei hard op mn ipod liep ik terruggetrokken ver achter de rest aan. Tijd om deze plaat te ontdekken... Alles paste bij elkaar. De sfeer waar ik in was en de omgeving kwamen tijdens het lusiteren precies overeen met de brei van melodien en de kleur van dit album. ...Rather ripped was geboren.
zo onder de indruk van dit album en dus nog meer afgesloten van iedereen behalve de natuur behaalde ik de bestemming. De ipod ging uit en heb nog uren stil nagenoten.
Dit herrinerd mij aan rather ripped los van alle andere sonic youth platen.

avatar van Doc
Doc
en toen kwam er een olifant met een hele dikke snoet, met een plaatje van sonic youth

avatar van dj maus
Gajarigon schreef:
Ziezo toegevoegd, want naar men zegt is hij het beste van SY sinds Daydream Nation.

Hij lijkt inderdaad qua sfeer wel wat op Daydream Nation.

Nu vind ik dat één van de saaiere SY-platen, dus tja...

Geen must, dit, wat mij betreft, in tegenstelling tot een aantal andere van hun platen.

avatar van dj maus
Nou, ok, Rats is wel een tof nummer.

jeko
Persoonlijk vindt ik Rats één van de mindere nummers van S.Y.Echt een neiging tot skip nummer, wat ik normaal nooit heb bij Sonic Youth.

Idd, is zowat het minste Ranaldo nummer sinds... eh, ooit.
Ik zie ook niet direct het verband met DDN trouwens, da's een zeer atmosferische plaat terwijl dit veeleer een collectie random popnummers is.

avatar van Xel
Xel
wow, na drie jaar valt het kwartje wel erg hard bij mij. Vond het een gemiddelde SY en een tegenvaller na Sonic Nurse, maar ik zat er naast.....!
De sleutel was om 'm eens niet te zien als SY-plaat, gek genoeg, en dan zie je de kwaliteit die ervan afdruipt.
Met stip gestegen in m'n SY top tien!

avatar van vin13
Ik heb 1 bonusnr.: Helen Lundeberg.

Nog vaker beluisteren en dan beoordelen, maar zeker voldoende.

Toegankelijk of niet toegankelijk, f*ck the question.
Een plaat is goed of niet.
Deceit van This Heat vind ik prachtig, niet echt toegankelijk.
The Lexicon of Love van ABC vind ik geweldig.
en bv de laatste Deerhunter ook.

Een nummer als Do you believe in rapture vind ik geniaal, dat onderkoelde, dat gitaartje, tijdloos. Er staan meer mooie nummers op de lp, Reena bv.
Dat eeuwige vergelijk met Sister/EVOL/Nation, het is nu 20 jaar later, de spirit van SY is onveranderd of het nu op een eigen label maken of op Geffen (muv van de Dirty periode, vond ik ze wat teveel jaloers zijn op Nirvana).
Voor mij is dit waarschijnlijk de beste SY sinds de genoemde trilogie, dat wel

avatar van jellorum
Incinerate geeft me kippevel. Brengt me naar zomers die nog zomers waren, toen deze jongen met zijn walkmen en een oneindige voorraad cassettes op zijn fietsje de wereld verkende en deugd en ondeugd tot zich nam.
Alles leek wel in z'n plooi te vallen, alles kwam goed en niemand viel er buiten.

Ouder- of nieuwerwetse rock; dit album bevalt me gewoon, losse sfeer, uitstekende songs.
Een plaat die, al is het maar één iemand, iets doet is op zich al tijdloos.
Niet dat dit een monument zal worden, daarvoor schieten de laatste paar songs misschien wat te kort. Maar wie kan vitten op een plaat waar liedjes als Incinerate, Do You Believe in Rapture of een Jams Run Free op staan?

avatar van frolunda
Een aantal van de latere albums van Sonic youth heb ik destijds bij de release gemist dus het werd wel eens een keer tijd om die schade in te halen.
Rather Ripped is de eerste van het stel en wat me opviel is de voornamelijk ingetogen sound die het hier meestal zonder de noise erupties uit het verleden moet doen.
Ook zijn de liedjes vaak kort en puntig en moeten het vooral hebben van de bezwerende zang (Kim Gordon blijft toch een fenomeen wat dat betreft) het prachtige,stemmige gitaarspel van Lee Ranaldo.
Incinerate,Sleepin' Around en Jams Run Free zijn wat dat betreft mooie voorbeelden.
Uitzonderingen op die regel,maar daarom niet minder goed zijn het stevige Rats (het enigste nummer met Ranaldo op vocals) en het mooi uitgesponnen Pink steam.
Het niveau van hun top albums haalt Sonic youth hier dan niet helemaal,daar kabbelt de plaat zo af en toe toch iets te rustig voor voort,maar mooi en sfeervol zijn benamingen die zeker op Rather ripped van toepassing zijn.

Goed.

avatar van Choconas
Toen ik deze plaat van de week voor het eerst in ik weet niet hoeveel jaar weer eens opzette, werd ik zowat omver geblazen. Ik weet niet waarom het album eerder geen of weinig indruk op mij maakte, maar nu is dat precies wat het album doet: indruk maken, heel veel indruk! Ik denk dat Sonic Youth nog nooit zo melodieus, puntig en krachtig klonk als op dit album en dat bevalt me ontzettend goed! Ik ga hem zeker nog vaker draaien de komende tijd, maar ik durf nu al wel te zeggen dat ik dit tot het beste werk van Sonic Youth reken.

avatar van tnf
tnf
Track 3, met die onheilspellende intermezzo's, is precies passend als je tijdens een koude nacht (zoals die net achter de rug is) onder een net iets te dun dekbed ligt te rillen.