Roosbeef - Kalf (2015)

Label: [PIAS]

1. Amerika (5:00)
  2. Controleer Mij (2:58)
  3. Ik Wil Je Dragen (4:15)
  4. Kalf (3:06)
  5. Raak Mij Aan (4:56)
  6. We Hebben Alles (3:53)
  7. Gedachten (2:07)
  8. Modemeisjes (4:52)
  9. De Schelde (3:40)
  10. Und Man Liebt So Viel (2:26)
  11. Over de 18 (3:23)
  12. Voor Colin (2:16)
Debuut was wel goed, tweede album was ook nog prima.

avatar van philtuper
Afgelopen weekend zag ik Roosbeef op het Snorfestival alwaar ze enkel vergezeld van een orgel het nummer Raak Mij Aan bracht. Kippenvel! Zo mooi en kwetsbaar gebracht dat ik meteen de cd heb gekocht. Hoopte natuurlijk dat het daar ook zo 'klein' op stond maar dat was dus niet het geval. En toch, het blijft een heel mooi nummer en dat geldt eigenlijk wel voor het hele album.

Schnee
deric raven schreef:
Debuut was wel goed, tweede album was ook nog prima.

en de derde de beste

avatar van EttaJamesBrown
Als het kalf geslacht is....roostert men de beef.

avatar van otherfool
Toch wel duidelijk de minste plaat van Roosbeef. Het zal allemaal wel volwassener klinken maar dat hoeft voor mij eigenlijk totaal niet. De wat vlottere liedjes als Kalf en De Schelde smaken wel goed maar ik hoor tussendoor teveel te rustige niemendalletjes. Het zwierige Raak Mij Aan is een opvallende eend in de bijt, het raakt nét de goede noot waar het ook helemaal fout had kunnen aflopen.

avatar van Wickerman
De eerste plaat klonk jong en naïef in de goede zin des woorden. De tweede was volwassener, maar ook bovenal duisterder. Ik vond het een grote stap, maar een goede en het maakte voor mij lastig de eerste plaat te luisteren zonder het kinderlijk te vinden. Deze derde zit er tussen in. Lichter en minder boos dan Omdat ik het wil en in dat opzicht weer wat dichter bij het debuut Ze willen wel je hond aaien maar niet met je praten, maar de volwassenheid is gebleven.

Ik hoor een band die zijn eigen geluid heeft gevonden en deze omarmt. Op momenten is het breekbaar, zoals op 'Raak me aan' en 'We hebben alles'. Op momenten boos; 'Und man liebt so viel'. In mijn optiek iets teveel nadruk op de breekbare nummers, ik hou er meer van als de band uit de bocht vliegt, zoals op Omdat ik dat wil.

Door de veelzijdigheid geeft het een mooi overzicht van het geluid van de band. Als het de laatste van de band blijkt te zijn, sluiten ze goed af.

avatar van Slowgaze
Wickerman schreef:
Als het de laatste van de band blijkt te zijn, sluiten ze goed af.

Is dit hypothetisch of heb ik iets gemist?

avatar van Wickerman
Slowgaze schreef:

Is dit hypothetisch of heb ik iets gemist?

Hypothetisch. Roos Rebergen zit voor langere tijd in de VS, maar gaf in de Volkskrant aan wel voor Roosbeef te gaan schrijven, dus wie weet.

avatar van Slowgaze
O, gelukkig.