Death Cab for Cutie - Kintsugi (2015)

Label: Atlantic

1. No Room in Frame (4:05)
  2. Black Sun (4:49)
  3. The Ghosts of Beverly Drive (4:04)
  4. Little Wanderer (4:19)
  5. You've Haunted Me All My Life (4:08)
  6. Hold No Guns (3:03)
  7. Everything's a Ceiling (3:41)
  8. Good Help (Is So Hard to Find) (4:47)
  9. El Dorado (3:38)
  10. Ingénue (4:31)
  11. Binary Sea (4:02)
avatar van coldwarkids
Hier kijk ik al 4 jaar naar uit! Ik kan echt niet langer meer wachten tot er een single vrijkomt.

avatar van FRNKY
Hier nog eentje. Transatlanticism ondertussen alweer grijs gedraaid als voorpret.

avatar van coldwarkids
Inderdaad. Tot die tijd alle albums maar weer eens uit de kast halen om de tijd te vullen met prachtsongs van een prachtband!

avatar van oceanvolta
Hier verheug ik me ook heel erg op. Transatlanticism is een meesterwerk en de albums erna waren altijd bovengemiddeld goed.

Ik heb ze nog nooit live gezien. Zouden ze ook een rondje Europa gaan doen?

avatar van coldwarkids
Dat hoop ik wel. Die staan iig samen met The Afghan Whigs en MEW op m'n verlanglijstje!

avatar van wvv89
Ennn de eerste single "Black Sun" is uit: http://blacksun.deathcabfor...

Niet heel speciaal na een eerste luisterbeurt.

avatar van Renoir
oceanvolta schreef:

Zouden ze ook een rondje Europa gaan doen?

In juni! Maar op hun site zie ik alleen data voor Londen, Oslo, Bergen, Stockholm, Zagreb en Parijs. Maar er zitten nog wat gaten in het schema!

avatar van oceanvolta
Gaaf, dan zal er binnenkort ook wel een datum bekend worden gemaakt in NL en België.

avatar van FRNKY
wvv89 schreef:
Ennn de eerste single "Black Sun" is uit: http://blacksun.deathcabfor...

Niet heel speciaal na een eerste luisterbeurt.

Een redelijk duister plaatje voor hun doen. Ik vind het niet verkeerd hoor, de tekst vind ik mooi zelfs.

avatar van alpeko
Die eerste single bevalt mij ook wel.

avatar van steve harris
werchter 2015 staan ze ook !!

avatar van VladTheImpaler
Fijne eerste single

avatar van henrico
Ik vind de single heerlijk. Heel even wennen; ik vond hem eerst wat 'vlakjes'. Maar na een paar keer luisteren was ik overtuigd: het behoort tot hun beste werk. De synths, de gitaar, en Gibbard die rustig doorzingt: "How could something so fair be so cruel/when this black sun revolved around you?" Nice... Heel benieuwd naar de rest.

Ze komen (best verrassend) naar Best Kept Secret, maar ik heb niet zo veel met festivals. Hopelijk komen ze dit jaar nog naar de Melkweg of naar Paradiso. Duimen dat het geluid dan in orde is. Dat viel me bij hun concerten tot nu toe altijd wat tegen.

avatar van steve harris
Black Sun raakt me gelijk, als alles van dit kaliber is laat dan maar komen

avatar van VladTheImpaler
No Room In Frame klinkt ook erg fijn

avatar van coldwarkids
No Room In Frame is ... Fantastisch!!! Deze raakt me gelijk dan dat Black Sun dat deed. Uiteraard veel beter dan Black Sun. Die gasten blijven maar goede songs schrijven zonder dat een flop word.

avatar van Gloeilamp
No Room In Frame is inderdaad een prachtig nummer. Hetzelfde geldt voor Black Sun, waar overigens ook een erg bijzondere clip bijhoort. Heel erg benieuwd naar dit album en de shows in Werchter en Hilvarenbeek!

avatar van coldwarkids
The Ghost Of Beverly Drive is na No Room In Frame alweer een fantastisch mooi nummer.

avatar van perrospicados
Ben benieuwd. Transatlantism en Plans vond ik zeer de moeite waard daarna werd het allemaal iets minder. Indertijd nog een keer gezien in Paradiso en dat was enerzijds wat op de automatische piloot en anderzijds wel heel knap gemaakt. Ben een beetje ambivalent met deze band. Zelfde gevoel als REM, ook nooit begrepen waarom ik elke keer de nieuwste CD kocht.

