Nena - Oldschool (2015)

Duitsland
Label: Laugh & Peas

1. Oldschool (2:43)
  2. Lieder von Früher (2:59)
  3. Genau Jetzt (3:04)
  4. Ja das Wars (2:36)
  5. Betonblock (3:06)
  6. Mach Doch Was Ich Will (3:00)
  7. Berufsjugendlich (2:50)
  8. Sonnemond (3:07)
  9. Jeden Tag (2:57)
  10. Ein Wort (3:24)
  11. Magie (3:26)
  12. Kreis (4:13)
  13. PI (Ich Rechne mit Allem) (5:10)
  14. Peter Pan (4:04)
  15. Bruder (3:40)
  16. Schicksal (4:14)
  17. Oldschool [Extended ASD Remix] (2:45)
avatar van vigil
Verfje in der haar, nageltjes en lipjes gedaan en ze is er weer helemaal klaar voor

avatar van E-Clect-Eddy
Ook op Spotify sinds vandaag en het klinkt wel lekker vertrouwd bij de eerste luisterbeurt vallen Ein Wort en Bruder positief op met hun reflecterende thema's. Je verwacht een lange zit met 17 nummers maar is toch 'maar' een krap uurtje, door de vele korte nummers.

avatar van sq
sq
Even het clipje bekeken. Wel knap gemaakt: 'vooral niet te modern en ik doe lekker zoals vroeger' is doorgevoerd in de titel, de muziek én in de tekst. En ik moet eerlijk zeggen dat het bij mij wel een beetje werkt. Het oude lettertype (NENA logo) op de hoes en het dansen in het filmpje (ook nog steeds een beetje onbeholpen, maar wel gewoon zichzelf).. misschien niet meteen om te kopen maar ik vind dit stiekem wel leuk.

Iets meer woorden, misschien ook iets enthousiaster, maar verder dus: helemaal eens met vigil

avatar van E-Clect-Eddy
Na drie luisterbeurten: Gewoon een goed album.

avatar van E-Clect-Eddy
Lekker teksten die spelen met de 'oude' Nena vs de 'huidige' met veel milde zelfspot, inclusief verwijzingen naar haar leeftijd (54). Vele muzikale reverentie aan diverse 80s stijlen en bijbehorende bands zoals DADADA van Trio in het openingsnummer. In andere nummers zijn echo's te horen van Duitse acts en genres die de afgelopen 30 jaar populair zijn geweest. Wel is het zo dat sommige nummers niet direct in elkaar muzikale verlengde liggen en dus voelt het af en toe aan als dat het album geen geheel is. Maar over het algemeen zit er een lekkere flow in.

Deze gaat mijn Top 25 van 2015 wel halen, waar ze nu voorlopig al een 11e plek bezet. Ben geen Nena fan maar zou nu toch graag hiervan een concert bezoeken.

avatar van bikkel2
Het meeste wat mij bijgebleven aan Nena is 99 Luftballons en okselhaar.

avatar van frolunda
Leuk album met lekker veel zelfspot gemaakt.Misschien met iets te veel gebruik van elektronica voor mijn smaak maar Nena's stem maakt erg veel goed.Ja das wars.

avatar van symfoton
Toegegeven, ik heb een zwak voor Nena. Toch was het redelijk schrikken, dit nieuwe album, o.a. omdat de electronica de boventoon voert. Ook al ben ik daar niet vies van, voor mijn gevoel is het een beetje over the top dit keer (waar is bijvoorbeeld het rockrandje?). De composities liggen wat minder goed in het gehoor, zoals dat wel bij de vorige albums het geval was. Willst du mit mir gehn, Du bist Gut en Made In Germany kenden ook stuk voor stuk meer samenhang. Niet dat het dit keer bar slecht is, want het klinkt best behoorlijk na een paar luisterbeurten. Nena is misschien geen absolute topzangeres, maar haar stem heeft zoveel charme in dat ik meegetrokken wordt in haar wereld. Top of the bill zijn: Kreis, het fenomenale Peter Pan en PI (met zeer aparte outtro).

avatar van Mjuman
bikkel2 schreef:
Het meeste wat mij bijgebleven aan Nena is 99 Luftballons en okselhaar.

Dan heb je in 2002 niet goed opgelet bij de clip van Nena/Kim Wilde, Anyplace, Anywhere, Anytime - de remake van Irgendwie, Irgendwo, Irgendwann. Daarin is helder te zien dat Kim itt tot haar familienaam mollige moeke is geworden en Nena strakke rockchick is gebleven.

Ich bin so oldskool!

Heel goede nieuwe cd, beluisterd naar aanleiding van haar optreden in Bredene twee weken geleden. Verder van de stevige punkrock dan ik van haar gewend ben. Klinkt meer pop-achtig en veel korte nummertjes, maar het laat zich makkelijk beluisteren en er staan enkele knappe dingen op zoals "Genau jetzt", "Magie", "Kreis", "Oldschool" en "Berufsjugendlich". Knap om nog steeds in te zijn na zoveel jaren met stijl. Ook Nena zelf zag er echt goed uit voor haar leeftijd, inderdaad een echte strakke rockchick. Oldschool is momenteel één van mijn favoriete cd's.

avatar van peter1963
Een goed album van nena met heel veel electronica.
Je kunt in ieder geval zeggen dat ze goed met haar tijd mee gaat met de muziek en haar zelfspot siert haar.

Als andere artiesten deze muziek maken is het matig maar nena haalt met haar bijzondere stem het niveau omhoog