The Beach Boys - Surf's Up (1971)

Label: Capitol

1. Don't Go Near the Water (2:42)
  2. Long Promised Road (3:34)
  3. Take a Load Off Your Feet (2:31)
  4. Disney Girls (1957) (4:11)
  5. Student Demonstration Time (4:01)
  6. Feel Flows (4:49)
  7. Lookin' at Tomorrow (A Welfare Song) (1:57)
  8. A Day in the Life of a Tree (3:10)
  9. 'Til I Die (2:44)
  10. Surf's Up (4:12)
avatar van Blokkie
Vandaag de versie samen met Sunflower (€5) aangeschaft. Een review komt nog wel. Het eerste wat me opvalt is de hoes. Erg duister. Je zou eerder aan een metal-album dan aan de Beach boys denken.

LocoHermano
Feel Flows, Til I Die en Surf's Up zijn belachelijk sterke nummers, behoren tot het beste wat ik ooit gehoord heb. Jammer dat ze worden vergezeld door soms aardige, soms zeer matige nummers.

avatar van captain scarlet
A Day in the Life of a Tree: Het leven bekeken vanuit het perspectief van een boom. je moet er maar opkomen. In ieder geval denk ik wel het meest psychedelische nummer dat Brian Wilson ooit schreef.

Surf's Up is een plaat die de lijn door trekt van degelijk vakwerk die de Beach Boys rond deze periode maakte .
Sunflower was al een erg fraaie plaat en Surf's Up is dat beslist ook .
Ondanks de variatie in de songs , blijft het onbetwist de kenmerkende Beach Boys sound . De coirtjes staan op eenzame hoogte en het album is prima in balans .
Hier is natuurlijk allang geen sprake meer van het vrolijke surf bandje en dat geeft de titel ook al aan . Het titelnummer is overigens een geniale vondst met zijn sfeerwisselingen . Het einde van een tijdperk waar de groep somberdere tijden tegemoed gingen met vooral de aftakeling van genie Brian .
Zwakkere nummers ? tja , niet alles is even raak , maar toch acceptabel in de contex van dit album die mij overigens veel te kort duurt . Highlights : Disney Girls , Surf's Up , Till I Die , A Day In The Life Of A Tree ( Beatles persifage op de titel of zo ?) en de sterke opener Don't Go Near The Water .
Ik beschouw dit wel als een hoogtepunt in de BB historie . Pet Sounds is geniaal , maar deze is een stukje compacter .
Erg erg fraai .

avatar van bertus161057
voor het hele stonede beach boys werk: check out 20/20 en smiley smile, geweldig: in my room

avatar van Stijn_Slayer
Dit zal samen met The Kick Inside van Kate Bush wel weer mijn jaarlijkse plaat zijn die ik ineens om onverklaarbare redenen meer kan waarderen. Ik ben een redelijk grote liefhebber van de Beach Boys van 1967 t/m 1973. Op de een of andere manier grepen al die albums me direct (Smiley Smile is wat wisselvallig en onaf), maar deze nooit echt.

Ik heb 'm daarom een jaar niet gedraaid, en nu waardeer ik 'm een stuk meer. Geen idee hoe het komt, aan het aantal luisterbeurten dat ik 'm destijds gegeven heb kan het niet liggen.

'A Day in the Life of a Tree' blijf ik wel erg lomp vinden, en over het algemeen vind ik Surf's Up toch minder sterk dan Wild Honey, Friends, Sunflower en mijn favoriet Holland, maar deze albums ontlopen elkaar weinig.

avatar van Tony
Stijn_Slayer schreef:

Denk dat je voor sommige platen gewoon wat ouder moet zijn, Stijn. Ik heb dat met zowat alles van Bowie gehad. Snapte nooit waarom iedereen die muziek zo bijzonder en goed vond. Tot ik op een dag (een "ik draai vandaag alleen CD's die ik meer dan een jaar niet gehoord heb"-dag) die obligate aanschaf van lang geleden Ziggy Stardust maar weer eens opzette en het me opeens pakte. Inmiddels heb ik 6/7 CD's van de man en kan ik me niet indenken dat ik er "vroeger" niks aanvond.

Of om kort te gaan: Je muzieksmaak ontwikkelt zich met de jaren.

avatar van mjvanderels
Erg sterk album wat geen perfecte score krijgt door enkele nummers die ik gewoon niet heel bijzonder vind. Een mooie "break" met hun eerdere surfsound (don't go near the water & surf's up zijn qua titels wat dat betreft mooie voorbeelden), en naast disney girls, till I die, long promised road en feel flows bevat dit album mijn favoriete BB nummer: Surf's up. Vind de laatste minuut van dat nummer ongekend mooi

avatar van Ducoz
Student Demonstration Time, is een onverwachtse kaakslag.
Het laat me achter met een vieze smaak, de smaak van bloed..
Maar de opgewekte adrenaline verdwijnt weer langzaam als de rest van het album vordert en uiteindelijk uitmond in een van de heilige gralen van de popmuziek, Surf's Up.

SDT, een van de hoogte punten.

Fedde
Wat minder samenhang dan op Sunflower. klinkt een beetje als restmateriaal, zoals op 20/20. Hier staan toch ook enkele zeer sterke nummers op zoals: 'Till I Die; prachtig stukje eenheidsmystiek:

"I'm a leaf on a windy day
pretty soon I'll be blown away
How long will the wind blow?
Until I die ".

Dat is toch echt wat anders dan; fun, fun, fun

Al even onbegrijpelijk is Surf'' s Up met tekst van Van Dyke Parks. Ik heb begrepen dat het opnemen van dit nummer voor sommige bandleden, met name Mike Love, een stap te ver was. Hij begreep niets van die " onzin ". Ik denk dat Mike Love tot op de dag van vandaag eigenlijk weinig begrijpt van de ontwikkeling die The Beach Boys op dat moment doormaakten. Hij kon niet surfen, maar bleef liever over dat plankje zingen. Ook mystiek misschien.