Steve McQueen
Na Narrow Stairs en Codes & Keys had ik het eigenlijk een beetje gehad met Death Cab. Het briljante Transatlanticism en prachtige Plans zijn albums die ik nog steeds draai samen met The Postal Service.
Ik had niet echt hoop dat Benjamin Gibbard op het nieuwe Kintsugi nog zijn oude song-schrijvers niveau kon halen. Zeker niet na zijn teleurstellende solo plaat en het vertrek van Chris Walla.
Hoe had ik het bij het verkeerde eind. De nummers op Kintsugi zijn goed. Zeker halen ze het niveau niet van Transatlanticism maar het klink fris en vernieuwend en doet zelfs aan The Postal Service denken.
Misschien dat zijn scheiding met Zooey Deschanel wel heeft geleid tot de prachtige teksten over relaties op dit album. Wie zal het weten. Vooralsnog speelt deze plaat vrolijk verder bij mij.
Doet het goed met dit lenteweer ook

avatar van coldwarkids
Voor het eerst in de Death Cab For Cutie series vind ik dit het minste album. Waar Codes And Keys nog steeds een meesterwerk is. Is dit dat beduidend minder helaas. Toch een leuk tussendoortje! Hier kan ik wel een jaartje mee vooruit en laten we hopen dat hun opvolger sneller volgt.

avatar van stoepkrijt
You Are a Tourist vind ik een heerlijk aanstekelijk liedje en I Wil Possess Your Heart is een dijk van een nummer. Eigenlijk vind ik het best bijzonder dat beide nummers door dezelfde band zijn gemaakt, want ze zijn totaal niet te vergelijken.

Toen ik zag dat ze een nieuw nummer uitgebracht hadden (Black Sun) heb ik die uit nieuwsgierigheid eens beluisterd en nu (een paar weken later) staat dit hele album op. Ik hoop van harte dat dit album óf reteaantekelijk óf ontzettend intrigerend is. Als het maar geen slappe indiehap wordt.

Ondertussen ben ik vijf nummers onderweg en vind ik het allemaal een beetje tam, maar daar neem ik niet zomaar genoegen mee. Dit album gaat de komende dagen zeker nog meer gedraaid worden!

avatar van coldwarkids
Dat moet je zeker doen! Eerste luisterbeurt kwam voor mij als een slappe hap binnen maar na meerdere luisterbeurten is het een wonderschoon album geworden en is het nog steeds. Sterk!

avatar van wvv89
Groeiplaat!

avatar van mattman
Over een groeiplaat gesproken inderdaad! Lang geleden dat ik een plaat hoorde die zo traag openbloeide voor mij. Prachtige verzameling songs. Ingenue

avatar van Sammy
Erg fijne plaat, waar vooral veel aandacht aan kleinigheidjes is besteed. Al deze details zorgen ervoor dat het in eerste instantie 'kabbelende' geluid toch zeer veel moois te bieden heeft.
Het geluid van de band klinkt voor mij ook anders dan voorheen: ik hoor in de gitaarpartijen veel jaren '80 invloeden (The Cure, iemand?). Zeker een mooie toevoeging aan een toch al niet misselijk oeuvre.

Steve McQueen
Sammy schreef:

Yep. The Cure. Dat was mij ook opgevallen.

Steve McQueen schreef:

Wel belangrijk om te weten dat Chris Walla nog heeft meegewerkt aan de productie van dit album. Inmiddels heeft hij wel de band verlaten.

Ik luister Kintsugi nu voor het eerst. Ergens op de helft nu en de eerste indrukken zijn wisselvallig. No Room In Frame is een heel mooi typisch DCFC lied, Black Sun mist een beetje een kop en een staart, Little Wanderer vind ik dan weer wel heel mooi. Er zit wel eindelijk weer echt een stukje emo in DCFC wat ik op de vorige albums wat miste. Het was er wel, maar minder overtuigend.