En dan die hoes! Kan iemand hier meer over vertellen?

Fedde
Zie de link voor het beeld dat model stond voor de hoes:

Dus toch een indianenverhaal ...

Fedde schreef:
En dan die hoes! Kan iemand hier meer over vertellen?

Kijk hier ook eens voor wat meer achtergrond info.

avatar van muziekobsessie
had deze toch onderschat(voor mij de allerbeste beach boys plaat)andere platen van hun hebben vaak mij te simpele teksten. en ik vind student demonstration time juist erg lekker ook al past hij niet goed. moet dat dan per se?

avatar van Droombolus
Ja !

De hele flow van het album gaat naar de vaantjes door SDT. Op vinyl lichte ik altijd gelijk de naald van de PU na Disney Girls ..... Jammer dat het niet aan het begin staat .......

avatar van heartofsoul
@Droombolus: ben dit geheel met je eens! Een kleine smet op dit (voor mij) zeer sfeervolle en zeer favoriete Beach Boys-album, waarmee het detoneert. We hebben dit aan Mike Love te danken, die SDT baseerde op Riot In Cell Block Nine van the Robins (een grote rhythm and blues hit in 1954, en op zich een goed nummer) maar daar eigen lyrics voor schreef ( oorspronkelijk was het een nummer van de geniale Jerry Leiber en Mike Stoller). Ik skip het doorgaans.

fluidvirgo schreef:

Heb jij deze song gehoord. Zo ja, waar heb je 'm gevonden?

Wordt nu dan toch eindelijk uitgebracht op de nieuwe boxset "Made in California".

avatar van Johnny Marr
Toch wel één van de mooiste platenhoezen die ik ooit heb gezien.

avatar van king_pin
De helft van dit album behoort tot mijn favoriete muziek van de Beach Boys, dat ik hier nog niet op gestemd had... Waarschijnlijk ging ik er van uit dat ik dat al lang had gedaan.
Op Student demonstration time na (afgrijselijk.. zo zonde dat ie op dit album, in het midden, staat!) is dit een erg fijne BB plaat

avatar van willemmusic
De B.B. hadden toch veel succes met dat 'Student Demonstration Time' met hun live uitvoering in 1972 tijdens het Grand Gala Du Disque, de zaal (Concertgebouw, Amsterdam) voelde de tijdgeest en de urgentie haarfijn aan en ze ontvingen de Edison voor de gehele plaat!
Poles Apart schreef:
of het nog steeds onuitgebrachte "(Wouldn't It Be Nice To) Live Again" (door iedereen die het gehoord heeft wordt het gezien als het allerbeste nummer dat nog in de kluizen ligt) in plaats van "Student Demonstration Time".

Dit alternatief uit de tijd dat ze Surf's Up opnamen is inmiddels ook ruimschoots op YouTube te beluisteren... Prachtig!!!

bas1966
geweldig nummer is surf´s up toch. dat trompetje !

Ik heb ooit - vroeger - deel willen nemen aan dit forum, maar was altijd enigszins terughoudend. Ik heb echter, op dit moment, het idee dat mijn vrienden m'n dronken apps over hoe mooi ik bepaalde muziek vind zat zijn. Nu heeft een specifiek nummer op dit album mij uitgelokt weer eens iets te typen op MM.

Onlangs - 2015- reed ik met mijn vriendin door de prachtige bergen van het eiland La Gomera. Op de weg terug vanuit de haven naar ons huisje zat ik een beetje te zappen op de radio. Het leek, out of the blue, wel een god's geschenk (dit zeg ik niet snel als atheïst) dat zo plots Surf's Up van the Beach Boys inkickte op het radiostation dat ik toevallig passeerde. Al fan van Brian Wilson, maar dit was echter een ervaring apart, mi gado...nondeju, wat een onbeschrijfelijk mooi nummer. Het nummer begint al ontzettend mooi, wanneer echter het tweede deel begint: "Dove nested towers the hour was strike the street quicksilver moon", dan gaan de haren overeind staan. Je voelt hier eigenlijk al de overgave, er wordt een bepaalde periode afgesloten. Vervolgens lijkt dit, althans zo zie ik het, bevestigd te worden in de tekst: "Surf's up, aboard a tidal wave, come about hard and join the young and often spring you gave". Een soort closure. In feite heeft Brian Wilson rondom Pet Sounds al afscheid genomen van de rest van de originele band's input, maar hier lijkt het brave plaatje echt verscheurd te worden. Vervolgens klinken de woorden: "I heard the word, wonderful thing, a children's song", hierna begint een melodie waarbij de tranen mij iedere keer in de ogen springen. Dit kleine stukje, vanaf hier, is mijn ogen de magnum opus, deus ex machina, wahteveryoucallit van Brian Wilson. Zo ontzettend mooi, ongelofelijk. Je voelt hem dirigeren. Ooit zal ik de tijd nemen de rest van het album te luisteren.

avatar van Bonk
Dat zou ik zeker doen als ik jou was LaCaméraStylo! Niet alles op dit album heeft hetzelfde hoge niveau als Surf's Up, maar het herbergt zeker weten nog een paar pareltjes. Mooi verhaal, trouwens.

avatar van Poles Apart
Hoe klassiek was dit album geweest als (ook) Dennis' "4th of July" en "(Wouldn't it Be Nice to) Live Again" erop hadden gestaan? Dennis haalde ze eraf na een conflict met de band en ze werden vervangen door "Take A Load Off Your Feet" en "Student Demonstration Time", toch twee van de zwakkere broeders op de plaat.